PDA

צפייה בגרסה מלאה : מהו מסלול ההתנעה ?



גיא
16-08-07, 21:38
מדובר על ההילקס באופן ספציפי אבל אני מניח שזה משהו כללי.

כשאני מסובב את המפתח, אני מניח שיש שם מיקרו מפסק שסוגר מעגל, משם החשמל הולך לאיזה ממסר התנעה רב עוצמה או שישר לסולונואיד של הסטרטר ?

ובאופן מדוייק יותר, אתמול באמצע סוף העולם באמצע השטח במקום לגמרי בלי קליטה בשום אמצעי תקשורת לא רצה האוטו להתניע, זה נישמע בדיוק כמו מצבר חלש למרות שהמצבר שלי תקין לגמרי. כמה סיבובים עצלים של המתנע ואחרי זה תיקתוקים של סולונואיד שלא מצליח להתפס. אחרי שהלכתי בשמש כמה ק"מ והבאתי איזה אביר שיעזור, חיברתי ממנו 12 וולט אבל זה לא שינה כלום. בדקתי את ההדקים של המצבר והם ללא קורוזיה ומהודקים היטב, גם חיבור ישיר לבלוק וכל מיני משחקים לא שינה כלום. גם לא המתנה קלה ומתן סלד גבוה באביר. הוא הניע אותי במשיכה בסופו של דבר. מאז התופעה לא חזרה למרות שדוממתי והתנעתי עשרות פעמים.

החשוד העיקרי לדעתי הוא איזה ממסר בדרך שמפיל את המתח או מתנגד יותר מידי. אני צודק ?
האם יכול להיות שזה המיקרו מתג בסוויטש ? או שיש עוד משהו ?
חיבורי הכבלים על הסטרטר טובים וחזקים ללא קורוזיה וכנ"ל על המצבר.

התופעה קרתה פעם אחת, אבל זה היה לא נעים בכלל.

עיצות ?

תודה.

חנן-ג'יפולוג
17-08-07, 07:10
למיטב זכרוני, מהסוויץ זה הולך לממסר אפור (שקצת יותר גדול ממסרים סטנדרטיים) שנמצא בערך ליד מדחס המזגן. משם הזרם הולך אל הסטרטר.

גיא
17-08-07, 07:13
תודה חנן,

יש לך אולי רעיון לגבי התקלה עצמה ?

חנן-ג'יפולוג
17-08-07, 07:13
שים לב, שיש תופעה מוכרת בסטרטרים האלה, שמגעי הנחושת בסולנואיד שיושב על הסטרטר עצמו, נשחקים. ניתן לקנות קיט מטויוטה להחלפת המגעים האלה.

חנן-ג'יפולוג
17-08-07, 07:20
קצת קשה לאתר תקלה שמופיעה פעם בהרבה זמן. מה שאני עושה בעבודה במקרים כאלה, זה שאני מבקש מחשמלאי לשים לנהג נורה שיוצאת למשל מהסטרטר עצמו ויושבת בתא הנהג, ואז אני אומר לו שכשזה קורה, שיסתכל ויגיד לי אם הנורה דלקה או לא ברגע מתן הסטרטר, ואז אני יודע אם לגשת לסטרטר או לחיווט אליו.

לא יזיק כמובן, לבדוק כבר עכשיו בזמן התנעה, בעזרת רב מודד, אם יש נפילת מתח בדרך מהמצבר אל הכניסה למנוע הסטרטר, ואם ישנה נפילה כזו שהיא מעבר לחלקי וולט בודדים, אז לאתר מהיכן היא נובעת. שים לב שהנפילה יכולה לנבוע גם מדרך המינוס. בתור התחלה שים חוט אחד של רב המודד על קוטב הפלוס וחוט שני על כניסת הזרם הגבוה למנוע הסטרטר. שים את מד המתח על מצב של מדידת מתח וראה אם בזמן הסטרטר אתה רואה שם יותר מ 0.1 0.2 0.3 וולט.

גיא
17-08-07, 07:46
אני אנסה, תודה !

יונתןמצפה
17-08-07, 12:06
הבאתי איזה אביר שיעזור, חיברתי ממנו 12 וולט אבל זה לא שינה כלום.


