PDA

צפייה בגרסה מלאה : מחשבה על כננות



מידבר
29-04-07, 23:22
האמור מטה אינו נוגע לרכבי תחרויות אלא ליתר "הרוב הדומם" והכותב לקח בחשבון שיתכן ויצא "אהבל" מעצם העלאת הענין.
הרעיון הינו להכין כננת שתתחבר לרכב באמצעות כבל. הכבל המחבר אמור לצאת משני צידי הכננת כך שניתן יהא לקבוע את מרכז ציר האורך של הכננת באופן אנכי לרכב. ניתן לודא גלגול תקין של הכבל הנע באמצעות מנגנון ממרכז. הכבל המחבר כמובן אינו חלק נע. את המתח ניתן יהיה למשוך ארעית מהמצבר באמצעות כבלי התנעה פשוטים.
יתרונות:
1.ניתן להשתמש מלפנים ומאחור בחיבור לשאקלים של הרכב/וו גרירה. ניתן גם, במניפולציות שונות, למשוך הרכב בזויות אחרות.
2.לא צריך רישוי.
3.בניגוד לכננת נשלפת לא צריך להכין תשתית יעודית על הרכב.
4.ניתן להעביר לרכב אחר.
5.ניתן לעשות שימוש לצרכים משיכה אחרים לחלוטין שאינם קשורים דווקא לרכב (למשל להעלות מזון לצמרת עץ כך שדובים לא יוכלו להגיע...).
מצד אחד נשמע אהמממ, טוב. מצד שני סביר שכבר חשבו על כך לפני... :razz:
אז מה ?

Gilad
29-04-07, 23:32
אם הבנתי אותך נכון, מה שאתה מתאר ניתן לביצוע ע"י כננת ניידת המחוברת לרכב במקום באמצעות רסיבר באמצעות שתי שרשראות (אחת מכל צד - ימין ושמאל).

בצורה כזו אתה יכול למשוך מלפנים/מאחור וכן בזוויות שונות ומשונות.
כל מה שאתה צריך הוא שתי נקודות ריתום חזקות בכל פגוש, הזנת מתח וכבל מתח ארוך מספיק.
כמובן בתוספת לכננת עם מנשא מתאים.


גלעד

מידבר
29-04-07, 23:39
כן, פחות או יותר, ניתן כמובן לפתח את הרעיון לכל מיני כיוונים וטכניקות

eran4x4
29-04-07, 23:55
מה ימנע מהכננת לשחות בבוץ?

מידבר
30-04-07, 00:33
יפה. במקרה כזה אתה פשוט הופך את הכננת. כלומר, את הכבל המחבר אתה מחבר לעיגון ואילו את הכבל הנע מחבר לרכב. מה שאתה צריך במקרה כזה הינו כבל חשמל ארוך מספיק. תשאל-"אה, אז עכשיו גם צריך כבל מאריך... (אולי מצבר מילואים)".
אולי, אולי יש פתרונות טובים יותר.

חנן-ג'יפולוג
30-04-07, 00:56
כבל מאריך כזה עולה פחות או יותר פי עשר מכבל הפלדה על כל מטר רץ, ועל כל מטר כזה נופל מתח.

חנן-ג'יפולוג
30-04-07, 01:03
50 ק"ג כאלה מתדלדלים, שאתה מנסה לסדר עליהם את הכבל, לשחרר קצת כבל בשביל לשנות חיבורים וכו', ולמתוח מחדש. כל זה בתוך דרדרת, פודרה, בוץ או חול. גם אם אף אחד לא יתן לך סיבה אחת חזקה מספיק כדי לא לעשות את זה, התוצאה תיראה ותהיה מסורבלת ועילגת לחלוטין. לא שווה את הנסיון, לעניות דעתי.

השתמשתי לצורך כתיבת אחת מהכתבות באתר בהייליפט בתור כננת ידנית. צילמתי את זה בוידאו. התוצאה היתה כל כך מסורבלת, שהעדפתי כבר לא להראות כלום. נראה כמו סרט של צ'רלי צ'פלין, והמשקל כאן הוא שליש, בלי תוף שצריך לסדר עליו כבל בצורה יפה, וזה היה בתנאי מעבדה, על אספלט.

