צפייה בגרסה מלאה : שאלה לגבי מהירות סגירה - ג'ימני אוטומטי 2004
שלום לכולם,
יש לי שאלה ממש לא דחופה:
יש לי ג'ימני 2004 אוטומטי מטופל ושמור. הרכב נועל מקסיס 8060 במידה מקורית (שטח מלא).
הרכב עם קיט הגבהה של אולד-מן, ג'נטים מקוריים, מיגונים וגגון.
הרכב מטופל בזמן, לא אוכל שמן או מים ובמצב תקין עפ"י כל דעות המוסכים...
השאלה היא כזו:
בתקופה האחרונה יצא לי לנסוע עם הרכב בכבישים מהירים ובמאמץ רב (כביש מישורי, ללא מזגן) הרכב מאיץ עד 90 קמ"ש באופן סביר (אף פעם לא יהיה מזדה3) אך להגיע ל 100 ויותר מזה מאוד קשה. גם לא מצליח לטפס מעל 110.
בשוטף אני עם מזדה 3 ובשבוע האחרון יצא לי לפחות פעמיים לנסוע באיילון (לא בשעות עומס) אחרי ג'ימני אוטומטי (לא של מישהו שאני מכיר) אמנם ממבט חטוף נראה סטנדרטי אך הם נסעו 120, 130 ונסיעה צמוד אליהם לא שמעתי את המנועים "צורחים".
אשמח לתגובות מבעלי ג'ימני וממביני עניין (מורי?) .
מבקש לא לתת סתם תגובות כגון לא לנסוע 110 קמ"ש וכו'.
אני לא מחפש להיות הראשון ברמזורים ולהאיץ למהירויות כאלו וברורות לי ההשלכות של צריכת הדלק והבלאי ונושא הבטיחות. בפועל רק מעניין אותי אם זה מצב תקין או תקלה בדרך.
תודה,
ליאור
ממש במקרה גם אני עם ג'ימני אוטומטי ותוספות דומות למה שתיארת + מאזדה 3 החדשה, המאזדה אמנם מטוס בהשוואה לג'ימני אבל אין שום סיבה שלא תוכל לשייט בג'ימני על 110-120 שהיא לא מהירות מומלצת אבל בהחלט אפשרית.
בדקת בכוון בעיה בגיר? על איזה סל"ד אתה ב100 קמ"ש?
ממש במקרה גם אני עם ג'ימני אוטומטי ותוספות דומות למה שתיארת + מאזדה 3 החדשה, המאזדה אמנם מטוס בהשוואה לג'ימני אבל אין שום סיבה שלא תוכל לשייט בג'ימני על 110-120 שהיא לא מהירות מומלצת אבל בהחלט אפשרית.
בדקת בכוון בעיה בגיר? על איזה סל"ד אתה ב100 קמ"ש?
3200 סל"ד
גיר נבדק ותקין כולל שמן גיר חדש.
הרכב מגיע ל 110. רק מאוד קשה לו. ל 120 זה רק כאשר לוחצים אותו לקצה עם ה OVERDRIVE.
ליאור
ליאור,בגדול אתה יכול להרגע.
לג'ימני אוטומטי קשה לשייט במהירות של מעל 100 קמ"ש,אפילו שינויים קלים בשיפוע הכביש או קצת רוח נגדית יכולים להאט את מהירות השיוט.
קח בחשבון שג'ימני עם צמיגי כביש נוסע טוב יותר בכביש בזכות משקל צמיגים נמוך יותר.
מורי
לחץ אוויר וגגון מאד משפיעים. בפרט במהירות גבוהה !
מי בדק הגיר וכיצד ?
נדרש לבדוק תפקוד הטורק והנעילה שלו .
בגדול יש בדיקה של לחיצה על הגז (מצב D) עד הסוף תוך כדי לחיצה על הבלמים .
הבדיקה היא הגעה לסל"ד X בפרק זמן Y .
כמובן שמאד לא רצוי להרבות בבדיקות מעין אלו ועדיף שיבוצעו ע"י איש מקצוע במכון גירים.
בהצלחה
רענן
לחץ אוויר וגגון מאד משפיעים. בפרט במהירות גבוהה !
מי בדק הגיר וכיצד ?
נדרש לבדוק תפקוד הטורק והנעילה שלו .
בגדול יש בדיקה של לחיצה על הגז (מצב D) עד הסוף תוך כדי לחיצה על הבלמים .
הבדיקה היא הגעה לסל"ד X בפרק זמן Y .
כמובן שמאד לא רצוי להרבות בבדיקות מעין אלו ועדיף שיבוצעו ע"י איש מקצוע במכון גירים.
