PDA

צפייה בגרסה מלאה : חיתוך לייזר או CNC? (ועוד מידע טכני על בנית מתאם בין 203 ל205)



אלון_ק
22-01-07, 21:52
אני הולך לבנות מתאם בין 203 ל205. אידאלית הוא יהיה עשוי בCNC, אבל אני מניח שעלויות של CNC אינן נמוכות, לכן עלה הרעיון של פירוק חלק לרכיביו, הכנתם בחיתוך לייזר ומחרטה וריתוך של הכל ביחד.
האפיצויות יגדלו, זה ברור לי. העניין הוא שלליזר יש דיוק של 0.1 מ"מ, בחריטה אני יכול לקבל גם דיוק גבוה יותר, את החיבור אני יכול לבנות כמו לגו כך שהריתוך לא יוסיף אפיצויות. ססטיסטית זה אפיצויות של 0.25 עבור 4 חלקים, אין לי בעיה שהמתאם יעמוד באפיצויות כאלו.

ניקח כדוגמא לרעיון מתאם בין 203 לTH400. ככה הוא נראה:
http://img266.imageshack.us/img266/8751/203400adapter17ko.th.jpg (http://img266.imageshack.us/my.php?image=203400adapter17ko.jpg)
http://img299.imageshack.us/img299/5217/203400adapter25cr.th.jpg (http://img299.imageshack.us/my.php?image=203400adapter25cr.jpg)

ומחולק לחלקים (בלי הלגו, סתם חתכתי בנק' הרלוונטיות):
http://img145.imageshack.us/img145/1781/203400adapter31xj.th.jpg (http://img145.imageshack.us/my.php?image=203400adapter31xj.jpg)
http://img120.imageshack.us/img120/161/203400adapter44es.th.jpg (http://img120.imageshack.us/my.php?image=203400adapter44es.jpg)
http://img266.imageshack.us/img266/8962/203400adapter53hz.th.jpg (http://img266.imageshack.us/my.php?image=203400adapter53hz.jpg)

דעתכם? יוזיל עלויות? פרקטי? בעיות כלשהן?

Bulldog
22-01-07, 22:08
ביררת עלויות או שאתה מנסה לנחש מה יהיה יותר זול?
דעתי, תכין את השרטוט של החלק שאתה צריך, שלך במייל למפעלים שונים ותקבל תשובות.
אם ההבדל הוא קטן מחצי מחיר, לך על הCNC.
עומר

אלון_ק
22-01-07, 22:35
אני שואל לפני שיש לי מתאם ביד כי:
1. גם אם זה הבדל של 400 ש"ח, זה המון כסף.
2. אין לי שום כוונה לבנות חלק פעמיים לחינם. אני נהנה מזה רק בסיבוב הראשון, אח"כ זה כבר עבודה לכל דבר.

שים לב שחלק מהשאלה שלי היא האם זה יוזיל עלויות לדעת הרוב המנוסה בכאלו דברים.

הדבר האמיתי נראה כך, אגב:
http://offroaddesign.com/catalog/images/GU4004-kit1.JPG
http://offroaddesign.com/catalog/images/Ford%20DoublerKit2-02.jpg

OFF-RoaD
22-01-07, 22:41
1. גם אם זה הבדל של 400 ש"ח, זה המון כסף.


בפרויקט של כמה עשרות אלפי שקלים, 400 שקל, שהם השקעה חד פעמית בשביל האמינות/האיכות/כל דבר אחר של הרכב שלך, הם סכום זניח לדעתי. זה אולי עוד כמה משמרות בשביל לכסות על זה, אבל גם כאן פועל כלל האצבע "זול יוצא יקר".

אלון_ק
22-01-07, 22:50
זול יוצא יקר
כי? נמק!

נמרוד
22-01-07, 22:56
אין לי מספיק מידע כדי לענות לך. התשובה המיידית, שהיא ב95% סיכוי נכונה, היא שהכי כלכלי לסתום את הפה ולקנות את הקיט המוכן מאמריקה.

