PDA

צפייה בגרסה מלאה : התאמת צמיגות שמן מנוע



גיתאי נוה
22-03-07, 19:19
רציתי לפתוח כאן דיון קצת יותר מעמיק מ'סתם שאלה טכנית' בנושא התאמת דרגות הצמיגות של שמן מנוע לאופי עבודת המנוע. (אם כבר יש דיון כזה באתר אשמח אם תפנו אותי לשם, אני לא מצאתי).
ראיתי בעבר כתבה קצרה של אמיר באתר השטח בעניין - שם ציינת ששמן 5W50 מתאים הן להנעות במנוע קר ועבודה בטמפ' נמוכה (מונע חיכוך השסתומים הנמצאים בראש המנוע) והן לעבודה מאומצת בטמפ' גבוהות, שם הצמיגות 50 מאפשרת לשמן שלא להידלל מדי ולעבוד עמוק.

יש לכם דוגמאות אחרות, למשל, לאיזה אופי עבודה עדיף להשתמש דווקא ב-10W40, 15W40 או 20W50? כמובן שרצוי להתייחס גם לסוג השמנים (מינרלי, סינטטי וחצי-סינטטי - מתי ולמה כל סוג?).

קדימה...
גיתאי

asafk
22-03-07, 21:18
אין יותר מדי משחקים. הצד ה"גבוה" של השמן נקבע על ידי טמפ' העבודה של המנוע. והנה סקופ.. היא לא תלויה בטמפרטורת הסביבה... איך יודעים מה צריך? לפי הספר- המלצת היצרן. שימוש בשמן עם מספר גבוה מדי יגרור צריכת דלק גבוהה ואיבוד כוח. הכי טוב מהבחינה הזו לקחת את השמן עם המספר הכי נמוך שהיצרן מרשה. למנוע שחוק, כדאי לעלות קצת בצמיגות. מנוע שעובד בתנאים קשים- גם בו כדאי לעלות בצמיגות, כיוון ששמן עם מספר גבוה יותר, גם חזק יותר מבחינה מכנית.
המספר ה"נמוך" נקבע, באמת, לפי טמפ' ההתנעה. אני לא אכנס להסבר מסובך מדי, כי אני מכין מאמר מפורט בנושא... אבל אני יכול לתת דוגמה טריה- ממנוע פז'ו 2 ליטר, שכמו כל המנועים מהמשפחה גימגם לעתים אחרי התנעה קרה. מעבר מ10W40 ל5W40 פתר לחלוטין את הבעיה.

אסף.

אייל67
23-03-07, 00:45
בהמשך להסבר הנ"ל וכדי לנהוג בהתאם להמלצה:
לא מצאתי שמן בצמיגות 10W30. מישהו מכיר שמן איכותי בצמיגות הנ"ל?
אייל

kd2
23-03-07, 08:58
הכי נפוץ בארץ בצמיגות הזאת הוא האדום של מוטוקראפט.

אייל67
23-03-07, 09:15
הכי נפוץ בארץ בצמיגות הזאת הוא האדום של מוטוקראפט.

תודה.
אם אפשר קצת יותר פרטים: סינטטי? היכן ניתן לרכישה באיזור חיפה והצפון (ואם אין ברירה-במרכז)?
עומד בתקנים?
מה אתה יכול לומר על איכותו? לא שמעתי על יצרן זה, אבל זה לא אומר כלום... ;-)
שבת שלום,
אייל

גיתאי נוה
23-03-07, 10:26
ומה ההבדל ומתי משתמשים במינרלי/סינטטי/חצי-סינטטי?

asafk
23-03-07, 10:36
זה כבר סיפור אחר....
על קצה המזלג-
שמן מינרלי מורכב מבסיס מזוקק ועוד תוספים. שמן סינטטי מורכב מבסיס מסונטז ועוד תוספים.
אחד מהדברים שגורמים לשמן להיות "לא טוב" הוא תגובה כימית שיש לשאריות מהזיקוק בשמן המינרלי בזמן הפעולה שלו במנוע, וגורמת לבוצה. לכן שמן סינטטי מאריך ימים הרבה יותר ממינרלי. לסינטטי יתרונות נוספים, אבל לא לכל מנוע. הסינטטי אחיד יותר, ללא "חתיכות" גדולות (בכוונה אני לא מדייק בשביל שיהיה תיאור ברור)- מנוע ישן ושחוק, שכל החיים חי טוב עם שמן מינרלי- עדיף שלא יעבור לסינטטי שיפרוץ לו מכל החורים.
חצי סינטטי.....? אצל כל יצרן זה משהו אחר. אצל חלק מהיצרנים מדובר בבסיס מינרלי שמסווג ברמה מאוד גבוהה. אצל אחרים זה עירבוב כלשהו בין בסיס מינרלי לסינטטי.

אסף.

אייל67
24-03-07, 14:46
הכי נפוץ בארץ בצמיגות הזאת הוא האדום של מוטוקראפט.

חבר'ה,
מי מכיר השמן הנ"ל, או שמנים של מוטוקראפט באופן כללי?
מה יודעים לספר על איכותו, או איכות מוצרי היצרן ?

אייל

נמרוד
24-03-07, 14:53
מוטורקראפט זה "מותג הבית" של חברת פורד, כמו ACDelco לGM וMOPAR לקרייזלר.

אייל67
26-03-07, 13:26
תודה.
ומה ניתן לומר על איכותו ?

kd2
26-03-07, 16:20
השמן של מוטוקראט(מוטור? למי מה שזכור לי זה מוטו ) הוא שמן טוב ומבית טוב.
יש יותר איכותיים ממנו אבל זה תלוי האם הרכב שלך מצדיק אותו ( מנוע משופר/ספורטיבי ).
לגבי צמיגות השמן , יש כל מיני דעות בנושא.
באתר אחר הצגתי את ההגיון לפיו אני בוחר את שמן המנוע שלי ויש כאלה שבוחרים לא להצמד לזה.
אפילו לא בא לי לכתוב את זה על דפי האתר מחשש לעוד דיון זעם בגיפולוג עם החומת שלי עליו ;)

חג שמח

-->