PDA

צפייה בגרסה מלאה : מאוורר חשמלי במקום מכני



דרור ברלי
01-11-09, 23:33
מה ההשלכות של ויתור על מאוורר מנוע מכני לטובת מאוורר חשמלי (אחד או שניים, משני צידי הרדיאטור: יחידה חיצונית "דוחפת" ויחידה פנימית "מושכת", שניהם מופעלים ע"י יוניט + מתג הפעלה נפרד בתא הנהג).

יתרונות?
חסרונות?

ההגיון שלי אומר שיתקבל הספק מנוע גבוה יותר ותגובת דוושה משופרת?
בנוסף, הקטנת עומס ממשאבת המים (שהמאוורר הכבד + הפן-קלאץ' מחוברים אליה)?

האמנם?

השאלה היא כללית. אבל אם להיות ספציפי, מדובר במנוע 4.0 של סופה, ללא מזגן.

גיא
01-11-09, 23:35
היה פה הדיון הזה אלף פעמים.

כל פעם חנן מוכיח בצורה מדעית למה העומד על המנוע הוא אותו דבר, האלטרנאטור יעמיס כמו המאוורר ...

תחפש.

למשל - http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php?t=123



חוצמיזה ... הרעש של הוולבו בבוקר כשאני יוצא מהחניה .. עושה לי חיוך ראשון של בוקר :)

עירא
01-11-09, 23:46
אני אכתוב אך ורק על סמך הניסיון שלי.
אצלי היה מאוורר מכני בעל 7 צלעות ללא פן-קלאץ, החלפתי אותו למאוורר חשמלי מבוקר בקר חשמלי עם טרמוקפל למדידת טמפ' ושתי הפעלות, למהירות נמוכה וגבוהה .
השיפור הזה היה השיפור היחיד (מני רבים) שעשיתי לג'יפ וממש הרגשתי שיפור משמעותי ב"סחיבה" של הג'יפ.
המנוע מגיע יותר מהר לטמפ' עבודה.
בנסיעה בין עירונית, המאווררים כלל לא נכנסים לפעולה.
אין לי תובנות לגבי נסיעה אינטנסיבית בשטח בקיץ (כי לצערי לא יצא לי עדיין).


בתחושה שלי, האמינות של המערכת אצלי לא מספיק טובה, היא מרגישה פחות טובה מהמערכת הטיפשה.
זה אומנם סובייקטיבי לחלוטין ואני מניח שזה קשור גם לעובדה שהחלפתי רדיאטור ביחד עם המעבר לפן החשמלי והרדיאטור ששמתי לא היה טוב. (כשאני מנסה להשוות לפן-קלאץ' שהיה לי, ונדפק דווקא כשאני לבד עם מנוע בסוף ההרצה שלו ליד חירבת קצרה, אז אני מבין שגם הפן קלאץ' לא שיא האמינות)


כל פעם חנן מוכיח בצורה מדעית למה העומד על המנוע הוא אותו דבר, האלטרנאטור יעמיס כמו המאוורר ...
ראה הערתי לגבי אי פעולת המאווררים בנסיעה בין עירונית.

עירא

נימי
02-11-09, 00:05
אשר עשה זאת בצורה מיקצועית על CJ וגם תיעד את מה שהוא עשה
http://jeepolog.com/forums/showthread.php?t=6389&page=3

אני גם מתכוון לעשות את השינוי הזה שיהיה לי זמן, לפי דעתי יש לו שני יתרונות גדולים:
1. סיבוב מניפה במהירות מקסימאלית גם בסל"ד נמוך בזמן זחילה (1000-1200 סל"ד)
2. בנסיעה מחוץ לעיר\נסיעה מהירה כאשר המנוע לא מתחמם (מעבר למה שהוא צריך) המאוררים לא יכנסו לפעולה וירד עומס מהמנוע

itayhi
02-11-09, 00:32
ראה הערתי לגבי אי פעולת המאווררים בנסיעה בין עירונית.

עירא

אני כמעט בטוח שבנסיעה בין עירונית בסל"ד גבוה ויציב יחסית מאוורר מכני לא מעמיס כ"כ (אם בכלל) על המנוע
אם כבר, ההבדל/שיפור יורגש בהאצות או בהעלאת סל"ד מהירה יותר.


אין לי תובנות בעניין עומס על משאבת מים וכיוצ"ב


איתי

דרור ברלי
02-11-09, 00:33
האמת היא שמה שהכי מפריע לי כרגע זה הרעש.

סופה 95, פתוחה (ברזנט).
יש פאן-קלאץ'. נראה תקין.