בהצלחה
רענן
תודה על התגובה.
לחץ אויר 27. כמה הגגון משפיע?
מורי - בקרוב צפה לביקור.
ליאור
מזדהה:
90,000 ק"מ, מקסיס 8060, אולדמן, גגון. 110 בלחץ עם רוח גב 3200 סל"ד.
כולנו מאותו הכפר...
אחרי שקראתי את השרשור הזה , אני כל כך שמח שיש לי ג'ימני ידני, עם צמיגים 50 50, בלי גגון.
זה לא שאני לא שם לב ופתאם אני על 120 , בכל זאת ג'ימני... אבל בהחלט אין לו בעיה לטפס למהירויות כאלה בעקיפה באיילון.
גם בימים שטופי שמש וגם בימים עם עננים ורוחות :D
פעם הבאה שאתה במזדה צפצף
גי'מני אוטומטי 2004 צמיגים מקסיס טרפדור שטח מלא לחץ אויר 28
משייט 120-140 בלי מאמץ מיותר , סל"ד 3K-4K
2006 (עדיין) סטנדרטי לחלוטין,
100 קמ"ש קצת יותר מ 3000 סל"ד, מגיע ל 120 אבל המנוע מרעיש,
בהחלט לא מהירות מומלצת לגמד כזה.
2009, סטנדרטי, מטייס בקלות מעל 100, ואם צריך אז גם מעל 120. עוקף הרבה ישנים על אילון.
לא הייתי קורא לזה משייט, אבל נוסע.
בסה"כ הפתיע אותי לטובה בכביש, הייתי מאוד סקפטי לגביו.
שלום,
בשבוע הקרוב הרכב ייכנס לבדיקות מעמיקות.
נעדכן בממצאים בהמשך.
ליאור
ג'ימני 08 אוטומט צמיגי שטח לחץ אויר 30
בכביש 6 מגיע ל 140-145 קצת פחות מ 4000 סלד דוושה לא עד הסוף
ג'ימני 08 אוטומט צמיגי שטח לחץ אויר 30
בכביש 6 מגיע ל 140-145 קצת פחות מ 4000 סלד דוושה לא עד הסוף
היצרן היה שמח מאוד לשמוע על החידוש הזה.
הוא יודע שהמהירות המירבית היא 135 קמ"ש על צמיגי כביש בתנאים אופטימליים.
סמוראי 93 פתוח מקסיס טריפדור מוגבה משייט בכיף על מהירות 100 ואם צריך מגיע בכיף ל-110
ואם ממש ממש רוצים אז גם ל-120 אבל זה ממש לא כיף. :)
לא שאיכפת לי באמת על כמה אני נוסע העיקר שהאוטו פתוח ויש אחלה אוויר.
איזה דיון הזוי.... :) סתם אני צוחק ורק רציתי שיהיה ייצוג של סמוראי :p:p
אוהד איפה אתה? אתה חולה על השטויות האלה
ערן
ג'ימני 08 אוטומט צמיגי שטח לחץ אויר 30
בכביש 6 מגיע ל 140-145 קצת פחות מ 4000 סלד דוושה לא עד הסוף
עם לחץ אוויר כזה בצמיגים, יש לך איזשהי אחיזה על הכביש?
תעשה לך ולשאר הנהגים בכביש 6 טובה, אל תסע במהירות הזאת עם הלחץ אוויר בג'ימני.
סטיה הכי קטנה של ההגה, התחמקות ממכשול למשל, ואתה עלול לסיים על הגג.
רק לי נראה לי ששרשור כזה מוביל ל"מפגש" ג'ימני בכביש? :evil:
עם לחץ אוויר כזה בצמיגים, יש לך איזשהי אחיזה על הכביש?
תעשה לך ולשאר הנהגים בכביש 6 טובה, אל תסע במהירות הזאת עם הלחץ אוויר בג'ימני.
סטיה הכי קטנה של ההגה, התחמקות ממכשול למשל, ואתה עלול לסיים על הגג.
על הגג?? למה? מאיפה המסקנה הזאת שלחץ אוויר גבוהה(במיקצת) יביא להתהפחות?
על הגג?? למה? מאיפה המסקנה הזאת שלחץ אוויר גבוהה(במיקצת) יביא להתהפחות?
לחץ אוויר גבוה לא גורם להתהפכות. לחץ אוויר גבוה (בקדמיים למשל, ב-7 בר מעל המלצות יצרן), גורם להפחתה בשטח הפנים של הצמיג הבא במגע עם הכביש (עד כמה שאני יודע),
זה גורם לכך שתהיה פחות אחיזה לרכב.
