PDA

צפייה בגרסה מלאה : נהיגה בכביש מושלג עם שתי נעילות אוטומטיות



דרור ברלי
31-01-08, 10:47
אתמול בילינו את אחה"צ בצפון-מזרח רמת הגולן. השלג הכבד, עד חצי מטר עומק בכמה מקומות, שינה את הנוף, העלים את רוב שבילי השטח ה"אמיתיים" ואנו נשארנו סביב כבישים ושבילים מפולסים יחסית, שבתנאים הללו, כולל סופת שלג שהגבילה מאוד את הראות, הפכו בעצמם לאתגר נהיגה.

הנהיגה בכבישים ובשבילים המושלגים אינה טריוויאלית בעליל. כמו רוב עם-ישראל, גם לנו אין שרשראות לצמיגים. לא נורא. יש 4X4. האמנם?
בסופה עם צמיגי MUD ושתי נעילות אוטומטיות שום דבר לא היה כל כך פשוט. בשבילים המושלגים והמבוצבצים היא אמנם כיכבה, אבל על הכביש? פחד אלוהים.
180 כ"ס על הנעה אחורית זה בסדר גמור כל עוד זה בקו ישר על המעלה הבודדת, אבל כל הסטת הגה קלילה מובילה לכשכושי זנב, וכל ליטוף של המצערת בכל הילוך הוביל לסחרור גלגלים אחוריים תוך שיגור סילוני שלג מרשימים מכיוונם למרחק מטרים רבים. זה נחמד למי שחובב שעשועים אינפנטיליים, אבל כל עיקול בכביש ולו הקל ביותר, כולל בעלייה, היה מלווה בסדרת פירואטים עליזים של הזנב... אלא שלהבדיל מכביש יבש או משביל כורכר, על כביש מושלג/מוקרח, הגלגלים הקדמיים הלא משולבים לא באמת אוחזים והם מחליקים גם כן... הפירואטים הללו עשויים להסתיים בכיוונים לא צפויים - ניסיתי את המשחקים הללו בצורה מבוקרת במגוון מהירויות (מזחילה איטית ועד סתם מהירות נמוכה, על יותר מ-30-40 קמ"ש אין מה לדבר בתנאים האלה) והמסקנה - מפחיד באמת, לא כיף, ממש לא מומלץ.

ועל כן, כל הנעולים כפול בלוקרייט/דטרויט ודומיהם - אמנם על משטח קפוא יותר קל לנו לזנק מהמקום, אבל מהרגע שהתחלנו בתנועה אנחנו בנחיתות משמעותית, לא רק לעומת הנעולים בנעילות נשלטות, אלא גם לעומת כלים עם דיפ'ים פתוחים למהדרין. אבל הבטיחות קודמת לכל - אם הכביש מושלג/מוקרח, אל תחששו לשלב 4X4HIGH! האחיזה על הקרח כל כך נמוכה שהסיכוי שמשהו יקרה למערכת ההנעה שלכם נמוך ביותר, וגם ההיגוי יהיה אפקטיבי וצפוי יותר מאשר בהנעה אחורית. זה מוזר אבל עובדה.
כל עוד הכביש מצופה בשלג/קרח בוגדני - זה מה שצריך לעשות.
ברגע שהכביש מפסיק להיות קפוא אלא "סתם" רטוב, ואתם תרגישו בזה מיד, כי האחיזה תשתפר משמעותית - אפשר לחזור להנעה אחורית וכמובן לנסוע באותו משנה זהירות.

מהירות הנסיעה צריכה להיות נמוכה ובהילוך הגבוה ביותר האפשרי ביחס למהירות, כדי למתן את תגובת המנוע ולא לסחרר גלגלים. מרווחי הביטחון גדולים מאוד ותהליך הבלימה צריך להיות הדרגתי ועדין ביותר. תקראו לזה "לנהוג על ביצים"? ממש ככה. מי שלא מקפיד על הכללים הללו יקבל החלקות מצמררות, שיסתיימו בתעלה/בתוך רכב אחר. כפי שהדגים לנו נהג פיאט פונטו פזיז ליד מרום גולן. ראו הוזהרתם - זה קורה מיד ואתם ללא שום שליטה עד שמשהו מוצק יותר מהרכב שלכם עוצר אותו...

שמוליקו
31-01-08, 11:02
לדעתי במצב של קרח על הכביש ,ללא שרשראות, אין לנסוע.

ערן המסוקס
31-01-08, 11:12
הנעה קדמית משולבת משפרת את הנסיעה בתנאים של אחיזה לקוייה. זה ברור וזה חד משמעי בכל תוואי שטח קיים. זאת הסיבה שיש לנו את המצב הזה בטרנספר.

אין סיבה שהרכב שלך יחליק או יתנהג שונה במהירויות הנמוכות הללו על הכביש, לעומת רכבי שטח מודרניים יותר. ההיפך. לך אין ABS שמשתגע ומבטל יכולת בלימה בשלג. הדבר העיקרי שמבדיל בין רכב לרכב על כביש כזה הוא הצמיגים, ולחץ האויר.

אני נסעתי על לחץ אויר מלא והרכב התנהג סביר, האם הורדת לחץ אויר בצמיגים?

דרור ברלי
31-01-08, 13:34
לחץ אוויר מלא.

עם הנעה קדמית משולבת ושתי נעילות אוטומטיות, לא נעים (ויכול גם להיות הרסני למערכת ההנעה) לנסוע על משטח עם אחיזה כמו כביש. אבל כשיש קרח על הכביש, מסתבר שזה הרע במיעוטו ובוודאי הרבה פחות מסוכן מהנעה אחורית.

אבל נסעו איתי שלושה דיסקברים. אחד דיסקו ישן ושניים TD5.
הם נוסעים בהנעה כפולה קבועה, ול-TD5 יש גם ABS וגם מערכת ETC. הם הרגישו על הכביש המושלג כמו בבית. ההבדל בתנאים הללו מול מערכת 4X4 בסיסית מהדור הישן כמ ושיש לנו בסופות ובסיקסים הוא לא פחות מתהומי.

מאיר רוטברג
31-01-08, 13:48
לאחר שנים של חילוצי שלג על כביש, ההנחיות שלנו לכל הלא 4x4 קבועים זה לנסוע רק ב hi

אז השליטה ברכב טובה מאוד,

כמובן בזמן חילוץ רק low
לגבי הנעילות הקבועות אין לי ידיעה אצלי הן נשלטות אז....

אריק
31-01-08, 17:08
[QUOTE=מאיר רוטברג]לאחר שנים של חילוצי שלג על כביש, ההנחיות שלנו לכל הלא 4x4 קבועים זה לנסוע רק ב hi

אז השליטה ברכב טובה מאוד,

אהבתי..

-->