PDA

צפייה בגרסה מלאה : החלפת פן קלאץ לחשמלי ב XJ95 - התוצאות !!! (וחלקים שנשארו פנוים למכירה...)



JustDoB
20-11-09, 17:39
זהו - הגיע המאוורר החשמלי.
התקנתי במוסך של גאון הג'יפים יניב (הייטק-מוטורס רעננה) והעבודה שעשו שם חבל על הזמן -
את המאוור של פורד טאורוס 3.8 עם שתי מהירויות חיברו לתוספת לצינור נוזל קרור חרוטה מאלומיניום ובה שני יוניטים לחום - 80-85 מעלות ו- 90-95 - לשתי המהירויות.
ובנוסף - המזגן מפעיל אוטומטית את הנמוכה ובכל מקרה יש מפסק ידני עוקף לשטח.
מאז החיים יפים ומזמן לא ראיתי עבודה ברמה כזו !
אם מישהו מעוניין לרכוש את המאוורר מזגן, את הפאן קלאץ' הקודם (בן 3 חדשים כולה...) או את הכונס אוויר לפאן קלאץ' - מוזמנים.

zik5
21-11-09, 10:46
אני מציאה להתלהב כלכך רק אחרי בחינת הרכב במאמץ ביולי אוגוסט...

sos4u
21-11-09, 23:14
אני מציאה להתלהב כלכך רק אחרי בחינת הרכב במאמץ ביולי אוגוסט...

אתה מציע ... ממש לא מציאה ...
לגבי איכות העבודה אין מה לחכות- אכן עבודה מקצועית ויפה להפליא.

coas
22-11-09, 09:34
-מיקום הרגשים בצינור העליון יגרום להפעלת המאורר עם כל זרימה מינימלית מהטרמוסטט ולא כאשר רוב הנוזל ברדיאטור יגיע לטמפ עבודה. לא סתם הרגש ממקום בד"כ בגוף הרדיאטור בצד הרחוק מהכניסה.
-מיקום הרגש מאחורי המניפה יוביל לקריאה שגויה עקב החום מהמניפה והרדיאטור.

-טמפ' ההפעלה והכיבוי חייבת להיות מעל פתיחת הטרמוסטט. אם יש לך טרמוסטט 82C טמפ' ההפעלה מתאימות, אבל אז תעבוד במעגל פתוח באופן קבוע. אם הטרמוסטט 90 מעלות הפתיחה והסגירה צריכות להביא את הרכב לתחום 93-98 צלסיוס או 200-210F שהיא טמפ העבודה התקינה למנוע 4.0L.

-אין לך כיסוי מלא של הרדיאטור, המניפה תמשוך אוויר מהרווחים ובכך תוריד יעילות.
-כל אלה שהרכיבו מניפה חשמלית של טוארוס בXJ השתמשו בשתי מניפות או שמרו את המניפה החשמלית המקורית.
-המזגן אמור להפעיל את המהירות הגבוהה ולא את הנמוכה...
-ישנם דיי והותר רגשים המכילים שתי הפעלות עבור שתי מהירויות וכמובן יש את אלה המתכווננים.
-אני מניח שהחיווט בו השתמשו הוא 6ממ"ר לפחות, כדאי לוודא.
-תתחיל לחפש אלטרנטור חזק יותר.

האינדיקציה ליעילות היא זמן עבודת המניפה ביחס לזמן בו אינה פעילה. במצב אידאלי ביום אוגוסט חם המניפה צריכה לעבוד 20-30 שניות כל 2.5 דקות כאשר הרכב בסרק ומכסה המנוע סגור.

ובכלל, למה לא בעבודה עצמית?

sos4u
22-11-09, 13:40
-
ובכלל, למה לא בעבודה עצמית?


בדיוק בגלל כל מה שכתבת מעל לשורה המצוטטת....
לא לכולנו יש את הידע היכולת ואולי גם אין את הזמן והרצון לעשות דברים "פשוטים" ... לכן הולכים לבעל מקצוע שזה ייעודו, יש לו את הידע, הכלים הנכונים ...

