PDA

צפייה בגרסה מלאה : עיקרון פעולת אלטרנטור ובכלל



Chen_t
03-10-09, 13:27
שלום
יש לי שאלה עקרונית על אופן הפעולה של האלטרנטור
להבנתי לכל אלטרנטור יש הספק מקסימלי מוגדר שאותו הוא תוכנן לספק.
השאלה היא מה קורה במידה וצריכת הזרם במערכת גבוה ממה שהוא מסוגל לספק, האם במצב זה צריכת הזרם העודפת מגיעה מהמצבר ובכך בעצם אנו הולכים ומרוקנים אותו?
שאלה נוספת, למה נחוץ ומה היתרון במצבר גדול כאשר המנוע תקין וללא בעיות הנעה? (בסופו של דבר הספקת הזרם לאחר ההתנעה מגיעה מהאלטרנטור).

אני אשמח להחכים קצת לכבוד השנה החדשה ;)

תודה
חן

WILD 1
03-10-09, 17:34
אולטרנטור לא יאפשר לצרוך יותר זרם משה היצרן מאפשר בשביל זה יש מעגל הגנה בוסת.
צריכת זרם גדולה מזו שהאולטרנטור יכול לספק תגרום לריקון המצבר
כי חלק מהזרם יבוא מהאולטרנטור וההשלמה מהמצבר .
מצבר גדול יותר יתמלא ביותר זמן אבל תשאר יותר רזרווה של אנרגיה לשעת צרה.....

לסיכום
לנסיעות קצרות לא כדאי
לנסיעות ארוכות כן כדאי
כל זה בתנאי שיש מספיק זרם למלוי המצבר ולצריכה שוטפת.

תמיד עדיף מצבר נוסף אבל להתחשב במגבלות הנ"ל
(זה מחייב מפצל טעינה)

landrover
03-10-09, 22:28
להסברים נוספים ותרשימים :

http://auto.howstuffworks.com/alternator2.htm

(יש שם כמה עמודים בנושא)

אמיר.

איציק - 4X6ZH
04-10-09, 08:43
וסתי טעינה אינם מגבילים זרם .
וסת הטעינה שולט על רמת המתח ( וולט ) שמגיעה לעוגן ( דרך הפחמים ) .
בצורה כזאת הווסת מקפיד שמתח הטעינה לא יעלה 13.7 -14.8 במצבר של 12 וולט .

עוצמת הזרם נגזרת מעובי החוטים וגודל שטח השטף המגנטי שנוצר בין הסליל לעוגן .
כאשר השדה מלופף מחוט דק אין אפשרות לקבל זרם גבוה .
וכאשר מלפפים רק את השדה בחוט עבה . ולא מתחשבים בעוגן . אתה מקבל יצור מוזר .
זה עובד אבל ללא בדיוק כמו שאתה מצפה ממנו .

זה כמו צינור מים אתה יכול להגדיל את הלחץ ובסוף הצינור מתפוצץ ;)

איציק

נמרוד
04-10-09, 09:26
כתבות טובות בנושא מן הארכיון של האתר:
על מצברים ומטענים: http://www.jeepolog.com/293.html
על שיפוץ אלטרנטור ויותר: http://www.jeepolog.com/150.html

רפי לין
04-10-09, 10:18
אכן וסת האלטרנטור מגביל רק את מתח הטעינה המירבי שלא יעלה גבוה מדי, דבר שיקלקל האלטרנטור, המצבר ומע' חשמל ונורות ברכב.
ככל שמפעילים יותר צרכני חשמל כך האלטרנטור עצמו יספק זרם חשמלי רב יותר שישמש לצרכני החשמל ושארית ממנו (אם נותרה) תטען גם את המצבר.
יש מצבים של עמידה בסרק שבהם צריכת הזרם הנה גבוהה (אורות, מזגן פועל, אורות בלם דולקים, מע' שמע עם מגבר וכו') ומכיוון שזרם האלטרנטור, שמסתובב לאט נמוך, אז יש צריכת זרם מהמצבר עצמו.
מצבר גדול יותר בקיבולו, יאפשר זמן ארוך חותר לצרוך ממנו זרם גבוה ללא טעינתו והוא עדיין לא יפרק.
זה על קצה המזלג.
בברכת חג שמח - רפי לין

