PDA

צפייה בגרסה מלאה : שאלה על דיפרנציאל ונועלי טבורים



nyquist
23-07-07, 18:30
אם הצלחתי להבין נכון מהמדריכים(המצוינים...) באתר כאשר נועלי הטבורים לא משולבים כל המכלול ציריות-דיפ'-דריושפט הקדמי מנותק ולא מסתובב. האם במהלך נסיעה רגילה על כביש בהנעה אחורית הדיפ' הקדמי לא עובד= כאשר אני מסובב את ההגה אחד הגלגלים מחליק בגלל המרחק הגדול יותר שעליו לעבור?
אם הדיפ' מנותק שני הגלגלים הקדמיים יסתובבו באותה מהירות?
אני מפספס משהו? :confused:

gooli77
23-07-07, 18:55
אני מפספס משהו? :confused:

כן! ;-)

נועלי הטבור כשמם הם, הם "מחברים" את טבור הגלגל למע' ההנעה, כלומר כאשר הנועלים משוחררים (פתוחים) אז הגלגל מסתובב בצורה חופשית ללא קשר לתנועת הציריה.

במקרה ובו אתה נוסע במצב 2X4 (הנעה אחורית) והלוקרים (נועלי טבור) משוחררים אז הגלגלים הקדמיים מתפקדים בדיוק כמו ברכב פרטי וכל מע' ההינע הקדמית עומדת.

Viper
23-07-07, 18:56
צריך להבדיל:
נועלי הטבורים (או Hub-Locks בעברית) תפקידם בסה"כ "לשדך" את הגלגל לציריה או לנתק אותו (תלוי בכיוון הנועל, כאשר Free- הגלגל מנותק ולכן "חופשי" ו-Lock הגלגל "משודך" ולכן מחובר).
לדיפרנציאל 3 צירים: ציר לכניסת Drive-Shaft שמגיע מכיוון הטרנספר וניצב לאורך הדיפ' ושני צירים שמהם יוצאות הציריות. (שאליהם ניתן לחבר את הגלגלים בעזרת נועלי הטבורים).
בנסיעה רגילה בכביש רגיל, כאשר הטרנספר נמצא במצב 2H, ה-Drive-Shaft הקדמי לא מסתובב ולכן לא מעביר כח לדיפ' הקדמי. אם נועלי הטבורים משוחררים- גם הדיפ' לא מסתובב בכלל. (וכך אתה "חוסך" באורך החיים של המכלולים). אם נועלי הטבורים נעולים, אזי כל העסק מתחיל להסתובב לחינם.
כל עוד אין לך נעילת דיפ'- גלגל שנמצא בהיקף הסיבוב החיצוני, יסתובב מהר יותר (כי עליו לעבור מרחק גדול יותר, וזה בעצם תפקיד הדיפ', אבל כאשר נועלי הטבורים משוחררים, הגלגלים מסתובבים חופשי ואינם תלויים כלל בדיפ').
במידה ויש לך נעילת דיפ'- It`s A Different Ball Game- במצב "נעול" (של נעילת הדיפ'- לא להתבלבל) אזי שני הגלגלים יסתובבו באותה המהירות.
עוד שאלות?

nyquist
23-07-07, 19:31
תודה לעונים.
אני קצת קשה היום אז אני אתעקש:
אם
כאשר נועלי הטבורים משוחררים, הגלגלים מסתובבים חופשי ואינם תלויים כלל בדיפ' אז אחד מהם יחליק לא?

מצד שני
במקרה ובו אתה נוסע במצב 2X4 (הנעה אחורית) והלוקרים (נועלי טבור) משוחררים אז הגלגלים הקדמיים מתפקדים בדיוק כמו ברכב פרטי וכל מע' ההינע הקדמית עומדת
זה לא הפוך ממה שאמר VIPER? הרי ברכב פרטי הדיפ' תמיד משולב.

itay
23-07-07, 19:44
אהלן,

VIPER צודק.

תרים את הרכב ותסובב את הגלגלים הקדמיים כשנועלי התבור לא משולבים.

