PDA

צפייה בגרסה מלאה : איבודים



adut
30-01-07, 10:54
שלום לכולם
מה שלומכם
זמן רב לא דיברתי עימכם...
יש לי שאלה:
-במפרטי רכב שונים ישנו נתון הנקרא יחס העברה סופי.
פירוש המושג שקיבלתי לדבר הוא "יחס העברה לאחר שמתחשבים באיבודים..."
האם הדבר נכון?
אם לא, מה הפירוש המילולי המדוייק?

- אם אכן כך הדבר האם ישנה נוסחא אותה אוכל לראות כיצד חישבו את האיבודים הללו?
וזאת מישום שעלי לספק תשובה, כמה כוח, או כמה מומנט שמגיע מן המנוע אובד בדרך.
האם ניתן לומר כי איבוד האנרגיה (מומנט) הוא כיחס העברה הסופי?

ובקיצור אשמח לקבל הסבר קטן על הנושא.

מקווה שניסחתי את עצמי נכון
והפעם לא תכעסו עלי... :lol:
תודה על שיתוף הפעולה

יוני5
30-01-07, 11:45
לא כועסים, באמת.

אתה מבלבל בין שני מושגים:
יחס העברה סופי והספק.

המנוע מוציא הספק מסויים לכיוון הגיר. בפעולת הגיר קיים איבוד אנרגיה מסויים (חיכוך וכיו"ב), הלאה, בתיבת ההעברה גם אובדים אי אילו סוסונים, וכך בדיפרנציאלים.
אז אם מנוע שמוציא 100 כ"ס בגל הארכובה, מחובר לרכבת כוח שמעבירה את הכוח לגלגלים, אבל מאבדת 15 כ"ס בדרך, אז בגלגלים המניעים אתה תיוותר עם 85 כ"ס (15 הלכו לאיבוד בדרך, זוכר?).

יחס העברה הוא נתון מספרי שלא קשור לאיבודים כאלה ואחרים.
המנוע מסובב את גל הארכובה, נכון? כשאתה משלב להילוך ראשון, מה אתה עושה? אתה מעביר את התנועה דרך גלגל שיניים, שממירים כל סיבוב של גל הארכובה למספר סיבובים, נניח 1/3. כלומר, על כל סיבוב של גל הארכובה, הגיר יעשה 1/3 סיבובים. מכאן התנועה עוברת לתיבת ההעברה. במצב HI, בדר"כ, היחס הוא 1:1, כלומר ישמור על אותו מספר סיבובים. אבל כשאתה מעביר ל LOW, עכשיו מספר הסיבובים עולה. נניח שהיחס הוא 2.5 / 1עד כה על כל סיבוב של גל הארכובה, הדריישפט עושה 7.5 סיבובים. (3 בגיר כפול 2.5 בתיבת ההעברה = 7.5).
עוברים לדיפרנציאלים. יש לך שם קורונה ופיניון שהם לצורך העניין, גלגלי שיניים בעלי מספר שיניים שונה. נניח שבקורונה 40 שיניים ובפיניון 10 שיניים, OK?
כלומר היחס הוא 1:4, על כל סיבוב של הפיניון שמקבל את התנועה מהדריישפט (שבעצמו מחובר לתיבת ההעברה, שבעצמה מקבלת את התנועה מהגיר שמקבל מהמנוע), הקורונה תעשה 1/4 סיבוב. מכאן נובע: 3X2.5X4 = 30. יחס העברה של 1:30

אם תרצה בסל"ד נתון להתקדם יותר לאט (יותר כוח בגלגל ע"ח מהירות) תצטרך לשנות את יחס ההעברה, למשל לקנות קורונה פיניון ביחס אחר, לצורך העניין 1:5 ואז תגיע ליחס העברה של 3X2.5X5 = 1:37.5.
למה לעשות את זה? אם לדוגמה אתה מחליף צמיגים לגבוהים יותר.

