PDA

צפייה בגרסה מלאה : זיהוי של רק"ם צבאי ישן בעל 8 גלגלים



elitkh
14-08-07, 08:57
ראיתי היום נגמ"ש על שמונה גלגלים-רכב דיי ישן (לא היתה לי מצלמה) . מה שהיה מוזר הוא כונס אוויר גדול מאחורי הרכב (בכוון ההפוך לכוון הנסיעה) עם פרופלור גדול. תעלה האוויר מהכונס מובילה כלפי מטה -אל הקרקע. למישהו יש מושג במה מדובר?
למה משמש הפרופלור?

PW
14-08-07, 09:33
יקירי:
אני מניח שמה שראית הוא BTR60. נגמ"ש סובייטי ישן בעל שמונה אופנים. המתקן הנמצא באחוריו שנראה לך כמו מדחף הוא אכן מערכת המקנה לכלי אפשרות לתנועה אמפיבית מלאה - כולל שייט ממש.

eysham
14-08-07, 11:25
יש כמה אופציות... למרות שאני מסכים שאם זה ישן אז זה כנראה BTR60

AMV
ASLAV
AV-81 Terrex
Boxer MRAV
BTR-3
BTR-4
BTR-80
BTR-90
BTR-94
Centauro VBC
LAV 25
LAV III
Luchs
LVS
Piranha
Pandur II 8x8
Stryker
VBCI

איל

איציק - 4X6ZH
14-08-07, 11:51
הנה אחד ברמת הגולן
באופק החרמון כפי שהסורים רואים אותו
והצעירים לא מכירים :wink:
אני זוכר אותם כגרוטאות הדורשות הרבה כח לצורך נהיגה .
***
זה שעומד כולם מכירים
זה שיושב עם מצד ימין אולי מי שהוא מכיר
וזה שיושב מצד שמאל מוכר מאד בראש פינה .
****
איציק

asafk
14-08-07, 13:11
בשל חלוקת המשקל האחורית הנדרשת לרכב אמפיבי, השריוניות המזרחיות נבנו עם מנוע אחורי. הדבר המעניין בשריוניות הללו הוא צורת ההנעה, המכונה H-drive, גל הינע בכל צד של הרכב (שניהם מקבלים כוח מאותה תיבת העברה) המספק כוח לגלגלים באותו הצד. כך אפשר להניע את כל הגלגלים עדיין לשמור על רצפה שטוחה, כנדרש בשריוניות.
התכנון עם מנוע אחורי כבר פס מן העולם, בגלל הדרישה לפריקה מכבש אחורי גדול ככל האפשר. לכן כל השריוניות המודריות משתמשות במנוע קדמי או קדמי מרכזי (בד"כ באחד מצידי המרכב).

אסף.

elitkh
14-08-07, 13:22
זיהוי נכון (לפחות לפי התמונות).
מה שמוזר הוא שנראה היה שמנסים להשמיש אותו.
האם הרכב היה בשימוש צהלי?

yoav21
14-08-07, 14:20
ע"פ התמונה של איציק היה גם היה

PW
14-08-07, 15:52
איציק יקירי:
מה שמופיע בתמונה שלך ברקע הוא נגמ"ש סובייטי אחר: BRDM. מדובר בכלי אמפיבי גם הוא המאופיין בשני "גלגלי עזר" היורדים הידראולית כדי לפצות על גודל זוית הבטן. אינני יודע לפי התמונה החסרה אם מדובר בדגם 2 (נ"ט) או פיקוד, אבל לפי החזית וצורת הסיפון מדובר בנ"ל - שים לב גם לפלטה השטוחה (מעין משטח שולחני) לרוחב חזית הנגמ"ש באלכסון בחלק התחתון. (א. שים לב לאורך של ה - BTR60 ולעובדה שלא רואים את החלק האחורי של הכלי שצילמת... ב. ככלל, ברמה"ג לא היו BTR60-ים שנמכרו בעיקר למצרים אלא דווקא BRDM-ים שנמכרו לסורים) השווה עם התמונה בה מופיע BRDM2 נ"ט.

איציק - 4X6ZH
14-08-07, 16:17
זה שבתמונה היה בעל 4 גלגלים .
ובעל מדחף אחורי מה ששימש כמדחף לסירה . ( לצערי לא יצא לי להשיט את הכלי ) .
הכלי הזה היה בשימוש כשלל מיד לאחר המלחמה ( יום כיפור ) .
הכלים הכבדים יותר ה BTR לסוגיו השונים שימש את צהל במשך שנים לאחר יום כיפור .
****
המערכת היותר מיוחדת . הוצעת אויר וניפוח אויר לכל גלגל בנפרד לא פעלה .
היתה מערכת של צינורות אויר וברזים שהותקנו ליד הנהג .
אבל זה היה לדגמים שנמצאו בסיני מה שאיפשר נסיעה בחול טובעני .
הזחלמים של צהל ( אלה בעלי שרשרת מאחור וזוג גלגלים קידמי ) היו חושבים שהם בחול והיו מתישבים .
*****
הכל הסטוריה .
PW במסגרת החידונים שלך אתה מזהה את התמונות האלה ?
******

PW
14-08-07, 16:48
יקירי:
אתה אוצר בלום!
אם ההר משמאל הוא תל אבו נידה?.... אני מהמר על דהר אל אחמר או קונייטרה.....

