התחברות

צפייה בגרסה מלאה : תכניות לפרוייקט, התאמה לתקנות, הצעות לשיפור ועוד:



Erez.
05-04-07, 20:38
בשעה טובה ומוצלחת, אחרי הרבה יזע ודמעות (טוב, לי זה היה מתיש),
התכניות סוף סוף מוכנות, (הם אמנם פשוטות, אבל אני הזעתי מלהכין אותן)
וכמובן עימן הגיעו שאלות חשובות ומטרידות.
תודה לנמרוד ושאר העוזרים בפורום CAD על הסבלנות.
למטה התמונות של התכנית, ומספר שאלות.

1. ברור לי שלכלוב ההתהפכות אאלץ להשתמש בצינור סקדיול 40 בקוטר 48 מ"מ, האם בשאר השלדה ניתן להשתמש בצינור בעל קטור קטן יותר? אני לא רוצה להזמין חומרים ולגלות שיכלתי לבנות את השאר מצינור בעל קוטר קטן יותר.
2. האם ה"X" בכלוב ההתהפכות מספיק?
3. כמה מסובך זה לייצר זרועות A למתלה הקדמי? את העקרון כבר הבנתי, תכנית בראש כבר יש לי, לשם כך אני אצטרך להצר את השלדה בחלקה הקדמי, מה שלא מסובך כל כך לעשות, ואישית הייתי מעדיף.
4. שאלה שאולי לא תקבל תשובה, בהנחה שציר מוט הפיתול האחורי של מתלה הטרנספורטר (קובי...אהמ) יושב במקום הקורה התחתית האחורית (זאת שמחוברת לכלוב ההתהפכות (ראשית הצירים)), איזה מרווח גחון מוערך מקסימלי ניתן לקבל? באיזור המנוע בלבד. בהנחה שהכלי עומד ישר ולא בשיפוע.
5. האם מחיר של 26 שקל למטר סקדיול 40 קוטר 48 מ"מ הוא מחיר סביר?
אני אשמח לשמוע הצעות לייעול השלדה לפני הזמנת חומר.
ודברים שיש לשנות על מנת להתאים לתקן.
אם צריך עוד תמונות או את הקובץ עצמו, אין בעיה.

תודה, ארז.

Erez.
05-04-07, 20:53
עוד קצת חיזוקים בחלקו הקדמי של כלוב ההתהפכות:

יניב_ב
05-04-07, 22:15
א. סולידוורקס מאפשרת לשמור קבצים בפורמט jpeg כך שניתן ליצא את התמונה על המסך ללא כל הסביבה התוכנתית , סתם עניין של נוחות.

ב. בעיקרון עדיף צינור עם קוטר גדול ועובי דופן יותר דק מאשר צינור בעל קוטר קטן יותר עם דופן עבה.

ג. המרווח גחון תלוי מאד בקוטר הגלגלים ובזווית שבה מציבים את תומכות המנוע הוא יהיה בסביבות ה 30-ס"מ לדעתי.

ד. ה X אינו עומד בתקנות fia למיטב הבנתי יש הנחיות בקשר לאיזורי החיבור לקורה תחתונה ועליונה (מזכרון אבל יש לבדוק בתקנון ) רלוונטי אם אתה מכוון להשתתפות גם בתחריות בארץ שיהיו אולי לפני שההתחממות הגלובלית תציף את כולנו.

ה. יהיה נחמד לקבל מידות כלליות כדי לקבל קנה מידה כלשהוא.

Erez.
05-04-07, 23:00
תודה על א. לא שמתי לב,
הנה קצת מידות:

אלון_ק
05-04-07, 23:09
תוריד בoptions את הv ליד ה-Parentheses , זה יוריד לך את הסוגריים מהמידות. תחת drawings, כמובן.

לסוגריים סביב מידה יש משמעות, זה אומר שזו מידה לבדיקה או מידה כפולה (לא משרטטים מידה פעמיים כעקרון, זה מבלבל).

יניב_ב
06-04-07, 18:08
אישית הייתי מעדיף שהקשת התהפכות האחורית תהיה קרובה לאזור הראש, במקרה שלך היא כנראה נמוכה מדי ולכן גם השיפועים האלה בגג, לדעתי זה גם לא "תיקני" וגם לא ממש נכון מבחינה בטיחותית.

