דרור ברלי
31-01-08, 10:47
אתמול בילינו את אחה"צ בצפון-מזרח רמת הגולן. השלג הכבד, עד חצי מטר עומק בכמה מקומות, שינה את הנוף, העלים את רוב שבילי השטח ה"אמיתיים" ואנו נשארנו סביב כבישים ושבילים מפולסים יחסית, שבתנאים הללו, כולל סופת שלג שהגבילה מאוד את הראות, הפכו בעצמם לאתגר נהיגה.
הנהיגה בכבישים ובשבילים המושלגים אינה טריוויאלית בעליל. כמו רוב עם-ישראל, גם לנו אין שרשראות לצמיגים. לא נורא. יש 4X4. האמנם?
בסופה עם צמיגי MUD ושתי נעילות אוטומטיות שום דבר לא היה כל כך פשוט. בשבילים המושלגים והמבוצבצים היא אמנם כיכבה, אבל על הכביש? פחד אלוהים.
180 כ"ס על הנעה אחורית זה בסדר גמור כל עוד זה בקו ישר על המעלה הבודדת, אבל כל הסטת הגה קלילה מובילה לכשכושי זנב, וכל ליטוף של המצערת בכל הילוך הוביל לסחרור גלגלים אחוריים תוך שיגור סילוני שלג מרשימים מכיוונם למרחק מטרים רבים. זה נחמד למי שחובב שעשועים אינפנטיליים, אבל כל עיקול בכביש ולו הקל ביותר, כולל בעלייה, היה מלווה בסדרת פירואטים עליזים של הזנב... אלא שלהבדיל מכביש יבש או משביל כורכר, על כביש מושלג/מוקרח, הגלגלים הקדמיים הלא משולבים לא באמת אוחזים והם מחליקים גם כן... הפירואטים הללו עשויים להסתיים בכיוונים לא צפויים - ניסיתי את המשחקים הללו בצורה מבוקרת במגוון מהירויות (מזחילה איטית ועד סתם מהירות נמוכה, על יותר מ-30-40 קמ"ש אין מה לדבר בתנאים האלה) והמסקנה - מפחיד באמת, לא כיף, ממש לא מומלץ.
ועל כן, כל הנעולים כפול בלוקרייט/דטרויט ודומיהם - אמנם על משטח קפוא יותר קל לנו לזנק מהמקום, אבל מהרגע שהתחלנו בתנועה אנחנו בנחיתות משמעותית, לא רק לעומת הנעולים בנעילות נשלטות, אלא גם לעומת כלים עם דיפ'ים פתוחים למהדרין. אבל הבטיחות קודמת לכל - אם הכביש מושלג/מוקרח, אל תחששו לשלב 4X4HIGH! האחיזה על הקרח כל כך נמוכה שהסיכוי שמשהו יקרה למערכת ההנעה שלכם נמוך ביותר, וגם ההיגוי יהיה אפקטיבי וצפוי יותר מאשר בהנעה אחורית. זה מוזר אבל עובדה.
כל עוד הכביש מצופה בשלג/קרח בוגדני - זה מה שצריך לעשות.
ברגע שהכביש מפסיק להיות קפוא אלא "סתם" רטוב, ואתם תרגישו בזה מיד, כי האחיזה תשתפר משמעותית - אפשר לחזור להנעה אחורית וכמובן לנסוע באותו משנה זהירות.
מהירות הנסיעה צריכה להיות נמוכה ובהילוך הגבוה ביותר האפשרי ביחס למהירות, כדי למתן את תגובת המנוע ולא לסחרר גלגלים. מרווחי הביטחון גדולים מאוד ותהליך הבלימה צריך להיות הדרגתי ועדין ביותר. תקראו לזה "לנהוג על ביצים"? ממש ככה. מי שלא מקפיד על הכללים הללו יקבל החלקות מצמררות, שיסתיימו בתעלה/בתוך רכב אחר. כפי שהדגים לנו נהג פיאט פונטו פזיז ליד מרום גולן. ראו הוזהרתם - זה קורה מיד ואתם ללא שום שליטה עד שמשהו מוצק יותר מהרכב שלכם עוצר אותו...
