PDA

צפייה בגרסה מלאה : סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?



יונתןמצפה
21-03-08, 12:02
אני פותח שרשור חדש בנושא שנתכן לא מעט בפורום מכיוון שאני רוצה להתייחס בעיקר לכתוב בכותרת.
לפי הוראות היצרן שמופיעות על מדבקה של שמני פז/ קסטרול מתחת למכסה המנוע של הסמוראי 96 שלי:

שמן גיר/ טרנספר/ סרנים: פזרקס 90 HD

מנוע:קסטרול- 15W50, 20W50

עכשיו, אני יודע שסוג השמנים, ייתרונות וחסרונות, נדון כאן המון. אבל אני שואל, מדוע בכל מה שקשור לעבודה על הרכב אנחנו כ"כ אוהבים להיצמד להוראות היצרן אבל בנושא סוג השמן, כולנו אוהבים לעשות מה שאנחנו מבינים.
רוב בעלי הסמוראים והמומחים למיניהם משתמשים וממליצים על 10W40 למנוע ו- 80/90 לסרנים וגיר/טרנספר, בניגוד למה שכתוב לי על אותה מדבקה. למה?

אני משתמש כבר תקופה ב- 90 HD לסרנים ע"פ המלצה שקיבלתי בעבר ממכונאי, וחושב גם לשים אותו בגיר וטרנספר ע"פ הוראות היצרן. אז מה, עכשיו גם לעבור לשמן מנוע שרשום שם?
שמן 90 HD קשה להשיג בחנויות חלפים ואני קונה אותו בד"כ ממוסכים.

מה דעתכם??
יונתן

ישי.פ
21-03-08, 14:35
מה ההבדל בין ה80-90 ל 90HD
ברמה המעשית של צמיגות וכו

יונתןמצפה
21-03-08, 15:05
מה ההבדל בין ה80-90 ל 90HD
ברמה המעשית של צמיגות וכו

לא יודע. אומרים שה- 90 מעט יותר צמיג. אשמח להארה מהמומכים.

מורי
22-03-08, 09:40
בספר הרכב המקורי שמצורף ע"י סוזוקי מומלץ לשים 80\90 .

ישי.פ
22-03-08, 17:14
אצלי ברכב אני שם את השמן הזול ביותר.
מכיוון שהשמן במכלולים הנ"ל לא צובר פיח ולא נמצא בטמפרטורה קיצונית(להבדיל משמן מנוע)
אני גם מחליף יחסית הרבה שמן, כל סוף חורף.
בכל זאת נראה לי שאני טועה
מכיוון שהמכלולים יחסית מרעישים והעברת ההילוכים קצת קשה, אולי הסיבה שהשמן לא מסכך כראוי
אשמח למלצות על שמן למשל "אמריקן איגל" איך הוא?
ולגבי הסיווגים מה הם אומרים למשל GL4 GL5 וכו?

איציק - 4X6ZH
22-03-08, 17:30
אתם מתיחסים להוראות יצרן שהיו נכונות ביום הדפסת הספר .
שמן הוא מוצר שיצרני הרכב משנים את הדרישות ואת המפרט בהתאם לצורך .
רצוי לקחת את הוראות היצרן ואת מפרט השמנים שיש היום ולראות מי מחליף את מי .
****
לגבי שימוש בשמן זול בסרנים ובמקומות אחרים כי שם אין פיח אני לא הייתי נוהג כך .
נכון אין פיח .אבל יש הרבה שחיקה \ לחץ בין גלגלי שיניים \ רטיבות \ מתכות שיש להם תכונה להדבק ( אלומיניום .... נחושת .... ) בשילוב עם חומרי פלסטיק וגומי .
שימוש בשמנים זולים ( שהם בדרך כלל גם שמנים לא איכותיים )
או שימוש בשמנים לא מתאימים למערכות בהם הם פועלים .
זאת דרך קצרה לנזק כבד .
כדאי לדעת שבתוך השמן יש תוספים שונים תוספים אלה הם הסיבה למחיר ולאיכות המוצר .
את התוספים לא תמיד ניתן לראות בעין ( לפעמים יש משקעים בתחתית האריזה ) זה לא ליכלוך ;) .
*****
איציק

יונתןמצפה
22-03-08, 18:45
בספר הרכב המקורי שמצורף ע"י סוזוקי מומלץ לשים 80\90 .