איציק - 4X6ZH
14-08-07, 18:48
התמונות צולמו באותה תקופה / מלחמה
אני מצאתי את עצמי במלחמת יום כיפור ( בסדיר ) ומצלמה .
התמונות לא פורסמו מעולם .
*****
ונחזור ל נגמש הוא מצולם לא רחוק מחאן ארנבה על כביש קוניטרה דמשק .
הכפר בתמונה השניה מצולם בדרום .
המקום מאד מאד מפורסם
*****
איציק

איציק - 4X6ZH
14-08-07, 19:28
וזה אחד שהיה מאד מאד נפוץ ובשימוש צהל

PW
14-08-07, 19:34
יקירי:
זה קוראים אותו BTR152. נבלה שש גלגלית עם עבירות של טנק ושריון בכלל לא רע. היו אכן כמה חתיכות כאלה שנפלו שלל בידי בחורינו המצויינים / כוחותינו.

Tsafrir
14-08-07, 20:08
על פי הדוקטרינה הסובייטית שכלים אלה פותחו על פיה, קיימת חלוקה לשני סוגי רק"מ לח"יר:
1. רכב הנושא לוחמים לשדה הקרב והמגן מפני אש נק"ל ורסיסים וכן נגד איומי אב"כ. אלו הם הכלים ממשפחת ה-BTR שהינם ראשי תיבות רוסיים: Boevaya TRansport שפירושו נושא (גייסות) קרבי.
הם גם משמשים את כוחות בטחון הפנים בברה"מ וכיום ברוסיה.
2. סוג אחר הוא רכב שמשמש את כוחות החי"ר גם ללחימה בצמוד לכוחות המשוריינים המסתערים.
אלו הם הכלים ממשפחת ה- BMP-Boevaya Mashinya Pekhoto שפירושו "רכב לחימה לחי"ר".
ההבדל הבולט בין שתי המשפחות הללו הוא היות ה-BTRים רכבים גלגליים, למעט BTR-50.
משפחת ה-BMP מאופיינת בשימוש בזחלים. כלים אלה סגורים,ממוגני אב"כ ובעלי יכולת לחימה מתוך הכלי.
על פי הדוקטרינה הסובייטית, החי"ר חייב להיות צמוד לכוחות השיריון המסתערים ולכן צריך להיות בעל יכולת תנועה טקטית מוגברת - כולל יכולת צליחת מכשולי מים.
לכן הכלים הללו הינם אמפיביים המשתמשים בסילון מים להנעת הכלים בעת צליחה (להבדיל מהכלים המערביים דוגמת M-113 שנעים בקושי במים באמצעות תנועת הזחלים שלהם....).
ה-BTRים לסוגיהם בעלי יכולת שליטה על חץ האויר בגלגלים מתוך הכלי ותוך כדי נהיגה.

השיריונית בעלת 4 הגלגלים הינה שיריונית BRDM-2 (Boyevaya Razvedyvatelnaya Dozornaya Mashinya) שמשמשת לסיור וכרכב פיקוד. גם היא אמפיבית .

tooshey
14-08-07, 21:01
ומי מזהה את הגמל שבתמונה?
זכר או נקבה?
גיל?
מאיזה שבט הבעלים?

נפח?קילומטראז'?יד?
מה המחירון???

טושי

איציק - 4X6ZH
14-08-07, 21:49
לבקשת הקהל PW אני לא יודע אולי זה מה שאתה מתכוון .

איציק - 4X6ZH
14-08-07, 21:59
יש בעיה בגודל הקבצים אז מספיק להפעם
****
איציק

PW
14-08-07, 22:05
יקירי:
1. תיסלם על השפם.
2. ה"ריאו" (R10 למי שממש מדקדק) שאתה מראה קצת יותר זקן מהריאו'סים שמדובר בהם, אבל בשני המקרים כמו גם הכפר האזור הוא אכן קציימה בסיני. אני הייתי שם הרבה הרבה אחריך - אבל הספקתי.
תן עוד! זה מרתק....
3. ומה קרה לנ"נ? ספר לנו...

יוני5
14-08-07, 22:10
בשמי, ובשם כל קציני השריון באתר, אני חייב לצאת """חוצץ""".

מדוע בכל התמונות מופיע אחד בשם איציק מרקדו ותמיד, אבל תמיד, חולצתו בחוץ?

אלה שורשי כשלון מלחמת לבנון השניה!
(אצלי היית תופר את החולצה למכנסיים תוך כדי שאתה מקיף את רפידים דרך החרמונית!!!)

