PDA

צפייה בגרסה מלאה : מתלה נפרד מקדימה - מוטות פיתול וקפיצים - מה ההבדלים?



שגיא S
12-09-08, 14:35
שלום חברים.

רציתי לשאול מה ההבדלים בין הסוגים השונים של מתלי IFS.

אני מכיר שיש מוטות פיתוח - קורנדו, מיצובישי למיניהם וכו'.

ויש קפיצים קדמיים כמו בקאיה ספורטאג'.

מה ההבדל ביניהם? מה יותר טוב בשטח? ומה עדיף בכביש?
מה יותר קל לשפר(נראה לי השקפיצים)?

תודה וברכת שבת שלום.
שגיא.

נמרוד
12-09-08, 21:43
קפיץ סליל הוא מוט פיתול דק וארוך מאד שמפותל לצורה של סליל. המאמצים בתוך הפלדה בקפיץ סליל מתנהגים בדיוק כמו במוט פיתול, והנוסחאות לחישוב קפיץ סלילי הן פיתוח של הנוסחאות הפשוטות של מוט בפיתול.

מבחינת מתכנן הרכב, אלו שני סוגי קפיצים, עם יתרונות וחסרונות בצורת האריזה שלהם ברכב. אין בינהם השוואה ישירה - יש כלי רכב מצויינים וגרועים עם מוטות פיתול ועם קפיצים סליליים ועם קפיצי עלים. לטנק אברמס M1 יש מוטות פיתול ולמרכבה יש קפיצים סליליים - מה זה אומר על ביצועי השטח שלהם? כלום!

לכאורה יותר קל להגביה קפיץ ספירלי הגבהה קטנה - על ידי ספייסר בטור עם הקפיץ. אבל אפשר לרמות גם מוט פיתול לעיתים קרובות בשיטה דומה עקרונית, שמכונה "הקפצת שן" - התקנה של מוט הפיתול בזוית גדולה יותר מראש.

כשמדברים על הגבהות גדולות יותר, אכן יש יתרון מעשי לקפיץ סלילי. קל וזול יותר לייצר קפיצים כאלו,
וגם להתקין אותם. במוט פיתול יש מעט מקום לשיפור בגלל שהגיאומטריה שלו מוכתבת במבנה הרכב. אי אפשר להכניס לרכב נתון מוט ארוך יותר.

-->