באותה מידה אשאל למה כל הלקוחות שלי באים אליי להתקנות של רשתות מחשבים ? ואחר יגיד למה לא לצבוע את הבית לבד ? ורופא השיניים ? מה יגיד ? ... :p:p

אייל67
22-11-09, 21:13
coas,

בהחלט ציננת את ההתלהבות ... :roll:

אייל

six 4 life
22-11-09, 21:26
התייחסות קטנה לחוששים מהדברים שאשר (COAS) כתב.
כשעושים פרוייקט כזה ברכב שכזה, עושים אותו למטרה מסויימת ועיקרית והיא שמירה על חום מנוע תקין גם בחום של הקיץ הישראלי ממנו הרכבים האלו סולדים (מעבר לשאר היתרונות של מערכת כזו).
המערכת הזו תמלא את יעודה ותהיה אמינה אך ובלבד אם לא חופף דבר בדרך, והכל בוצע בצורה יסודית ונכונה. זה בין היתר אומר שהנתונים שמובאים לכם כאן צריכים להלקח בחשבון אצל כל אחד שמתכנן פרוייקט שכזה (כולל פותח השרשור), להגדיל ראש ולהבין קצת יותר לעומק את המשמעויות.
מי שבראש של ללכת למוסך, לשים את הכסף, לקבל מערכת עובדת ולסמוך על מה שעשו בלי להבין מה ואיך צריך להיות, זכותו. הדברים המובאים כאן בכל מקרה לא רלוונטים אליו.

yanivcj
22-11-09, 21:27
coas-אני יוצא מנקודת הנחה שכבר היתקנת בעבר מאורר של טאורוס 3.8 בשירוקי ובגלל זה אתה כזה חד.
המאורר של הטאורוס 3.8 כפי שהביא ידידנו גדול מאוד, הוא הרבה יותר גדול ברוחב שלו מאשר הרדיאטור של הXJ הנוכחי. הוא מאוד ארוך ולכן לא ניתן להתקינו ליד המאורר החשמלי המקורי . וזו הסיבה שויתרנו עליו.
אני נמצא בענף הרכב 8 שנים, ומנסיוני ניתקלתי בהרבה סוגים של רכבים שהמזגן מחובר למהירות הנמוכה ולא לגבוהה.
על מנת לא להשבית את הרכב במוסך למעלה מהרצוי החלטתי להשתמש בשני רגשים ולמקמם בצינור העליון, למרות שנכון היה להכניס את הרגש לרדיאטור, אבל מכיוון שזה פרויקט ולא משהו סטנדרטי, לך תמצא רגש שיכנס במקום הפקק שיש בצד הרדיאטור, כמה זמן זה יקח ? איזה רגש מתאים ? מאיזה רכב ?
לגבי החיווט, ממש לא הגזמת, 6 מ"מ ? החוטים של המאורר עצמו הם לא 6 מ"מ במקור. מה גם שהותקנו ריליים על מנת שלא כל הזרם יעבור דרך הרגש אלא דרך הריליי והרגש יהיה רק הפיקוד.
לגבי הטמפ', זה עניין נקודתי שבו דנו בנושא אנוכי והלקוח ומישיקולים כאלה או אחרים וע"פ דרישתו הוחלט להשתמש בטרמוסטט כזה וברגשים בטמפ' שהוא הזכיר.
לא צריך ישר לקפוץ, לא כל התקנה של מאורר חשמלי חייבת להיות זהה גם אם מדובר באותו רכב, וגם אם משהו אחר התקין אחרת, לא אומר שהדרך שבא הוא בחר היא הנכונה.
אני מתנצל מראש אם פגעתי בך, לא זאת הייתה הכוונה.
אתה מוזמן לבדוק את ההתקנה עצמה ולראות את טיב העבודה ואת איכות ההתקנה, את המיקום של המאורר (שלא ניתן להתקינו במקום אחר בגלל מגבלת מקום), הכל בוצע עם הלחמות ועם בידוד מתכווץ, הריליים יושבים בבית ריליי ועוד מספר פרמטרים, ואז לשפוט.
יניב.

coas
23-11-09, 08:59
כך נראה חיווט מקורי, 4ממ"ר. העומס וחום תא המנוע הם מעבר ליכולת של חוט 4ממ"ר מה גם שבסטאפ בXJ המאוורר יעבוד הרבה יותר.
http://img21.imageshack.us/img21/3029/img5147c.jpg

כל הפרויקט כמו למעשה כמעט כל שידרוג בJEEP הוא אילתור, אפשר לעשות את זה כמו שצריך ואפשר שלא.