תמונות גדולות

יוני5

איציק - 4X6ZH
14-08-07, 22:34
אתה באמת חושב שאני זוכר מה היו התקלות :roll:
למי שנוסע במדבר 400 ק"מ לכל כיוון מתדלק מחביות ומשם לגיריקנים .
הזרקת דלק היה רק למנועי דיזל . למנועי בנזין היה סתימות / משאבות דלק מפסיקות לעבוד מהחום .
לא פעם הינו מתקינים מיכל דלק על הכנף ( במקום המשאבה המקולקלת ) וכך ממשיכים .
בדרך כלל הינו לוקחים קפיצים רזרבים ( היו נשברים עלים ) הכלים היו בחלקם מדופנים .
מוטות גרירה והרבה חלקי חילוף .
התנועה היתה בזוגות 2 קומנדקרים בדרך כלל אחד היה חוזר בגרירה .
פנצרים בלי סוף . ( מצב הצמיגים היה לא טוב ) לפעמים היה צמיג קרבי ( צמיג מלא גומי ללא אויר ) אבל זה היה נדיר .
אוכלים מנות קרב ( עושים החלפות עם המקומיים ) ואוכלים אוכל טוב .
אפשר לראות לפי מצב כלי הרכב עד כמה הדרכים היו קשות ( למעשה לא תמיד היתה דרך )
יש הרבה סיפורים אבל זה לא לפירסום באינטרנט .
******
אני הייתי מוגדר כחובש קרבי .
למעשה כולם עשו הכל .
ולך תספר היום לכל המשתמטים מה זה שרות צבאי .
איך יוצאים לחופש ?
לצעירים אני יכול להוסיף שהיה לוקח יומיים להגיע לקציעות . ועוד יום להגיע לתל אביב .
*******
יוני תפתח שרשור לשיריונרים
באותה תקופה היתה בעיה רצינית ! גורודיש היה אלוף הפיקוד .
ומי שהיה יוצא הביתה היה צריך לעבור דרך באר שבע או מחנה נתן .
*******
איציק

erezjack
14-08-07, 22:54
מרתק

ארז

tzagi
15-08-07, 06:50
איציק,
יש מקום במוסך לפתוח בית אבות?
אתה יודע..... מאחורה..
ואם כן, כמה שנים מראש צריך להרשם?

תגיד,
איפה התמונות מ67?
מה?
בית ספר?


תרוצים......

ד"א:
יופי של תמונות......תמצא משהו עם GAZ69

איציק - 4X6ZH
15-08-07, 07:39
יסלח לי כבודו
אפשר לדעת מה המספר האישי שלך ?
יש לי הרגשה שאתה הרב הראשי של בית האבות .
****
לגבי הגז 69 יש כמה תמונות בקרוב
****
איציק

tzagi
15-08-07, 08:14
אני?
מספר אישי?
איך מקבלים את זה?.....זה עולה כסף? צריך לעמוד בתור?
אין לי אפילו תעודת זהות,מאיפה יבוא מספר אישי?

ולא!
הרב הראשי נמצא ב א ר נ ו נ ה...ולא בגולה!
אני אולי רב משנה......זה משהו בין רב אלוף לסמל משנה, לא?

תמצא כבר תמונות של הגז....אני צריך לאלבום.

איציק - 4X6ZH
15-08-07, 13:08
זה מה שיש לי בנושא גז מנסיון אישי
והמשאית לדעתי אחת המשאיות היותר מוצלחות שיש לתעשיה הסוביטית .
****
איציק

tzagi
16-08-07, 05:19
איציק,

המשאית היא גז (?)66
השחור הוא 469
הירוק הוא 69
והיו כאלה בשרות צהל הסביבות 73
אני מאמין שלקחו אותם מהמצרים ב67, אולי ב73, לא בטוח.
בגלל זה שאלתי עם יש לך תמונות

ד"א
הנה שלי
בקרוב ישב על שלדת טויוטה.....
ושרק תבין עם איזה מפגר אתה מדבר,
ארה"ב, למעלה מ300,000,000 מכוניות על הכביש,
5 מאלה קימים בכל המדינה.

איציק - 4X6ZH
16-08-07, 08:07
הנה עוד כמה תמונות מיוחדות מבולגריה
הרכב שבתמונה הוא שילוב מאד מוזר של פאר תעשית הרכב הרוסית .
זה רכב שנבנה על ידי חבר ( מכונאי רכב ) יעוד המפלצת חילוץ בהרים בשלג . ( גובה הרים מעל 3000 מטר שלג כל השנה )
השילדה היא של זיל שקוצרה .
הסרנים של גז 66 ( של המשאית מהתמונה הקודמת )
לסרנים אלה יש נעילות אוטומטיות מקוריות קידמי ואחורי .המיועדות לנסיעה על קרח .
המנוע הוא מנוע פרקינס טורבו דיזל
לרכב יש כננת מכנית מרכזית שניתן להפעיל מהחלק הקידמי או האחורי של הרכב .
הצמיגים של זיל
מרכב הרכב הוא וואז .
לרכב יש עבירות מדהימה מדרגות סלע של יותר ממטר הוא בכלל לא מרגיש ( מנסיון אישי 8) )
*****
איציק

yoav21
16-08-07, 08:19
זה רכב שנבנה על ידי חבר ( מכונאי רכב ) יעוד המפלצת חילוץ בהרים בשלג . ( גובה הרים מעל 3000 מטר שלג כל השנה )

לא קר... עם רכב פתוח?

