התחברות

צפייה בגרסה מלאה : שאלה - תקלת כננת



גיתאי נוה
05-11-07, 03:34
כננת TMax 8500.
המגע התרופף בחוט הדק המוביל מקופסת הפיקוד אל תחתית תוף הכננת, ולכן הערב הוצאתי אותו לצורך שיפצור מחודש. לפני הוצאת החוט הכננת עבדה בשני הכיוונים (הוצאה והכנסה).
לאחר שיפצור החוט והחזרתו למקומו, פתאום הכננת עובדת בכיוון הוצאה בלבד - אין כל תגובה בלחיצה על הכנסה. בדיקת מתח העלתה שהסולונואיד של ההכנסה מקבל מתח, כך שעל פניו נראה שהסולנואיד תקין (האם המסקנה בהכרח נכונה?). כמו"כ לא נראה לי שיצרתי משהו או עשיתי פעולה חריגה, כל החוטים נראים שלמים ומהודקים, ואפילו הכבל משוחרר כולו מהתוף כך שאין בעיה של עומס/תקיעת כבל.

זה נראה מוזר מאד. האם יש למישהו כיוונים? האם ייתכן שבכל זאת שרפתי את אחד הסולונואידים? ואם כן, האם יש לקנות כזה?
ושאלה אחרונה - האם בינתיים ניתן להשתמש במצב הוצאה על מנת לגלול את הכבל בכיוון הפוך ולחלץ בעומס רגיל?

תודה
גיתאי

סוזי המשתוללת
05-11-07, 05:30
ממש לא
הממסר אמור לקבל מתח וגם להוציא אותו בעת קבלת פיקוד
תעקב אחר הכבל של ה(+) ובעזרת מג'מפר תן (+) ישירות לחיבור הפיקוד של הממסר (החיבור הקטן )
שים לב יש כננות שבהם לממסר יש(+) ן (-) ויש כאלה ש ה (-) הוא גוף הממסר
ברגע שתיתן (+) ישיר לפיקוד (ובהנחה שה - תקין ) הממסר אמור להגיב (ישמיע רעש תקתוק יחיד)
ואז הוא אמור להוציא את ה(+) (העבה )למנוע
שים לב שעל מנת שהמנוע יעבוד הוא אמור לקבל שני (+)
אחד לעוגן ואחד לשדות
יש כננות ששני ה(+) עוברים דרך ממסר (וורן 9500 לדוגמא) ויש שרק ה(+) לשדות עובר דרך ממסר ואילו ה(+) לעוגן הוא ישיר (לא סגור על זה ב100 אחוז בשעה זו :D )
אחת הבעיות בכננת היא התרופפות כבלים שמובילה ל"ניצוצות" בתוך הממסר שגורמים להרס המגעים המוליכים
פעם שיפצתי ממסר של וורן לבד אבל אצלי הוא משמש רק לחירום
שים לב מהבורג התחתון של המנוע אמור לצאת חוט דק (יחסית) של (-) לממסרים

דבר איתי היום יש עוד כמה דברים

YoavR
05-11-07, 06:27
האם בינתיים ניתן להשתמש במצב הוצאה על מנת לגלול את הכבל בכיוון הפוך ולחלץ בעומס רגיל?


לא.
אם תפעל כך, בכננת עובדת בעצם ללא בלם. מצב מסוכן מאוד בזמן חילוץ.
אם כבר פיתרון זמני, תחליף בין החוטים העבים שעל המנוע (F1 ו- F2) כך שתקבל פעולת גלילה פנימה של הכבל אבל לא הוצאה.

יואב

ישי ש
06-11-07, 07:59
שלום
לפני שבוע טפלתי בכננת שלי, ליתר דיוק מקצוען טפל בה ואני צפיתי ושאלתי.
אמנם וורן ישנה מאד (לפחות 8 שנים) אך הטכנולוגיה הבסיסית זהה.
מתוך ארבעת הממסרים החשמליים אחד נפח את נשמתו ואחד גמגם, קרי ברצונו העביר מתח וברצונו שבת.
זהוי התקלה לא היה פשוט. בתחילה סבר המקצוען שממסר אחד היה פגום, ולכן החליפו.אחר שהעסק המשיך לא לעבוד בוצעו נסויים נוספים עד המסקנה שגם הממסר השני פגום.
עלות ממסר *** משומש *** 100 ש"ח. הבחור לא לא המליץ לקנות ממסר חדש משקולי עלות/תועלת.
כיון שהחלפתי רק ממסר אחד, הכננת פעילה רק במצב גלילה (כמובן), ושליפת הכבל מבוצעת ידנית. רכישה של ממסר נוסף במקום הדפוק תחייה את אפשרות השליפה.
שם הבחור שטפל בכננת - דביר מור , מראשל"צ. פרטיו נמצאים כאן וגם בג'יפטריפ.
ישי