לגבי זרועות A הם ידרשו שינוי די דרסטי של החלק הקידמי , והם ישנו את מרכזי הגלגלים כך שיתכן שתזדקק לשינויים נוספים כדי לשמור על מרווח דומה.

kobiarava
06-04-07, 23:00
היי ארז



קודם כל-סחטיין על התכנית. הבאגי באמת נראית טוב, הלוואי והייתי מתחיל בסוליד כמוך ולא רק בשרטוטים ידניים. הערה קטנה שהייתי מוסיף, לגבי הגג- לך על גג שטוח ולא משופע, ע"ע "מבחן הרלסים החלודים" של ברוך לביא....
ודרך אגב, לא שכחתי אותך....



קובי

kobiarava
06-04-07, 23:11
עוד משהו קטן:





1. ברור לי שלכלוב ההתהפכות אאלץ להשתמש בצינור סקדיול 40 בקוטר 48 מ"מ, האם בשאר השלדה ניתן להשתמש בצינור בעל קטור קטן יותר? אני לא רוצה להזמין חומרים ולגלות שיכלתי לבנות את השאר מצינור בעל קוטר קטן יותר. את הקורות הראשיות בשלדה ואת הקשתות הראשיות אתה חייב לבנות מה-"1.5 (48מ"מ). כל יתר החלקים יכולים בהחלט להיות בנויים מה-"1.25 (42מ"מ)!
5. האם מחיר של 26 שקל למטר סקדיול 40 קוטר 48 מ"מ הוא מחיר סביר? מחיר הוגן ביותר לעניות דעתי

תודה, ארז.



קובי

Erez.
06-04-07, 23:27
תודה לכם,

קובי תודה שלא שכחת אותי, מעריך את זה מאוד!
לגבי הגג, כלומר, להגביה את המסגרת הקדמית של כלוב ההתהפכות עד לגובה של המסגרת האחורית? אני אשנה ואראה איך ייצא.
אלון, לקחתי לתשומת ליבי, אין מידות פעמיים, אבל אני אראה מה עם זה, בכל אופן השרטוט הדו מימדי היה בזריזות בשביל יניב.
לגבי עובי הצינורות, טוב לשמוע שאפשר להוריד את הקוטר בשאר המבנה, אני אקרא לעומק גם את התקנות.
אני אשים תמונה לאחר העדכונים, אם למישהו יש עוד רעיונות, זה הזמן!

Erez.
07-04-07, 16:18
כרגע בוצע השינוי שקובי הציע:
מסגרת קדמית של כלוב ההתהפכות הוגבהה והכיפוף מעל הראש בגג בוטל, במקומו צינור ישר לחלוטין, ועדיין נשמר מרווח כמעט כמו קודם מעל ראש הנהג.
עוד דבר שראיתי ואין לי היום זמן לשנות זה ביטול של כיפוף נוסף בצינור שיורד מכלוב ההתהפכות למסגרת המנוע, מאחורה.

נמרוד
08-04-07, 08:27
יופי, עצור ותשיג את מכלולי המתלים שהשלדה הזאת בנויה סביבם! יש הבדלים בין חיפושית לטרנספורטר, אני מציע לך בחום להשיג את המכלולים, למדל אותם במחשב בדיוק, ולחבר את השלדה אליהם במחשב - במקום לגלות שבנית יופי של שלדה שעכשיו צריך לחתוך ולהתאים למתלים שהשגת! זה היתרון הגדול של תכנון במחשב.

הX - צריך להגיע עד למטה. עד לרגל של הקשת במקום שבו היא מתחברת ליחידת המתלה - ובשביל זה אתה צריך את המתלה.

מרווח גחון - לא רלוונטי כרגע!. אתה בונה את הבאגי, אין לך יכולת לשנות את מרווח הגחון בשלב הזה. הוא יקבע על ידי גודל הגלגלים ואורך וזוית זרועות המתלה בלבד.

מתלה מתוחכם - מציע לך בחום לשכוח מזה כרגע. מתלה מבוסס VW מורחב, עם זרועות ונאבות מחוזקות, והיגוי משופר, דוגמאת הבאגי של רפי ודרור, הוא מצויין. בספר של ג'ף היברד יש ים של מידע על המתלים האלו, כולו שימושי. מתלי זרועות A - פיתוח בפני עצמו, שאם לא נעשה עד הסוף, לא יתן לך שום יתרונות.