אם כך, מדוע הסתירה בין מה שכתוב לך בספר לבין המדבקה מבית מ.תנועה שמודבקת לי על מכסה המנוע?

ובכלל, מה ההבדל בין שמן 90 HD ל- 80/90 ?

asafk
22-03-08, 19:58
ה90 חד דרגתי, ה80W90 רב דרגתי. זה הכל.
המשמעות? הרב דרגתי ייתן שימון טוב גם בטמפרטורה נמוכה (ובלי להיכנס למילים גדולות כמו "שימון סטטי") בהתחלת הנסיעה. למשל- תחילת נסיעה, הילוך שני לא נכנס- לעתים זה בגלל שמן צמיג מדי כשהוא קר. בטמפרטורות הגבוהות הצמיגות זהה. מצד שני, החד-דרגתי מעט יותר חזק (מבחינת גזירה בין חלקיקי השמן), וזה עשוי להיות משמעותי בתנאי עבודה קיצוניים. הסמוראי קטן וקל מדי בשביל להיות בתנאי עבודה קיצוניים.
בשורה התחתונה, ובמיוחד כיוון שזו המלצת היצרן, שימוש ב80W90 פשוט לממסרת/ תיבת העברה/ סרנים נראה כמו הדבר הנכון.

לגבי המנוע- לא בא לי לכתוב, כי ייכנסו שני נודניקים (אחד מהם גם דביל, ועכשיו תנחשו למי אני מתכוון) לדיון, והוא יהפוך תוך 5 תגובות למשהו שאף אחד לא רוצה לקרוא.


אסף.

יונתןמצפה
22-03-08, 20:20
בשורה התחתונה, ובמיוחד כיוון שזו המלצת היצרן, שימוש ב80W90 פשוט לממסרת/ תיבת העברה/ סרנים נראה כמו הדבר הנכון.
אסף.

בדיוק לזה אני רוצה להתייחס. מאיפה באה הסתירה, אם מורי טוען שבספר היצרן כתוב 80/90 ובמדבקה של היצרן (או ליתר דיוק היבואן...) כתוב 90 HD?


לגבי המנוע- לא בא לי לכתוב, כי ייכנסו שני נודניקים (אחד מהם גם דביל, ועכשיו תנחשו למי אני מתכוון) לדיון, והוא יהפוך תוך 5 תגובות למשהו שאף אחד לא רוצה לקרוא.

אסף.

דביל? אם אני אנסה לנחש אני עלול לשרוף את עצמי. לא מעוניין...!

אבל בכל זאת אשמח להתייחסות בנוגע להבדל בין הוראות היצרן (או המדבקה(?)) לגבי שמן המנוע, ומה שהרוב ממליצים.

יונתן.

נמרוד
22-03-08, 21:09
יונתן, המדבקה היא העתקה של הוראות היצרן משנת 96. לפני 12 שנה. והיא לא העתקה ישירה - היא כוללת גם המלצה של היבואן המקומי על מותג שמנים מסויים (שמן הסתם היה להם איזשהו הסכם איתו אז).

שמן 80W90 GL5 שזה מה שאתה קונה היום בתור "שמן גיר ידני" בכל חנות כולל בתוכו את ה90 שהיבואן המליץ עליו לפני 12 שנה. אין שום בעייה.

לגבי שמן מנוע - שמן 10W40 לפני 12 שנה היה שמן יקר ולא נפוץ. שמן 20W50 היה הסטנדרטי. מאז זרם הרבה שמן, התקנים התקדמו, ושמני 15W40 ו10W40 חצי סינטטיים הפכו לנפוצים ביותר. אין סיבה להתעקש על שמן 20W50 שהוא מעט צמיג יותר במצב הקר.

