PDA

צפייה בגרסה מלאה : debugging של מערכות מתלים רוביקון



נמרוד
13-03-07, 08:23
עברה איזה חצי שנה מאז התקנתי קיט רוביקון 4.5 אינץ' על הצ'רוקי (http://www.jeepolog.com/297.html), והגיע זמן לסיכום ביניים. אחד המאפיינים של ההתקנות האלו הוא מגוון חדש של רעשים/חופשים/ותופעות משונות. הבעייה היא שלא ברור מה טבעי ומה לא, מה אפשר לסדר ואם מה צריך ללמוד לחיות. אז אחרי שפתרתי את רובם, הנה הרשימה שלי, ואתם מוזמנים כמובן להוסיף.

1. בקפיצי העלים האחוריים - כאן אין כמעט בעיות. אבל דווקא בגלל שלא מצפים להם, לא ידעתי איך לאכול "מכה" שהופיע באופן לא עקבי בסגירת מתלה אחורי, למשל במעבר באמפר בכביש. השורה התחתונה - השאקל של רוביקון אקספרס כשהוא נע אחורה בסגירת מתלה, פוגע באחד מהברגים שמחזיקים את הפגוש האחורי. זה מסוג הדברים שבהחלט יכולים להיות יחודיים לג'יפ ספציפי, הנגיעה היא בבורג שבולט מעבר לחור שלו, והיא חלקית, אם אצלכם הבורג קצר יותר בכמה מ"מ אז לא תדעו על מה אני מדבר. אבל שווה להעיף מבט אם יש לכם משהו מהמתלה האחורי שאתם לא מצליחים לאתר.

2. זרועות super-flex עם מיסבי הכדור המיוחדים של רוביקון - חשוב ביותר לדאוג שמעטפת המיסב לא נוגעת ולא קרובה לגעת בבודי. תמונה להמחשה:
http://www.jeepolog.com/with.php?pic=XJ_cherokee_lift/XJ_cherokee_rubicon_lift_report_045.jpg

בתמונה זה המיסב של הזרוע התחתונה. כמו שהוא בתמונה, הוא יגע בפח ויעביר מכות לא נעימות. את זה רואים ומיישרים ביד, יש לו חופש, זה לא הבעייה. הבעייה היא המיסב של הזרוע העליונה, שמחובר לתושבת בשלדה. שם המקום צפוף יותר, ואם נועלים את אום האבטחה הגדול של הזרוע ככה שגוף המיסב נוגע - הוא ימשיך לגעת. זה רלוונטי לדעתי רק למי שיש לו זרועות מתכוונות באורך. בקיצור, לשים לב לנקודה הזאת, לבוא עם שוודי ומפתח צינורות ולהדק את הזרועות כולן כך שהמיסבים ישרים ולא קרובים לגעת בפח. אם מופיעים לכם עם הזמן רעשים - לבדוק שוב.

ג. המנייאק הגדול - בולמי זעזועים. כאן הסיפור בטוח יהיה שונה לכל אחד בהתאם לבולמים ולסוג ההתאמות שהוא עושה. נתקלתי בשתי גורמי רעש. אחד, והעיקרי, וזו הסיבה העיקרית לנסיעה לא נעימה - פשוט מאד, אחת הבוקסות האדומות של הרנצ'ואים, בבולם הימני קדמי, נטחנה, רוסקה, יצאה מהמקום, והג'יפ נסע ברזל-על-ברזל. צריך לזכור שעם מהלך מתלה כל כך גדול, הבולמים עובדים בזויות שהם לא נועדו להם וזה פשוט מז**ן את הגומי. עד שאוכל להרשות לעצמי "בולמי מרוץ" עם מיסבי קצה שיכולים לטפל בזויות עבודה כאלו, הפתרון הוא לעקוב, ולהחליף גומיות בולמים כשצריך. קניתי סטוק קטן של גומיות אוניברסליות ב5 שקל לחתיכה.

עוד בסעיף בולמי הזעזועים הקדמיים:
http://www.jeepolog.com/with.php?pic=XJ_cherokee_lift/XJ_cherokee_rubicon_lift_report_040.jpg

התושבת העליונה שהתקנתי פשוט היתה קרובה מדי לעיגול הלבן של הבולם, זה שנועד להחזיק את הגרמושקה. עליתי על זה כשראיתי שהעיגול פשוט מכופף, פיזית, בשני האזורים שליד האוזניים. הפתרון - חיתוך זריז עם מסור דיסק... אם אתם כן משתמשים בגרמושקות, אפשר גם לגלח את האוזניים במקום.