אחרי שעברנו את השלב הזה שהוא הכנה ל"אמרתי לך" עוד כמה חודשים/שנים, לעניין:

מה צריך להיות מדויק? מעגלי הברגים? קונצנטריות של מעגלי הברגים עם החור המרכזי? יש עוד אפשרויות ביניים אם נדרש דיוק גדול - להכין את החלק מפרוסות של חיתוך לייזר, ורק בסוף לקדוח את כל החורים מדויק בכרסומת, לאו דווקא CNC, כרסם מיומן יעשה לך את זה מספיק מדויק. או לפשט יותר את החלק וללכת על CNC. בכרסום מה שעולה לך כסף זה בעצם כמות החומר שאתה מוריד, וכמות התפיסות. אם החלק מעובד רק מצד אחד ולא מורידים חומר שלא צריך, אז זה יכול להיות לא יקר כל כך. החלק שאתה מציג בתמונה הראשונה, זה תכנון שלך? איזו משמעות יש לצלעות, איזה משמעות יש לקדחים למטה (לתושבות אני מניח, ואז הם בכלל לא קשורים לעניין הדיוק)?

נמרוד
22-01-07, 22:58
ותעלה תמונות לפורום, imageshack מעצבן.

יניב_ב
22-01-07, 23:02
לפחות המתאם בתמונה התחתונה נראה די פשוט לבנייה (יחסית) ע"י חיתוך לייזר של הפלטה, וחריטה וכרסום קונבנציונאלי של הפלאנג' (סביר להניח שכך הוא גם עשוי).

הצעות מחיר לא עולות כסף , ביחוד אם תצרף קובץ dxf ליצרן.

asafk
22-01-07, 23:03
כיוון שכל מעגלי החלוקה צריכים להיות על אותו ציר מרכזי בדיוק, נראה לי כמעט בלתי אפשרי להגיע לדיוק שאתה צריך במספר חיתוכים וחיבור של הפרוסות. הפח ממנו חותכים את הפרוסות משתנה בעובי שלו באופן משמעותי, מה שאומר שהפנים משני צידי פרוסה לא בדיוק מקבילות, מה שאומר שמעגלי החלוקה יהיו אולי לא מספיק מקבילים. תוסיף לזה את העובדה שאין לך דרך טובה לוודא בזמן החיבור של כל הפרוסות שהקדח המרכזי נשאר קונצנטרי, ואם אתה מרתך את כל הפרוסות זו לזו, נוספים עוד עיוותים.... בקיצור- עיבוד שבבי.

אסף.

אלון_ק
22-01-07, 23:29
מה צריך להיות מדוייק:

יש שתי פלטות עיקריות, אחת מתחברת ל203 ואחת ל205. בכל אחת מהן החורים לברגים צריכים להיות מדוייקים, אבל אלו חלקים שגם בCNC נעשים בנפרד.
יש עוד חלק מרכזי, טבעת מוארכת, שמאפשר חיבור בין ציר היציאה מה203 לכניסה ב205. החור לציר הזה צריך להיות ממוקם נכון על כל פלטה ביחס למיקומי הברגים, אבל היחס בין פלטה אחת לשניה לא צריך להיות מדוייק; זה פשוט יגרום לclocking בין שני הטרנספרים. clocking של כמה מעלות מתוכנן ממילא (אני מעריך שזה בסביבות 10-20 מעלות, מדידות עוד אין) אבל אם זה לא יצא מדוייק זה ממש לא נורא. מעלה שתיים לכאן או לשם כתוצאה מהריתוך או ההתאמה בריתוך זה סביר לגמרי.

הדוגמאות סוליד לא ממש משקפות את המתאם המדובר; אלו דוגמאות ממתאם של 203 לTH400, אותו כבר יש לי. זה בשבילך, אסף, כי נדמה שאתה מדבר על המקרה הזה ולא על מה שמופיע בתמונות. זה היה סתם כדי להסביר את הרעיון.