איציק - 4X6ZH
16-08-07, 08:24
התמונות צולמו בקיץ
לרכב יש סגירה מברזנט
וברכב יש מערכת חימום בדיוק כמו שיש בכל גיפ רוסי .
מתלבשים טוב ונוסעים . ( גם אני לובש מעיל בקיץ ) .
****
כך זה נראה בחורף
מזרקה קפואה
הטמפרטורה היתה -25 צלזיוס
*****
איציק

tzagi
16-08-07, 08:34
וברכב יש מערכת חימום בדיוק כמו שיש בכל גיפ רוסי .
מתלבשים טוב ונוסעים . ( גם אני לובש מעיל בקיץ ) .

*****
איציק

מערכת חימום ברכב רוסי= מעיל צמר בעובי של 6ממ

מנסיון כמובן,

כן, יש מערכת חימום, בשביל מה עוד לא הבנתי......

איציק - 4X6ZH
16-08-07, 08:38
אתה מכיר את מערכות החימום שהיה בגלדיאטורים לדעתי הם הגיעו לארץ מעודפי וייטנאם
במהלך מלחמת יום כיפור . ( גדי צוקר נוסע על אחד כזה ) .
****
איציק

נמרוד
19-08-07, 14:17
תמשיכו... 8)

איציק - 4X6ZH
19-08-07, 14:48
איך אתה רוצה להמשיך ?
סיפורים יש הרבה
תמונות יש אבל צריך לסרוק .
ובכלל הדוד מארצות הברית חלש מאד בתמונות .:cry:
****
איציק

tzagi
19-08-07, 18:06
מה עכשיו?
מה עשיתי רע?

unimog
04-09-07, 22:05
וזה אחד שהיה מאד מאד נפוץ ובשימוש צהל

unimog
04-09-07, 22:08
וזה אחד שהיה מאד מאד נפוץ ובשימוש צהל
אל וואליד ולא ביטיאר 152
תוצרת התעשיה הצבאית במצרים

דרור הראל
05-09-07, 01:52
אני גאה לספר,שהייתה לי הזכות להיות אחד משני היחידים בצה"ל עם רשיון נהיגה באישור אלוף לBRDM ,היה לנו אחד כזה ביחידה שהשתתף בסרט "רמבו 3" שצולם בארץ והיה עליו סימונים של הצבא האדום.הייתם צריכים לראות את הפרצופים בב"אליש,כשהיינו נוסעים עם הBRDM לש ג לאסוף את החברה שחזרו מחופשת השבת.
אני יכול לספר שמעולם לא נהנתי מחווית נהיגה מרגשת יותר (למעט אולי T62) בשטח,לרכב צמיגי בלון ענקיים,ויכול לנסוע במהירות גבוהה בשטח מבלי להרגיש את המהמורות,כמו כן היתה ברכב מערכת של שליטה בלחץ האויר מתא הנהג.עד כמה שאני זוכר המנוע היה מנוע בנזין,הגה הידראולי שקצת קשה היה לשמור עימו על הנתיב.רכב אדיר כמו שאר הכלים הרוסיים שהכרתי.בתקופתי בצבא נהגו להשמיץ את כלי הרכב הרוסיים,ולהתגאות בפאר היצירה המערבי.

דרור הראל

איציק - 4X6ZH
05-09-07, 07:44
אנחנו רוצים תמונות
כמו בסיפרי ילדים אין תמונות הספר לא שווה .
לפחות איזה תמונה אחת ;-)
****
איציק

PW
05-09-07, 08:02
אני גאה לספר....... אני יכול לספר שמעולם לא נהנתי מחווית נהיגה מרגשת יותר (למעט אולי T62) בשטח......... רכב אדיר כמו שאר הכלים הרוסיים שהכרתי.....
דרור הראל
יקירי:
מזה אנחנו צריכים להבין שההרגל המגונה שלך להתלהב מכלי רכב עם אמינות קלוקלת והנדסת אנוש מזעזעת זה משהו גנטי בכלל? עתיק יומין? מתקופת הילדות?

tzagi
05-09-07, 08:25
בתור אחד עם קצת נסיון אישי...
כול המכלולים המכניים הם העתק מכללים אמריקאים (פורד ודודג)
למרות שהטכנולוגיה היתה בת 20 שנה כשהעתיקו אותה.
האמנות המפוקפקת( ובצדק) באה מאכות היצור ואכות החומרים.
זה מה שקורה כשאם הקווטה לא מתמלת, מנהל המפעל מקבל הרעלת עופרת.

חוץ מזה, יש ברכבים רעיונות טובים, יש זמן לזה כשהכול השאר מועתק.

אם יש התעניינות, אני מוכן לפרט, עם תמונות.

