PDA

צפייה בגרסה מלאה : בולמים לסמי, נוחות או יציבות.



barakts
08-07-09, 18:23
אני יודע שהנושא הזה נידון ונידון בפורום, אבל עדיין לא קיבלתי תשובה.

הסמוראי שלו נורא קשה, ויש לי בולמים שלפי מה שהבנתי נקראים "בולמי גז", בולמים שפועלים כמו קפיץ אם לוחצים אותם הם קופצים חזרה, נראה לי שזה הבולמים המקוריים. נאמר לי שכדאי לי להחליף לבולמי שמן שהם רכים יותר ולא פועלים כמו קפיץ. הבעיה היא שאני מפחד שאם אשים אותם אז הרכב יתנהג כמו ספינה ויתנדנד ללא הפסקה, אפילו עכשיו זה קורה לי בכבישים מסוימים.

עם כל מה שקראתי בפורום לא הגעתי לתשובה חד משמעית, האם בולמי שמן ירככו את הרכב יותר מדי או שאפשר להירגע והנוחות תשתפר לא על חשבון היציבות של הרכב?

הסמוראי שלי מוגבה אבל לא בצורה דרסטית קניתי אותו ככה ואפילו לא ידעתי שהוא מוגבה.. :)

ועוד שאלה לקינוח, מה שכן שמתי לב שהרבה המליצו לא להשקיע על הבולמים ואפשר להתפשר על מונרו, אז הציעו לי בולמי שמן של מונרו ב700 ש"ח לזוג, סביר?

אלון_ק
08-07-09, 23:10
בכתבה זו (http://jeepolog.com/699.html) של נמרוד יש הסבר עם ציורים על ההבדל בין בולמי "שמן" לבולמי "גז". מומלץ בחום.

לאחר קריאת הכתבה אתה כבר יודע שלרמת השיכוך של הבולם אין קשר לסוגו. אתה גם מבין כעת מדוע עדיף לך בולם "גז" על פני בולם "שמן" רגיל, ולכן נותרת רק השאלה של דגם הבולם עצמו.

למונרו יש דגמים שונים. יש דגמים שעבורם מחיר של 350 ליחידה הוא סביר, יש דגמים שלא. אתה צריך לומר לנו איזה דגם הציעו לך, רצוי כולל המק"ט עצמו.

לגבי הנוחות, נסה לנסוע על כמה סמוראים אחרים. תשווה. צריך פרספקטיבה כשמדברים על "נוחות" בסמוראי, כי נוח באמת זה לא יהיה לעולם.

zivo
08-07-09, 23:49
אחרי שהבנו שאין קשר בין שמן וגז לרך וקשה (ובכלל, בכל הבולמים יש מה שאנחנו קוראים שמן וזה בכלל לא שמן..) אז:
#1 בשרשור הזה:
http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php?t=32294
יש קישור למאמר נחמד על בולמים, בהמשך יש אפילו תרגום (שלי) לעברית.

#2 בחלק מהמקרים, הקושי הוא לא (רק) מהבולמים, גם הקפיצים המוגבהים קשיחים יותר. מה שאומר שגם בולמים "על מים" ;) לא יעזרו.

#3 מצד שני, אסור לשכוח, רכב מוגבה, חייב מעט הקשחה, לפיצוי.

#4 תופעת הנדנדה שאתה מתאר - בדרך כלל זה חוסר איזון בין המשקל \ הכוח של הקפיצים, לבין יכולת השיכוח של הבולמים.

#5 לאזן רכב, זו אומנות, מאחר וחלק גדול מהקפיצים של הסומראים המוגבהים בארץ זו עבודה "עיברית" ולא קיטים מסודרים, די קשה להקיש מאחד לשני (כל אחד עם קושי קפיץ שונה והתקנה שונה).

#6 ובכל זאת, כמו שאלון כתב, דבר ראשון, לך תחרוש סמוראים אחרים, זה יתן לך שני דברים:
1- כיווני מחשבה לאן לשאוף.
2- להבין שסמוראי, בחיים, לא יהיה רכב נוח :confused:

נמרוד
09-07-09, 08:21
בואו נמחק את המושגים "בולם גז" ובטח את "בולם שמן" מהלקסיקון של הפורום.

לפותח השרשור - הסמוראי שלך קשה קודם כל כי הוא סמוראי. עכשיו תספר לנו איזה קפיצים מותקנים בו, איזה בולמים בדיוק מותקנים בו, איזה שינויים בוצעו אם בכלל למערכת המתלים עם השנים... אולי כך תוכל לקבל כיוונים לעזרה.

barakts
09-07-09, 22:04
קודם כל תודה לכולם על התשובות המהירות.
קראתי כבר את הכתבה המעניינת של נמרוד והיא האמת דירבנה אותי לבדוק שוב את נושא הבולמים אצלי.
וZIVO קבל ח"ח על התרגום המצוין של המאמר מאנגלית! ;)

בעיקרון יש לי הבנה של תפקיד הבולם ואופן פעולתו וכמו שאמרתם ההגדרה שלי של בולמי שמן וגז לא נכונות. אז אני אנסה להסביר איך הבולמים מתפקדים כי אין לי מושג אילו בולמים יש אצלי (אולי מקוריים? צבע צהוב עוזר?)
אז ככה אצלי יש בולמים צינור כפול שכאשר לוחצים אותם הם חוזרים ישר - בעצם מתפקדים כמו קפיץ. מה שלא מובן לי כי בעצם הבולם אמור לבלום את הקפיץ ולא "לעזור" לו כמו במקרה שלי.