הנהיגה בכבישים ובשבילים המושלגים אינה טריוויאלית בעליל. כמו רוב עם-ישראל, גם לנו אין שרשראות לצמיגים. לא נורא. יש 4X4. האמנם?
בסופה עם צמיגי MUD ושתי נעילות אוטומטיות שום דבר לא היה כל כך פשוט. בשבילים המושלגים והמבוצבצים היא אמנם כיכבה, אבל על הכביש? פחד אלוהים.
180 כ"ס על הנעה אחורית זה בסדר גמור כל עוד זה בקו ישר על המעלה הבודדת, אבל כל הסטת הגה קלילה מובילה לכשכושי זנב, וכל ליטוף של המצערת בכל הילוך הוביל לסחרור גלגלים אחוריים תוך שיגור סילוני שלג מרשימים מכיוונם למרחק מטרים רבים. זה נחמד למי שחובב שעשועים אינפנטיליים, אבל כל עיקול בכביש ולו הקל ביותר, כולל בעלייה, היה מלווה בסדרת פירואטים עליזים של הזנב... אלא שלהבדיל מכביש יבש או משביל כורכר, על כביש מושלג/מוקרח, הגלגלים הקדמיים הלא משולבים לא באמת אוחזים והם מחליקים גם כן... הפירואטים הללו עשויים להסתיים בכיוונים לא צפויים - ניסיתי את המשחקים הללו בצורה מבוקרת במגוון מהירויות (מזחילה איטית ועד סתם מהירות נמוכה, על יותר מ-30-40 קמ"ש אין מה לדבר בתנאים האלה) והמסקנה - מפחיד באמת, לא כיף, ממש לא מומלץ.
ועל כן, כל הנעולים כפול בלוקרייט/דטרויט ודומיהם - אמנם על משטח קפוא יותר קל לנו לזנק מהמקום, אבל מהרגע שהתחלנו בתנועה אנחנו בנחיתות משמעותית, לא רק לעומת הנעולים בנעילות נשלטות, אלא גם לעומת כלים עם דיפ'ים פתוחים למהדרין. אבל הבטיחות קודמת לכל - אם הכביש מושלג/מוקרח, אל תחששו לשלב 4X4HIGH! האחיזה על הקרח כל כך נמוכה שהסיכוי שמשהו יקרה למערכת ההנעה שלכם נמוך ביותר, וגם ההיגוי יהיה אפקטיבי וצפוי יותר מאשר בהנעה אחורית. זה מוזר אבל עובדה.
כל עוד הכביש מצופה בשלג/קרח בוגדני - זה מה שצריך לעשות.
ברגע שהכביש מפסיק להיות קפוא אלא "סתם" רטוב, ואתם תרגישו בזה מיד, כי האחיזה תשתפר משמעותית - אפשר לחזור להנעה אחורית וכמובן לנסוע באותו משנה זהירות.
מהירות הנסיעה צריכה להיות נמוכה ובהילוך הגבוה ביותר האפשרי ביחס למהירות, כדי למתן את תגובת המנוע ולא לסחרר גלגלים. מרווחי הביטחון גדולים מאוד ותהליך הבלימה צריך להיות הדרגתי ועדין ביותר. תקראו לזה "לנהוג על ביצים"? ממש ככה. מי שלא מקפיד על הכללים הללו יקבל החלקות מצמררות, שיסתיימו בתעלה/בתוך רכב אחר. כפי שהדגים לנו נהג פיאט פונטו פזיז ליד מרום גולן. ראו הוזהרתם - זה קורה מיד ואתם ללא שום שליטה עד שמשהו מוצק יותר מהרכב שלכם עוצר אותו...