להכין את החלק מפרוסות של חיתוך לייזר, ורק בסוף לקדוח את כל החורים מדויק בכרסומת
זה רעיון מצויין, לדוגמא.

הכי כלכלי לסתום את הפה ולקנות את הקיט המוכן מאמריקה.
לא נכון... העיבוד השבבי לבדו עולה כ250$ ליחידה אחת בארה"ב. אין לי סיבה להאמין שזה יצמח ל600$ בארץ (זה מחיר מתאם כזה). חוץ מזה, אם הייתי רוצה כלכלי הייתי נשאר עם הסטרלט...

נמרוד
23-01-07, 08:32
http://offroaddesign.com/catalog/images/GU4004-kit1.JPG
http://offroaddesign.com/catalog/images/Ford%20DoublerKit2-02.jpg


על איזה מבין שני אלו אתה מדבר? האם שניהם זה קיטים שונים שעושים אותו דבר? תן פרשנות לתמונות...

אלון_ק
23-01-07, 13:20
שתי התמונות זה ורסיות שונות על אותו מתאם, אחת מתאימה לחיבור של טרנספרים של פורד (התחתונה) והשניה מתאימה לשאר (העליונה). אני כנראה אצטרך את העליונה, אם כי עוד אין וודאות בנושא כי אני עוד לא יודע איזה 205 אני אמצא.

זו עוד ורסיה (החביבה עלי אישית, מNWF):
http://northwestfab.com/images/completekit.JPG
http://northwestfab.com/images/chevround.JPG

את זה אני לא אייצר. ההבדל בין זה ובין האחרים זה שכאן יש אפשרות לCLOCKING והמון, הם עשו את זה כדי שיהיה להם One size fits all. קחו בחשבון שאני לא צריך אפשרות של Clocking, אני בונה את המתאם מראש כך שיתאים למה שיש לי. לא אכפת לי אם הClocking יהיה בעל אפיצות של 2-3 מעלות, זה כן חשוב להבין.

NWF:
http://northwestfab.com/203-205adaptor.html

ORD:
http://www.offroaddesign.com/catalog/doubler.htm

אלון_ק
23-01-07, 13:26
נחזור רגע לתמונה הזו:
http://offroaddesign.com/catalog/images/GU4004-kit1.JPG

מה שיש שם זה מעגל חלוקה של 8 ברגים שמתאים ל205, זה המעגל שקרוב יותר אלינו, מובלט החוצה. המעגל על הפלטה הרחוקה הוא של ה203.
ההבלטה היא הכרח, צריך ספייסר בין שני הטרספרים מפאת אורך הגל המחבר בינהם. אפשר לעשות אותו כמו בתמונה הזו, מחלק אחד בCNC, או שאפשר להתחיל למצוא פתרונות אחרים כמו הטבעת המתכווננת מNWF בתגובה הקודמת.

אני מעדיף טבעת, כי היא מאפשרת לי Clocking תו"כ ההרכבה בקלות (מרתך אותה לצד אחד, מרכיב את שתי הפלטות על הטרנספרים, מניח אותם על שולחן ישר ומרתך אותם יחד. כך אני אקבל את שני החלקים התחתונים של הטרנספרים באמת למטה, ולא אחד בזווית) וכן הוספת נשם בקלות לרווח הזה. בחלק מהמתאמים רואים את הנשם, אני אהבתי את הרעיון.

אלון_ק
23-01-07, 13:31
חלק שצריך לשים לב אליו הוא החיבור ל203; מרכיבים בתוכו מיסב לציר:
http://northwestfab.com/images/installation/nwf016r.JPG

נמרוד
23-01-07, 13:46
אוקי. אז אנחנו הולכים על התמונה הזאת:

http://offroaddesign.com/catalog/images/GU4004-kit1.JPG

חומר גלם - אלומיניום 6061. אני לא יודע איזה עובי אתה צריך, נראה לי 20-30 מ"מ, אין בעייה למצוא חומר מתאים. חפש עסק בשם "המתכת" יושבים ליד גשר קרית אתא למיטב זכרוני.