WILD 1
04-10-09, 10:57
אכן וסת האלטרנטור מגביל רק את מתח הטעינה המירבי שלא יעלה גבוה מדי, דבר שיקלקל האלטרנטור, המצבר ומע' חשמל ונורות ברכב.
ככל שמפעילים יותר צרכני חשמל כך האלטרנטור עצמו יספק זרם חשמלי רב יותר שישמש לצרכני החשמל ושארית ממנו (אם נותרה) תטען גם את המצבר.
יש מצבים של עמידה בסרק שבהם צריכת הזרם הנה גבוהה (אורות, מזגן פועל, אורות בלם דולקים, מע' שמע עם מגבר וכו') ומכיוון שזרם האלטרנטור, שמסתובב לאט נמוך, אז יש צריכת זרם מהמצבר עצמו.
מצבר גדול יותר בקיבולו, יאפשר זמן ארוך חותר לצרוך ממנו זרם גבוה ללא טעינתו והוא עדיין לא יפרק.
זה על קצה המזלג.
בברכת חג שמח - רפי לין




הסבר מנקודת ראות של הזרם :)
כאשר צריכת הזרם עולה
מתח המוצא של האולטרנטור רוצה לרדת
מעגל היחוס מזרים יותר זרם בטרנזיסטור המוצא כלומר יותר זרם ברוטור והמתח עולה בזרם הנחוץ.

הזרם ממשיך לעלות כלמר זרם הבסיס של טרנזיסטור המוצא גדל בזרם הקולקטור חלקי באתה.
וכך גם זרם הקולקטור והבסיס של טרנזיסטור מוצא מעגל היחוס כל זה עד גבול המותר.

ברגע זה ממש מעגל היחוס לא מאפשר יותר זרם בטרנזיסטור מוצא היחוס כלומר לא מאפשר יותר זרם בבסיס טרנזיסטור המוצא וכך גם בצומת קולקטור /אמיטר של טרנזיסטור המוצא
מצב זה לא מאפשר יותר זרם דרך הרוטור וכך מגביל את זרם המוצא של האולטרנטור.

יש שרטוט בסיסי של וסת של החבר ששיפץ אולטרנטור ומי שיכול לנתח ...............

אני מתיחס רק לוסת המדובר ולא ליותר משוכללים.

eran4x4
04-10-09, 12:11
יוסף

מה קורה בג'יפ טריפ רבים על חתולים וכאן על אלטרנטורים וזרמים.....

ולפותח השרשור.

כן כאשר צריכת הזרם גבוה ממה שהאלטרנטור מיצר המצבר מספק את יתרת הזרם ומתרוקן (שים לב שיכולת היצור של האלטרנטור תלויה גם בסל"ד שהוא והמנוע מסתובבים בהם).

מצב בו צריכת הזרם בזמן נסיעה גדולה מיכולת היצור של האלטרנטור לאורך זמן הוא לא בריא...

יגרום לאלטרנטור לעבוד בהספק מקסימלי לאורך זמן ויקצר את חייו.

יגרום לפריקות וטעינות מרובות של המצבר (עומס על המצבר, התחממות שלו, וקיצור חיי המצבר, ככל שהמצבר גדול יותר (בגבול ההגיון והסביר) הוא יסבול פחות.

כפי שכתבתי למעלה חשוב לזכור שיכולת יצור הזרם של האלטרנטור קשורה גם לסל"ד ולכן בפקקים\סרק יכולת היצור נמוכה ולא ניתן להגיע (ולפעמים קשה אפילו להתקרב) להספק המקסימלי של האלטרנטור.

בקיצור אם הצורך בזרם גבוה הוא לזמן קצר מן הסתם המצבר והאלטרנטור יוכלו לתמוך בכך, אם הצורך הוא זרם גבוה לאורך זמן יתכן מאוד שנכון לשדרג את האלטרנטור.

מצבר גדול - טוב לרכבי דיזל שצריכים הרבה חשמל להתנעה, טוב לצריכת חשמל כאשר המנוע כבוי, טוב להספקת זרם שהאלטרנטור לא מסוגל לספק לפרקי זמן מסוימים...

מצבר גדול כל זמן שהוא טעון לא מיצר עומס גדול יותר על האלטרנטור - צרכני זרם כן!

מקווה שזה עונה לשאלתך.

כל טוב
ערן

-->