סתאם שאלה-
איך הוצאת 12 וולט מהאביר?
בדקת את הקבלים?

מכיוון שעשינו בערך אותו דבר בימים האחרונים, אני יכול להעיד שלי קרה דבר דומה. אחרי הרבה זמן בלי התנעה עם רדיו, דיבורית עובדת, ועוד צרכנים קטנים, האוטו לא הניע! (אותו רעש כמו שאתה מתאר). מכיוון שאצלי זה סמוראי, ניצלתי את הישורת של 5 המטר שחיניתי בה והנעתי בדחיפה... :smile:
כמו אצלך, גם אצלי זה לא חזר יותר. אצלי ברור שגמרתי מצבר. מה קדם לתופעה אצליך?

יונתןמצפה
17-08-07, 13:09
קבלים = כבלים...

גיא
17-08-07, 14:48
באביר יש שני מצברים,
אם אתה מול האוטו אז על הימני כתוב 12 וולט ועל השמאלי 24, אני מניח שאם אתה מחבר מהשמאלי אתה מקבל 24 .... אז חיברתי לימני.

אני מניח גם שהכבלים שלי בסדר כי כבר השתמשתי בהם פעם או פעמיים בימי הדיסקו העליזים.

לא היתה בעיה של מצבר ריק, לילה לפני זה היינו עם הגרלנדה כמה שעות ואחרי זה בבוקר האוטו הניע כמו תותח.

לגבי דחיפה, עם כל הכבוד לסמוראי .. ויש כבוד, אפילו עם הצלחת על הגג, הוא לא מתקרב למשקל של היילקס עם כל הלוגיסטיקה מאחורה בארגז, העגלה ( עם כל מה שבתוכה ) וכל זה בדשדש עמוק וטובעני.... אין מצב שהייתי מזיז את האוטו סנטימטר. האביר התחפר קצת לפני שהזיז אותי וזה אחרי ניתוק העגלה.

כמו שראית, גם על המשטח הוא הניע כמה פעמים ללא בעיה.

איציק - 4X6ZH
17-08-07, 14:57
לדעתי יש אצלך את תקלת הסטרטר היפני .
זוג מגעי נחושת המותקנים בתוך הסולנאיד של הסטרטר והם שוקעים ונשרפים . בחלק מהסטרטרים ניתן
להפוך אותם וזה ממשיך לעבוד כמו חדש .
בחלק אחר יש להחליף לחדש .
****
במידה וזאת התקלה לא כדאי לצפות אותם בבדיל ( זה מה שמתבקש ) אבל זה לא מחזיק מעמד .:???:
****
פרק את הסטרטר בהקדם לבדיקה יסודית
חפש בפורומים אמרקאים יש הרבה חומר על זה .
*****
איציק

גיא
17-08-07, 15:03
אחלה,

תודה אני אפרק אותו מחר.

יונתןמצפה
17-08-07, 15:51
לגבי דחיפה, עם כל הכבוד לסמוראי .. ויש כבוד, אפילו עם הצלחת על הגג, הוא לא מתקרב למשקל של היילקס עם כל הלוגיסטיקה מאחורה בארגז, העגלה ( עם כל מה שבתוכה ) וכל זה בדשדש עמוק וטובעני.... אין מצב שהייתי מזיז את האוטו סנטימטר. האביר התחפר קצת לפני שהזיז אותי וזה אחרי ניתוק העגלה.



לא התכוונתי שהיית יכול לדחוף...
בלי קשר ישיר לשרשור, שמעתי על שיטה להניע רכב שלא ניתן להזיזו וללא רכב נוסף. השיטה מקורה בסיני...
מוציאים מ 4X4, מרימים את אחד הגלגלים האחוריים בעזרת ג'ק. מלפפים רצועה ארוכה מסביב לגלגל, (חשוב לא לתפוס את הקצה שלה בגלגל), משאירים את האוטו עם סוויצ' פתוח ובהילוך (לדעתי רצוי הילוך 3-4). מחזיקים מספר אנשים בקצה הרצועה וסופרים- וואחד, תנין, תלאתה... ומושכים בכל הכוח. זה אמור לעבוד. מקורות אמינים סיפרו שראו בדואים מניעים ככה רכבים בסיני. כמובן שברכב עם נעילה אוטומטית צריך להרים שני גלגלים אחוריים. מעיינן לנסות.