אתה יכול לסובב אותם איך שבא לך - במהירויות שונות, כיוונים שונים ושאר צירופים. הדיפ' הקדמי נכנס לפעולה כאשר לפחות אחד משני התנאים הבאים מתקיים :
1. נועלי התבור(שניהם) במצב LOCK - ואז הגלגלים מסובבים את הציריות שמסובבות את הדיפ שמסובב את הדרייבשאפט שזז על ריק בטרנספר
2. אתה בטרנספר על 4X4 - ואז הדרייבשאפט מסובב את הדפרנציאל שמסובב את הציריות,שלא מסובבות את הגלגלים כי נועלי התבור לא במצב LOCK

במידה ושני התנאים מתקיימים, הרכב עם הנעה 4X4.

מקווה שעזר.

איתי

gooli77
23-07-07, 20:08
"במקרה ובו אתה נוסע במצב 2X4 (הנעה אחורית) והלוקרים (נועלי טבור) משוחררים אז הגלגלים הקדמיים מתפקדים בדיוק כמו ברכב פרטי וכל מע' ההינע הקדמית עומדת "

אתה צודק, כתבתי בצורה מבלבלת ועל כך אני מצטער,
התכוונתי שבמצב 2H ולוקרים פתוחים אתה כמו רכב פרטי בעל הנעה אחורית!
ברכב פרטי בעל הנעה אחורית יש רק דיפרציאל אחורי שמקבל את ההינע ישירות מהגיר (אין טרנספר)
והגלגלים הקדמיים בעלי גילגול חופשי.
ברכב בעל הנעה קדמית זה זהה אך הגיר משודך לדיפ' קדמי ומאחורה אין כלום.

nyquist
23-07-07, 20:19
הבנתי תודה!

גיתאי נוה
23-07-07, 23:22
בנוסף לנאמר לעיל, במידה וקיימת נעילת דיפ' אוטומטית מלפנים והרכב נוסע בהנעה אחורית בלבד אבל עם לוקרים נעולים/משולבים, הגלגלים הקדמיים יהיו עדיין משוחררים להתגלגל בחופשיות בדיוק כאילו היה שם דיפ' פתוח. ההערה שהוזכרה למעלה המציינת שהגלגלים יחליקו - או במילים אחרות יהיו מאולצים למהירות זהה - נכונה רק לגבי נעילות דיפ' נשלטות. במקרה כזה יש לזכור לשחרר את הנעילה בזמן, אחרת הסבירות לשבירות במכלולי ההנעה הקדמיים גבוהה מאד (ציריות/צלבים/נעילה בעיקר).

גיתאי

גיא
24-07-07, 08:31
לדעתי ... ונסיוני ...

הנעילה תהיה שם ותהיה מוחשית.
בסיבוב היא תתקתק.

הגלגלים אמנם יוכלו להסתובב איך שבא להם על מצא בעל אחיזה נמוכה ואני לא יודע איך על מצע עם אחיזה טובה כי לא ניסיתי. זה ניראה לי כמו מתכון לצרות. בכל מקרה, הנעילה נעולה תמיד ומשתחררת כשיש הפרש מסויים במהירויות / מומנטים בין שני הגלגלים. וכל עוד ידית הטרנספר לא במצב 4 על 4 כלשהו. כשהידית כן ב 4 על 4 כלשהו לא משנה גבוה או נמוך אז ישנו גם מומנט על גל ההינע אז כידוע לי במקרה של הפרשים בין הגלגלים הקרוס פין או יהיה שמו מה שיהיה מבטל את שיחרור הנעילה בעצם זה שהוא דוחף את שני החלקים החוצה לכיוון הציריות. אבל בשום מקרה העסק לא כמו דיפרנציאל פתוח כשהלוקרים נעולים.