Erez.
08-04-07, 08:48
המתלה האחורי יהיה טרנספורטר בוודאות.
מתלים קדמיים A, מסובך מידי? ירדנו מהעניין.
לגבי מתלה קדמי של טרנספורטר, האם הוא מספיק רחב לדעתך או שיש צורך להרחיב אותו? כי מתלה כזה כבר אמור להיות לי היום בערב. (בתקווה)

התבצעו כמה שינויים מהתמונה האחרונה.

תודה.

asafk
08-04-07, 17:12
יש אצלי מתלה קדמי ואחורי של טרנספורטר - מפורקים. אתה מוזמן לבוא ולהוריד מידות.
האחורי שונה מזה של החיפושית- לכן בוודאות יהיה צריך לעשות שינויים בשלדה האחורית. אנחנו ממש בימים אלו (מנצלים באופן חלקי את חופשת הפסח) תופרים מתלה אחורי כזה לתוך חיפושית.
לגבי הקדמי- מיקום מוטות ההגה ותיבת ההגה שונים מאלו של החיפושית, באופן שלקשה מאוד על שילובם בשלדה שנועדה לפרונט של חיפושית. שים לב גל לזה- כי יידרשו שינויים. פרונט מורחב של חיפושית- משופר או מייצור עצמי (שעושה שימוש בזרועות מתלה של חיפושית)- יתאים בול לתכנית שיש לך.

אסף.

Erez.
08-04-07, 17:43
אסף, אין שום בעיה להתאים את התכנית למתלה של טרנספורטר קדמי/אחורי, כמו שאמר נמרוד, כשיהיה אצלי המתלה, אני אקח מידות ואכניס אותו למודל.
מתלה קדמי אמור להגיע היום בערב, מתלה אחורי עוד עובדים על זה, כמו גם על גיר 091...

asafk
08-04-07, 22:29
ושוב- שים לב בקדמי להתאמה להגה. לא פשוט, כי כל המנגנון ממוקם גבוה ומאחורי הצינורות. (ושוב- אתה מוזמן לבוא להוריד מידות- הכל על השולחן מפורק (או לפחות מה שלא נספיק להרכיב מחר).

אסף.

Erez.
08-04-07, 23:50
אסף תודה, קודם כל איפה אתה נמצא?

בכל אופן, עכשיו רבע ל12 בלילה, לפני רבע שעה נחת אצלי בבית מתלה קדמי של טרנספורטר, מחר אני אקח מידות, ממדידות ראשונות מול מתלה חיפושית, יש הבדל דיי גדול, אבל לא מדדתי לעומק, מחר בבוקר נטפל בזה.
מבחינת המתלה הקדמי אני רגוע, הוא כבר אצלי.

Erez.
11-04-07, 20:55
שאלה שגרמה לי לחוסר שינה: השאלה מודגשת.

זה המתלה האמיתי שישמש בבניה.
בתמונות מסומן האיזור בו תתחבר השלדה למתלה,
האם ישנה השפעה ומהי ההשפעה אם אכן ישנה על מרחק החיבור מהקצה של הBEAM.
האם מומלץ לחבר קרוב ככל האפשר לקצה או לשמור על מרחק מסויים.

תודה.

asafk
11-04-07, 21:40
חבר קרוב לקצה. שים לב שבחיפושית מקורית יש חיבור באמצע, ועוד חיבורים קרובים לקצה, רק לקורה התחתונה.
ושוב- הבעיה היא- ושים לזה טוב- במיקום מערכת ההגה. אתה צריך בכל המרחב בין החיבורים המקוריים לשלדה (הפלטות עם 4 חורים בכל צד) שלא יהיה כלום- אפילו לא קורות שלדה...

אסף.

Erez.
11-04-07, 21:50
חבר קרוב לקצה. שים לב שבחיפושית מקורית יש חיבור באמצע, ועוד חיבורים קרובים לקצה, רק לקורה התחתונה.
ושוב- הבעיה היא- ושים לזה טוב- במיקום מערכת ההגה. אתה צריך בכל המרחב בין החיבורים המקוריים לשלדה (הפלטות עם 4 חורים בכל צד) שלא יהיה כלום- אפילו לא קורות שלדה...

אסף.

I'M SORRY, הבנתי על איזה פלטה אתה מדבר, רואים אותה, אבל לא הבנתי לאיזה בעיה התכוונת.

אני אשמח אם תוכל לצייר, או להסביר יותר מפורט.

