PDA

צפייה בגרסה מלאה : מקרר אמוניה הוא בהגדרה בזבזן חשמל? ועוד שאלות.



חנן-ג'יפולוג
10-09-07, 20:42
התגלגל לידי (חבר מצא את זה זרוק ונתן לי) מקרר אמוניה לרכב 55 ליטר תא קירור ו5 ליטר תא הקפאה שיודע לעבוד עם 220 וגם עם 12 וולט. ההספק שלו הוא 105 וואט.
במקרר חסר טרמוסטט שהיה במקור. בניסוי בבית, גם כשהמקרר דלק שלושה ימים רצוף ללא טרמוסטט כוס המים ששמתי בתא הקירור לא קפאה. לעומתה כוס המים ששמתי בתא המקפיא קפאה. לאור זאת, אני לא חושב שהוספת טרמוסטט תשנה יותר מדי, כי אם המים בתא הקירור לא קפאו כנראה שהטמפרטורה נכונה פחות או יותר במקרר ובמקפיא.

ובכל זאת. 9 אמפר נון סטופ מהמצבר זו דרישה גדולה למדי ממצברי הרכב, וקשה לספק תצרוכת כזו כשהמקרר עובד בכל זמן חניון הלילה ללא אלטרנטור פועל, אפילו שיש לי שני מצברים בקיבול כולל של 160 אמפר-שעה.

להתייאש מהמקרר הזה?

חשבתי אולי על סידור כלשהו עם שעון שבת שיפעיל את העסק רבע שעה בכל שעה או משהו כזה, אבל שעון השבת עובד על 220 וולט, ולהפעיל ממיר רק בשביל שעון השבת הזה, נראה לי בזבוז חשמל בפני עצמו.

רעיונות?

itay-rover
10-09-07, 21:10
עם כל הצער שבדבר,אכן ניתקלת במחסום טכנולוגי מבחינת התרמודינמיקה.

מקרר ספיגה אכן בזבזן גדול יותר של אנרגיה ממקרר עם מדחס,או בהגדרה היותר הנדסית של מקרר או מזגן,בשונה ממנוע שעבורו מוגדרת נצילות,עבור "משאבות החום"(מכונות קירור)מוגדר פרמטר שנקרא "מקדם ביצוע" שבאופן כללי מתאר את היחס בין כמות החום(או האנרגיה) המושקע במערכת לבין כמות החום המסולקת על ידי המערכת.

אז למה בכל זאת מחזורי הספיגה הם אטרקטיביים?כי אם נדע לשלב אותם בחוכמה במקומות בהם יש פליטת חום שיורי גבוהה וקבועה כמו בתחנות כוח,תעשיית נייר,מלט,תהליכים כימיים שדורשים חימום וכו',אז בהחלט מערכת כזו בסופו של דבר חוסכת המון אנרגיה!

לגבי השימוש של המקרר שקיבלת בתור מקרר לרכב,כיוון שבמקררים אלו מיחזור חומר העבודה מבסס על גרביטציה,המערכת פשוט לא תעבוד בטילטולים ואת זה אני אומר לצערי מנסיון..

אתה יכול להשתמש במקרר כצידנית במהלך היום ולהפעיל את המקרר בלילה,אבל כפי שציינת,אכן אתה בבעיה של אספקת חשמל.אז בקטע הזה לא עזרתי לך בכלל בכל התגובה שלי.

אבל,אם בא לך להשתעשע בהרפתקה קטנה שבבוא היום אני מתכוון ליישם,תחשוב על להעביר חום מהמדורה שאתה מדליק בחניון לחימום המייצר במקרר.מדובר על כמות חום קטנה יחסית,בסביבות 100 וואט....

חנן-ג'יפולוג
10-09-07, 21:35
המקרר הזה הוא מקרר ייעודי לרכב, אז הטענה שהוא לא יעמוד בטלטולי הרכב נשמעת מוזרה, לא?

itay-rover
10-09-07, 21:48
זה ממש מפתיע ומסקרן.אם תוכל להעלות תמונות שלו ובעיקר של אחוריו....אם זה אכן כך אני משער שהוא מצויד במשאבה,למרות שלא שמעתי על מקררי ספיגה קטנים עם משאבות,ידוע לי שמשתמשים במשאבות רק במערכות תעשיתיות גדולות.

סליחה שאני מקשה,אבל אוליי הכוונה של "מתאים לרכב" מדברת על כך שהוא מיועד לקרוואן בזמן חניה?

איתי

ערן המסוקס
10-09-07, 21:59
סלחו לי, אבל על איזה עקרון עובדים כל צידניות הקרור למיניהן?

חנן-ג'יפולוג
10-09-07, 22:03
לא, הוא בלי משאבה.

אולי זה מיועד לקראוואן, למרות שאין הרבה כאלה בישראל. טיילתי איתו במשך שלושה ימים לפני שבועיים, והשלוקים של הבנות אכן לא היו קפואים (אם כי היו קרים מאוד) , אבל לזכותו של המקרר ניתן לזקוף את העובדה שהכנסתי את השלוקים למקרר כשהם חמים מאוד בבוקר היום הראשון של הטיול. בערב היום הראשון העברתי את תכולת המקרר למקרר שהיה באתר הקמפינג שבו שהיתי, אז באותו לילה השלוקים לא זכו לטמפ' הנכונה בשבילם. בבוקר היום השני החזרתי את התכולה למקרר, ואת השלוקים למקפיא, אבל בלילה השני של הטיול, המצבר נגמר באמצע הלילה, אז שוב השלוקים לא קיבלו את מה שמגיע להם. שאר האוכל: בשר, גבינות וכו' שרד יפה את כל ימי הטיול.