רכב שגם ככה אין לו אחיזה בשמיים.
עכשיו כל מה שצריך לעשות זה לחבר במשוואה אחיזה נמוכה מהנורמה, מהירות גבוהה מהנורמה, והנעה אחורית, כדי שהסטה מהירה של ההגה תגרום להתהפכות.
(הנאמר לא מבוסס על מדעים מדוייקים, ולא על ניתוח ממצאים, הכל על פי הבנתו הצנועה של הכותב).
2004 ידני, 5050, רק מיגונים,
100 קמ"ש והוא על 3.5 בערך...
מה יהיה עם הג'ימני?? מתי יוסיפו הילוך שיוט? :)
שיהיה לו קצת יותר קל..מה קרה...
לחץ אוויר גבוה לא גורם להתהפכות. לחץ אוויר גבוה (בקדמיים למשל, ב-7 בר מעל המלצות יצרן), גורם להפחתה בשטח הפנים של הצמיג הבא במגע עם הכביש (עד כמה שאני יודע),
זה גורם לכך שתהיה פחות אחיזה לרכב.
רכב שגם ככה אין לו אחיזה בשמיים.
עכשיו כל מה שצריך לעשות זה לחבר במשוואה אחיזה נמוכה מהנורמה, מהירות גבוהה מהנורמה, והנעה אחורית, כדי שהסטה מהירה של ההגה תגרום להתהפכות.
(הנאמר לא מבוסס על מדעים מדוייקים, ולא על ניתוח ממצאים, הכל על פי הבנתו הצנועה של הכותב).
ב 7 בר יותר זה הצמיג יכול להתפוצץ , 1 בר =14.7 PSI
7 PSI (שזו המידה שאנחנו משתמשים בה)זה לא נורא.
והוראות היצרן גם אומרות שברכב מועמס לחץ האויר צריך להיות 26\28 PSI
ב 7 בר יותר זה הצמיג יכול להתפוצץ , 1 בר =14.7 PSI
7 PSI (שזו המידה שאנחנו משתמשים בה)זה לא נורא.
והוראות היצרן גם אומרות שברכב מועמס לחץ האויר צריך להיות 26\28 PSI
כמובן שנפלה בידי טעות, הכוונה הייתה ל-PSI.
השאלה היא, אם הרכב מועמס?
אין צורך להתנצח על הפרטים הקטנים, לנסוע על 145, עם לחץ גבוה מהמלצות יצרן,
מעלה את הסיכוי להתהפכות! (בהשוואה לנסיעה במהירות איטית יותר, עם לחץ בהתאמה להוראות יצרן).
לא אמרתי שזה גורם ישיר לה, או יגרום להתהפכות וודאית. רק ציינתי שזה עלול להגמר רע.
ג'ימני 2004 אוטומטי גגון וצמיגי 50/50 ממריא (לאיטו) עד 135 קמ"ש. גם ה"לאיטו" זה לא כל כך לאט, זה עניין של צפיות.
לחץ אוויר גבוה לא גורם להתהפכות. לחץ אוויר גבוה (בקדמיים למשל, ב-7 בר מעל המלצות יצרן), גורם להפחתה בשטח הפנים של הצמיג הבא במגע עם הכביש (עד כמה שאני יודע),
זה גורם לכך שתהיה פחות אחיזה לרכב.
רכב שגם ככה אין לו אחיזה בשמיים.
עכשיו כל מה שצריך לעשות זה לחבר במשוואה אחיזה נמוכה מהנורמה, מהירות גבוהה מהנורמה, והנעה אחורית, כדי שהסטה מהירה של ההגה תגרום להתהפכות.
(הנאמר לא מבוסס על מדעים מדוייקים, ולא על ניתוח ממצאים, הכל על פי הבנתו הצנועה של הכותב).
שטח המגע(הפנים) של הצמיג לכביש אינו משנה את אחיזתו.
אני יודע שזה נשמע מוזר אבל, החיכוך נשאר אותו חיכוך
רק שהוא מופעל על שטח קטן יותר, מה שיגרום ליותר מאמצים על הצמיג עצמו.
נראה לי שצמיג שהוא לא מנופח מספיק, הרבה יותר מסוכן ליציבות מכיוון שהוא הופך
ללא יציב(הדפנות שלו מתעותות)
שטח המגע(הפנים) של הצמיג לכביש אינו משנה את אחיזתו.
אני יודע שזה נשמע מוזר אבל, החיכוך נשאר אותו חיכוך
רק שהוא מופעל על שטח קטן יותר, מה שיגרום ליותר מאמצים על הצמיג עצמו.