האם מוטות ההגה מפריעים? סורי, לא הבנתי. בהנחה שאני אבין בדיוק למה התכוונת אחרי ההסבר, איך אתה פתרת את הבעיה?

יניב_ב
11-04-07, 22:05
יש שתי בעיות שיכולות לצוץ כפי שציין אסף התנגשות של מוטות ההיגוי בצינורות החיבור, והשנייה היא פגיעת הגלגל בצינורות השילדה במצב של סיבוב.

למיטב זכרוני שתי התופעות לא יקרו גם אם תחבר את צינורות השלדה בנקודות הקרובות ביותר לקצה
אלא אם אתה מותח את הזרועות או מגדיל את קוטר הגלגלים אבל כדאי שתבדוק את הנושא על הסרן הספציפי שלך ולפי נתוני הגלגל.

Erez.
11-04-07, 22:12
ביום שישי אני אשב ישיבה מזרחית מול המתלה עם דף ועיפרון וננהל שיחה מעמיקה.

הזזת נקודות החיבור למתלה משנות לי לגמרי את כל התכנון של השלדה, ואני כבר חשבתי שאני קרוב לסוף. :x

נמרוד
12-04-07, 11:12
מצד אחד לא קריטי לדעתי אם תתחבר לbeam ברוחב המקורי של השלדה הסטנדרטית הזאת, כמה ס"מ לפה ולשם לא קריטיים, ותמיד אפשר להוסיף חיזוקים.

אבל מצד שני מדובר על הרחבה של החלק הקדמי של השלדה, ואחרי שבנית את השלדה בסוליד, להרחיב אותה מקדימה, יכול להיות עניין של דקה - אם הבנייה היתה יעילה. שוב, יתרון התכנון הממוחשב. תבנה את המתלה כולו, כולל הזרועות, הנאבות, הגלגלים, מערכת ההיגוי במחשב - זה פחות מסובך ממה שנדמה לך, לא חייבים למדל כל פרט ובורג אבל כן את המידות הכלליות הנכונות של הכל, ואז אתה יכול לענות על כל השאלות שאסף ויניב הציגו מראש, במחשב, בצורה מדויקת, להרחיב את השלדה כמה שצריך בלי שהגלגלים יפגעו בה ולתכנן את מערכת ההיגוי החדשה שלך במחשב.

Erez.
12-04-07, 12:54
אני חייב לתקן פה טעות בסיסית,

אני צריך להצר את השלדה בנקודות החיבור למתלה, אם אני מחבר את השלדה למתלה כמו שהיא עכשיו ללא שינוי, ביחד עם רדיוס הצינור משני הצדדים, השלדה מתחברת בדיוק בקצה הBEAM.
הפוך ממה שאני חשבתי בהתחלה! עד שמדדתי בפועל. ולא טעיתי בתכנון כי הBEAM של החיפושית משום מה היה ארוך יותר (כמעט בטוח שלא הזיתי)

Erez.
14-04-07, 16:17
לאחר שיחה עם המתלה, חשבתי על פתרון הגיוני לדעתי למוטות ההיגוי אשר "מפריעים" ל2 הצינורות התחתונים של השלדה אשר מתחברים לBEAM התחתון.

למעשה, מה שחשבתי עליו הוא הטיה קלה של כל המתלה, כלומר,
הטיה של הBEAM העליון טיפה לכיוון הנהג, ואז למעשה מוטות ההיגוי יורדים קצת למטה ואינם מפריעים יותר לצינורות השלדה, אבל! נמצאים מתחת לשלדה, מצד שני, אם אני לא טועה - אני אקבל יותר מרווח גחון.
מדובר למעשה בהטיה קלה למדי, ושמירת מוטות ההיגוי קרוב לצינורות השלדה.
אז, האם הפתרון הגיוני?

תמונת צד ימין של המתלה להבהרה:

חנן גולומבק
14-04-07, 16:23
תקבל זווית "קמבר" לא אורגינלית שעלולה להקשות על ההיגוי ולגרום להיגוי פחות מדויק. בהגזמה כמו של אופנועי צ'ופר.

