התחברות

צפייה בגרסה מלאה : היכן למקם רדיאטור לשמן גיר?



orikan
14-07-07, 13:27
שלום!

ברכבים עם גיר אוטומטי שבהם יש רדיאטור משותף למנוע ולגיר מומלץ להתקין רדיאטור נפרד לשמן הגיר.
היכן יש למקם את הרדיאטור לגיר?
בהנחה שאין מספיק מקום בין רדיאטור המנוע ולבין המאורר האם ניתן למקם את רדיאטור הגיר בין רדיאטור המנוע ולבין רדיאטור המזגן או שמיקום כזה הוא בעייתי כי הוא מקבל חום שנפלט משני הרדיאטורים האחרים?
האם כדאי יותר למקם את רדיאטור הגיר בקדמת הרכב לפני רדיאטור המזגן?

תודה.

landrover
15-07-07, 11:56
לדעתי בקידמת הרכב , לפני כל הרדיאטורים האחרים ...

נמרוד
15-07-07, 21:57
אכן זה המיקום המקובל, לפני רדיאטור המזגן ורדיאטור המנוע הגדולים יותר משמעותית. אבל כל מקרה לגופו - על איזה רכב מדובר?

orikan
16-07-07, 09:02
מדובר באיסוזו איפון אוטומטי.
לפני שנה התקינו לי רדיאטור לשמן גיר בין רדיאטור המזגן לרדיאטור המנוע.
בשבוע שעבר בזמן גרירה של עגלה בעליות מהכנרת התחמם גם המנוע וגם שמן הגיר.
ביצעתי ניקוי פנימי לרדיאטור המנוע שבאמת היה סתום לגמרי.
נראה עכשיו אם יש השפעה גם על הגיר.
השאלה אם בכל מקרה כדאי להעביר את רדיאטור שמן הגיר לקדמת הרכב.

תודה.

איציק - 4X6ZH
16-07-07, 10:00
לא ברור איך מחובר רדיאטור שמן הגיר .
במידה והוא מחובר בטור לרדיאטור המנוע . יש לנתק את הצינור המחבר בין הרדיאטורים .
רדיאטור הגיר יהיה נפרד .ורצויי שיהיה בחזית הרכב כך שמאורר המנוע ישאב אויר דרכו .
בעלית במהירות זחילה אין כמעט זרימת אויר חופשי לכן אתה נזקק לאויר של מאורר המנוע .
מי שמחמם את הרכב בעליות הוא שמן הגיר . ( כ200 מעלות )
בנוסף אתה צריך להקפיד על נסיעה ונעילת הממסרה כך שהיא לא תחליף הילוכים .
( בהחלפת הילוך הטורק נכנס להחלקה מה שגורם לחימום מהיר של השמן טורק מחליק יחמם את שמ הגיר תוך כמה שניות !) .
30 שנייות בהחלקה בעומס מלא ויש לך שמן גיר רותח .
גרירת \ נהיגה בעומס כבד לרכב עם גיר אוטמטי היא נהיגה שונה מנהיגת רכב אוטומטי רגיל .
*********
בנוסף חובה על החלפת שמן הגיר לאחר התחממות ורתיחה של השמן .
כללית ברכב כזה כדאי להחליף שמן גיר כל שנה .
וכמובן להשתמש בשמן איכותי \ מקורי \ ולא כל שמן בצבע אדום .
********
איציק

הצפרדע
16-07-07, 11:12
מענין לענין, באותו הענין - מה טמפרטורת העבודה של שמן גיר אוטומאטי, ומה הטמפרטורה המאכסימאלית הנסבלת, שלאחריה צריך לעצור?

אצלי קירור השמן נעשה ברדיאטור המיים, ואין לי בעיית חום.

יש לי שעון חום שמן גיר אוטומאטי, וראיתי שהוא מגיע בעומס ל-120-130 מעלות.

האם זה סביר?