יונתן

asafk
17-08-07, 15:57
לא קל, אבל עובד. עדיף עם סטרטר.

אסף.

גיא
17-08-07, 20:58
מוכרת השיטה הזאת.

אממה .. במצב ההוא, אני ויעל. לא ניראה לי שהיינו מצליחים :-)

פעם הבאה אני אזעיק אותך לעזור

lior_b.s
17-08-07, 22:25
ופעם כשהייתה לך ניבה היית יוצא מזה בעזרת סיבוב מנואלה.. :mrgreen:
מניסיון זה עובד וזה הכלי שאני שומר עליו יותר מכל... :razz:

ליאור

יונתןמצפה
17-08-07, 23:42
מכל ההודעות בשרשור האוטו שלי גם רוצה תשומת לב...
היום הוא שוב לא הניע!
נראה לי שהגיע הזמן של המצבר :mad:
מקווה שעד שיוחלף אני לא אצטרך לבדוק את השיטה.

יונתן

גיתאי נוה
19-08-07, 03:02
אני קורא את השירשור ופתאום נתקל בשיטת ההנעה העתיקה והמצחיקה - המנואלה...:o
אולי אפשר לקמבן אילתור כזה למכוניות (במקרה שלי - סופה)? נראה לי שזה עשוי להיות killer application.
תגובות? נסיונות?

גיתאי

איציק - 4X6ZH
19-08-07, 07:52
רד מרעיון המנעולה
כל כך הרבה אסונות נגרמו מהנעולה הזאת כך שבאמת אין צורך בה.
****
בנוסף המנועים של היום הם בעלי נפח ויחסי דחיסה גבוהים כך שסיבוב המנוע ביד
מחייב מערכות עזר ( כמו חצי לחץ באופנועים ) או גלגל תנופה חופשי ( בגנראטורים )
וזה בכלל לא מעשי בכלי רכב .
****
איציק

מוני אורבך
19-08-07, 08:49
כול כך הרבה מצבים בעיתים יכולים להתרחש ברכב ודווקא לזה נטפלתם?
כמה פעמים בכול טיולי השטח שלכם נתקלתם הרכב שנגמר לו המצבר או הסטרטר נדפק???
אז לעשות מתקן מנואלה רק בשביל זה?!

ואשר לשאלה המקורית. הילייקס הוא רכב מאוד אמין, אבל גם לו יש מספר נקודות תורפה.
אחד מהם הוא מערכת ההתנעה. היא מאוד מאוד עדינה, משום מה.
זכורני (כאשר היה לי הילייקס) שמספר פעמים קרה לי שהסטרטר הסתובב חלש ואפילו לא זז בכלל רק תיקטוקים (ממש כמו שגיא מתאר).
בפעם הראשונה חשבתי שהסטרטר דפוק (כי המצב היה חדש 100 אמפר שעה וטעון לגמרי). החלטתי לבדוק קודם מגעים לפני שאני מפרק סטרטר. ובאמת אחרי ניקוי והידוק יסודי של המגעים למצבר, הניע ללא בעיות. מאז כול כמה חודשים היה חוזר על עצמו. התופעה נפסקהכאשר החלפתי מגעים למשהו טוב, עם מריחת גריז. מאז ועד מכירת הרכב לא נתקלתי בבעיה כזו.
בכול הרכבים האחרים שהיו לי (והיו מספיק ברוך השם) לא היו בעיות כאלו.
גיא אני מציע לך לבדוק טוב טוב את המגעים למצבר ואולי גם להחליף אם הם ישנים. במידה ולא עוזר אולי גם לעשות טיפול מונע בסטרטר.
אגב הנעה בדחיפה של מנוע דיזל היא קשה מאוד בגלל יחס הדחיסה. אלא אם כן יש לך הרבה עוזרים שידחפו את הרכב.

lior_b.s
19-08-07, 09:04
אני קורא את השירשור ופתאום נתקל בשיטת ההנעה העתיקה והמצחיקה - המנואלה...:o
אולי אפשר לקמבן אילתור כזה למכוניות (במקרה שלי - סופה)? נראה לי שזה עשוי להיות killer application.
תגובות? נסיונות?