Erez.
14-04-07, 16:45
אז הפתרון השני הוא בנייה שונה של מוטות ההיגוי, גבוה יותר בתוך השלדה ולא מתחתיה. והשארת המתלה בצורתו המקורית. לא רואה פתרון אחר. אלא אם כן מישהו יציע :?:

נמרוד
16-04-07, 08:40
ארז, אני לא ממש מבין מה הבעייה. אתה בונה באגי על פי תוכנית וותיקה, עשו את זה כבר אלף פעמים - אתה בטוח שבאמת יש בעייה? ואם יש, אז היא נפתרה כבר מזמן, אל תנסה להמציא. לסובב את הBEAM - כמו שחנן כתב רעיון רע מאד.

Erez.
16-04-07, 11:35
התכנית שעליה התבססה התכנית שלי, מותאמת לפרונט חיפושית, אני משתמש בפרונט של טרנספורטר כמו שבטח ראית, ושתי הבעיות הנוכחיות הן:

1. צריך להצר את נקודות החיבור למתלה בשלדה, לא יעזור, זה מחוייב במציאות. וטוב שלא בניתי כלום לפני שקיבלתי את החלק!
הBEAM של המתלה שלי קצרים יותר משל חיפושית. אבל עבים יותר והרבה יותר מסיביים.

2. במתלה הנוכחי, כמו שציין אסף, מוטות ההיגוי עוברים בדיוק מול חיבור הצינורות התחתונים של השלדה. לדעתי ניתן להגביה אותם ללא בעיה מיוחדת ולמקם אותם בין הצינורות העליונים לבין התחתונים, ושם תהיה התנועה שלהם עם המתלה.

מקווה שהיה יותר ברור.

נמרוד
16-04-07, 11:46
תבנה את הBEAM, את הזרועות, את הנאבות, את מוטות ההגה, את תיבת ההגה שאתה מתכוון להשתמש בה - את הכל - בסוליד. שוב, לא צריך להיות ברמת הההרגה אלא במידות הכלליות הנכונות. תמקם את הכל במודל שלך, תתכנן את מערכת ההיגוי - איפה בדיוק תשב תיבת ההגה? יותר גבוה, יותר נמוך מהמקורי? מה יהיה אורך המוטות? יש לך הרבה אפשרויות, כולל כמובן לשנות את תכנון השלדה כדי שלא יפריע למוטות, תנצל את המחשב. זה שווה כל רגע של זמן שאתה משקיע בזה. תחשוב שלקצר מוט היגוי במחשב זה חמש שניות... במציאות זה לייצר חדש.

יניב_ב
17-04-07, 19:12
מערכת ההיגוי בסרן הטרנספורטר שונה מהחיפושית.

בחיפושית חיבורי ההיגוי לספינדלים נמצא גבוהה, ותיבת ההגה יושבת על הקורה העליונה.

בטרנספורטר החיבורים לספינדלים נמוכים , מערכת ההעברה יושבת על המוט התחתון והתיבה בכלל לא על הסרן מעבירה את התנועה בעזרת זרוע נוספת.

נראה באמת שהפתרון הנכון הוא לוותר על כל המערכת הזאת ולשים תיבה אחרת בסגנון המערכת שבחיפושית.

Erez.
17-04-07, 20:16
מערכת ההיגוי בסרן הטרנספורטר שונה מהחיפושית.

בחיפושית חיבורי ההיגוי לספינדלים נמצא גבוהה, ותיבת ההגה יושבת על הקורה העליונה.

בטרנספורטר החיבורים לספינדלים נמוכים , מערכת ההעברה יושבת על המוט התחתון והתיבה בכלל לא על הסרן מעבירה את התנועה בעזרת זרוע נוספת.

נראה באמת שהפתרון הנכון הוא לוותר על כל המערכת הזאת ולשים תיבה אחרת בסגנון המערכת שבחיפושית.

לפי התאוריה שלך, אפשר להרכיב כמעט כל תיבת הגה לא הידראולית שאינה קשורה לחיפושית/טרנספורטר ולמקם אותה במקום נוח, לא?

נמרוד - אני עובד על הכנסת כל החלקים למודל, ידעתי דברים קלים מזה... אבל נסתדר בסוף.

תודה, ארז.

רפאל
17-04-07, 21:43
היי ארז ערב טוב

אצלנו בבאגי מורכב מתלה קדמי דמויי חיפושית (מורחב ועם קיט זרועות ארוכות יותר), אזב המתלה הוא קינג-פין. תיבת ההגה שלנו הינה תיבה של WHITE ספורטיבית (סיבוב וחצי מקצה לקצה) עם זרועות בבניה עצתיץ ותפוחים של חיפושית.