רגש עם שתי מהירויות בטווח המתאים הוא של וולוו 850 למשל. אופציה עדיפה לדעתי היא בקר מתכוונן כדוגמת אלה של DIXALL ואחרים. בגלל שמדובר באילתור האפשרות לכוון את טמפ' ההפעלה והכיבוי, גם אחרי ההרכבה, היא יתרון גדול.

לא חייבים למקם את הרגש ברדיאטור, צינורות רדיאטור החימום הם אופציה עדיפה מכיוון שהמדידה היא של טמפ המנוע שאותו רוצים לקרר ולא את הרדיאטור. בנוסף, המדידה נעשית לפני הטרמוסטט.

אם אין התאמה מלאה או קרובה לכך אז חותכים או מוסיפים. כך זה נעשה בXJ:
http://www.go.jeep-xj.info/TaurusFan23.jpghttp://www.go.jeep-xj.info/TaurusFan15.jpghttp://www.go.jeep-xj.info/TaurusFan35.jpg

http://img72.imageshack.us/img72/2280/dsci0263.jpg

לא כל התקנה צריכה להיות זהה אבל ישנם כללים שתקפים בכל רכב, התאמת ספיקת מאוורר למנוע, כיסוי שטח רדיאטור מקסימלי ע"יי הכונס, טמפ' עבודה וחיווט מתאים.
שימוש בריליי, הלחמות ובידוד מתכווץ הם מהדברים שמיותר לציין.

eliyoval
24-11-09, 06:08
זהו - הגיע המאוורר החשמלי.
התקנתי במוסך של גאון הג'יפים יניב (הייטק-מוטורס רעננה) והעבודה שעשו שם חבל על הזמן -
את המאוור של פורד טאורוס 3.8 עם שתי מהירויות חיברו לתוספת לצינור נוזל קרור חרוטה מאלומיניום ובה שני יוניטים לחום - 80-85 מעלות ו- 90-95 - לשתי המהירויות.
ובנוסף - המזגן מפעיל אוטומטית את הנמוכה ובכל מקרה יש מפסק ידני עוקף לשטח.
מאז החיים יפים ומזמן לא ראיתי עבודה ברמה כזו !
אם מישהו מעוניין לרכוש את המאוורר מזגן, את הפאן קלאץ' הקודם (בן 3 חדשים כולה...) או את הכונס אוויר לפאן קלאץ' - מוזמנים.

אני מתנצל מראש אם אני מצנן את ההתלהבות.
כאשר אני בוחן את מערכת החשמל הוספת היוניטים והממסרים
איני רואה שום עבודה מקצועית.
למה 4 ממסרים? למה שתי יוניטים?
יש לרכוש אלמנטים שעובדים על שתי מהירויות יוניט עם שלושה יציאות.
היה ניתן להשתמש עם שתי ממסרים בלבד ולא פחות מ-70 אמפר כל אחד מהם
לפי התמונות הם השתמשו בממסר 30 אמפר ומומלץ שתחזיק כמה ספרים ברכב
מניסיון מוכח הם לא יחזיקו מעמד אין סיכוי.
כמו כן האם מישהו בדק את התנגדות המאוורר ואת הפיק הראשוני שלא.
זה הוא בסיס ראשוני לכול התקנת מערכת חשמל ברכב.