יש לי קפיצי עלים ולפי מה שהבנתי הבעלים הקודמים עירגל אותם.

בכל מקרה את שני הבולמים הקדמיים החלפתי בגלל שמי שעשה את הערגול לא החליף בולמים והם היו קצרים מדי, אז אני מניח שאת אומנות האיזון כמו שקראת לה.. אני לא מאמין שעשו אצלי ברכב :-?

במקום הקדמיים יש לי בולמי מונרו ש"לא מתפקדים כמו קפיץ" ובאמת ההרגשה הרבה יותר נוחה, אבל עדיין צריך לעשות משו לגבי האחוריים ובכלל אני רוצה לישר קו בנושא הזה.

מקווה שהסברתי יותר את המצב אצלי ואם לא אז אני מקווה שלפחות תוכלו להסביר לי אילו בולמים יש אצלי ולמה הם מתפקדים כמו קפיץ.

zivo
09-07-09, 23:53
תופעת "הקפיץ" שאתה מתאר מעידה על כך שבבולם שלך יש גז (וזו כבר התקדמות לעומת הבולמים הכי פושטים ;)).
הכוח שאתה מסוגל להפעיל ביד, הוא שולי לעומת משקל הרכב והכוחות שפועלים בנסיעה, כך "שהעזרה" לקפיץ היא זניחה ולא משמעותית.

ברק, בא ננסה לעשות קצת סדר, ברשותך.
1- על הבולמים יש שם, מס', יצרן.... כל מה שיש בבקשה ..צבע זה לא מספיק.
2- תמונה או שתים של הרכב, מלמטה, שנראה את הכלה... איזה נדנדות מחוברות לקפיצים? יש שינויים \ תוספות אחרים?
3- אתה כותב: "הרכב יתנהג כמו ספינה ויתנדנד ללא הפסקה, אפילו עכשיו זה קורה לי בכבישים מסוימים", אתה יכול, בבקשה להיות יותר ספציפי, מה זה קשה, איך זה בא לידי ביטוי? רק מאחור? גם מלפנים? מתי הרכב מתנדנד? זה תלוי בכביש? או או אולי בהעמסה על הרכב? אם אתה שם משקל מאחור, איכות הנסיעה משתפרת?
4- עוד בדיקה קטנה בבקשה, אחרי נסיעה של חצי שעה על הכביש, הבולמים האחוריים, חמים?

barakts
17-07-09, 17:30
מצטער שלקח לי מלא זמן פשוט הייתי נורא עסוק בשבוע האחרון,

אז ככה:

1- האמת לא ממש מי הבעלים הקודם צבע את הבולמים ולא הצלחתי לקרוא מה שכתוב עליהם הדבר היחיד שהצלחתי להבין היה made in england וכמה חצאי מספרים, הגיוני מיוצר באנגליה? לא הכל מיוצר בסין? :D
2- תמונות צרפתי למטה,יש גם תמונה לא ברורה של מה שכתוב על הבולם.
3- האמת, לאחר בדיקה "ההתנהגות הספינתית" הזו, זה קורה לי רק בקטע כביש אחד אחרי צומת בילו לכיוון גדרה לפני אנדרטת הצנחנים למי שמכיר. יש שם קטע בכביש שנראה לי גלי.
4-מה ההגדרה חמים זzivo? אתה יודע קיץ.. הבולמים עשויים ממתכת אז ברור שהם חמים אבל לא רותחים אם לזה אתה מתכוון.

ולגבי הבולמים, לא בכל הבולמים יש גז? אם אני לא טועה זה מה שמאפשר להם להתכווץ האוויר מתכווץ השמן לא? בכל מקרה אני עדיין לא מבין למה הוא אמור להתנהג כמו קפיץ, זה לא מפריע לבלימה של הקפיץ? כי במקום לבלום גם את החזרה של הקפיץ הוא בעצם עוזר לו לא?

zivo
18-07-09, 11:04
אם בחוץ 40 מעלות אני לא מצפה שהבולמים יהיו 30...

בקיצור- הבולמים חייבים להיות משמעותית חמים מהסביבה...

יש הבדל בבידוד \הולכה של החום בין TWIN ל MONO כל שקשה להגיד - אבל אתה צריך להרגיש חום שמשתנה יחסית לנסיעה - נסיעה קצרה ואיטית לעומת נסיעה ארוכה ומהירה.