אני לא בטוח שאתה יכול לחתוך את העסק בלייזר, זה תלוי בעובי המקסימלי של החיתוך ואת זה אתה צריך לברר עם המפעל. נדמה לי שכבר 15 מ"מ זה בעייתי. אז בהנחה שאין לייזר, הקונטורה החיצונית לא צריכה להיות מדויקת בכלל. אתה מצייר אותה על הפלטות, וחותך במשור סרט טוב.. אלומיניום הרבה יותר קל לנסר מאשר פלדה. אתה מייצר ככה שתי פלטות. הבעייה היא לעשות את החורים המרכזיים הגדולים. מה קוטרם? אתה צריך לבדוק עם בית המלאכה שיש כלי מספיק גדול לעשות אותם גם בלי CNC. בהנחה שיש, אז אתה מכרסם את החורים המרכזיים ואת כל החורים של הברגים, כמו שכתבתי זה כרסום קונבציונאלי של X-Y אין עם בעייה.

הדרך הנכונה לחבר בין שני החלקים, היא לחרוט גליל מתאם ולתקוע אותו בכוח בין שניהם, ואז קצת ריתוך עדין בהיקף.

אני הייתי מתכנן את זה קודם כל צ'יקצ'ק כיחידה אחת, והולך לבתי מלאכה לקבל הצעות מחיר. תראה אם CNC בכלל בטווח המחירים שלך, יכול להיות שתופתע לטובה, ואם לא אז תדבר עם מי שעובד על הכרסומת וממנו תקבל את התשובות הכי טובות, הוא יגיד לך בדיוק מה הוא יכול לעשות ויתן לך עצות איך לשנות את התכנון כדי להתאים ליכולות של המכונה שלו. shopfloor engineering .

נמרוד
23-01-07, 13:49
לא שמתי לב למיסב. אז את הליבה אתה חייב לחרוט מדויק.

אגב, אתה תגיע ל600$ חומר גלם + עבודה, אלא אם תמצא איפשהו את העבודה בחינם. ותקווה שהתכנון שלך מושלם כדי שלא תצטרך לעשות פעם שנייה.

אלון_ק
23-01-07, 14:55
הדרך הנכונה לחבר בין שני החלקים, היא לחרוט גליל מתאם ולתקוע אותו בכוח בין שניהם, ואז קצת ריתוך עדין בהיקף.
אני יכול לחרוט את הגליל הזה כך שהמיסב ישב עליו, אז נשאר רק לעשות 2 פלטות עם חורים מדוייקים.

עיבוד שבבי לפלדה יקר יותר מזה של אלומיניום עקב הקושי בעיבוד, אני מניח?

אלון_ק
23-01-07, 15:06
קוטר החורים: פנימי ביותר: 120.7 מ"מ, +-0.5 מ"מ.
חיצוני כ130-140 מ"מ.

אלון_ק
23-01-07, 18:17
OK, יש לי בעיה גדולה יותר. חזרתי הביתה, פירקתי את הטרנספר, מדדתי כמה דברים ומסתבר שיש לי Shaft ארוך, אם אתם יודעים למה אני מתכוון... :roll:
http://www.bc4x4.com/tech/2000/gordtcases/gordtcases-4_.jpg
מוצרי האפטרמרקט מגיעים עם אחד קצר, כמו שרואים בתמונה מעל. זה מחוסם, אין מצב שמשתלם לי לעשות אחד כזה. הם עולים כ210$ ליחידה.

מילא זה, בקצה שלו יש 35 ספלינים... אכלתי אותה. חשבתי שיש בו 32 שיניים ושההבדל יסתכם ב10 ס"מ מיותרים של הארכה, אבל המציאות טופחת על פני - אין לי איך להתאים 35 ל32. אני משער שהעלות של זה תהיה גבוהה מאוד, בהתחשב בכך שזה בוודאי מחוסם...