GodsFather
30-04-07, 06:30
פעם הייתה תוכנית טלוויזיה מוטורית בערוץ עשר (ממש בתחילת השידורים שלו) שחילקה מתנות לבעלי ג'יפים - מיגונים , פנסים , מדרגות וגם כננת.

הגיע בחור עם ראב 4 לפרוג'יפ (שהיה לתכנית דיל עם הסדנא שלהם כמבצעת בלעדית) ואלה הסבירו שמכוון שאין לו נקודות עיגון טובות להתקנת כננת קבועה ועוד כל מיני הסברים מדוע עדיף שלא תהיה קבועה , אז נתנו לו כננת נישאת המתחברת בעזרת שלשלאות פלדה עם מתקון ייעודי וכד'

ואפילו הדגימו איך זה עובד בחולות , הכבלים היו מתוחים , הכננת החזיקה יפה.

וכאן באמת האמור, אם מדובר בהיילקס, דיפנדר , כל כלי רכב שמשקלו מעל טון , אז גם הכננת צריכה להיות מסיבית דיו ומכאן גם משקלה והסרבול שלה.

אבל אם ניקח סמוראי/ג'מני/ויטארה קצרה/ניבה/פיאט אונו ונשים לה כננת WARN6000 במקרה הכי גרוע (כי יש הרבה יותר קלות ופשוטות מזה והרכבים הללו לא צריכים יותר לחילוץ עצמי), אז זה עוד אפשרי כי המשקל לנשיאה על ידי אדם , אינו כזה רציני.

אני עם כננת WARN8000 וכבל 25 מטר והיא שוקלת 34 ק"ג עם מגש נשלף מל.כ. (שזה סוג של חרוז) וזה לא הכי קל בעולם , אבל גם לומדים להתכונן מראש לפני כל מכשול וגם להזמין חברים עם כננות שהם יעבדו במקומי :mrgreen:

בכל מקרה , דרושות נקודות עיגון שוות במיקומן ושלשלאות מדויקות גם כן , על מנת של יווצר מצב של "עוקם". ותוך כדי הכתיבה אני באמת מנסה לחשוב, איך תמשוך הצידה ? ולמעשה איך תשלוט ביציבות הכננת?

idanw
30-04-07, 18:24
מה בנוגע לחילוץ בעזרת כננת יד פשוטה? כמו זה שמשמש לפירוק והרכבת סדן בטנקים למי שמכיר..
שימוש באופן שדומה לשימוש בהייליפט לגרירה רק שהרבה פחות מסורבל ויותר מהיר...
מישהו ניסה בעבר?

שעיה כליף
30-04-07, 20:32
מה בנוגע לחילוץ בעזרת כננת יד פשוטה? כמו זה שמשמש לפירוק והרכבת סדן בטנקים למי שמכיר..
שימוש באופן שדומה לשימוש בהייליפט לגרירה רק שהרבה פחות מסורבל ויותר מהיר...
מישהו ניסה בעבר?
ולמען האמת יותר ריאלי ובעל סיכוי טוב יותר להיות "במקום" כשצריכים אותו
להבדיל מהסירבול המתואר שסופו שישאר בבית.

idanw
30-04-07, 21:28
מעולה.. מישהו ניסה? בל.כ יש דגם שמתאים להרמה של טון ודגם של טון וחצי...
האם זה מספיק כדי לגרור רכב סטנטרטי ?