איציק - 4X6ZH
05-09-07, 08:37
כאן כדאי להכנס להסטוריה של מלחמת העולם השניה.
כאשר הרוסים קיבלו ציוד מבנות הברית . ( למעשה מאמריקאים )
ופסי יצור רוסים החלו ליצר רכב מערבי בשלב ראשון ברשות ובהמשך כפי שהיה נוח להם .
המשאיות זה פורדים
הוולגה זה שברולט
הלאדה זה פיאט
ויש עוד ...
אפשר לראות גם את פאר היצירה הצכית אז והיום עד כמה היא שונה מכולם
לא מעתיקים פיתוח עצמי למופת .
****
בין לבין אפשר לראות את היפנים שפיתחו את העתקות לרמה של אומנות .
ראה סובארו שזה פולקסוגן הפוך עם קירור מים .
לגבי TOYOTA אני משאיר לכם לזהות את המקור :twisted:
ומה הסינים עושים בימים אלה ?
מעתיקים ומשתינים מהמקפצה :wink:
****
איציק

tzagi
05-09-07, 08:39
יש למשהו מושג מה רמת הדיוק?
http://www.globalsecurity.org/military/world/israel/army-equipment.htm

tzagi
05-09-07, 08:59
המשאיות זה פורדים
הוולגה זה שברולט
הלאדה זה פיאט :wink:
****
איציק

לאדה מבוסס על פיאט, ברשיון.
כול השאר לא מדויק
הכלים הרוסים הם אניגמה הנדסאית
הם העתיקו מה שבא להם, לרוב מפורד, הנרי פורד עזר לפתוח את המפעל המקורי גאז בשנות ה30
באודסה....קומוניסט רקוב..

משום מה, כול המנועים אחרי המלחמה היו מבוססים על הראש שטוח של דודג, למרות השמוש בראש אלומניום, שלא היה קיים בארהב
הסרנים היו העתק של MODEL A, עד לשנות ה80
הבולמים.....העתק משנת 36, ולא שונה גם.
אני חייב להגיד, מאיזה סיבה לא ברורה, לא העתיקו כל חלקי GM
מעניין למה.......

דרור הראל
05-09-07, 17:15
יקירי:
מזה אנחנו צריכים להבין שההרגל המגונה שלך להתלהב מכלי רכב עם אמינות קלוקלת והנדסת אנוש מזעזעת זה משהו גנטי בכלל? עתיק יומין? מתקופת הילדות?

ידידי היקר,אצלי לפחות הכלי רכב הקלוקל יוצא לשטח כל סוף שבוע,ולא עומד על בלוקים בחצר.
חוץ מזה בתור אחד,שהכיר לפני ולפנים את פאר היצירה המערביתׁ(טנקים)-M48' וM60 על כל ההסבות השינויים והתוספות המופרעות שהוספו על תע"ש,יודע שגם לתעשיה המערבית היו ויש הרבה באגים וכשלים,למשל הנטייה של הטנקים הענקיים והכבדים לפרוס זחל מכל שטות לעומת T62 שיכול להתחבא מאחרי ערמת גללים של כלב וכדי שהוא יפרוס זחל צריך להעלות אותו על מוקש,לציוד המערבי יש או היה יתרון איכותי ברור אך גם לרוסים היו כמה כלים מבריקים-למשל BMP 1 שבמשך שנים לא היה למערב מענה לנגמ"ש קרבי זה, נדמה שאפילו היום הבראדלי האמריקאי אינו עולה על הBMP .

חוץ מזה עד היום לא קיבלתי תשובה למקור השם "ויוירס טען" כולם יודעים למה הוא משמש (במג"ח-כתא לכפפות אסבסט,פטיש,מתאם ירי)אבל אף אחד לא יודע מה פירוש השם?אולי חכמי האתר ימצאו מענה לשאלה המטרידה שריונרים מזה "דורות"

דרור הראל

נמרוד
05-09-07, 22:12
חוץ מזה עד היום לא קיבלתי תשובה למקור השם "ויוירס טען" כולם יודעים למה הוא משמש (במג"ח-כתא לכפפות אסבסט,פטיש,מתאם ירי)אבל אף אחד לא יודע מה פירוש השם?אולי חכמי האתר ימצאו מענה לשאלה המטרידה שריונרים מזה "דורות"



שאלת הוויורס הטרידה גם אותי מאז ומתמיד. היא אפילו עלתה כאן בפורום פעם או פעמיים במשך השנים. מכיוון שכנראה אין תשובה מוסמכת, אפשר להתפרע עם תיאוריות. למרבה הפלא, בעזרת הטכנולוגיה המודרנית, הגעתי באופן מיידי לתיאוריה שנראית לי אפילו סבירה למדי:

vivers או vivres מלטינית, מתיחס , יתכן, ל "מנת קרב"!

המונח עצמו הוא רבים של מזון/אוכל בלטינית וכנראה שגם בצרפתית ואולי שפות אחרות. מילון מרים וובסטר (http://www.m-w.com/dictionary/vivers) מביא את המונחים provisions וvictuals כנרדפים למילה vivers באנגלית, המשמשת בעיקר את הסקוטים.

התיאוריה היא לכן שהתאים האלו נועדו לאחסון מנות המזון של הצוות, ויתרה מזאת, המילה הגיע מהטנקים הבריטיים (מי שתבעו אותה הם בוודאי המהנדסים הסקוטיים הידועים) ואומצה עבור תאים שונים בטנקים האמריקאים (ויורס טען, ויורס נהג...) אותם אנו מכירים עד היום.

