PDA

צפייה בגרסה מלאה : כמה שאלות כלליות בחשמל רכב



יגאל81
09-10-08, 22:42
שלום,

אני בשלבי חיבור אורות ערפל קדמיים ויש לי כמה שאלות כלליות שנוגעות לכל חיבור צרכן זרם נוסף.

1. האם זה משנה איפה שמים את הפיוז? יש חשיבות אם הוא לפני הממסר או אחרי? זאת אומרת בין המצבר לממסר, או בין הממסר למנורות.

2. האם יש חשיבות מאיפה לוקחים את המתח עבור המפסק? המפסק הרי צורך מעט מאוד זרם ומפעיל את הממסר (ובמקרה הזה, נגיד שגם מנורת סימון כלשהי, שתזכיר לי שהאורות דולקים). המפסק ימוקם במרכז הקונסולה, אז חשבתי לקחת לו את הזרם מכל שאר הדברים שבאמצע - מאור הערפל האחורי אולי, סתם בשביל התאימות. אבל אני לא בטוח אם זה חשוב או לא. או אם אני צריך לקחת אותו מאותו פיוז חדש שאני מוסיף.

תודה

יגאל

אייל
09-10-08, 22:55
את הפיוז רצוי למקם קרוב ככל האפשר למקום המתח. כדי שיגן על כל התווך כולל הממסר.

עבוד המפסק זה לא ממש משנה מאיפה לוקחים מתח. רק קח בחשבון שעדיף לקחת את המתח ממקום שנמצא אחרי הסוויץ' (לדוגמא החוט האדום ברדיו, מתח למצית), כדי שאם תשכח לכבות את המתג אז הפרוז'קטור לא ישאר דולק. מצד שני אל תחבר למקום שיגביל אותך. לדוגמא, חיבור לפנס ערפל יחייב אותך להדליק אורות כדי להפעיל את הפרוז'קטורים.

אתה גם מוזמן לקרוא את זה:
http://www.jeepolog.com/158.html

בהצלחה.

yscheiner
09-10-08, 22:57
כמה תשובות כלליות:

1. יש חשיבות למיקום התקנת הנתיך - המיקום הנכון - לפני הכניסה לממסר.
הרעיון הוא שאם יש בעייה בצרכן (פנסי ערפל לדוגמה) - הנתיך יגן עליו, אם יש בעייה בקו מתח - הנתיך יגן עליו ואם יש בעייה בממסר עצמו אז גם כאן הנתיך יגן עליו.
אם תתקין את הנתיך אחרי הממסר והממסר יקצר (מחימום יתר או כל בעייה אחרת) הקו שמזין אותו ישאר מחובר.

2. באופן עקרוני, מתג שמפעיל ממסר, או נורת ביקורת אינם צרכנים גדולים ולכן יכולים לקבל הזנה בנפרד.
לא לשכוח - גם קו של אמפר או חצי אמפר דורש הגנה של נתיך.
מתג תקול / בלוי / שבור יכול לקצר את המערכת באותה מידה וליצור עומס שלאורך זמן יגרום לנזק.

3. כמו שאמרו חכמים ממני - בחלק מהרכבים החדשים, מערכת החשמל מנוהלת על ידי מחשב ומזהה כל חיבור נוסף של צרכן ומגיבה בהתאם.
שים לב על איזה קו מתח אתה "רוכב" - כדאי להתחבר לקו / נתיך פנוי בחיבורים המקוריים של הרכב או (במקרה ואין) להכין קו נפרד לצרכן.

לסיכום:
לא כל מתקין רדיו / דיסק / טלוויזיה / איתוראן עושה עבודה "חכמה" כשהוא מגלה חוטים מתחת ללוח המכשירים ו"גונב" מהם מתח. נסה להיות חכם יותר והרכב שלך יחיה זמן רב יותר.

מקווה שעזרתי.

יגאל81
12-10-08, 16:15
תודה על התגובות. שכחתי מהכתבה הזו.

הרכב לא חדש ולא ממוחשב - לאדה ניבה עם מחשב אחד שגם הוא כבר יצא. וגם העפתי כבר את כל התקנות החשמל הלא מקוריות שמצאתי - הייתה כנראה בעבר אזעקה. גם את הזמזם לאורות דולקים הוצאתי כבר.

-->