סוזי המשתוללת
30-04-07, 22:02
כלל אצבע בסיסי הוא שכננת צריכה להיות מסוגלת למשוך לפחות פעמיים משקל הרכב וזה בתקיעות קלות/בינוניות
מעבר לכך גם מקדם של x3 או x4 לא יזיק
כעיקרון כננת נשלפת זה דבר טוב ועם קצת מאמץ (או יותר נכון הרבה מאמץ :twisted: )ניתן להרכיב אותה גם בבוץ עמוק והיתרונות גדולים
מצד שני כננת כזו שוקלת המון וצריכה להיות מעוגנת היטב ברכב אחרת בשעת התהפכות חלילה אף אחד לא רוצה אותה עליו
מצד שלישי מהעצלנות משאירים אותה בבית ואז מלכתחילה לא צריך אותה :twisted:

idanw
30-04-07, 22:26
ומה בקשר לכננות הידניות? מדובר בכח הרמה של טון וחצי.. ולא משיכה...
כמובן שאני לא מדבר על תחרויות.. אלה על פעם בהרבה זמן שאולי אצטרך חילוץ בעזרתה...

mixael
30-04-07, 23:59
מישהו ניסה בעבר?

כן. לפחות על סובארואים זה עובד.

idanw
01-05-07, 00:06
מה זה אומר עובד?
עם איזה כננת בדיוק?
באיזה מצב הרכב היה? בוץ ? עלייה?
עד כמה קשה היה למשוך?

GodsFather
01-05-07, 00:30
עידן ,

יש לי כננת ידנית של טון+ שקניתי לפני כמה שנים בתמימותי. היא לא דומה לאלה שאתה הראית בצורת החיצונית או בדרך הפעולה שלה.

היא נראית נחמד , אבל בזאת זה מסתכם לדעתי. יתרה מזאת , הכבל שלה קצר ואם היא מסוגלת רק למשוך טון אז זה לא ממש מועיל כי רכב עמוס בטיול מגיע ליותר , גם סמוראי עם נהג בלבד.
אתה מוזמן לבוא לקחת , לבדוק ולהסיק מסקנות ואח"כ נעלה את זה לפה. אפילו עם תמונות...

אבל בכל זאת , עשה לי איתות ואני אשלוף אותה בשבילך לבדיקה.

mixael
01-05-07, 00:40
ה"כננת" היא בדיוק כמו שאתה אמרת - מותחן ידני של 1000 ק"ג. 400 ש"ח בל.כ.

במקור הוא מגיע עם שרשרת של מטר וחצי בלבד, שאותה רצוי להחליף בהזדמנות לארוכה יותר.

שימש אותי פעמיים, לחילוץ מחול, ומנפילה לקוליס, הרכב היה יחסית במצב אופקי.

לטעמי מתאים למי שאין לו 3K ש"ח לכננת וצריך משהו למקרה חירום, או כאמצעי גיבוי.

ד ו ר ו ן
01-05-07, 20:41
אבל אם ניקח סמוראי/ג'מני/ויטארה קצרה/ניבה/פיאט אונו ונשים לה כננת WARN6000
אני עם כננת WARN8000 וכבל 25 מטר והיא שוקלת 34 ק"ג עם מגש נשלף מל.כ.
ההבדל בין 6000 ל-8000 הוא בכוח המנוע ועובי הכבל, ההבדל במשקל זניח.

GodsFather
01-05-07, 20:45
עובי כבל באורך של 25 מטר יכול להיות משמעותי במשקל לא ?

25 מטר של 8 מ"מ לעומת 10 מ"מ ? (השערה לעובי הנוכחי, אני לא בטוח)

והגודל הפיזי שלה ? WARN6000 יותר קטנה פיזית , שזה גם עניין של סרבול או במקרה הזה , פחות סרבול...

ד ו ר ו ן
01-05-07, 22:42
עובי כבל באורך של 25 מטר יכול להיות משמעותי במשקל לא ?

25 מטר של 8 מ"מ לעומת 10 מ"מ ? (השערה לעובי הנוכחי, אני לא בטוח)

והגודל הפיזי שלה ? WARN6000 יותר קטנה פיזית , שזה גם עניין של סרבול או במקרה הזה , פחות סרבול...
לא יודע להגיד כמה הבדל יש במשקל הכבל, במימדים הם זהות, בדקתי במפרט הטכני של וורן את המידות שנכנסות אצלי בפגוש ושתי אלו היו זהות חיצונית לפי המפרט.

חנן-ג'יפולוג
02-05-07, 00:30
לכננות 9000 יש כבל 8 מ"מ.