אחרי פתרון הבעיות האלו, הג'יפ נוסע חלק. הוא קשה, אבל מהודק, בלי חופשים ובלי מכות.

tsvikac
15-03-07, 16:53
הי נמרוד
לפי התמונה ששלחת :
יש מצב לסובב את התושבת של הבולם כך שה"מוטרה" תיהיה 90 מעלות החוצה ?
כי אם כן
בהצלבות הבולם יעבוד על הציר שלו בגומיה ולא ע"ח לחץ על הגומיה.
צביקה

נמרוד
15-03-07, 17:44
הי נמרוד
לפי התמונה ששלחת :
יש מצב לסובב את התושבת של הבולם כך שה"מוטרה" תיהיה 90 מעלות החוצה ?
כי אם כן
בהצלבות הבולם יעבוד על הציר שלו בגומיה ולא ע"ח לחץ על הגומיה.
צביקה

כן בהחלט, אפשר לסובב את התושבת הזאת איך שרוצים. התמונות הן מההרכבה, אבל קצת אחר כך סובבתי אותם למצב שאתה מתאר.

R-IK
14-06-07, 16:33
אצלי מותקן קיט של 3.5" (RE6030).
גיליתי שהרכב לא מאוזן בחלקו הקידמי שמאלי. מסתבר שהקפיץ שקע\קרס בכ 1.5cm.
חשבתי להחליף בין השמאלי לימני אבל לא בטוח שזה יעזור וכרגע נראה לי שאזמין סט חדש ואולי אשלח את הקיים לבדיקת מעבדה כדי להזדכות מול רוביקון (הם לא מוכנים לשלוח לי סט חדש על חשבונם).
האם למישהו יש איזשהו רעיון?

נמרוד
14-06-07, 20:01
אתה יודע שהקפיץ קרס בוודאות? מדדת את הגבהים בצורה מדויקת אחרי ההתקנה, ועכשיו יש שינוי משמעותי וברור בצד אחד?

tsvikac
14-06-07, 21:35
לפיני שאתה מחליט שזה הקפיץ הקידמי כדאי שתבדוק שזה לא בא דווקא מהקפיץ האחורי
מצחיק אבל לא
סביר יותר שקפיץ אחורי "נפגע" יותר מהצלבה רצינית ובעין זה נראה שהרכב נראה לא מאוזן דווקא
מקדימה.
אפרופו כל זאת בקפיצים המקוריים הקפיץ הקידמי שבצד הנהג נמוך יותר במקור מאשר הימני וז קשור לתכנון בשל השיפוע של הכבישים
ב-RE למיטב ידיעתי זה לא כך.

ADY
14-06-07, 23:05
לצ'רוקי שלי אותה בעיה. הרכב מוגבע על ידי SKYJACKER 3.5 בסיסי ( קפיצים מוטות רדיוס תחתונות ומתאם למוט פנהרד מקורי ). מהתחלה הרכב ישב עקום, צד שמאל נמוך כ-1.5ס"מ, גם קדימה וגם אחורה. נגשתי למכון כיוון פרונט לסדר את הפרונט אחרי ההגבעה ואמרו לי שהרכב מאוות וצריך לישר את השילדה !? עד היום לא עשיתי את זה וזה לא ניראה לי. ממשיכים הלה. טיול ראשון, הרכב עמוס כמו ש"כתוב בספר". ביום השני של הטיול הג'יפ יושב נורא נמוך ובכול הצלבה גלגלים אחורים משתפשפים חריג בכנפים!! חוזרים הביתה מורידים את הבלגן, הג'יפ עולה קצת אבל לא מספיק. אחרי מחקר קצר, שמתי לב שלקפיצים שלי יש 4 עלים ולשאר "המתחרים" 5 עלים (קניתי סט קפיצים שלם ולא הוספתי עלה דווקא כדי שלא יהיו בלגנים!!). ממשיך ל"קפיצי הצפון"...ומוסיף עוד עלה מתחת לעלה הארוך ביותר בסט (350 שקלים חדשים ) ...נוסע קצת... הרכב קצת יותר "קשה" אבל ממש לא נורא, אבל הבעיה ששוב הקפיצים לא שווים - צד שמאל נמוך מצד ימין. חזרתי אליו אחרי חודשיים והרמנו את צד שמאל 1ס"מ יותר מצד ימין (קפיצים אחורים) ופתאום גם הצד קדמי מתאזן!!? זאת אומרת שקפיצים אחורים גם יכולים להשפיע על הצד הקדמי. כעבור חודש הקפיץ האחורי השמאלי שקע עוד פעם 1.5ס"מ ואיתו גם חלק הקדמי של הרכב.
אצלי ברכב, בגלל שלא החלפתי את מוט הפנהרד , גלגל השמאלי יותר פנימה וימיני יותר בולת (כ1-1.5ס"מ) כך שיכול להיות שחלוקת המשקל לא שווא גם גורם לרכב לא ליהות מאוזן !?! אולי...
מה שכן, עוד כחודש אני הולך לפרק את הסרנים כדי להחליף יחסי ההעברה , נערגל את הקפיצים האחורים אחד ליד השני במדויק , נמדוד את הקפיצים הקידמיים , נתקין מוט פנהרד מתכונן ואז אני מאוד מאוד מקווה שאבין ואפתור את הבעיה!