אם אתה מתעקש על הוראות יצרן - על תתפס למדבקה, שהיא כאמור תקציר בלבד, תזכורת, אלא לך לספר המלא, לFSM, ושם תגלה שיש טווח של שמנים וצמיגויות אפשריות, וכל הדרוגים שכתבת נכללים בטווח הזה.

ישי.פ
22-03-08, 22:47
מה לגביי הסיווגים GL4 ,GL5 וכו.. מה ההבדל?
ושוב איזה חברה אתם ממליצים?

נמרוד
22-03-08, 22:59
GL5 זה שם התקן. זה התקן הנוכחי, שהחליף את GL4. אתה לא אמור להתקל בGL4 - אם כן, זה שמן מסטוק ישן מאד-מאד ולא ראוי לקנייה.

אלינועם חן
23-03-08, 19:33
בעיקרון השמן המומלץ הוא לפי הוראות יצרן,יש לשים לב לתקנים שמתחלפים עם הזמן.
התקן כולל בתוכו נתונים כמו צמיגות בטמ"פ שונות{מנוע חם וקר}.לגבי מכללי מערכת העברת כח קרי סרנים ,טרנספר וגיר,מנסיון שלי אים הם מרעישים {בדרך כלל מיסבים},שמן סינטטי שהוא בעל צמיגות גבוהה יותר ועים תוספים מקטיני שחיקה ,יעיל ביותר.מומלץ אף על פי המחיר הגבוה"פזעמל 200" של חברת פז.

Viper
23-03-08, 22:10
ועים תוספים מקטיני שחיקה ,יעיל ביותר.

לאיזה תוספים בדיוק אתה מתכוון?
כמו אל-שחק מנוע של LM ודומיו?
האם זה באמת יעיל יותר? זה משהו אמפירי?

asafk
23-03-08, 22:52
בסרן של משאית או רכב כבד מאוד, יש טעם בשמן עם צמיגות גבוהה (90-140 על פי רוב). אני ממש לא מוצא לזה טעם כשמדובר בסמוראי.

אסף.

אלינועם חן
24-03-08, 23:38
קיימים סוגים שונים של תוספים שתפקידם בין השאר למנוע שחיקה,שנובעת ממאמצים של המכלל.כשהשמן חם הוא מאבד מהצמיגות שלו ומהתכונות שלו ולכן קיימת שחיקה מוגברת.השמן הסינטטי דואג לשמור על הצמיגות גם בטמפרטורות גבוהות והוא לא מאבד מתכונותיו כאשר הוא מתחמם.מה גם שהוא צמיג יותר וסמיךיותר וכאשר הוא נכנס בין המיסבים השחוקים הוא מקטין במידה ניכרת את הרעשים.
צמיגות למי שלא יודע היא התנגדות הנוזל לזרימה.

מורי
25-03-08, 19:02
תסלח לי אלינועם אבל אתה לא ממש מדייק.

א.שמן לא מאבד מתכונותיו כאשר הוא מתחמם.השמן בנוי לעבוד בתנאי חום נורמליים שכל רכיב מיכני מייצר כשהוא עובד.
כאשר מדובר בתנאים קיצוניים של חום וחיכוך, יש ערך מוסף לשמנים איכותיים עם תוספים מיוחדים.
רוב המשתמשים ה"רגילים" ממש לא זקוקים לשמנים מיוחדים.

ב.שמן סינטטי הוא לא צמיג וסמיך יותר. הצמיגות 80/90 זהה לחלוטין הן בשמן מינרלי והן בשמן סינטטי.
היתרון היחידי שיש לשמן סינטטי הוא בשמירה על אורך חיים גבוה יותר,ושמירה על התכונות שלו לאורך זמן רב יותר (מבלי לקחת בחשבון תוספים)

בידידות.

ערן המסוקס
25-03-08, 20:42
תעשה לרכב שלך טובה ואל תשים לו זבל של "אמריקן איגל".

רק חברות נורמאליות.