"ולגבי הבולמים, לא בכל הבולמים יש גז? אם אני לא טועה זה מה שמאפשר להם להתכווץ האוויר מתכווץ השמן לא? בכל מקרה אני עדיין לא מבין למה הוא אמור להתנהג כמו קפיץ, זה לא מפריע לבלימה של הקפיץ? כי במקום לבלום גם את החזרה של הקפיץ הוא בעצם עוזר לו לא? "

לא מדוייק :rolleyes: -
"הכיווץ" של הבולם נגרם מתנועה של הבוכנה בשמן ולא מלחיצת הגז.
הקפיץ לא בולם (ולכן שום דבר לא מפריע לבלימה שלו..), הקפיץ נושא את המשקל, בלימה עושה הבולם.
התכונה "הקפיצית" של הבולם, שאתה כל כך מודאג ממנה, היא שולית לעומת הקפיץ. עובדה שאתה מצליח לכווץ את הבולם ביד לעומת הכח של הקפיץ (שאין לך סיכוי ללחוץ ביד).

barakts
18-07-09, 16:17
אוקי, נניח ואני אחליף את ה"בולמי קפיץ" האלה לבולמים שהם לא בעלי תכונה קפיצית, בעיקרון זה אמור לשפר את הנוחות נסיעה לא? בעצם הבולמים יהיו רכים יותר.
אני רק צריך למצוא את האיזון ולמצוא בולמים שלא יהיו רכים מדי...פשוט מאוד! :D

אז איך אני עושה את זה? :confused:

GodsFather
18-07-09, 20:02
זה בסה"כ סמוראי, הוא יהיה קופצני בגלל המבנה הקצר שלו ושל מבנה הקפיצים שלו. אם אתה לא משנה מבנה מתלים או מחליף לעלים יותר רכים, אתה די מוגבל ביכולת השיפור שלך.

קנה בולמים מתכווננים (יש לא מעט חברות כיום שמציעות בולם עם יכולת כיוון) או גש לקפיצאי מנוסה שיעזור לך בהתאמת הבולם הנכון, בהתאם ליכולת המהלך ולמשקל הרכב.

700 ש"ח לזוג בולמי מונרו נשמע קצת מוגזם, אלא אם זה איזה דגם שמעבר לסטנדרט או אם זה כולל עבודה (עד כמה שזה נשמע מגוחך).

אופציה נוספת היא רכישה כסא הידראולי, מה שיועיל פלאים לגב שלך ולאיכות הנסיעה.

ד"א, כמה לחץ אויר אתה נוסע ? גם שינוי שם יכול לעזור מעט.

zivo
18-07-09, 20:49
אוקי, נניח ואני אחליף את ה"בולמי קפיץ" האלה לבולמים שהם לא בעלי תכונה קפיצית, בעיקרון זה אמור לשפר את הנוחות נסיעה לא? בעצם הבולמים יהיו רכים יותר.
אני רק צריך למצוא את האיזון ולמצוא בולמים שלא יהיו רכים מדי...פשוט מאוד! :D

אז איך אני עושה את זה? :confused:

לא!
אתה מתעקש על התאוריה שלך, ואתה טועה. תשחרר....תפתח... תפנים :p
לסוג הבולם אין קשר לקשה ורך. יכול להיות "בולם קפיץ" רך ויכול להיות קשה, זה לא קשור. יכול להיות "בולם לא קפיץ" רך ויכול להיות קשה.
אתה נתפס לתכונה שולית של הבולם - בולם שנפתח מעצמו במצב חופשי, ומייחס לה את כל הבעייה. התכונה של בולמים מסויימים להפתח מעצמם, היא תכונת לוואי של איפיונים אחרים ואין להקיש ממנה לגבי רכות הבולם. זה בערך כמו לייחס את הקושי לצבע....
כמו שאמרו לך כולם, בולמים לא קונים לפי צבע, ולא לפי התחושה ביד - להתאים בולם לרכב, זה מקצוע. תבדוק עם סומו אחרים ועם בעלי מקצוע.

barakts
18-07-09, 22:02
אני לא מתעקש על התאוריה שלי אני פשוט שואל אם זה נכון. אבל באמת כדאי שאני אלך כבר למישו מומחה שיבדוק פיזית ויגיד לי.

אני נוסע על 24 PSI וזה לפי מה שקראתי פה בפורום פחות מזה ומרגישים שהרכב יותר קופצני.

700 ש"ח יקר מדי? כמה בולמים פשוטים של מונרו אמורים לעלות?

GodsFather
19-07-09, 09:02
24 זה לחץ בסדר אם כי אתה יכול להוריד גם עד 21 לפי הוראות היצרן ובמידה והרכב לא עמוס.
קופצני יותר זה מעל, לא מתחת.

200 לבולם מונרו פשוט, זה המחיר המוכר בשוק לפני קומבינות.

אם אתה לא רוצה להתייעץ עם קפיצאי בנושא, אני שב וממליץ על בולם מתכוונן במידה והמאה בידך.

-->