סוזי המשתוללת
06-11-07, 23:56
לא ברור לי איזו עלות תועלת יש בכננת שלא עובדת ?
מה תעשה כשהכבל טיפה יסתבך , הרכב יהיה שקוע בבוץ ולא תוכל לפתוח את הכבל באופן ידני כי הוא תקוע ?
בקיצור יש לך משקולת בקדמת הרכב שמגדילה את צריכת הדלק לחינם :mrgreen:
נכון ממסר מקורי של וורן עולה הרבה מאאאאאאאאאאאאאאאד בארץ - ללא כל פרופורציה אבל עם מאמץ קטן היית מגיע ליצרן הממסר בארה"ב ומגלה שהוא עולה כ10 דולר ואז היית מזמין 4 כי עד 50 דולר אין מכס :mrgreen:

גיתאי נוה
07-11-07, 00:46
אגב, ממה שכתב יואב על כך שכאשר 'הופכים' כיוון (כך שהלחיצה על שיחרור הופכת להיות בעצם הגלילה) זה מצב מסוכן אני מבין שיש הבדל בין הסולונואיד של הגלילה לזה של השחרור בכך, שהסולונואיד של הגלילה כולל בתוכו מנגנון בלימה כלשהו. המשמעות היא, אם הנחתי נכונה, שאני צריך להחליף את הסולונואיד התקול לאחד אחר של גלילה דווקא.

האם אני מבין נכון? מהו אותו מנגנון בלימה?
תודה
גיתאי

YoavR
07-11-07, 06:23
אגב, ממה שכתב יואב על כך שכאשר 'הופכים' כיוון (כך שהלחיצה על שיחרור הופכת להיות בעצם הגלילה) זה מצב מסוכן אני מבין שיש הבדל בין הסולונואיד של הגלילה לזה של השחרור בכך, שהסולונואיד של הגלילה כולל בתוכו מנגנון בלימה כלשהו. המשמעות היא, אם הנחתי נכונה, שאני צריך להחליף את הסולונואיד התקול לאחד אחר של גלילה דווקא.

האם אני מבין נכון? מהו אותו מנגנון בלימה?
תודה
גיתאי

בכל כננות WARN (למעט ה-XP) הסלונואידים זההים. אין הבדל בין אלה של הגלילה ואלה של השחרור (הוצאה).
מנגנון הבלם הוא מנגנון מכאני, לא חשמלי. אופן הפעולה שלו הוא חד-כווני, הוא מונע שחרור לא מבוקר של כבל. כאשר הכננת גוללת כבל הוא לא עובד. אם תהפוך את כוון הפעולה של הכננת כמו שתארת, הכננת תתאמץ יותר בזמן גלילה ותשרוף את הבלם מכוון שהיא עובדת נגדו וכשתפסיק את פעולת הגלילה לא יהיה שום דבר שמחזיק את העומס למעט החיכוך של הגלגלי שיניים (לא מספיק).
מסיבה זו, עדיף תמיד (בכננת תקינה) להוציא/לפרוס כבל בצורה ידנית, Free Spool. כשפורסים כבל באמצעות מנוע הכננת הכננת פועלת כנגד הבלם שלה. יש מעט מאוד מצבים שבאמת צריך לעבוד בצורה כזו.

כעיקרון, אני מסכים אם סוזי. הכננת היא "תעודת ביטוח" כבדה, מגושמת, יקרה ודורשת אחזקה. אם היא לא במצב עבודה תקין מושלם אין לה מה לחפש על הרכב. בדיוק מסיבה זו ולמרות שלא מזדמן לי להשתמש בה, יש לי בארגז חלפי החשמל בג'יפ זוג סלונואידים רזרבים עבור אותו רגע בלתי צפוי שבו אצטרך סוף סוף את הכננת לבד בשטח עויין בלילה ואשמע רק "קליק, קליק".