R-IK
14-06-07, 23:06
אתה יודע שהקפיץ קרס בוודאות? מדדת את הגבהים בצורה מדויקת אחרי ההתקנה, ועכשיו יש שינוי משמעותי וברור בצד אחד?
הרכב היה לא מאוזן מייד כשהוצאתי אותו. לא היה לי זמן לטפל בזה כי יצאנו לחו"ל ל 3 חודשים.
לגבי האיזון, זה ממש לא משמעותי אבל חדי עין (ואני בניהם) ישימו לזה לב יחסית די מהר.

R-IK
14-06-07, 23:10
לפיני שאתה מחליט שזה הקפיץ הקידמי כדאי שתבדוק שזה לא בא דווקא מהקפיץ האחורי
מצחיק אבל לא
סביר יותר שקפיץ אחורי "נפגע" יותר מהצלבה רצינית ובעין זה נראה שהרכב נראה לא מאוזן דווקא
מקדימה.
אפרופו כל זאת בקפיצים המקוריים הקפיץ הקידמי שבצד הנהג נמוך יותר במקור מאשר הימני וז קשור לתכנון בשל השיפוע של הכבישים
ב-RE למיטב ידיעתי זה לא כך.
לא זה לא המצב אצלי. הקפיצים האחוריים נראים תקינים. חוץ מזה שזה היה מהיום הראשון. לדעתי הקפיץ פגום או ששקע יחסית מהר. חשבתי להחליף בניהם ולראות מה קורה.
בכל מקרה כבר דברתי עם ג'יסון (שלא ממש עזר) ועם רוביקון (שלא ממש התרגשו וששו להציע סט חלופי מוזל או על חשבונם).

נמרוד
01-07-07, 13:06
המשך עדכונים לגבי ההתקנה אצלי...

העליתי את האוטו על הליפט לראשונה מאז ההתקנה. קיצרתי את הזרועות - את התחתונה ל41.5 ס"מ, ס"מ פחות מאשר בהתקנה ו1.5 ס"מ יותר ממקורי. את העליונה קיצרת מ40 ל38.5 ס"מ. כתבתי עוד בכתבה המקורית שאני מתכוון לעשות את זה, רק עכשיו נמצא הזמן והמוטיבציה... תכלע'ס הבעייה היחידה היתה בהצלבות חריפות בשטח, נגיעה של זרוע המוטה המייצב בקפיץ.

זוית הקסטר - בעיתית למדוד בלי ציוד, אבל מדידה של משטח האום התחתון שאמור להיות ניצב לציר הקינגפין מראה זוית של 8-9 מעלות, שזה די הרבה. אולי כן כדאי להאריך עוד טיפה את העליונות - בטח יקח עוד חצי שנה עד שאני אגיע לזה שוב.

מיסב כדורי באחת הזרועות העליונות היה בעל חופש, הדקנו אותו רבע סיבוב.

ADY
01-07-07, 16:31
המשך עדכונים לגבי ההתקנה אצלי...

העליתי את האוטו על הליפט לראשונה מאז ההתקנה. קיצרתי את הזרועות - את התחתונה ל41.5 ס"מ, ס"מ פחות מאשר בהתקנה ו1.5 ס"מ יותר ממקורי. את העליונה קיצרת מ40 ל38.5 ס"מ. כתבתי עוד בכתבה המקורית שאני מתכוון לעשות את זה, רק עכשיו נמצא הזמן והמוטיבציה... תכלע'ס הבעייה היחידה היתה בהצלבות חריפות בשטח, נגיעה של זרוע המוטה המייצב בקפיץ.

זוית הקסטר - בעיתית למדוד בלי ציוד, אבל מדידה של משטח האום התחתון שאמור להיות ניצב לציר הקינגפין מראה זוית של 8-9 מעלות, שזה די הרבה. אולי כן כדאי להאריך עוד טיפה את העליונות - בטח יקח עוד חצי שנה עד שאני אגיע לזה שוב.

מיסב כדורי באחת הזרועות העליונות היה בעל חופש, הדקנו אותו רבע סיבוב.

אתה מודד את מוטות מאמצע הברגים שבקצבות ?

נמרוד
01-07-07, 17:37
כן.

-->