אני אישית פוסל את liqui-moly אחרי אכזבה מרמת שמן המנוע הירודה שלהם. השמן מאבד את צמיגותו במאמץ = זבל מבחינתי.

שמן זול, סביר להניח שיהיה ברמה נחותה. ובכל מקרה כדאי לקנות רק שמנים מחברות מובילות ומוכרות, ובאריזות מקוריות, ולא אריזות שחורות זולות, שנראה שמילאו אותם ידנית באיזה מחסן.

אלינועם חן
25-03-08, 21:16
מורי ידידי.
ראשית אני יוצא מנקודת הנחה שג'יפים לא עובדים ב"תנאים רגילים" אלא יותר מזה.{השטח הוא בהחלט לט "תנאים רגילים"}. לכן יש מצבים שהטמ"פ וחיכוך גבוהים מהרגיל.
שנית השמן שדיברתי עליו בהחלט סמיך יותר וצמיגי יותר!!!! והוא כולל בתוכו את כל התוספים ההכרחיים לגורמים להקטנת שחיקה.
השמן הוא של חברת פז{כחול לבן,מסתבר שגם פה עושים שמנים טובים}הוא נקרא פזטיב 220 {לא כמו שציינתי קודם,בדקתי שוב},הוא מיועד לממסרות שעובדות בסל"ד גבוהה עד 50000 סל"ד ,הוא מתאים לרכב ולתעשייה. השמן יקר מאוד אך מצדיק את מחירו.אני יכול לומר שהגיר והטרנספר שקטים בהרבה ממה שהיה קודם התחשב בעובדה ששני המכללים האלה זקוקים לשיפוץ{החלפת מיסבים וציר לגיר}
בידידות
אלינועם

ישי.פ
25-03-08, 21:26
ערן על איזה חברה אתה כן ממליץ?
ואיך אתה בוחן את האיכות של המוצר(ליקוי מולי)?
חוץ ממחיר, אריזה ושם מוצר.
אין אפשרות באמת לראות צמיגות מוצר. בעיקר לא בטמפרטורת עבודה בתוך המנוע.

asafk
25-03-08, 21:43
יפה אמרת, מורי.
לגבי שמנים סינטטיים, ולגבי תוספים, אני אצטט את עצמי מדיון אחר בנושא (יותר קל מלכתוב אותו דבר כל פעם, נכתב לגבי שמני מנוע אבל נכון גם לשמני ממסרה):


סינטטי, מינרלי או אולי חצי סינטטי?
שמן מינרלי מורכב משמן טבעי שעובר זיקוק עד שהוא מגיע לצמיגות מסויימת. זהו שמן בסיס, והוא קיים במספר רמות. שמן הבסיס יכול להיות מבוסס גם על שמנים ממוחזרים, למרות שקשה יותר לפקח על איכותו במקרה כזה. לשמן הבסיס מתווספת חבילת תוספים, שנותנת לו את הצמיגות הרצויה, ומכילה חומרים שתפקידם לנקות את המנוע, לאטום, לשפר את עמידות השמן ועוד. התוצר הסופי מכיל עד 25% תוספים, ובנוסף, קיימות שאריות מהשמן הטבעי- כמו זרחן וגפרית. חבילת התוספים נפגעת עם הזמן- כיוון שהחומרים בה רגישים לגזירה- ויעילות השמן יורדת. אם זה לא מספיק, החומרים דוגמת זרחן וגופרית מגיבים עם תוצרי פעולת המנוע, ויוצרים בוצה הפוגעת ביעילות השמן. במצב זה יש להחליף את השמן.
השמן הסינטטי, לעומת זאת, לא מכיל שאריות, ומכיל שיעור קטן משמעותית של תוספים- כ10% בלבד. לכן, יש כמות קטנה יותר של תוספים שייפגעו בזמן השימוש בשמן, ואין את החומרים שיגרמו להיווצרות בוצה. גם שמן סינטטי צריך להחליף- בעיקר בגלל חדירת מזהמים- כגון אבק וחלקיקים שאינם נלכדים במסנן, והגרוע מכל- דלק לא שרוף שחודר לשמן.
מהסיבות הללו, היתרון הגדול ביותר של שמן סינטטי הוא אורך החיים הגדול שלו, יחסית לשמן מינרלי. למרות זאת, חשוב לזכור שהנחיית יצרן על החלפת שמן כל 30 אלף ק"מ, גם אם מתייחסת לשמן סינטטי ואתם אכן משתמשים בשמן כזה, מתייחסת, על פי רוב, לנסיעות ארוכות בכביש מהיר עם מנוע חם, ללא אוויר מאובק, וללא האצות ועצירות תכופות. או, במילים אחרות, נסיעות בכבישי מערב אירופה. למרבה הצער, משטר העבודה של המכוניות שלנו הוא נסיעות קצרות, באוויר מאובק, בהן המנוע לא מתחמם מספיק, עם האצות תכופות, הגורמות להיווצרות כמויות גדולות של פיח במנוע, ולחדירת דלק לשמן. כאן צריך לקרוא את האותיות הקטנות בהנחיות היצרן, המדברות על "תנאים קשים". כן, גם לשמן קשה לחיות בארץ הקודש.
שמן "חצי סינטטי" הוא שמן בסיס מינרלי באיכות טובה, אליו מוסיפים כ5% שמן סינטטי (ואל תתפסו אותי על האחוז- ההרכב המדוייק משתנה מיצרן ליצרן). התוצאה חיובית בעיקרה- בתוצר הסופי כמות קטנה יותר של "חבילת תוספים", ולכן אורך החיים של השמן מתארך במעט.