יואב

איציק - 4X6ZH
07-11-07, 08:12
לא ידוע לי על בלם שנמצא בתוך הכננות האלה .
למיטב זכרוני גם אין חץ שמסמן מה צריך להיות כיוון המשיכה .או מה צריך להיות כיוון השחרור
העומס פועל לשני הכיונים למשיכה ולשחרור
אז מה יש ברקס למשיכה ואין ברקס לשחרור ? ( לא נשמע הגיוני )
*****
התקלה הנפוצה שיש בכננות
פחמים שלא יושבים טוב בתוך המוביל שלהם ( על עוגן המנוע לא בתוך קופסת הפיקוד )
פחם שלא יושב טוב יכול ליצור תקלה שהמנוע עובד רק לכיוון אחד .
במצב כזה רצוי לתת כמה מכות פטיש על גוף המנוע של הכננת ( לא על תוף הכבל תוך כדי הפעלת הכננת ).
בדרך כלל הכננת תחזור לעבודה אבל זה מחייב פתיחת המנוע ( זהירות הפחמים יושבים על קפיץ )
שיוף \ ניקוי מסלול העבודה של הפחם . והקפדה על שטח המגע של הפחם בעוגן .
הרכבה והפעלה .
******
על מנת לזהות להבדיל מה מקור התקלה ( מיכלול ממסרים או מנוע הכננת ) צריך פשוט להפעיל
את הכננת . כאשר התקלה בגוף מנוע הכננת . נשמע רעש ההצמדה \ ההפעלה של ממסר הפיקוד
דפיקה חזקה מגוף הממסרים אבל המנוע לא עובד . ( זה סימן לתקלת הפחמים )
בדרך כלל הכננת עובדת בתקלה הזאת רק לכיוון אחד .
במידה ולא נשמע כל רעש נקישה \ דפיקה .וכמובן גם מנוע הכננת לא עובד
זה סימן לתקלת בבית הממסרים ( החיצוני שיושב על הכננת או במקום אחר בתא המנוע )
*******
אלה בדיקות פשוטות שניתן לעשות על רוב הכננות .
*******
את הבלימה מקבלים על ידי יחס העברה גדולים 1 ל 250 ויותר .ומיבנה גלגלי השיניים בתוך הגיר של הכננת ( ממסרה פלנטרית בעלת כמה דרגות המרה ) .
בלמים במובן הרגיל של המילה כמו שיש על גלגלי הרכב לא מותקנים בכננות רגילות .
*******
איציק

חנן-ג'יפולוג
07-11-07, 09:43
את הבלימה מקבלים על ידי יחס העברה גדולים 1 ל 250 ויותר .ומיבנה גלגלי השיניים בתוך הגיר של הכננת ( ממסרה פלנטרית בעלת כמה דרגות המרה ) .
בלמים במובן הרגיל של המילה כמו שיש על גלגלי הרכב לא מותקנים בכננות רגילות .
*******
איציק

זה נכון, אולי, לגירים חלזוניים, ששם סיבוב הפוך הוא אכן קשה מאוד. לכננות עם גירים פלנטריים של סופרווינץ' יש בלם עם תוף, כמו שאפשר לראות במסמך הזה (http://www.superwinch.com/UserFiles/File/S9000_90-17372_OM.pdf), חלק D.

איציק - 4X6ZH
07-11-07, 10:40
טוב אני רואה שכרגיל השרשור מתרחב .
אני מצרף את ספר החלקים של הכננת המדוברת TMAX 8500
גם כאן אפשר לראות חלק 35 במרכז הציר שבתאור החלק קוראים לו ברקס .
כמו כתבתי בתגובה הראשונה זה לא ברקס כפי שמקובל לראות במערכת בלמים .
זה חלק המשולב בתוך המערכת הפלנטרית והוא משתחרר או ננעל ברגע שעוגן
מנוע הכננת מתחיל להסתובב ולא חשוב לאיזה כיוון .
החשש מהפעלה לא בטיחותית הוא בהחלט חשש הגיוני
אבל מיבנה המערכות האלה הוא כך שלמפעיל אין כל שליטה ושיקול דעת על הפעלה
או ניתוק של מערכת ההבטחה ( למה שאנחנו קוראים ברקס ) .
*****
שימוש בכננת לא תקינה הוא מעשה לא נבון .
גם בחרום כדאי לחשוב פעם נוספת לפני הפעלה של כננת לא תקינה .
להמשיך להחזיק אותה על הרכב ולהפעיל אותה כאשר אתה מראש יודע שהמערכת
לא תקינה ועובדת רק לכיוון אחד :!:
******
איציק

חנן-ג'יפולוג
07-11-07, 10:45
35 זה לא החלק שאתה אמור להסתכל עליו. חלק 10 הוא ברקס, בתוך תוף, מס' 8.

