PDA

צפייה בגרסה מלאה : למה חשוב נקודה מתה עליונה בהחלפת טיימינג



יוני5
29-11-07, 08:40
כשאני קורא את פרוצדורת החלפת טיימינג, הפעולה הראשונה היא הבאת המנוע לנמ"ע של בוכנה מס 1. למה זה חשוב? הרי ברור שחשוב ששום אלמנט לא יסתובב באופן יחסי לאחרים - אחרת ישתנה כיוון הטיימינג ומכאן הדרך לפעולה לא סדירה עד השבתת המנוע קצרה, אבל בהנחה שלא מזיזים כלום, מדוע יש חשיבות לביצוע ההחלפה דווקא בנקודה זו?

לצורך הדיון, מה זה משנה אם החלפת הטיימינג מתבצעת כשבוכנה מס 1 נמצאת במצבה העליון, אבל בסוף מהלך הפליטה ולא בסוף מהלך הדחיסה?

תודה,
יוני5

איציק - 4X6ZH
29-11-07, 09:05
לא חשוב נקודה מתה עליונה .
חשוב שזה יחזור להיות במקום הנכון . למעשה אתה יכול להחליף את הרצועה בכל מצב שאתה רוצה
אבל אבל אתה חייב להקפיד שכל גלגלי הזימון ישמרו על מקומם ולא יסתובבו לך . ( אפילו לא קמצוץ של סיבוב !! )
ומה אתה עושה במקרה שאתה מרכיב מנוע מחלקים ?
יש לך מצב נתון וידוע שאתה צריך לשמור עליו .
לכן יצרן המנוע עשה סימנים ועליך להצמד לסימנים .
פעם פעם שהיה כיוון הצתה סטטי ( כן היה גם כיוון דינמי ) היו מכוונים את הפלטינה לנקודה מתה עליונה.
המסורת והמנהגים קבעו כללים . והכלל אומר נקודה מתה עליונה .
********
יש הרבה יוצאים מהכלל
בפרט היום שיש מנועים בעלי מס לא זוגי של צלינדרים . 3\5 שזה ממש רגיל .
חוץ מהטימניג של גלי הזיזים לגל הארכובה .
יש גם טימניג למשאבות הזרקה
ויש טימניג למשאבות שמן
ויש טימניג לגלי איזון ( במיוחד במנועי דיזל )
בקיצור שלא תמצא את עצמך בלי מצפן במדבר בלילה מעונן ;)
כלל ברזל טימניג מפרקים רק אחרי שברור לך איפה סימני הטימניג נמצאים מסובבים את המנוע
עם כיוון הסיבוב של המנוע בלבד .
רק אחרי שהסימנים עומדים אחד עם השני ( כולל זה של משאבת ההזרקה )
מפרקים את הרצועה .
***********
מגבלה נוספת והיא מרווח האויר ( המרחק בין בוכנה לשסתום ) יש מנועים בהם המרחק כל כך קטן
או מבנה גלי הזיזים הוא כזה שפרוק הרצועה יאפשר לגל הזיזים להסתובב ולפגוע בבוכנה .
מכאן לנזק המרחק קצר .
יש משאבות הזרקה ( בפרט אלקטורניות ) שאין להם סימן טימניג :twisted:
זימון ומיקום המשאבה נעשה על מכשיר חיצוני בזמן שיפוץ ואיפוס משאבה .
במידה ואתה משחרר טימניג למנוע שיש משאבה כזאת ואתה לא מקפיד להמצא על נקודת הפרוק
לפי הוראות היצרן . ואתה לא מקפיד לנעול את המשאבה לפני פרוק הרצועה
קפיץ פנימי שנמצא במשאבה יגרום לציר המשאבה להסתובב .....
ובגמר העבודה המנוע לא מניעה .
מה שיחייב אותך לפרק את המשאבה ולשלוח אותה לאיפוס חיצוני !
*****
אני חושב שזה מספיק להפעם :shock:
*****
איציק

lowrider
29-11-07, 09:13
עקרונית זה לא חייב להיות בנמ"ע, כמו שאמרת חשוב ששום חלק לא יסתובב יחסית לאחרים ולכן ידוע לך שיש סימון על גלגלי הטיימינג שאמור להיות מכוון מול סימון בבלוק כדי לדעת כי הכיוון למעלה ולמטה מקביל, במקרה זה בנמ"ע במס 1 מכיוון שנמ"ע בבוכנה מס 1 היא באופן שרירותי נקודת אינדיקציה לכיוון המנוע, הצתה, ועוד. אם אתה מתעקש להחליף טיימינג כאשר בוכנה 4 בנמ"ע תבוא עליך ברכה, כלומר עקרונית אין מניעה רק תיזהר לא לפקשש.

לצורך הדיון - גל הארכובה מבצע סיבוב על כל שניים של הגל זיזים, אם נחשוב על זה יחד - תנסה לחשב בעצמך איפה אמור להיות גל הזיזים ביחס לקראנק כאשר בוכנה מס 1 בסוף פליטה במנוע מרובה בוכנות ותנסה לכוון לפי זה - תגלה שזה לא פשוט (אבל אפשרי לפי שסתומים מה שמחזיר אותך לנמ"ע איפשהו) , גם תגלה שהסימון בבלוק נחוץ לסינכרון בין שני הגלג"שים כי סטיה קטנה לא תפוצץ את המנוע אבל בכל מקרה לא תעשה לו טוב ולכן, כמו שאמרתי, באופן שרירותי נקודת האינדיקציה לכיון החלקים הנעים מול הסימון בבלוק נקבעה בבוכנה מס 1 בנמ"ע כמו גם לכיווני מנוע אחרים. בתקופה שעבדתי במוסך נתקלתי גם במנועים שכיוון הטיימינג שלהם נעשה (לפי הסימון) כאשר הבוכנה נמצאת באמצע מהלך, לא נמ"ע ולא נמ"ת.

חנן-ג'יפולוג
29-11-07, 09:19
כדאי לדעתי לסמן בכל מקרה לפני הפירוק נקודות בטיפקס או טוש לא מחיק על נקודות המפגש של החגורה עם הקרנק, הקאמשאפט ומשאבת ההזרקה, גם על המכלולים וגם על החגורה. לאחר שמורידים את החגורה מעתיקים את סימני הטיפקס אל החגורה החדשה, עם מספר שיניים זהה בין סימני הטיפקס. ככה הרבה יותר קל לראות שהכול חוזר למקום ובאמת אין צורך לכוון מראש את המנוע והרבה הרבה יותר קשה לפספס.

-->