אלא אם יש למישהו הפתעות, זה סוף הפרוייקט.

אלון_ק
23-01-07, 18:52
מה שכן עומד לרשותי זה TH400 שלם שאני יכול לפרק ולקחת ממנו מה שאני רוצה, יהיה זה הoutput shaft, הsun gear shaft או כל חלק אחר שיש לו 32 שיניים בקוטר המתאים לכניסה של ה205.

נמרוד
24-01-07, 08:33
אני לא מבין, הפרויקט רק מתחיל, יש לך עוד המון זמן עד שאשכרה תחבר טרנספרים ותזמין גלי הינע, למה אתה צריך להרוג משהו עכשיו? ההחלטה על טרנספר אחד או שניים חשובה, אבל היא לא קריטית עד כדי כך לתכנון. נראה לי שהמשמעות העיקרית שלה היא לאורך הדרישפט, שיש לו משמעות בתכנון המתלה האחורי. אבל זה לא אומר שאתה לא יכול להתחיל לתכנן כשיש שתי אופציות, ויותר מזה - תתכנן עם שתיהן ברקע. שים במודל שלך בסוליד גם את האפשרות הזאת וגם את זאת ותתכנן מתלה אחורי שיעבוד טוב גם ככה וגם ככה, ודחה את עניין הטרנספרים לעתיד הוורוד יותר.

איך דואגים לעתיד וורוד יותר? תתחתן עם אשה עשירה כמובן :lol:

אלון_ק
24-01-07, 10:58
שלי עניה מרודה וגם אם אני אהיה עשיר היא רוצה רנגלר חדש (אבל על 35), H2 חדש ופורשה 911 קררה טורבו בחניה. אבוד לי... לפחות היא רוצה ג'יפים ולא RAV 4:mrgreen:

אני דואג לזה עכשיו כי:
1. אין לי שום דבר יותר טוב לעשות עם התכנון כרגע, לפחות עד שיהיה לי איפה לעבוד.
2. זה מאוד חשוב לתכנון של המתלים, גם הקדמיים. מדובר על עוד Cross-member בשלדה אליו יתחברו (אם זה יתאפשר) חלק מהזרועות של המתלים הקדמיים, אורכי דרייבשאפטים שונים (פחות מזיז לי לתכנון, יש לי בסיס גלגלים של 131 אינץ'...). אני רוצה לדעת איך רכבת הכח שלי ממוקמת לפני שאני בונה מתלים, לא תו"כ.
אני יכול לעשות הכל פעמיים, אבל מעדיף שלא. בלית ברירה זה יקרה, אבל רק בלית ברירה.

איפה אני מוצא את הנתונים על שיני ההזחה בגל היציאה של הTH400? אני מניח שהם לפי סטנדרט של SAE אותו אני יכול למצוא בטכניון בקלות, אבל אני חייב לדעת את כל הזויות של השיניים ואין לי איך למדוד אותם.
אולי אפשר להתקשר לGM ולשאול? אולי יש רק מעגל חלוקה אחד עם 32 שיניים עם circular pitch וaddendum כזה (לא שאת הCP יש לי איך למדוד) ואז אני יכול למצוא את זה בטבלא לפי הנתונים האלו? אני צריך עזרה ממהנדסי מכונות עם זה, לי עוד לא היו עסקים עם שיני הזחה/גג"שים ברמה לימודית.

Bulldog
25-01-07, 16:55
לא יודע, עד כמה זה יעזור לך, או עד כמה זה רלוונטי לארץ.
ג'ו חפר את זה אתמול בשביל למצוא לי משהו שיתחבר ל27 שיניים שיש ל4L60E.
מידע על טרנספרים שונים בשימוש GM

http://www.drivetrain.com/transfercaseappgm.html#SUBURBAN%20150050 0

-->