דרור ברלי
06-09-07, 02:00
ידידי היקר,אצלי לפחות הכלי רכב הקלוקל יוצא לשטח כל סוף שבוע,ולא עומד על בלוקים בחצר.
חוץ מזה בתור אחד,שהכיר לפני ולפנים את פאר היצירה המערביתׁ(טנקים)-M48' וM60 על כל ההסבות השינויים והתוספות המופרעות שהוספו על תע"ש,יודע שגם לתעשיה המערבית היו ויש הרבה באגים וכשלים,למשל הנטייה של הטנקים הענקיים והכבדים לפרוס זחל מכל שטות לעומת T62 שיכול להתחבא מאחרי ערמת גללים של כלב וכדי שהוא יפרוס זחל צריך להעלות אותו על מוקש,לציוד המערבי יש או היה יתרון איכותי ברור אך גם לרוסים היו כמה כלים מבריקים-למשל BMP 1 שבמשך שנים לא היה למערב מענה לנגמ"ש קרבי זה, נדמה שאפילו היום הבראדלי האמריקאי אינו עולה על הBMP .



תרשה לי לא להתפעל כמוך מהטנקים הרוסיים הישנים. יצא לי לנסוע ולנהוג קצת בטנקי T (לא טיראנים מוסבים בידי צה"ל, אלא טנקי T שנקלחו שלל מהסורים במלחמת לבנון הראשונה ונשמרו בתצורתם המקורית) של צד"ל, ומה יש לומר? צללית נמוכה זה אחלה, בתנאי שאנשי הצוות לא גבוהים יותר מ-160 ס"מ. כשאני (188 ס"מ) עומד על ריצפת הצריח של T55 או T62, אני מוכרח להשאיר מדפים פתוחים כי הראש שלי פשוט בחוץ. תאמין לי, ניסיתי ובדקתי...
לפי האגדה הרווחת בשריון, כל הטנקיסטים הרוסים הם ננסים נמוכי קומה, אחרת לא יוכלו לתפקד בצריחים הנמוכים האלה.

יש לרוסים קטעים מדהימים בנושאי הנדסת אנוש. למשל - בטנק T54 אין ריצפת צריח! כלומר - הטען עומד על ריצפת התובה וצריך לרוץ אחרי הצריח המסתובב... ומה עם נהיגה באמצעות סטיקים תוך כדי תפעול גיר ידני לא סינכרוני ודוושת קלאץ' שדורשת רגל של מראדונה?...

ולא שהמג"ח 6מ' שלי (תחילת שנות ה-80) היה טוב יותר. היום, אחרי נסיון של שנים בנהיגת שטח, אני יודע שמערכת המזקו"ם שלו היא סמרטוט - ברגע הראשון נדמה שהוא "נוח" ו"מגהץ", אבל האמת היא שהוא רכרוכי ומתנדנד, אין שום בלימת זעזועים ושום שיכוך, ואי אפשר לנסוע מהר באמת בשביל משובש בלי להתרסק ולשבור צלעות, ולהעיף לקיבינימט כל מה שלא מרותך לתובה ולצריח. מוטות הפיתול של המג"ח שנוטים להיגזר, ונטיית זחל המג"ח לפרוס בכל מהמורה ובכל היגוי קל באמת היו הסיוט שלנו. אבל מעניין שגם בטנק האבראמס וגם בליאופרד הגרמני, עושים שימוש בתצורת זחל-ה"מחברים" האיום והנורא, ולא בזחל מתכת עם פינים כמו במרכבה ובטנקים הבריטיים והרוסיים.


נגמ"ש BMP באמת נחשב לכלי פורץ דרך משום שבניגוד לכלים המערביים בני דורו (M113 שכולנו מכירים) שהוגדרו כ"נושאי גייסות" שמובילים חיילים לשדה הקרב, ה-BMP הוא "נגמ"ש לחימה". בנוסף ליכולות הובלת הלוחמים ולכושר האמפיבי המלא שלו, יש לו שריון טוב יחסית לנגמ"ש, וכוח אש ניכר הודות לצריח נושא תותח 73 מ"מ או משגרי טילי סאגר. זה לא שבמערב לא יכלו להנדס ולבנות כלי דומה, זה היה פשוט עניין של תפיסה ודוקטרינת לחימה שונות.
BMP יכול להילחם ממש ולא רק להוביל ולפרוק חי"רניקים. הבעיה היא שעדיין הוא רק נגמ"ש. המיגון שהוא מספק למפעיליו לא מספק מול כוח האש של טנקי מערכה, והוא לא יכול לשרוד מול טנקים בשטח מוכה אש.