המנוע מרגיש חזק, ולפי השעון הוא עובד בטמפרטורה תקינה. (האמת? אפילו קצת נמוכה מדי. לא יזיק אם נוציא טרמוסטט ונבדוק, ואם צריך נחליף לאחד מתאים, כי לאור מה שכבר מצאתי בג'יפ הזה בחודש וחצי שהוא אצלי, מי יודע מתי מישהו מהבעלים הקודמים הסתכל על הטרמוסטט הזה.)

אז יש פאן קלאץ', ובכל זאת המנוע רועש בדיוק כמו מנועי סופה ממוגנת, אלה עם המאוורר הקבוע. במהירות שיוט על כביש מהיר, זה רעש שיכול להוציא מהדעת.



נהגתי בכמה ג'יפים שהוסבו למאווררים חשמליים, בכולם המנוע שקט הרבה יותר ותגובת הדוושה מדהימה. בגלל זה אני שואל.

עירא
02-11-09, 08:00
איתי, כתבתי שזה השיפור היחיד שהרגשתי אחריו שינוי משמעותי בסחיבה של הג'יפ (ולמעשה רציתי להגיד שהתאוצה יותר טובה). מה שרמזתי בהערה שלי לגבי העובדה שהמאווררים לא עובדים במהירות שיוט, נועדה בעיקר להבהיר שיש חיסכון כלשהו באנרגיה במהירות שיוט, אל מול מערכות ללא פן קלאץ'.

עירא

gp1
02-11-09, 08:44
[QUOTE=דרור ברלי;273365]מה ההשלכות של ויתור על מאוורר מנוע מכני לטובת מאוורר חשמלי (אחד או שניים, משני צידי הרדיאטור: יחידה חיצונית "דוחפת" ויחידה פנימית "מושכת", שניהם מופעלים ע"י יוניט + מתג הפעלה נפרד בתא הנהג).

יתרונות?
חסרונות?[QUOTE=



דרור , ההגיון אומר :שאם תשים שניים אחד מול השני לדוחף לא תהיה כל משמעות , כי היונק יכתיב את התפוקה .
אבל , יש גדלים שונים של מאווררים כאלו . נמדדים לפי קוטר ועובי המאוורר (יש נדמה לי שתי מידות ) וזה מה שייקבע את התפוקה

eran4x4
02-11-09, 10:56
היתרון (מעבר לנושא הרעש בכביש שאין לי יכולת להתיחס בתאוריה) של חשמלי הוא שהעומס שלו לא יושב ישירות על המנוע בתאוצה אלה מווסת ע"י חום הרדיאטור (כאשר אין צורך - לא פועל) והמצבר (כאשר מופעל יתכן והעומס יורגש פחות בהעצה - לא ברור לי עם זה רלוונתי בכלל בסופה).

יתכן שחשמלי יוסיף רעש בסל"ד נמוך בנסיעה רגועה במדבר במהירות נמוכה ששם אולי הרצון הוא לשקט....

six 4 life
02-11-09, 11:33
לדעתי.

חסרונות-
ויתור על אמינות וונטה מכנית ומעבר לתלות ברכיבי חשמל,
הוספת מורכבות מסויימת למערכות של הרכב,
לוקח זמן להתרגל ולבטוח במערכת למי שחושש ממנוע חם,
הסבה לא זולה בכלל אם לא מחפפים ובונים מערכת רצינית.

יתרונות-
תגובות מנוע יותר חדות בכל תחום,
קירור הרבה יותר יעיל (עבודה רק בשעת הצורך),
שמירה על טמפ' עבודה אופטימלית שנקבעת מראש בכל התנאים,
מנוע שמגיע לטמפ' עבודה מהר וגם נשאר בה בימים קרים.

דרור-
לשים 2 ונטות אחת מקדימה ואחת מאחורה זה מיותר. אתה צריך ונטה אחת גדולה ורצינית שמושכת מצד המנוע ועם מערכת שבנויה נכון היא תקרר גם בתנאים הכי קיצוניים.

קח בחשבון שזו הסבה שתעלה לא מעט כסף אם אתה מחליט לעשות מערכת אמינה שזה אומר- וונטה אחת רצינית יעודית לנושא, ריליים 70 אמפ', חיווט תואם, בקר עבודה כלשהו (או יוניט חום פשוט שגם יכול לעשות את העבודה), והכי חשוב בהסבות כאלו ואנשים לא דואגים לו- אלטרנטור מוגדל.
זאת גם התשובה למי שמדבר על עניין העומס על האלט' ובהתאם ירידה בביצועים כמו עם מכנית.
אלטרנטור 100-105 אמפ' לא מרגיש גם את הוונטות הכי גדולות שאפשר לדחוף בג'יפ, במידה והחשמל נבנה נכון.

אני בכל אופן בעד.
בהצלחה.

coas
02-11-09, 12:00
היה פה הדיון הזה אלף פעמים.