חנן-ג'יפולוג
10-09-07, 22:03
סלחו לי, אבל על איזה עקרון עובדים כל צידניות הקרור למיניהן?

עקרון טרמואלקטרי. זוג מתכות שמקבלות חשמל ויוצרות צומת של קור.

חנן-ג'יפולוג
10-09-07, 22:09
עלה לי רעיון, בהנחה שאיתי טועה והמקרר כן יעיל בטלטולים במשך היום, להגדיל את הקיבולת הטרמית של התכולה של המקרר. כלומר, למלא את כל החללים הפנויים במקפיא ובמקרר בקרחומים או בכלים עם מים, ואז במשך היום המקרר יצבור חומר קר וקפוא ובמהלך הלילה הוא יסתדר ללא חשמל עקב העובדה שתהיה בו כמות גדולה של תכולה מקוררת ומוקפאת.

חנן-ג'יפולוג
10-09-07, 22:15
ערן, הנה הסבר על צידניות קירור: (http://home.howstuffworks.com/refrigerator6.htm)

eran4x4
10-09-07, 23:57
סלחו לי, אבל על איזה עקרון עובדים כל צידניות הקרור למיניהן?

חצי מוליך (דיודה) שכאשר נופל עליה מתח (זורם דרכה זרם) מצד אחד היא סופגת חום ומצד שני היא פולטת אותו.

איציק - 4X6ZH
11-09-07, 07:57
במקרר ספיגה ביתי יש הוראה שאין להפוך או לטלטל בזמן הובלה.
ובכל מצב יש להשאיר את המקרר כמה שעות במנוחה לפני ההפעלה .
****
הקרר ( גז הקירור ) במקרר ספיגה מורכב מכמה חומרים שהם לא בדיוק
מתערבבים אחד עם השני . טילטול המקרר משבש את יחס הנוזל \ גז בצנרת המקרר .
*****
איציק

חנן-ג'יפולוג
20-09-07, 13:17
אחרי סדרה של ניסויים שבהם בדקתי מהו הזמן המינימלי שאני צריך להפעיל את המקרר בלילה, כך שהקפואים יישארו קפואים, הגעתי לתוצאה שאני מפעיל את המקרר רבע שעה בכל שעה, במהלך הלילה. זה אומר שבלילה של 8 שעות, אני לוקח מהמצברים 20 אמפר-שעה, וזו כבר כמות חשמל שהמצברים יתמודדו איתה בגבורה, להערכתי.

לא מצאתי פתרון של טיימר ב12 וולט, ולכן אני מפעיל שעון שבת שמוזן מממיר, והוא, דרך מגען, יספק את ה12 וולט למקרר. קצת מסורבל, אבל נראה לי שיעבוד.

מה שנשאר עוד לראות זה האם אכן כמו שכתבתם תפוקת הקירור יורדת מאוד בזמן טיול השטח עצמו, מהטלטולים.

sherifon
20-09-07, 13:33
אולי אתה לא חייב לחבר שעון לחשמל ?!

פעם בסידרה של מקגיוור הוא היה צריך פצצה מתוזמנת בלה בלה בלה ... שורה תחתונה ,הוא לקח שעון מחוגים מהישנים והצמיד ללוח של הספרות רצועה נחושת אחת ,שהשתרעה מהשעה 12:00 ועד השעה 12:15 .....
אתה יכול "להדביק כמה רצועות כאלו על פני השעון ועוד אחת על המחוג עצמו לסגירת מעגל ....
שורה תחתונה כל X דקות ,המעגל יסגר למשך Y דקות וחוזר חלילה, בעצם עקרון דומה לזה של שעון הדוד שמש אבל בייצור עצמי ללא הזנה חיצונית.

Gilad
20-09-07, 15:46
מה לגבי בקר של מערכת קירור? יפעיל את המקרר לפי תחום טמפ' שתבחר וככה תבטיח שאין עליה בטמפ' שתמיס לך את המזון. מאחר והוא מוזן מ12V של המצבר יש מצב שאם המתח ירד יותר מדי הוא פשוט יכבה בעצמו ולא ימשיך להפעיל את המקרר.


גלעד

itay-rover
20-09-07, 16:00
תרמוסטט של כל מקרר זרוק הוא אוניברסלי והוא סתם מתג.
כמו שאמר גילעד,זה הפתרון הפשוט והקל.
אני מבין את הראש שלך,אתה רוצה לשמור על צריכה מינימלית(או מסוימת שהגדרת לעצמך מראש) מהמצבר גם במחיר של עליה בטמפרטורה,אין ארוחות חינם.......

איתי

חנן-ג'יפולוג
20-09-07, 16:48
אני מבין את הראש שלך,אתה רוצה לשמור על צריכה מינימלית(או מסוימת שהגדרת לעצמך מראש) מהמצבר גם במחיר של עליה בטמפרטורה


בינגו. התנעת הבוקר יותר חשובה מהשלוקים של הבנות. יש דרג ויש זרג.

לשריף ולגלעד, אני מודה לכם על הנסיון לעזור, אבל עושה רושם שהבעיה כבר פתורה, מה גם שאתם מציעים פתרונות שבשבילם אני צריך זמן פנוי להתקשקשות, וזה מצרך מאוד נדיר אצלי היום.

-->