גיתאי

האמת...לא נראה לי שתצליח לסובב מנוע סופה ברמה כזו שתספיק להנעה מבלי לשבור לעצמך משהו...
בניבות , המנואלה היא חלק מהערכת כלים שמגיעה עם הרכב, הבורג של הפולי הוא עם "אוזניים" אלכסוניות שאליהן נכנסת המנואלה ואחרי שהמנוע מניע ומסתובב המבנה של ה"אוזניים" פולט את המנואלה החוצה...
אבל, כמו שאיציק כתב, לא כזה קל להתגבר על הדחיסה של המנוע, לפעמים המנואלה משתחררת וחוזרת אחורה ואז אם הראש שלך לא במקום הנכון אתה עלול לחטוף מכה רצינית..
לי יצא להניע כמה פעמים בשיטה הזו מנועים של ניבות אבל חשוב מאוד להיזהר ולדעת מה יכול לקרות ולא לחשוב שזה רק לסובב וזהו..

ליאור

איציק - 4X6ZH
19-08-07, 09:14
אבל במקום הידית הזאת שקוראים לה מנאולה אולי תפתח התנעה על ידי תחמיש :o
****
מנועי בוכנה של מטוסים ניתן היה להניעה על ידי פיצוץ תחמיש ( כמו ירי של ררנ"ט )
על ראש המנוע יש מתקן מיוחד שלתוכו מכניסים את התחמיש ( 5.56 ) יעשה את העבודה ;-)
מסובבים את המנוע כך שהבוכנה של הצלינדר שלתוכו יפוצצו את התחמיש תיהיה על סוף דחיסה
תחילת פעימת עבודה .
מפתח פתוח במצב עבודה .
ידית הילוכים במצב N
שחרר ניצרה
פיצוץ ..... :!:
והמנוע מסתובב .
*****
מנועי ענק של אוניות מניעים בצורה דומה על ידי פיצוץ יזום לפי סדר הצתה .
או דחיסת אויר לצלינדר .
*****
אחד הפיתוחים היפים של מנועי העתיד היא מערכת התנעה ללא סטרטר
מרססים דלק לצלינדר ( כשהמנוע לא עובד )
ומציתים את התערובת על ידי ניצוץ .
מי צריך בכלל סטרטר
*****
איציק

גיתאי נוה
19-08-07, 13:55
שמע איציק, קנית אותי עכשיו :smile:. הנעה בעזרת תחמיש זה משהו שבחיים לא הייתי מעלה על דעתי. לעניות דעתי שני האלמנטים הנדונים של מנואלה ותחמיש אמורות לזכות את השירשור הזה במקום של כבוד בראש הרשימה...
ועכשיו ברצינות, במידה והולך הסטרטר ואין מצב להנעה בדחיפה/גרירה, האם יש מוצא?

גיתאי

גיא
19-08-07, 14:42
את ההתנעה עם תחמיש ראיתי בערוץ 8 ובערוץ ההיסטוריה.

לדעתי אם תחפש טוב בגוגל תמצא דברים מעניינים בנושא הזה.

לגבי השאלה שלך, ... התנעה עם רצועה וחמישה חמורים מושכים ראיתי פעם אחת בקטע של נסיון .. לראות אם זה פועל. החמורים הזיעו הרבה עד שהניע ( או שצריך להגיד - הזענו )

אם אתה לא יכול לדרדר או שאתה בחול טובעני .. תלך שעה בשמש ( קח איתך מים ! וכובע ) ותביא אביר שימשוך :-)
אפשרות אחרת, שעכשיו חשבתי עליה, אולי אם הייתי שם בחמישי ומנסה להזיז את האוטו כמה מילימטרים תו"כ מתן סטרטר .. אולי זה היה מצליח להזיז את העוגן טיפה ואולי זה היה נעצר על מקום שיש מגע ....

איציק - 4X6ZH
19-08-07, 19:00
גיא לדעתי זה מה שיש אצלך
עבור על הקישור בפרק הסטרטר .
****
http://www.4x4wire.com/toyota/maintenance/starter/
****
איציק

גיא
19-08-07, 22:20
אתה משקיען רציני :-)

תודה

-->