נראה לי שצמיג שהוא לא מנופח מספיק, הרבה יותר מסוכן ליציבות מכיוון שהוא הופך
ללא יציב(הדפנות שלו מתעותות)
טעות!
כלל מוכח מדעית בהתבסס על נוסחאות (פיזיקה טכנית) כמה שיותר שטח מגע עם אותו מקדם חיכוך פירושו יותר אחיזה .
(ויותר נכון לומר שלחץ אוויר לא מתאים מצמיגים עלול להוביל לאובדן שליטה לעומת "התהפכות" ואני מאמין שה"משורר" אכן התכוון לכך באומרו התהפכות!)
וסים
כלל מוכח בהתבסס על נוסחאות???
תראה לי נוסחא אחת שמאמתת את מה שאתה אומר?!
אם השטח מגע שלך קטן יותר, אז הלחץ על המשטח יגדל בהתאם(משקל זהה)
לכן האחיזה תשאר אותה האחיזה.
(ישנו עניין של ואקום ביין הצמיג לביין הכביש בזמן נסיעה. יכול להיות שזה גורם לאחיזה מוגברת בצמיג אבל לא החיכוך)
יכול להיות. יכול להיות שאין הבדל באחיזה לפי הלחץ בגלגל. יכול להיות שהמשקל עושה את שלו.
אבל אז נשאלת השאלה, למה אנחנו מורידים אוויר בשטח?
איך ניתן להסביר שאחרי 5 ניסיונות כושלים לטיפוס מעלה מסוים,
כל מה שהיה צריך כדי לצלוח את הפסגה היה להוציא עוד 5 שניות של אוויר מכל גלגל?
עם לחץ אוויר כזה בצמיגים, יש לך איזשהי אחיזה על הכביש?
תעשה לך ולשאר הנהגים בכביש 6 טובה, אל תסע במהירות הזאת עם הלחץ אוויר בג'ימני.
סטיה הכי קטנה של ההגה, התחמקות ממכשול למשל, ואתה עלול לסיים על הגג.
אביעד, כשאני בזמנו ביררתי מהו לחץ האויר המומלץ לשלי (מקסיס שטח מלא 205/75/15) הומלץ לי על בין 28-30 PSI...
יש הבדלים באיזה קרקע מדובר..
אני התכונתי לכביש.
אני לא רוצה סתאם לכתוב שטויות, לכן אני אבדוק את עניין השפעת סוג הקרקע על האחיזה
(מחר יש לי את האפשרות הזאת ואני אשתדל לחזור עם תשובות)
אבל אינטואטיבית אני מאמין שבחול למשל: מה שחשוב הוא לא החיכוך, בין הצמיג לחול אלא
יכולת הציפה שלו מעל לחול.
בנוסף אני חושב שברגע שאתה מוריד מספיק אוויר מהגלגל בשטח. הגלגל מגיע למצב שהוא כאילו "עוטף" את פני הקרקע(הגבשושיות)
והכוחות הפועלים אז, הם לא רק כוחות החיכוך.
יש דיון ענק בפורום לנד-רובר מה עדיף? צמיגים צרים או רחבים.
כנראה שזה תלוי בסוג השטח בעיקר.
GodsFather
13-01-10, 16:11
לכו לבדוק את דבריכם -
עלו על אבן עם לחץ אויר של 28 PSI
אח"כ עלו על אותה אבן בלחץ של 15 PSI
ולסיום - בלחץ של 8-10 PSI
תראו מה קורה לצמיג.
זה עונה על עניין ה"חיבוק"/"עטיפה"
בהמשך -
סעו בשטח סטרילי במהירות X עם 28 PSI ונסו לבצע תמרון קל
אח"כ סעו באותו שטח סטרילי את אותו מרחק ואותה מהירות עם 15 PSI
ולסיום, אותם תנאים ובלחץ של 10 PSI.
איך הרכב מתנהג ? איך התגובה בתמרון ואיך התגובה בבלימה ?
*************************
לפני שאתם עושים את כל זה, קראו את מדריך ג'יפולוג לצמיגים. יש שם הסברים גם על העניינים שאתם דנים בהם.
ואומר מנסיוני - יש הבדל בק"מ ובמהירות האמיתית כשמשנים לחץ אויר. בדקתי עם GPS מול מד ק"מ וקמ"ש של הרכב בכמה וכמה רכבים ובכמה וכמה תנאים. לחץ יותר גבוה, מהירות יותר גבוהה ומרחק יותר גדול.
לגבי כל מיני "המליצו לי" - תלוי מי ממליץ. היצרן, הצמיגאי, סתם אחד. יש צמיגאים שבברירת המחדל שלהם ממלאים את הצמיג 30 PSI ,גם אם אין זו הוראת היצרן. זה לא אומר שהם צודקים.