YoavR
07-11-07, 11:21
התקלה הנפוצה שיש בכננות
פחמים שלא יושבים טוב בתוך המוביל שלהם ( על עוגן המנוע לא בתוך קופסת הפיקוד )
פחם שלא יושב טוב יכול ליצור תקלה שהמנוע עובד רק לכיוון אחד .איציק

לא יודע מאיפה הבאת את זה. אחרי הרבה מאוד עבודה ונסיון בתיקון ושיפוץ כננות (בעיקר WARN אבל לא רק) אני יכול לומר שהתקלה הנפוצה ביותר שיש בכננת היא סלנואיד שלא מתפקד. מעולם לא נתקלתי בפחמים ש"לא יושבים טוב".



על מנת לזהות להבדיל מה מקור התקלה ( מיכלול ממסרים או מנוע הכננת ) צריך פשוט להפעיל
את הכננת . כאשר התקלה בגוף מנוע הכננת . נשמע רעש ההצמדה \ ההפעלה של ממסר הפיקוד
דפיקה חזקה מגוף הממסרים אבל המנוע לא עובד . ( זה סימן לתקלת הפחמים )
בדרך כלל הכננת עובדת בתקלה הזאת רק לכיוון אחד .
איציק
לא נכון!
כאשר מפעילים את הכננת והיא פועלת לכוון אחד בלבד ובכוון השני אין תגובה מלבד רעש תיקתוק מכוון הממסרים, התופעה מצביעה כמעט תמיד על ממסר/סלונואיד מקולקל.
אם אתה רוצה לבדוק, הפוך את חוטי החשמל העבים שעל המנוע (F1 ו-F2) ותראה שהמנוע מסתובב לכוון שקודם לא עבד.



במידה ולא נשמע כל רעש נקישה \ דפיקה .וכמובן גם מנוע הכננת לא עובד
זה סימן לתקלת בבית הממסרים ( החיצוני שיושב על הכננת או במקום אחר בתא המנוע )
איציק

במצב זה סביר להניח שהסלונואידים בסדר אבל אחד או יותר מחוטי הפיקוד מנותק.



את הבלימה מקבלים על ידי יחס העברה גדולים 1 ל 250 ויותר .ומיבנה גלגלי השיניים בתוך הגיר של הכננת ( ממסרה פלנטרית בעלת כמה דרגות המרה ) .
איציק

אשמח ללמוד אילו כננות לג'יפים לעומס של 8000 עד 9500 ליברות עם גיר פלנטרי מצויידות ביחס כל כך גבוהה.



בלמים במובן הרגיל של המילה כמו שיש על גלגלי הרכב לא מותקנים בכננות רגילות .
איציק

תתפלא.

איציק - 4X6ZH
07-11-07, 12:20
השאלה המקורית היתה לדגם מסוים של יצרן TMAX
יחס העברה של הכננת הזאת במערכת הפלנטרית הוא 1:218 ( בכננת שנמכרו בארץ )
בדגמים החדשים אני לא יודע .
ראה את המפרט כפי שמפורסם היום באנטרנט לדגמים החדשים .
1:265
התקלה בה הידיעה של הדגם הזה היה פחם שלא יושב טוב . היה יותר ממקרה אחד ;-)
אני משתדל לתת תשובה כללית ולא לרדת לפרטים של מיקרה מסוים
כי לא בדקתי ולא ראיתי את הכננת הספציפית של השואל .
אני לא חושב שיש ענין לתאר תקלה ספציפית מבלי שבאמת בטוחים שזאת התקלה .
לכן לא התיחסתי לדגם בתקווה שהשואל יבדוק את לבד .
אז ב דגם XXXX נשרפים סולנואידים והם עולים הרבה
ובדגם YYYYY נתפסים פחמים ואפשר לשחרר בקלות
ובדגם ZZZZZ יש ברקס עם משאבה :wink:
*****
ודאי אתה מכיר שיש כמה סוגי מנועי DC ( מנועי כננות )
כאלה שמתחברים למנוע הכננת 2 כבלים
ויש כאלה שמתחברים 3 כבלים
ויש גם יותר .
יש מערכות פיקוד והפעלה של 2 ממסרים
ויש כאלה של 4 ממסרים