בעקרון לשאלתך אז כן אתה יכול להתקין כל תיבת הגה שתחפוץ רק צריך לבצע את כל ההתאמות הנדרשות. וכן גם במיקום שנוח לך, כמובן תוך שמירה על "חוקי" ההיגוי וזוויות עבודה נכונות.

רפי

יניב_ב
17-04-07, 22:10
היי ארז ערב טוב

כמובן תוך שמירה על "חוקי" ההיגוי וזוויות עבודה נכונות.

רפי

אני לא סגור מהי הטכניקה להקטנת ה bump steer בסרן זרועות עוקבות אבל אני מניח תצטרך להתפשר בנושא בהצבה של תיבה במקום גבוה.

חנן גולומבק
17-04-07, 23:43
היי ארז ערב טוב

תיבת ההגה שלנו הינה תיבה של WHITE ספורטיבית (סיבוב וחצי מקצה לקצה) עם זרועות בבניה עצתיץ ותפוחים של חיפושית.
רפי

רפי אתה מתכוון תפוחים על זרועות ההיגוי.
שהבן אדם לא יתבלבל.

נמרוד
18-04-07, 09:26
מה שמתאים ביותר לשימוש זה מסרק הגה, שאתה יכול למצוא ממבחר של מכוניות, כולל מסרק כוח אבל נראה לי שזה לא חיוני. תיבת הגה בסגנון של ג'יפים/טנדרים, שדומה יותר לתיבה מקורית של חיפושית, פחות טובה. חפש מסרק כמה שיותר צר, כלומר שהמרחק בין תפוח לתפוח קטן, כדי שמוטות ההיגוי יהיו כמה שיותר ארוכים. המיקום של המסרק צריך להיות בגובה של נקודות החיבור לזרועות במבט קדמי כשהרכב בגובה סטטי, זה נקודת התחלה טובה למזעור באמפסטיר. המיקום של המסרק קדימה/אחורה במבט על משפיע על זוית האקרמן. המסרק כמובן צריך להיות במרכז הרכב.

מצא מסרק מתאים, אני באמת לא יודע לכוון אותך מאיזה מכונית נוסעים לחפש, ואז נדבר יותר לעומק על המיקום שלו.

Erez.
18-04-07, 11:57
thank you very much!

ירדה לי עוד אבן ותודה על המידע.

חנן גולומבק
18-04-07, 13:25
זה מה שאתה צריך.
http://dansperformanceparts.com/buggy/susp/buggysusp%20rack&pinion.htm

Erez.
18-04-07, 15:10
תודה, שכחתי מהאתר הזה לגמרי.

רק שאלה קטנה, האם יש אפשרות למצוא בארץ חלקים כאלה חדשים או רק הזמנה מחו"ל?
אני רוצה להזמין באמצע החודש הבא, אלא אם יש להשיג בארץ.

חנן גולומבק
19-04-07, 19:10
תודה, שכחתי מהאתר הזה לגמרי.

רק שאלה קטנה, האם יש אפשרות למצוא בארץ חלקים כאלה חדשים או רק הזמנה מחו"ל?
אני רוצה להזמין באמצע החודש הבא, אלא אם יש להשיג בארץ.

רק בחו"ל.

sidewinder
19-04-07, 21:51
תנסה להשיג תיבת הגה של תומקר אולי יש להם משופצות הם כמעט אותו דבר ואותו כסף



יוסי

znativ
04-05-07, 18:40
קצת באיחור אבל לפי דעתי רצוי להוסיף עריסה תחתונה לשילדה בזנב לחיזוק השילדה ותמיכה/תושבת למנוע.

Erez.
06-05-07, 18:37
נלקח בחשבון מראש, ובוודאי שתהיה "עריסה" כזאת, היא פשוט לא משורטטת, עד שלא יהיה מנוע.
תודה על ההערה, בינתיים קצת רגוע, אני כבר שבועיים במצוד אחר מתלה אחורי, בתקווה שיסתיים החיפוש בקרוב מאוד, סתם עדכון קטן ולא חשוב במיוחד.
אגב מסתבר שיש שרשור מיוחד לתצפיות טרנספורטרים עד שנת 79, למי שמעוניין. (אמנם של מישהו שפתח אותו ב2006, אבל אולי הוא עדיין רלוונטי, אני עובד עליו בינתיים)

-->