יש עוד קטע אצל הרוסים וזו צורת חשיבה שונה לגמרי ופתרונות פשוטים ויעילים מול סיבוך ותחכום מיותרים שלא לצורך בטכנולוגיה המערבית. הדוגמה הכי טובה ומצחיקה זה הסיפור על סוגיית הכתיבה בחלל. בתקופת המירוץ לחלל בין שתי המעצמות, כשעדיין לא היו לפטופים ניידים, האסטרונאוטים שיצאו לתקופה ארוכה בחלל נדרשו לכתוב ולתעד ביומן את שעבר עליהם. מהנדסי נאס"א הבינו שעט כדורי רגיל לא יוכל לכתוב בסביבת חוסר-משקל, ולכן טרחו ופיתחו בעלות של מיליוני דולרים, עט-חלל עם מערכת לחץ מיוחדת שדוחפת את הדיו. אצל הרוסים, (שתמיד סבלו מתקציב מוגבל בהרבה) הכל היה כמובן הרבה יותר קל ופשוט: הם השתמשו בעיפרון עץ רגיל... זו בעיני הדוגמה הכי טובה להבדלי המנטליות והחשיבה בין האמריקאים לרוסים.

tzagi
06-09-07, 05:40
עם כבר מדברים על עיצוב והנדסת אנוש,
יש לי שאלה, או יותר נכון חידה.
בגאז 69 יש דלת נוסע בגודל נורמלי, אבל דלת הנהג, חצי מהגודל

למה זה ככה?

גיא
06-09-07, 07:26
כדי שיוכל להכנס ולצאת כשהגלגל ספייר מחובר במקום שלו ?

tzagi
06-09-07, 07:59
יכול להיות,
אבל במודל AM, עם 4 דלתות היו 4 דלתות קטנות
והרזרוי עבר אחורה, לא ניראה לי שזאת הסיבה.

איציק - 4X6ZH
06-09-07, 08:00
תנאי שרות למפקד :lol:
כך הנהג חש את תנאי השטח טוב יותר
והמפקד את תנאי תא הנוסעים טוב יותר

*****
איציק

tzagi
09-09-07, 07:23
אי אפשר איתך....

לפי התאוריה שלי,
הנהג היה צעיר ורזה, כשהמפקד, שישב במושב הנוסע, לא היה כול כך רזה,צעיר אני לא יודע.
ולכן נידרשה דלת בגודל מתאים,
ולהודות , אני לא בגודל של נהג.....ולכן, כניסה ויציאה מהרכב, עם ההגה שיצא ממשאית,
מצריך תנועות גוף....לא רגילות.

נמרוד
09-09-07, 09:37
שאלת הוויורס הטרידה גם אותי מאז ומתמיד. היא אפילו עלתה כאן בפורום פעם או פעמיים במשך השנים. מכיוון שכנראה אין תשובה מוסמכת, אפשר להתפרע עם תיאוריות. למרבה הפלא, בעזרת הטכנולוגיה המודרנית, הגעתי באופן מיידי לתיאוריה שנראית לי אפילו סבירה למדי:

vivers או vivres מלטינית, מתיחס , יתכן, ל "מנת קרב"!

המונח עצמו הוא רבים של מזון/אוכל בלטינית וכנראה שגם בצרפתית ואולי שפות אחרות. מילון מרים וובסטר (http://www.m-w.com/dictionary/vivers) מביא את המונחים provisions וvictuals כנרדפים למילה vivers באנגלית, המשמשת בעיקר את הסקוטים.

התיאוריה היא לכן שהתאים האלו נועדו לאחסון מנות המזון של הצוות, ויתרה מזאת, המילה הגיע מהטנקים הבריטיים (מי שתבעו אותה הם בוודאי המהנדסים הסקוטיים הידועים) ואומצה עבור תאים שונים בטנקים האמריקאים (ויורס טען, ויורס נהג...) אותם אנו מכירים עד היום.

מה זאת ההתעלמות הזאת? אייכם, שריונרים? יוני, דרור, דרור, יתכן שפתרתי כאן חידה שעומדת איתנה עוד מימי טליק, אבל התיחסות, מילה טובה? כלום. אתם מתנהגים כמו חבורה של צנחנים.

דרור ברלי
09-09-07, 12:02
נמרוד, מעולם לא ניסיתי לחפש את ההגיון מאחורי פריטים כמו ויוורס זה או אחר, או כל דבר אחר בשריון.
שום דבר לא יכול להיות הגיוני בחיל שבסדר העדיפויות שלו המכונות נמצאות הרבה-הרבה לפני בני האדם. לפחות זו היתה התחושה שלי ב-3 שנותי בגדוד 433, חטיבה 500, באמצע שנות ה-80, ואחר כך במילואים בחטיבה 14.
אני לא בטנקים (גם לא במילואים) כבר כמה שנים טובות, וממש-ממש לא מתגעגע לכלום בטרקטורים האלה. מויוורס ועד ויקרס.

עודד זנטון
10-09-07, 08:18
דרור,
כבר שנים שרץ הפתגם הידוע.
"הגיון לא חודר שריון"

דרור ברלי
10-09-07, 09:04
נכון.
ולכן לבן אדם נורמלי אין מה לחפש שם.

יוני5
10-09-07, 09:59
נכון.
ולכן לבן אדם נורמלי אין מה לחפש שם.

וגם לא לחייזרים.
אבל מה לעשות, שגם חייזרים וגם "בני אדם נורמלים" אינם קיימים במציאות?