********
Product Description
Rated line pull. 8500 Lbs (3856kgs) single line.
Motor. Series wound DC 12V with 5.5 hp /4.0kw output
Gear Train. 3 stage planetary
Gear ratio 265 : 1
Clutch Sliding Ring gear
Braking action automatic in the drum
Battery Recommended 650 CCA minimum for winching
Battery 2 gauge,72"(1.83m)
Fairlead 4-way Roller fairlead
Wire rope 5/16"X92'(8.3mm X28m)
Drum size 2.5"X8.8"(63.5mmX224mm)
Dimensions 21.6"X6.3"X8.6"(548mmX160mmX218mm)
N W. 36kg
G W. 40kg

***************************
איציק

חנן-ג'יפולוג
07-11-07, 12:20
אשמח ללמוד אילו כננות לג'יפים לעומס של 8000 עד 9500 ליברות עם גיר פלנטרי מצויידות ביחס כל כך גבוהה.


Rate Line Pull (Single Line)

http://www.superwinch.com/UserFiles/Image/spacer.gif9,000 lb. (4,082 kg)

http://www.superwinch.com/images2/home/grey.gifhttp://www.superwinch.com/UserFiles/Image/spacer.gifMotor

http://www.superwinch.com/UserFiles/Image/spacer.gif4.2 hp Series Wound

http://www.superwinch.com/UserFiles/Image/spacer.gifGearing

http://www.superwinch.com/UserFiles/Image/spacer.gifDifferential Planetary

http://www.superwinch.com/UserFiles/Image/spacer.gifGear Ratio

http://www.superwinch.com/UserFiles/Image/spacer.gif253:1




http://www.superwinch.com/S9000_9_000_lbs_8911.html

איציק - 4X6ZH
07-11-07, 12:29
אני יוצא להפסקה ;-)
****
איציק

asafk
07-11-07, 12:34
חנן/ יואב - זה לא רלוונטי. TMAX, עם כל הכבוד, זה לא סופרווינצ'.

אסף.

גיתאי נוה
07-11-07, 22:02
חברים

ובכן, לאור הסברו המלומד של המשתוללת נתתי פלוס ישיר לסולונואיד התקול (של הגלילה) - וכלום; לא תגובה ולא רעש כזה או אחר.

כיתתתי גלגליי למגרש ל.כ. שם קניתי את הכננת וקיבלתי במקום סולונואיד חדש.
התקלה נפתרה.

על הדרך למדתי משהו על כננות כמו שאנחנו לומדים מכל תקלה, וגם מהרחבת השירשור. נדמה לי גם שזה המקום לציין את השירות היוצא-מן-הכלל של אנשי ל.כ. בצריפין ושל צפריר מהסניף הצפוני שלהם שעשו מעבר לחובתם; באמת כל הכבוד :).

אסף, אני חייב לציין שאני שומע יותר ויותר סיפורים לרעת הכננות ה'ממותגות' (סופרווינץ', ווארן...) ובמקביל לטובת ה'נחותות' (מישהו אמר TMax?...) לכאורה. אשמח לשמוע במה יתרון הראשונות על האחרונות, מלבד אולי מהירות הפעלה הנדרשת בתחרויות. בינתיים נדמה לי שההבדל המשמעותי ביניהן הוא שה'ממותגות' לוקות בתסמונת המפלצת המוצצת של איציק, עיין ערך מחירי חלפים :evil:.

גיתאי

חנן-ג'יפולוג
07-11-07, 22:24
גיתאי, את הסופרווינץ' הנוכחית שלי קניתי בשנת 98 ועברתי איתה מעל למאה חילוצים. המחירים של החלפים, במידה והם אכן יקרים, לא מעניינים אותי, כי מעולם לא החלפתי בה כלום.

asafk
07-11-07, 23:34
גיתאי- צא ולמד. תסתכל על המנוע של הTMAX לעומת זה של וורן או סופרווינצ'. האם הסליל של המנוע נראה אותו דבר? מה לגבי שאר החלקים? האם החומרים מאיכות דומה?
בתור כננת שעובדת פעמיים בשנה- אין הבדל משמעותי. אבל לשימוש אינטנסיבי, גם הנסיון מראה שלא סתם הציוד היקר עולה יותר.

אסף.

-->