yanivcj
24-11-09, 14:27
השירשור הזה יכול להמשיך לנצח. לא צריך לקבוע קביעות מבלי להיות שוטף לשיקולים ולהתקנה הספציפית.
ויפה שתיקה לחכמים.
אם אתה מסוגל ע"י הסתכלות דרך התמונות להחליט שהעבודה היא לא מקצועית, כל הכבוד.
יתכן שלא סמת לב:
הממסרים שמפעילים את המאורר הם 70 אמפר ויש עוד 2 ממסרים של 40 אמפר, אין אפילו אחד של 30 אמפר
למה 4 ממסרים ? אז כך:
ממסר 70 אמפר למהירות הנמוכה.
ממסר 70 אמפר נוסך למהירות הגבוהה.
ממסר 40 אמפר על מנת להפוך פיקוד + של המדחס מזגן לפיקוד - לממסר של ה 70 אמפר.
ממסר 40 אמפר נוסף על מנת להפסיק את המהירות הנמוכה אם במידה והטמפ' עולה מעל לטמפ' של הרגש הראשון.
(וזה בגלל שהשתמשנו ב2 רגשים המקום אחד)

הסיבה שהשתמשנו בשני רגשים היא הסיבה שלא רציתי להשבית את הרכב יותר מדי זמן במוסך.

חבל, באמת חבל שאתה קופצים בלי לבדוק לפני, את הכל לעומק.

yanivcj
24-11-09, 14:48
נ.ב תפתח את התמונה השמאלית ביותר ותראה שרואים בתמונה שכתוב על הממסרים האמצעיים 70 אמפר.
ואם מדברים על חוטים, אם תשתמש בחוט עבה יותר מהמקור, הרי שאת החוט העבה יותר בסופו של דבר אתה מחבר לחוט המקורי, ואז צוור הבקבוק הוא בחוט המקורי, אז עד לחוט המקורי לא יקרה כלום והכל יהיה בסדר אבל החוט המקורי לא יעמוד בעומס. למרות שאני טוען שהחוט המקורי כן יעמוד בעומס ויכול להיות שהבעיה במיקרה הספציפי הזה שבתמונה הוא מנוע תפוס או חוטים לא תקינים של המאורר המקורי (היו שרופים כבר ממקודם) אולי משהו אחר, לא מחייב שהחוטים המקוריים לא עומדים בעומס.

יש מיקרים שבהם המאורר מגיע עם קונקטור על המנוע של המאורר ואז אפשר להחליף את כל החיווט מההתחלה ועד הסוף.
במקרה נ"ל המאורר הגיע עם חוט של 20 ס"מ וקונקטור בקצה. אם לא תפתח את המנוע ותוציא חוטים חדשים יותר עבים, לא תפתור את בעית החוטים, לכן במיקרה הזה חוברו החוטים המקוריים לצמא החדשה שאנחנו עשינו.

שוב אני חוזר על דברי, צריך לשקול כל מקרה לגופו, יש מקרים שאין ברירה, אני לא אפתח את המנוע ויוציא חוטים חדשים.

eliv1
24-11-09, 17:42
ואם מדברים על חוטים, אם תשתמש בחוט עבה יותר מהמקור, הרי שאת החוט העבה יותר בסופו של דבר אתה מחבר לחוט המקורי, ואז צוור הבקבוק הוא בחוט המקורי, אז עד לחוט המקורי לא יקרה כלום והכל יהיה בסדר אבל החוט המקורי לא יעמוד בעומס.

יניב, מה שרשמת לא מדויק כ"כ.

אחד מהיתרונות הגדולים של מנועים חשמליים, הוא שניתן לעבוד בהספק גבוה יותר (קרי זרם גבוה יותר במקרה שלנו) למשך פרקי זמן קצרים.
כאשר היצרן מתכנן את המנוע החשמלי והחיווט המקורי, נלקח בחשבון לא רק הזרם הריגעי, אלא גם משך עבודת המעגל, קרי יכולת פיזור הההספק (החום) על החוטים, או הספק ממוצע.
בנוסף גם אורך המוליך משחק פונקציה חשובה כאן, ויכול להיות שבמקור החוט יחסית קצר לעומת ההתקנה שלך, שכידוע התנגדות מוליך תלויה גם באורכו ובשטח החתך שלו.