מקווה שהעניין מובן.
יוני5

adut
30-01-07, 18:28
א. תודה רבה על התגובה המפורטת
ב. אני שמח שאתם לא כועסים
ג. אני יודע מה זה יחס העברה אך מישהו מחברי הפורום הסביר לי שיחס העברה סופי
קשור בצורה זו או אחרת לאיבודים (יכול להיות שיש טעות במה שאני אומר ולא הבנתי נכון)
אני רוצה לדעת האם קיים בצורה נוסחתית ברגע שיש לי גיר ומנוע ודפרנציאל, כמה סוסים אובדים לי בדרך עד ליציאה מן הגלגלים?
ד. קפיש?
ה.תודה

asafk
30-01-07, 18:39
במערכת ההנעה אובדים כ10 אחוז מהסוסים שיצאו לדרך. אבל זה לא הכל. המניפה "גונבת" עוד 20 סוסים בערך, האלטרנטור גם לוקח איתו כמה, ועוד ועוד צרכנים שיושבים על המנוע. כמה בדיוק? תלוי ברכב, במנוע ובעוד הרבה דברים.

אסף.

adut
30-01-07, 19:07
לי חשוב בעקרון רק מה גונבת מערכת התמסורת כל השאר לא כ"כ.
האם קיימת נוסחא שאתם מכירים?

asafk
30-01-07, 19:48
10% זה מספיק מקורב. אם חשוב לך לדעת על הקג"מ- דינמומטר (עם מפעיל שיודע מה הוא עושה- ואני מכיר רק אחד כזה בכל ארץ הקודש. אפילו "זה שמלמד את כולם" לא ממש בעניינים אם הרכב שלך לא סטנדרטי, אבל זה סיפור אחר) מודד איבודים בצורה מדוייקת מאוד.

אסף.

adut
30-01-07, 19:56
תודה רבה ידידי
אתם מס' 1 :grin:

lior_b.s
30-01-07, 21:09
במערכת ההנעה אובדים כ10 אחוז מהסוסים שיצאו לדרך. אבל זה לא הכל. המניפה "גונבת" עוד 20 סוסים בערך, האלטרנטור גם לוקח איתו כמה, ועוד ועוד צרכנים שיושבים על המנוע. כמה בדיוק? תלוי ברכב, במנוע ובעוד הרבה דברים.

אסף.

אסף
אתה מתכוון למניפה שעל המשאבת מים<??....20 סוסים ??
תמיד דיברו פה על אחוז זניח....תמיד אמרו שלא ישפיע כ"כ גם על צריכת הדלק...
האמת...כשהתפוצץ (http://www.jeeptrip.com/page.aspx?div=Forums&group=15&item=741136) לי המאוורר, הרגשתי שהרבה יותר קל למנוע לעלות בסל"ד והוא פחות מרעיש...יש לי את כל ההכנות למאוורר חשמלי...דעתך/דעתכם?

ליאור

asafk
30-01-07, 21:11
מניפה חשמלית לוקחת אותו הספק, פשוט הוא עובר דרך האלטרנטור. יש על זה דיון מאוד ממצה בפורום.

אסף.

lior_b.s
30-01-07, 21:21
אתה בטח זוכר שבניבה אין פאן קלאץ' , המאוורר מחובר קבוע, ז"א תמיד מוריד הספק...גם במהירות שיוט שבה המנוע מקורר ע"י האויר העובר ברדיאטור....מעבר למאוורר חשמלי לא יחסוך לפחות את זה?
חשבתי על פאן קלאץ' אבל זה קצת יותר מסובך...
תודה
ליאור

asafk
30-01-07, 21:36
מעבר למאוורר חשמלי לא יחסוך לפחות את זה?

זה כן.

אסף.

kimron
30-01-07, 22:18
ישנם בד"כ שני נתונים המשלימים אחד את משנהו להספק המנוע:
כוחות סוס וכוחות סוס לבלימה.
הסוסים לבלימה מיצגים את סך ההפסדים ברכבת העברת הכוח בין המנוע לגלגלים.
ליאור.

-->