אי לכך, הרייני מצדיע לנמרוד על פתרון אחת החידות המציקות ביותר לרבבות שריונרים מקדמת דנא: מה מקור השם "ויורס" (ד"א במרכבה אין ויורס נהג אלא ויורס טען וויורס מפקד).

ותשובתי זו המאוחרת, אך ורק שמפני התרגשותי, כי רבה, דמעו עיני עד כי לא ראיתי את המקלדת. כסומא שוטטו אצבעותי ודבר לא הקלידו.

ועתה, במסגרת החידון, נעבור לשתי חידות נוספות. האחת קשה, והשניה עוד יותר:
מה מקור השם:
1. שאקל? (ומהו השאקל המקורי? כלום הטבעת האליפטית בעלת הסגירה הקפיצית או השאקל אליו מחברים את כבל הגרירה?)
2. שמרלינג?

ושאלת בונוס: למה קוראים למוט הברזל הארוך: "לום"

יוני5

איציק - 4X6ZH
10-09-07, 10:09
אוי אוי שמרלינג מה יהיה :grin:
אתה באמת חושב שאפשר לתת לגומי השחור שם אחר
אתה מדמיין איך זה נשמע תמשוך לי בבוזגלו :shock:
****
איציק

lizard
10-09-07, 12:52
וגם לא לחייזרים.
אבל מה לעשות, שגם חייזרים וגם "בני אדם נורמלים" אינם קיימים במציאות?

אי לכך, הרייני מצדיע לנמרוד על פתרון אחת החידות המציקות ביותר לרבבות שריונרים מקדמת דנא: מה מקור השם "ויורס" (ד"א במרכבה אין ויורס נהג אלא ויורס טען וויורס מפקד).

ותשובתי זו המאוחרת, אך ורק שמפני התרגשותי, כי רבה, דמעו עיני עד כי לא ראיתי את המקלדת. כסומא שוטטו אצבעותי ודבר לא הקלידו.

ועתה, במסגרת החידון, נעבור לשתי חידות נוספות. האחת קשה, והשניה עוד יותר:
מה מקור השם:
1. שאקל? (ומהו השאקל המקורי? כלום הטבעת האליפטית בעלת הסגירה הקפיצית או השאקל אליו מחברים את כבל הגרירה?)
2. שמרלינג?

ושאלת בונוס: למה קוראים למוט הברזל הארוך: "לום"

יוני5

אני לא בטוח בזה ב100%, נדמה לי שהמונח שאקל הגיע מעולם הספנות. בשרשרת עוגן כל כמה חוליות יש חוליה שהיא ניתנת לשיחרור. היא נמצאת באורך קבוע ולכן כשמדווחים לגשר כמה מהעוגן נגלל או נפרס מדווחים כמה שאקלים נצפו.

erezjack
10-09-07, 23:57
שאקל, באנגלית shackle - אזיקים, "נחושתיים" או חולית שרשרת גדולה.

ארז

tzagi
11-09-07, 06:40
ושאלת בונוס: למה קוראים למוט הברזל הארוך: "לום"

יוני5

בא מרוסית
זה השם למוט, קצה אחד חד,השני כמו כף.
לא ברור לי בדיוק מאיפה השם בא, אבל ברוסית metallom
זה ברזל לשיחזור.

לפני שמישהו ישאל.....אני לא מדבר רוסית. בקושי מבין.

Shackles=אזיקים
המילה קיימת באנגלית לפחות 200 שנה.
ובשימוש לפחות מאז ימי העבדים, ויכול להיות שיש קשר לספינות.

כול הנושא של השמות הישראלים לכלים טכניים מרתק מאד.....ׂ(אותי לפחות)
ממה שהבנתי שרוב השמות באו מגרמנית ורובם זה שם היצרן של הכלי, לפני 50 שנה.
יהיה מעניין לראות שרשור על השמות, ומאיפה באו...לכלים וציוד טכני.

דרור הראל
11-09-07, 07:44
נמרוד שלום,
אני מתנצל על התגובה המאוחרת,אך מאחר ורגשן אני יותר מיוני 5,זמן ההתאוששות ארוך יותר.יש אנשים שמצאו תשובה לשאלת חייהם "מאיפה באנו ולאן אנו הולכים",והתשובה הפכה את חייהם וחיי בני משפחתם על פי הם.
השאלה מהו ה"ווירס" היא שאלת חיים המעסיקה שיריונרים רבים,והסיכוי שאתה מצאתה את התשובה הנכונה,היכה בי כברק ביום בהיר.נוצר לי קושי עז לקום לעבודה ולהמשיך לחיות את חיי הרגילים,פתאום להכל נהייתה משמעות אחרת,חלק מהטעם בחיים השתנה,כבר אין לי יותר שאלות קיומיות,היום אני יודע בוודאות שלכל שאלה יש תשובה,ואין דברים עלומים ובילתי מוסברים ברגע שנמצאה התשובה למהו ומיהו ה"ווירס".

ברצינות-כל הכבוד על התשובה המלומדת,הסרתה עננה מעל עיננו.

דרור הראל

-->