PDA

צפייה בגרסה מלאה : מיקום של בולמים בסרנים אחוריים של טנדרים



רני דקל
30-03-07, 11:52
שאלה שמטרידה אותי כבר די הרבה זמן:
למה בסרנים אחוריים (של טנדרים לרוב- היילקס למשל) בולם אחד מחובר מהסרן קדימה ואחד מהסרן אחורה?
מוזר לעגון את הסרן ולהפעיל עליו עומסים (קטנים אמנם כי זה הבולם ולא העלה) בצורה אסימטרית.

ד ו ר ו ן
30-03-07, 13:05
המטרה להפחית מצב של עיוות הקפיצים בגלל עומס או כמו שזה נקרא Axle wrap

נמרוד
30-03-07, 14:03
שאלה שמטרידה אותי כבר די הרבה זמן:
למה בסרנים אחוריים (של טנדרים לרוב- היילקס למשל) בולם אחד מחובר מהסרן קדימה ואחד מהסרן אחורה?
מוזר לעגון את הסרן ולהפעיל עליו עומסים (קטנים אמנם כי זה הבולם ולא העלה) בצורה אסימטרית.

הסידור הזה בא דווקא כדי להכניס סימטריה.

התנועה העיקרים שהבולם צריך לרסן היא תנועה אנכית של הסרן. אבל ברכב עם קפיצי עלים, יש גם תנועה סיבובית של הסרן שמפתל את הקפיצים, שצריך גם אותה לרסן. כשהיא לא מרוסנת מספיק על ידי החיכוך הפנימי של הקפיצים, התופעה נקראת axle warp, זה קורא בעיקר ברכב עם הרבה כוח, בהנעה אחורית, עם קפיצים ארוכים ורכים.

בכל מקרה, הדרך לרסן גם את הפיתול הזה היא למקם את הבולם בצד הסרן, כך שהבולם מתנגד לא רק לעלייה וירידה של הסרן אלא גם לפיתול, כי יש לו זרוע מומנט.

בהרבה רכבים שני הבולמים כן נמצאים באותו צד של הסרן - בסיקסים למשל שניהם לפני הסרן. עכשיו התגלתה עוד בעייה. הבולם עצמו לא סימטרי - בולם טיפוסי מפעיל כוח גדול יותר בפתיחה מאשר בסגירה, כי רוב הריסון צריך להיות בפתיחה חזרה שח המתלה (rebound). הבולם נועד הרי בעיקר לריסון התנועה האנכית. אבל את הפיתול אנחנו רוצים שהוא ירסן באותה מידה לשני הכיוונים, כי הפיתול תחת בלימה למשל גדול לא מפחות ולפעמים יותר מאשר הפיתול בתאוצה. אז הפתרון פשוט - שים בולם אחד קדימה, ואחד אחורה. ככה מבחינת פיתול, אותו כוח ריסון עובד בשני הכיוונים, ובתנועה אופקית נשמר המצב הנכון של ריסון גדול יותר לפתיחה מאשר סגירה.

כשיהיה לי זמן ואם תהיה מעוניין אוכל להוסיף סקיצה שתסביר את מה שכתבתי במילים הרבה יותר טוב.

הסידור הזה הוא הופיע במקור בטנדרים של GM משנות ה70.

ד ו ר ו ן
30-03-07, 20:27
השאלה כמה זה באמת משנה?
הסידור הכי מקובל בארה"ב למשל הוא חיבור הבולמים בצד אחדשל הסרן לגשר מעל הסרן , כך ניתן לשים בולמים ארוכים יותר מהמקוריים ולנצל מהלך מתלה טוב יותר מאחור.

כיום אם אני רוצה להגדיל את המהלך מאחור מה שמגביל הוא הבולמים-אם שמים בולמים בעלי מהלך ארוך ע"ב התושבות המקוריות שמתאימים לקפיצים ארוכים יותר מפסידים הרבה מהלך כניסה וההיפך.

אם התקנה של 2 הבולמים בצד אחד לא כזו משמעותית זה פתרון פשוט להתקנת בולמים עם מהלך טוב יותר.

נמרוד
01-04-07, 00:21
כמו בכל דבר אחר - הייצרן עשה מה שהוא חשב לנכון, עכשיו הרכב שלך, תעשה מה שאתה רוצה... יכול להיות שתשלם במשהו אחד עבור יתרון במשהו אחר, וזה שווה לך. לא נראה לי שaxle warp יכול להיות בעייה רצינית מדי בטויוטה דיזל.

רני דקל
01-04-07, 17:47
כמו בכל דבר אחר - הייצרן עשה מה שהוא חשב לנכון, עכשיו הרכב שלך, תעשה מה שאתה רוצה... יכול להיות שתשלם במשהו אחד עבור יתרון במשהו אחר, וזה שווה לך. לא נראה לי שaxle warp יכול להיות בעייה רצינית מדי בטויוטה דיזל.
אז ברכבים עם מה שנקרא torque arm הבולמים יהיו שניהם לאותו כיוון?

-->