איציק - 4X6ZH
16-07-07, 11:38
זה בסדר זה לא מתחמם
תעשה STOLL TEST בלימה של הממסרה ופתיחת מצערת מלאה ותראה איך הטמפרטורה
עולה מהר מאד .
זה מה שעושה את הנזק בשקיעה \ בחילוץ \ בגרירה .
למיטב זכרוני 150-200 נחשב לחום גבוה נסבל לפרק זמן קצר ( כ 30 שניות ) .
שינוי הטמפרטורה הוא מאד מהיר . כמעט מיד .
לכן גם נקודת המדידה חייבת להיות על צינור היציאה של השמן לכיוון הרדיאטור . ( שזה למעשה השמן שיוצא מהטורק לאחר העומס והשחיקה שלו ) .
כאשר השמן המאד חם יוצא מהממסרה לכיוון הרדיאטור הוא חוזר חזרה בזרימה חופשית לאגן הממסרה
ותמיד הוא יהיה יותר קר מהשמן שיוצא .
בממסרות שאין רדיאטור גיר או שרדיאטור הגיר מובנה בתוך רדיאטור המנוע כמעט ואין החלפת חום .
ולפעמים השמן שחוזר הוא יותר חם מהשמן שיוצא מהממסרה .
חזרת השמן חייבת להיות בנקודה שלא תגרום לקצף ואויר בנקודת היניקה של המשאבה .
חימום השמן הופך להיות מסוכן כאשר השמן רותח ( ויש בועות אויר )
או כאשר השמן רותח ובעצם אין משטח החלקה לנקודות בהם פועל השמן כמעביר כח ( בתוך הטורק ) .
*****
איציק

הצפרדע
16-07-07, 12:06
מה טמפרטורת העבודה של שמן גיר אוטומאטי, ומה הטמפרטורה המאכסימאלית הנסבלת, שלאחריה צריך לעצור?


איציק, האם אתה יכול לתת תשובה מדוייקת לשתי השאלות הנ"ל?

זה מאד חשוב לי, אוני מניח שגם לאחרים.

תודה

ברוך

איציק - 4X6ZH
16-07-07, 12:33
ברוך המספר שאתה רוצה הוא -60 עד +180 מעלות צלזיוס .
מינוס 60 עד פלוס 180 נחשב לתקין .
כל מה שמעל 200 נחשב למסוכן .
אני מכיר מצב שבו יש קוד תקלה המדבר על חימום יתר של הממסרה .ואז למעשה ההוראה היא החלף שמן גיר .
הגיר האוטומטי בניגוד למנוע יכול לעמוד בטמפרטורות קיצוניות לפרקי זמן קצרים .
המנוע לא מצליח לחמם את עצמו כל כך מהר .
הגיר מחמם את עצמו ( בטורק ) ומקרר את עצמו בשניות ( הוא מקבל שמן קר )
לדעתי קוד התקלה האומר החלף שמן גיר הוא פונקציה של טמפרטורה וזמן .
חימום רגעי של השמן אינו בעיה .
לדעתי אתה תראה את זה מהר מאד בשעון חום שמן גיר בהנחה שגשש החום נמצא ממש ביציאה על גוף הממסרה . ( ולא בהמשך על הצינור במקום כל שהוא ) .
חישן חום שמן גיר נמצא על הניפל שמיתחבר לצינור .
*****
איציק

הצפרדע
16-07-07, 13:16
לדעתי אתה תראה את זה מהר מאד בשעון חום שמן גיר בהנחה שגשש החום נמצא ממש ביציאה על גוף הממסרה
איציק

החיישן נמצא במקומו המקורי על ההאוזינג.
זה דוקא בצד נגדי לצד של צינורות הכניסה והיציאה, אבל אני מניח שהיצרן יודע למה
הוא תקע את החיישן דוקא שם.

איציק - 4X6ZH
16-07-07, 14:26
מה שהיצרן חשב ולמה הוא התקין אותו איפה שהוא התקין זה סיפור א .
מה שאתה מודד ומה שאתה מצפה לקבל במדידה זה סיפור ב .
בדרך כלל היצרן שואב נתונים אנלוגים מהחישנים וממיר אותם לנתונים דגיטלים לצרכי מחשבי הרכב.
ולפעמים הנתונים הם ישירות דיגיטלים לכל צרכני הנתונים .
****
חישני חום הם בדרך כלל חישנים אנלוגים המודדים התנגדות שאת זה ממירים למתח ואת זה מציגים
בלוח כשעון חום . ( אחרי שעבר שינוי לערכים דגיטלים במחשב הרכב ) .
במערכת כמו שיש אצלך יתכן והתצוגה אינה משקפת את נתוני האמת מאחר ומיכלולים אינם מותקנים
במקומם המקורי כפי שהיצרן תיכנן את הממסרה . ( סתם מחשבות שלי ) .
****
על איזה ממסרה מדובר ?
מי היצרן ?
באיזה כלי רכב היא מותקנת ?
*****
איציק