מעוניין בתוסף?
אם השמן עומד ברמת האיכות הדרושה- אין שום צורך בתוספים. בדיקת השמן לעמידה בדרגת האיכות הרצויה כוללת הרצתו במנוע, ובדיקת השפעת השמן על המנוע לאחר ההרצה. אם השמן עבר את הבדיקה- משמעות הדבר היא כי השמן שומר על המנוע לפחות כנדרש בתקן. אם שמן הוא מפירמה טובה, ומסומנת עליו דרגת האיכות הנדרשת- זה מספיק.
מהם, בכלל התוספים? בחלקם- הם בדיוק התוספים שיש בתוך השמן, ולכן מיותרים. קשה ליצרן תוספים לדעת את הנוסחה המדוייקת של השמן בו אתם משתמשים, בין השאר בגלל שמדובר בסוד מסחרי של יצרן השמן. כיוון שמדובר בכימיה מאוד מדוייקת, קשה להתאים תוסף לשמן מנוע ספציפי. מדובר ביהירות, שלא לומר אחיזת עיניים מצד יצרני התוספים, להבטיח תוצאות, מבלי שהם יודעים ממה מורכב השמן בתוכו עובד התוסף. קשה ליצרן התוסף לדעת אם תגובה כימית של התוסף עם שמן המנוע תגרום לנזק או לא.
בנוסף, קיימת משפחה שלמה של תוספים שמזיקים למנוע. דוגמה טובה היא משפחת התוספים שמבוססים על כלור (ובתוכם נכללים תוספי הדבש למיניהם). הכלור הוא מרכיב אסור בשמני מנוע, מסיבות של איכות הסביבה. אבל כתוסף, הוא לא אסור, רק גורם נזק עצום למנועים בתוך זמן קצר. הכלור יוצר בתגובה עם תוצרי השריפה במנוע חומצה דומה מאוד לחומצת מצברים הפוגעת במנוע. בנוסף, הכלור עצמו (או, אם לדייק, חומרים המבוססים על כלור) הוא חומר קורוזיבי מאוד, עד כדי כך שיצרני השמנים, כבר לפני כ40 שנה, הפסיקו להשתמש בכלור בשמני המנוע.
אז... לא תודה. לא מעוניין בתוסף.