כל פעם חנן מוכיח בצורה מדעית למה העומד על המנוע הוא אותו דבר, האלטרנאטור יעמיס כמו המאוורר ...

תחפש.

למשל - http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php?t=123



חוצמיזה ... הרעש של הוולבו בבוקר כשאני יוצא מהחניה .. עושה לי חיוך ראשון של בוקר :)


ההנחה בבסיס ההסבר ששתי האופציות, מכני וחשמלי, מקררות את המנוע בדיוק לפי הצורך. בפועל מניפה מכנית וגם פן קלאצ' עובדים הרבה מעבר לצרכי הקירור ובכך גוזלים כח מנוע באופן קבוע, גם בנסיעה במהירות שיוט.
עם מניפה מכנית הוויסות נעשה רק ע"יי התרמוסטט, כלומר שינויים קיצוניים יחסית בטמפ'. עם מניפה חשמלית בסטאפ נכון, התרמוסטט פתוח מהתנעה ראשונית ועד כיבוי, הטמפ' במנוע אחידה יותר והמניפה מווסתת את הטמפ' ביחד עם מידת פתיחה של התרמוסטט


מניפה חשמלית (בהנחה שהורכבה מניפה מתאימה, ספיקה, כיסוי שטח רדיאטור, חיווט וטמפ' הפעלה/כיבוי) פועלת בדיוק לפי הצורך בקירור ומכאן העומס על המנוע, דרך האלטרנטור, קטן יותר.
בנוסף, מניפה חשמלית מתאימה שמורכבת נכון לעולם לא תעבוד מעל מהירות של 40 קמ"ש גם באמצע אוגוסט בעליות לירושלים מים המלח. לפחות כך זה אצלי.



הרכבה של של שתי מניפות, חיצונית ופנימית, תגרום להתאבכות והמניפות יפריעו אחת לפעולת השניה. מניפה פנימית בלבד תהיה יעילה יותר.


החיסרון הבולט במניפה חשמלית מעבר למורכבות בהשוואה למניפה מכנית או פן קלאצ', הוא עליה בטמפ' תא המנוע על כל המשתמע מכך.
כפי שארז ציין, העלות לא נמוכה אם מוסיפים את הצורך באלטרנטור מתאים.

e-sheta
02-11-09, 15:19
היתרון היחידי שמצאתי בתוספת של מאוורר חשמלי היתה בעזרה למזגן בימים חמים במיוחד ובעמידה בפקקים וכך זה מורכב אצלי בספארי ,עברתי שנה שלמה וזה עובד טוב לגבי רעש מהפן קלאצ היתי מטפל ברעש ולא מחפש איך להעלימו בצורה של ביטול ושינוי מערכת .



מה ההשלכות של ויתור על מאוורר מנוע מכני לטובת מאוורר חשמלי (אחד או שניים, משני צידי הרדיאטור: יחידה חיצונית "דוחפת" ויחידה פנימית "מושכת", שניהם מופעלים ע"י יוניט + מתג הפעלה נפרד בתא הנהג).


יתרונות?
חסרונות?

ההגיון שלי אומר שיתקבל הספק מנוע גבוה יותר ותגובת דוושה משופרת?
בנוסף, הקטנת עומס ממשאבת המים (שהמאוורר הכבד + הפן-קלאץ' מחוברים אליה)?

האמנם?

השאלה היא כללית. אבל אם להיות ספציפי, מדובר במנוע 4.0 של סופה, ללא מזגן.

סופת המדבר
02-11-09, 17:39
אצל חבר בסיקס גם ביטלנו את הוונטה המכנית
ושמנו שתיי ונטות של מונדאו (כמו שרואים בשרשור המצורף)
הם כרגע פועלות עם מתג (ישתנה בקרוב) אני לא יודע מה עם הסחיבה
אבל הם מקררות את האוטו בשניות
לדעתי ונטות של מונדאו יושבות בול ועושות אחלה עבודה

JustDoB
02-11-09, 18:44
עוד שבוע אמור להגיע מארה"ב מאוורר של פורד טאורוס 3.8 שאמור להחליף את המאוורר קלאץ' בצ'ירוקי XJ שלי.
מבחינתי בעיקר לטובת זחילה וגרירה.
אחרי שאתקין אספר לך על השיפור...

ערן המסוקס
03-11-09, 19:54
אני אישית לא מתלהב ממניפה חשמלית. כמעט ואין קרור בתא המנוע, וזה לא ממש בריא לרכיבים, בזחילה איטית וארוכה בשטח.