הצפרדע
16-07-07, 14:39
דוקא גיר מיכאני 3 הילוכים - גיר TH-400

איציק - 4X6ZH
16-07-07, 14:59
הגיר הוא טורבו הידרומטיק סידרה 400
זה גיר אוטמטי רגיל .
אז מאיפה חישן חום שמותקן על הממסרה .
או שאני לא מבין נכון .
****
איציק

הצפרדע
16-07-07, 15:09
וואללה לא יודעת - הגיר הוא אכן גיר אוטומאטי מיכאני רגיל עם 3 הילוכים, והיה לו חישן חום גיר, שהוצאתי אותו והחלפתי אותו באחר, שמתפקד ונותן קריאה.

אני לא מבין גדול בגירים, אבל אני לא כל כך מבין למה יש בעיה עם זה שבגיר כזה יהיה חישן לקריאת חום הגיר.

איציק - 4X6ZH
16-07-07, 15:23
אולי החישן הוא לא חישן חום שמן גיר ?
זה רק מחזיר אותי כמה שלבים לאחור . לגבי מיקום החישן והנתונים המתקבלים .
במצב עמידה כאשר הרכב לא בתנועה הטמפרטורה צריכה להיות נמוכה כמעט טמפרטורת סביבה .++
שמן הגיר כמעט ולא מתחמם כל עוד הרכב לא בתנועה .
****
מה אומר ספר הממסרה לגבי מיקום החישן ?
אולי זאת נקודת בדיקת לחץ שמן ולא חום שמן .
תמיד תיהיה קריאה של חום כל שהוא גם במקום שיש לחץ שמן .
****
איציק

הצפרדע
16-07-07, 15:26
במצב עמידה כאשר הרכב לא בתנועה הטמפרטורה צריכה להיות נמוכה כמעט טמפרטורת סביבה .++
שמן הגיר לא מתחמם כל עוד הרכב לא בתנועה .
איציק

זה אכן המצב.

איציק - 4X6ZH
16-07-07, 15:37
ברוך זאת ממסרה עם טורק ננעל או טורק רגיל ?
לממסרה הזאת יש הרבה דגמים של טורקים ( במיוחד לא מקוריים )
המיועדים לשימושים מיוחדים כאשר לכל טורק יש את נקודת ההמרה \ ההצמדה הטובה שלו
שהיא צריכה להיות פחות או יותר תואמת לנקודת שיא המומנט וההספק של המנוע .
במקום זה יש העברת כח מושלמת ופחות התחממות ובזבוז אנרגיה בגיר .
יש טבלאות המראות את כל תרשים הזרימה והעברת הכח של הרכב ביחס לקוטר צמיגים ויחסי העברה .
כאשר כולם נמצאים בקו אחד כולל נקודת ההצמדה של הטורק זה מושלם .
*****
איציק

הצפרדע
16-07-07, 15:40
ברוך זאת ממסרה עם טורק ננעל או טורק רגיל ?
ככל שידוע לי זה לא lockup אלא טורק רגיל.

איציק - 4X6ZH
16-07-07, 15:55
זה יכול להסביר את הצורך בחישן חום גיר .
טורק שאינו ננעל הוא טורק לא יעיל שכל הזמן יש בו החלקה .
מערכת שעובדת בעומס ( רכב שטח \ רכב עבודה שגורר ) טמפרטורות הגיר כל הזמן תיהיה גבוה .
לכן יש מקום לתת סימן למפעיל :!: תוריד עומס \ תוריד מהירות תאפשר למערכת להתקרר .
****
בממסרה שהטורק ננעל ואתה נכנס לשיוט ( גם בעומס קל ) הממסרה מתפקדת כגיר רגיל ואין החלקה
ובזבוז כח . ממסרות כאלה גם מתחממות פחות .
יצרני הטורקים מאפשרים נקודות עבודה שונות בהתאם ליעוד של הממסרה .
כך שאתה להתקין ממסרה כזאת לזחילת סלעים ולקבל העברת כח מלאה בסלד נמוך של המנוע
שזה מצב לא רגיל לרכב נוסעים .
*****
איציק

הצפרדע
16-07-07, 16:13
תודה.

-->