סתם, שלא תתווכחו על בסיס עובדות שגויות.

GodsFather
02-05-07, 00:40
אז איך תסביר הבדל של 16 ק"ג בין ה8 שלי ל9 שלך ?

מדדתי על משקל עם המתקן נשיאה... אורך כבל יכול להיות? 25 מטר שלי לעומת כנראה הרבה יותר שלך ?

חנן-ג'יפולוג
02-05-07, 01:05
אני חושב שאצלי זה 30 מטר, לא בטוח. אם לא, אז 24 מטר. בטוח לא יותר מ30.

אצלי יש את הS9000, יש בה גשר סגסוגת עליון, עם הפיקוד החשמלי. אולי זה חלק מההבדל. אצלי יש מגש ברזל מסיבי שישב במקור על שילדת הCJ והכננת יושבת עליו, ובנוסף יש את הברזל הזכר.

אני לא יודע להסביר מעבר לזה. בכל מקרה, הכבל הוא 8 מ"מ.

lizard
02-05-07, 09:18
לוורן XD9000i יש כבל של 38 מטר בקוטר 8 מ"מ.

אני, כשהרכבתי את הרכב, השתמשתי בפליינצ'וק (או איך שקוראים לזה) בתור כננת.
זה לא היה קל לתפעל כי זה אמור לעבוד מאונך ולא מאוזן אבל בסופו של דבר זה עשה את העבודה.

חנן-ג'יפולוג
02-05-07, 10:11
מיכה, זה לא ריאלי לעבוד עם פשלנצוק במאוזן ככננת, גם אם הצלחת למשוך ככה.

גיתאי נוה
02-05-07, 12:28
אני מחזיק 2 כננות ידניות מהימים שבהם ירדתי לשטח עם סובארו סטיישן:


מותחן 1.5 טון מל.כ., עם כבל פלדה באורך 3 מטר. המותחן מגיע עם גלגלת מובנית, כך שאפשר לקצר את הכבל בחצי ולקבל כמעט כפול כח משיכה. לסובארו זה הספיק, לסופה אנ'לא בטוח אלא אם מדובר בהוצאה קלילה מתקיעה קטנה טיפשית. צריך גם לקחת בחשבון שככל שהרצועה שמחברים מהמותחן לנקודת העיגון ארוכה יותר, כך יותר 'מהלך מתיחה' יתבזבז על מתיחת הרצועה. הפתרון - להשתמש ברצועות רצ'ט שאפשר למתוח עוד לפני שמכניסים את המותחן לפעולה.
כננת ידנית טירפור (Tirfor) - יצרן ותיק מאד עם מוצר ייחודי, למרות שיש לו היום חיקויים שאינני יודע להעריך את טיבם. הכננת עובדת בדיוק כמו ברעיון המקורי שהועלה בשירשור הזה - כבל פלדה הנכנס מצד אחד ויוצא מהצד השני, נמשך ע"י שתי צבתות פנימיות, רק ללא האלמנט החשמלי. הכננות הללו מגיעות בשני עומסים, הגדול שבהם הוא 1.5 טון משיכה. נשמע מעט? מסתבר שמקדם הבטיחות שלה כל כך גדול עד שראיתי סיפור באינטרנט של אחד, שמשך בעזרתה סקאוט במשקל עצמי של 2.5 טון שישב על גחונו (4 גלגלים באוויר) בבוץ עמוק, למרחק של כ-150 מטר.
יש כאלה בל.כ., אני קניתי בזמנו ב"לפידות" בת"א אחת משופצת יוצאת הג"א. המשתמשים הכבדים של הטירפור בארץ הם פיקוד העורף ומכבי האש, איתה הם מרימים קירות וכו'.
יתרונות? - 360 מעלות, אינה תלויה במקור אנרגיה חיצוני, אמינה ביותר, אין את החסרון של מהירות-לעומת-כח הקיים בגלילה על תוף. חסרונות? כבדה מאד, יש לאחסן באוטו עם הכבל הארוך (10 מ"מ באורך 25 מ'), צורכת זמן תיפעול קצת יותר ארוך, ובונה כושר...

-->