בכל אופן, אני תוהה לעצמי, למה ברוב הרכבים עם מנוע אורכי, מורכבת ונטה מכאנית עם פאן קלאץ'. האם המערכת באמת גוזלת יותר דלק וכח מהמנוע?

patrol01
03-11-09, 20:36
לאחר נסיון בניסן פטרול להחליף את הפאן קלאץ בשני מאווררים גדולים של וולוו 850 כולל בניית כונס מאלומניום והתקנת יוניט חום 2 מהירויות אני יכול לומר בוודאות שההספק של החשמליים לא מתקרב לפאן קלץ וזה עוד בלי להביא בחשבון ששני המאווררים במהירות הגבוהה צורכים זרם מטורף של 70 אמפר.
לזכות החשמלי יש לציין שהתאוצה היתה טובה יותר . אבל למרות הכל חזרתי למקור.

mbuhboot
03-11-09, 21:08
הי,

גם לקאיה ספורטג' יש פאן קלאצ'. יש פורום שמזכיר באיכויותיו את jeepolog (לא מגיע לקרסוליים של האתר הישראלי - אבל גם שם אוהבים לבנות דברים :-) )

בכל מקרה, ההמלצה שם היא הסבה של הפאן לחשמלי ויש גם הסברים איך להסב - הנה השרשור (http://www.4x4wire.com/forums/showthreaded.php?Cat=0&Number=688343&an=0&page=0#Post688343)

והנה גלריית תמונות (http://www.cardomain.com/ride/490004/5)

לטענת בעלי הרכבים שהסבו, יש שיפור משמעותי בביצועי המנוע וצריכת הדלק (נושא כואב בקאיה)ואין בעיות התחממות על אף שיש חשש כמובן מתקלות במאוורר ורדיאטור מפוצץ (לא שפאן קלאצ' שחוק שלח אותי להחלפת מערכת קירור ביותר מ-3,000 ש"ח..)

הבחור שעשה את ההסבה מיוון - כך שהוא פועל בטווח טמפרטורות דומה בקיץ. במשך שנתיים הכל היה תקין אצלו (תסתכלו על התאריכים בהודעות) אבל הוא כבר הספיק לפוצץ רדיאטור כנראה בגלל נתיך שרוף ואי שימת לב לחום מנוע..

אני רבות חושב על ההסבה הזאת.. העניין הוא שכרגע יש לי פאן קלאצ' חדש מהניילונים מותקן, if it ain't broken, don't touch..
בכל מקרה, אם אני יעשה את ההסבה זה יהיה רק לאחר שאני אתקין את החיישן חום מנוע + אזעקה שרכשתי מדיקסל.


משה

RONI
03-11-09, 21:33
סופה פתוחה =בכל מקרה כאב ראש=רעש בנסיעה .
השיקול היחידי שאתה יכול להתחשב בו לדעתי האישית הוא,נצילות עבודת המנוע .
וכמו שקודמי כתבו היכולת להאמין במערכת חשמלית שאותה התקנת.
אני אישית לא מאמין במערכת כזו,
כמו כן מאוורר אחד פנימי יהיה יעיל על פני שניים[אחד חיצוני ואחד פנימי].
כמובן עלויות מול תועלת.
חומר מלמחשבה.
בהצלחה בכל מקרה.

AvigdorAharon
04-11-09, 09:38
איתי, כתבתי שזה השיפור היחיד שהרגשתי אחריו שינוי משמעותי בסחיבה של הג'יפ (ולמעשה רציתי להגיד שהתאוצה יותר טובה). מה שרמזתי בהערה שלי לגבי העובדה שהמאווררים לא עובדים במהירות שיוט, נועדה בעיקר להבהיר שיש חיסכון כלשהו באנרגיה במהירות שיוט, אל מול מערכות ללא פן קלאץ'.
עירא

בגלל שאתה מאמין ברגשות (...), אני מציע שנבצע ניסוי (זמנים ומרחק) בין הרכב שלך לרכב שלי.
אמנם הם לא זהים לחלוטין (ארוך מול קצר), אבל אפשר להתגבר על הבעיה ע"י הוספת משקל אצלך בג'יפ.

אביגדור

ערן המסוקס
04-11-09, 10:30
עירא, שכחת לציין שהיתה לך מניפה מכאנית ענקית במיוחד.

אצלי יש מניפה מכאנית קטנה בלי קלאץ'. לא שומעים אותה ואני מאמין שהיא גם לא בולעת יותר מידי כח. מבחינת קרור, היא קצת גבולית, אבל לא הייתי צריך לעצור מעולם בגלל בעיות התחממות, גם לא בימים החמים ביותר בשטח.

אולי זה הפתרון לאמינות, שקט ותאוצה, יחד עם הוספת ונטת עזר חשמלית, למחמירים, במידה והחום עולה קצת מעל הנורמאל (לעיתים רחוקות מאוד).

-->