אחת הסיבות ל"מכות" או ל"קפיצות" שחווים בעלי נעילה אחורית אוטומטית היא כשמעבירים הילוך בסיבוב. ביטול המומנט והחזרתו על הגל הינע גורמים לשיחרור הנעילה וחיבורה תוך כדי סיבוב תוך כדי תנועה כשהפין מוציא את החלק החיצוני לסיבוב וגלגלי השיניים נינעלים אחד על השני במכה זה הבום.

לפחות כך מהנסיון הקטנטן שלי.


בנוסף לנאמר לעיל, במידה וקיימת נעילת דיפ' אוטומטית מלפנים והרכב נוסע בהנעה אחורית בלבד אבל עם לוקרים נעולים/משולבים, הגלגלים הקדמיים יהיו עדיין משוחררים להתגלגל בחופשיות בדיוק כאילו היה שם דיפ' פתוח. ההערה שהוזכרה למעלה המציינת שהגלגלים יחליקו - או במילים אחרות יהיו מאולצים למהירות זהה - נכונה רק לגבי נעילות דיפ' נשלטות. במקרה כזה יש לזכור לשחרר את הנעילה בזמן, אחרת הסבירות לשבירות במכלולי ההנעה הקדמיים גבוהה מאד (ציריות/צלבים/נעילה בעיקר).

גיתאי

גיתאי נוה
24-07-07, 09:16
נפריד (לגבי נעילות אוטומטית בלבד):


נעילה אחורית - יש תקתוקים/בומים/ג'עג'ועים קלים במצבים של פניות הדוקות (למשל הקפת כיכר) ללא קשר להחלפת הילוכים
נעילה קדמית -



כאשר משולב 4X4 ועל מצע בעל אחיזה טובה, הנעילה תשחרר את הגלגל החיצוני לטובת דיפרנציאציית מהירויות.
כאשר משולב 4X4 ועל מצע בעל אחיזה פחותה, הנעילה תישאר נעולה ושני הגלגלים יסתובבו באותה מהירות. המשמעות הנלווית היא רדיוס סיבוב גדול יותר. תופעת לוואי היא שאיפה מורגשת יותר של ההגה להתמרכז.
במצב 2X4 כל אחד מהגלגלים יסתובב עצמאית והנעילה לא תורגש. אין שום תופעות לוואי.

ככה העסק עובד.
גיתאי

גיא
24-07-07, 09:48
עם סעיף אחד שלך אני לא מסכים, בגז קבוע אין שום ג'עג'ועים
גם במצב של שום גז והאטה אין כלום. רק במשחקים יש.

למען ההגינות, אני נוסע משהו כמו 6 שנים עם נעילות. מתוכן 3 וחצי עם 2 אוטומטיות והשאר עם קידמית אוטומטית ואחורית נישלטת חשמלית.

לגבי סעיף 2, תסביר לי בבקשה את העניין שכשגלגל אחד באויר ( קידמי ) והלוקרים נעולים שניהם, אזי הוא מסרב להסתובב.

גיתאי נוה
24-07-07, 10:17
עם סעיף אחד שלך אני לא מסכים, בגז קבוע אין שום ג'עג'ועים
גם במצב של שום גז והאטה אין כלום. רק במשחקים יש.
כנראה התופעות הידועות משתנות מרכב לרכב ומנעילה לנעילה, אולי זה תלוי גם בסוג הסרן וביחס הקורונה פיניון. השערה בלבד. בשורה התחתונה אותן תופעות פחות-או-יותר קורות במצבים דומים עם שינויים קלים.

למען ההגינות, אני נוסע משהו כמו 6 שנים עם נעילות. מתוכן 3 וחצי עם 2 אוטומטיות והשאר עם קידמית אוטומטית ואחורית נישלטת חשמלית.
סופה, דנה 44 מאחור. בעבר נו-סליפ אחורי והיום דטרויט אחורי. לוקרייט קדמי.

לגבי סעיף 2, תסביר לי בבקשה את העניין שכשגלגל אחד באויר ( קידמי ) והלוקרים נעולים שניהם, אזי הוא מסרב להסתובב.
לא הבנתי את השאלה, אם תרחיב מעט אוכל להסביר

-->