בכל מקרה, אם תיקח חוט בעל שטח חתך גדול יותר, בהכרח תגדיל את יכולת פיזור ההספק של החוט, מכיוון שאם העבודה ממושכת, החוט במקטע הנ"ל יתחמם פחות, והתנגדותו תעלה באופן יחסי פחות וע"י כך כל הקו החשמלי, כולל נק' הקצה(בעלת שטח חתך נמוך) ימשכו פחות זרם ולכן ההתחממות תהיה קטנה יותר גם במה שכינית "צוואר הבקבוק".

בכל מקרה אם תגדיל את שטח החתך של החוט, זה לא יכול להיות רע, רק טוב.

כוונתי לא הייתה חס וחלילה להתקיף אותך, אלא לתקן פרט קטן.

yanivcj
24-11-09, 20:41
אין ספק שכשאתה מגדיל את קוטר הצינור במיקרה הזה את החוט החשמלי, היכולת להעביר יותר זרם (באם נדרש) תהייה טובה יותר ותהייה פחות התנגדות, אבל איפה הגבול, למה לא לקחת חוט 35 מ"מ (אני בכוונה מגזים).
עבדתי במוסך פורד מזדה שנתיים לפני שנהייתי עצמאי, וראיתי מספיק חוטים של פורד שנמסו והותכו מסיבות כאלו ואחרות ולאומתן אותם רכבים שהמערכת תיפקדה תקין ללא שום בעיה בחוטים.
לעניות דעתי חוטי 4מ"מ מספיקים לפרויקט הזה ולא צריך מעבר לזה, כל עוד המנוע החשמלי תקין ולא תפוס ולא קשה לו להניע את המניפה.

lior_b.s
24-11-09, 21:19
עד שלא נמדד זרם שנצרך ע"י המנוע באמצעות אמפרמטר , בזמן עבודה בכל המהירויות שבהן המאוורר אמור לעבוד , אפשר לנחש ולהעריך עד מחר את עובי החוט, הגנות (פיוזים) וגודל הממסרים שצריך למעגל הזה...
אפשר גם לקחת ממסר 100A ופיוז 200A, הם יחזיק את הזרם, כל השאר ישרף.

לא מספיק למדוד התנגדות חשמלית של הסלילים ולחשב זרם, זה טוב בתיאוריה , בתנאים אידיאליים וללא התנגדות.
אולם בזמן עבודה+התנגדות אויר+התנגדות מכנית הזרם גבוה יותר...

ליאור

eliv1
25-11-09, 09:49
ליאור,

שוב, המדידה שלך תהיה ריגעית, אם כבר מדידות, צריך למדוד תחת מקרי קיצון, ולפיו לתכנן את המע', (סוג של תגובה להלם).

בכל מקרה, מי שרוצה להיות צדיק, ולתכנן את כל הרכיבים בצורה אופטימאלית, יכול לבצע הרבה ניסויים, לנתח סטטיסטית וכו', או פשוט לבחור מקדם ביטחון סביר, ולתכנן בעזרתו את המע', זה הכל.

במקרה שלנו, אפשר להגדיל קצת את קוטר החוט, אבל בטח שלא סתם להגדיל את רכיבי ההגנה ללא הבנה (כמו שרשמת לבחור פיוז 100A).

lior_b.s
25-11-09, 10:03
מדידה בעבודה תהיה המדידה הנכונה, המאוורר יודע לעבוד ב-2 מהירויות בלבד, הוא לא משנה מהירות לפי טמפ' (מלבד מהירות נמוכה או גבוהה), יש מהירות נמוכה ויש מהירות גבוהה, התייחסתי לזרמים הנצרכים במצבים אלו ולפיהם יש לחשב את קוטר הגידים, ממסרים ופיוזים.
מעבר לזה את המאוורר לא מעניין אם חם או קר בחוץ , נכון כשחם יותר בתוך תא המנוע ההתנגדות החשמלית והמכנית שונות במקצת אבל בדיוק זו הייתה הכוונה כשכתבתי שלא מספיק למדוד התנגדות ולחשב זרם וגם אחרי מדידת זרם בעבודה מוסיפים מקדם ביטחון.
אני לא נכנס לתכנון המערכת אם היא מתאימה לרכב מבחינת ספיקת אויר , קירור וכו', אני מתייחס למאוורר נתון שצריך לעבוד ב-2 מהירויות וצריך לקבל מעגל חשמלי שייאפשר עבודה אופטמלית ללא זיופים וסכנה לשריפת הרכב.