אז במה לבחור?
שמן מ"בית טוב", (אבל לא חייב להיות מותג יקר. בואו רק נגיד, ששמן של "עזרא בניו ושמניו" לא נחשב מ"בית טוב") בדרגת איכות גבוהה ככל האפשר, בצמיגות המומלצת על ידי יצרן הרכב, ומינרלי או סינטטי, לפי בחירתכם (או, אם יצרן הרכב מנחה על סינטטי בלבד- זה מה שעושים).


אסף.

יונתןמצפה
25-03-08, 22:41
אם השמן עומד ברמת האיכות הדרושה- אין שום צורך בתוספים.


שמן מ"בית טוב", בדרגת איכות גבוהה ככל האפשר,

אסף, משהו שיכול להואיל בעניין הזה זה איזשהו לקסיקון לקריאת רמת האיכות והמפרט של שמן מסויים.

בנוסף, גם רשימה של יצרני שמנים מומלצים ולא מומלצים לפי איזשהו סדר. לפחות אלו הנפוצים בשוק. על כל חברה שמישהו יגיד שהיא טובה ייקפצו 10 שיטענו שהיא דרעק. אני בד"כ משתדל לקנות את האמצע מבחינת המחיר אבל לא ממש יודע להעריך חברות מסויימות מול אחרות.

אם כבר יש איזה משהוא כזה בפורום, אשמח לקישור. אם לא, זה רעיון טוב לכתבה...

תודה,
יונתן

ערן המסוקס
26-03-08, 09:52
ערן על איזה חברה אתה כן ממליץ?
ואיך אתה בוחן את האיכות של המוצר(ליקוי מולי)?
חוץ ממחיר, אריזה ושם מוצר.
אין אפשרות באמת לראות צמיגות מוצר. בעיקר לא בטמפרטורת עבודה בתוך המנוע.

80-90 אני קונה בחנות הקרובה לביתי. ACDELCO זה מוצר ממוצע למדי, אך נראה שמספיק לצרכים הנ"ל (או שלא).
בסרנים אני שם 85-140 שאני רוכש במוסך אמין (זה מה שמומלץ לסרן נעול לוקרייט לפי הספר. לא יודע אם זה רלוונטי לסמוראי).

לגבי שמן המנוע של ליקווי מולי. אצלי יש שעון לחץ שמן, ואני פשוט רואה את הלחץ יורד תחת עומס ברמה משמעותית! דבר שלא קורה לי עם שמן אחר (pennzoil וגם אחרים שכנראה גם טובים). כמו כן, לאחר קילומטראז' מסויים נראה שגם התחילה אכילת שמן וצלילים שלא קיימים בחזרה לשמן הנורמאלי.

לגבי שמנים איכותיים, יש כמה דיונים בנושא הזה בג'יפולוג.

adam12345
17-04-08, 23:17
GL5 זה שם התקן. זה התקן הנוכחי, שהחליף את GL4. אתה לא אמור להתקל בGL4 - אם כן, זה שמן מסטוק ישן מאד-מאד ולא ראוי לקנייה.


היום חיפשתי 80/90 של דלקול, נכנסתי לאוטודיפו ולא היה, בדרך הביתה עברתי בכמה תחנות של דלק וגם לא היה, בסוף עצרתי בתחנה של סונול ליד הבית שלי והיה להם 80/90, מן הסתם לא דלקול, היה להם משהו שנקרא היפולוב 80/90 של סונול, שמח ומרוצה המשכתי הביתה, ישבתי מול המחשב, חיפשתי קצת בפורום והגעתי אל ההודעה הזאת של נמרוד.
מיותר לציון שאני מעלה את ההודעה הזאת בגלל של שמדובר בשמן עם תקן GL-4!

אין לי אפשרות להחזיר את המוצר, האם זרקתי יותר מ150 ש"ח לפח או שבכל זאת אני יכול לשים את השמן בגיר ובסרנים ללא חשש?

asafk
17-04-08, 23:39
אין שום בעיה. שמן לגג"שים היפואידיים, בתקן ישן אמנם, אבל התקן עדיין בתוקף, אז אין סיבה לדאגה.

אסף.

adam12345
17-04-08, 23:51
תודה אסף!

-->