ליאור

eliyoval
25-11-09, 22:46
השירשור הזה יכול להמשיך לנצח. לא צריך לקבוע קביעות מבלי להיות שוטף לשיקולים ולהתקנה הספציפית.
ויפה שתיקה לחכמים.
אם אתה מסוגל ע"י הסתכלות דרך התמונות להחליט שהעבודה היא לא מקצועית, כל הכבוד.
יתכן שלא סמת לב:
הממסרים שמפעילים את המאורר הם 70 אמפר ויש עוד 2 ממסרים של 40 אמפר, אין אפילו אחד של 30 אמפר
למה 4 ממסרים ? אז כך:
ממסר 70 אמפר למהירות הנמוכה.
ממסר 70 אמפר נוסך למהירות הגבוהה.
ממסר 40 אמפר על מנת להפוך פיקוד + של המדחס מזגן לפיקוד - לממסר של ה 70 אמפר.
ממסר 40 אמפר נוסף על מנת להפסיק את המהירות הנמוכה אם במידה והטמפ' עולה מעל לטמפ' של הרגש הראשון.
(וזה בגלל שהשתמשנו ב2 רגשים המקום אחד)

הסיבה שהשתמשנו בשני רגשים היא הסיבה שלא רציתי להשבית את הרכב יותר מדי זמן במוסך.

חבל, באמת חבל שאתה קופצים בלי לבדוק לפני, את הכל לעומק.

כולי תקווה שאתה תבין למה בדיוק התכוונתי
למה לסבך למה לסרבל הנה לך סכמה פשוטה הרבה פחות חוטים והרבה פחות חלפים
והכי חשוב הרבה פחות עבודה.

אודיבל
01-12-09, 12:05
לפני שלוש שנים עשיתי שינוי יותר מורכב בZJ שלי שכלל גם הכנסת רדיאטור אלומיניום של דודג' שהגיע אליי במקרה. הרכבת 2 יוניטים ולא אחד כפול מאד חשובה למי שנוסע שטח, בגלל שהשבתת יוניט אחד מכל סיבה, של כשל היוניט, או ניתוק הכבל, לא יפריעו ליוניט השני. יוניט חשמלי כפול זה סבבה ויעשה את אותה העבודה אבל ללא הביטחון שבמערכת כפולה. מיקום היוניטים בצינור העליון בהחלט אינו בריא ואינו ממלץ, ואינו נעשה על ידי יצרני רכב, ולא בכדי.
שימו לב גם שהכונס המקורי (המאוורר של לינקולן שיש לו מנוע עוד יותר מסיבי מהטאורוס, אבל הטאורוס מניסיון העבר במנועי V8 של GM מספק בהחלט הדרישה) הוארך על ידי בניית כונס אלומיניום כי מאד מאד חשוב לכסות את כל הרדיאטור ולהצמיד בצורה מדויקת את הכונס לרשת.
מאז 12/2006 ועד היום אני חייב לציין שלא זכור לי טמפ של מעל 100 מעלות, גם במאמצי על במדבר יוקד בשיא הקיץ וגם בנסיעות מאומצות בעליות קשות וארוכות בכבישים!
אגב הערה קטנה ליניב- עודף הספק קירור של מאוורר חשמלי זה יתרון עצום וחשוב שכן יגרום לבלאי מוקטן ואורך חיים ארוך יותר בשל פעולה קצרה יותר. ריבוי ממסרים מיותר ורק מכניס עוד אלמנט לכשל וכידוע לך ממסרים נכשלים תכופות, במיוחד ברכבי שטח. ואם כבר 4 ממסרים, למה סידרת אותם בכסאות מוסיקליים? למה לא בקו אחד?!

-->