ורק בשביל להוסיף פלפל, ואני עם הסמוראי שלי מגיע גם ל130-140. הטורים נושקים ל5. עם גגון :razz:
לגבי כל מיני "המליצו לי" - תלוי מי ממליץ. היצרן, הצמיגאי, סתם אחד. יש צמיגאים שבברירת המחדל שלהם ממלאים את הצמיג 30 PSI ,גם אם אין זו הוראת היצרן. זה לא אומר שהם צודקים.
ורק בשביל להוסיף פלפל, ואני עם הסמוראי שלי מגיע גם ל130-140. הטורים נושקים ל5. עם גגון :razz:
המליצו לי = אחד שדיי מבין בצמיגים (בהתחשב בעובדה שהוא דיי בכיר בחברת ייבוא צמיגים + מהאחראים על הצמיגים של מאות מכוניות ומשאיות בחברה שאבא עובד בה :rolleyes:). והוא התייחס ספציפית לצמיגי מקסיס שטח מלא שלי (שבגדול אמורים להיות דיי זהים לצמיגי שטח מלא של taxronen)
ועם היחסי העברה שלך, אני מתפלא שב-130 הם לא עוברים את ה-6 :razz:
רק לי נראה לי ששרשור כזה מוביל ל"מפגש" ג'ימני בכביש? :evil:
אפשר להיפגש במנחת בערד ולבדוק תאוצה. הרי בדיוק בשביל זה יש לנו את הגימני והסמוראי. בכל מקרה אני מגיע אחרון, דיון הזוי.
אביעד, כשאני בזמנו ביררתי מהו לחץ האויר המומלץ לשלי (מקסיס שטח מלא 205/75/15) הומלץ לי על בין 28-30 PSI...
הומלץ ע"י מי, אם אפשר לשאול? עריכה: קיבלתי את התשובה לאחר שליחת ההודעה
יש הבדלים באיזה קרקע מדובר..
אני התכונתי לכביש.
אני לא רוצה סתאם לכתוב שטויות, לכן אני אבדוק את עניין השפעת סוג הקרקע על האחיזה
(מחר יש לי את האפשרות הזאת ואני אשתדל לחזור עם תשובות)
אבל אינטואטיבית אני מאמין שבחול למשל: מה שחשוב הוא לא החיכוך, בין הצמיג לחול אלא
יכולת הציפה שלו מעל לחול.
בנוסף אני חושב שברגע שאתה מוריד מספיק אוויר מהגלגל בשטח. הגלגל מגיע למצב שהוא כאילו "עוטף" את פני הקרקע(הגבשושיות)
והכוחות הפועלים אז, הם לא רק כוחות החיכוך.
יש דיון ענק בפורום לנד-רובר מה עדיף? צמיגים צרים או רחבים.
כנראה שזה תלוי בסוג השטח בעיקר.
אני גם לא רוצה לכתוב שטויות למען האמת.
ולמקום שהשרשור הזה גולש, ולתרבות השטח אין שום קשר.
אז נראה לי שאני אפסיק לקרקר פה על 10 קמ"ש פחות או BAR אחד יותר.
אני לא טוען פה שמישהו צודק יותר או פחות.
יכול להיות שזה אחלה לחץ אוויר.
יכול להיות שלא.
סתם העליתי נקודה למחשבה בנוגע לבטיחות.
אני נוסע על ג'ימני בשלושה חודשים האחרונים, אחרי שכל ניסיוני על הכביש (צנוע ביותר, 6 שנים) היה על פרייבטים וקצת על טנדרים. ההתנהגות כביש שלו זוועתית (ביחס לטנדרים גם כן!), ומשם הדאגה שלי נובעת.
ואולי זה הזמן להוסיף:
ג'ימני, 1999, 155K צמיגי AT, אוטומטי.
100 קמ"ש אני ב-3000 ס"לד.
120 קמ"ש 3700.
אנחנו מגיעים עד ל-140, אבל הכרטיס אשראי מצפצף לי שלנסוע על 4,100 סל"ד יעלה לי ביוקר בתחנת הדלק.
נתון מוזר- שאני נוסע עם חלון אחד פתוח, האוטו מאיץ בתחום הביניים (בעגה המקצועית, במקרה של ג'ימני זה תחום קצה 80-120) הרבה יותר טוב מעם חלון סגור.
יכול להיות שזה רק פסיכולוגי.
וכן, השרשור הזה הזוי.
ובכן; הבטחתי לעשות "שיעורי ביית" ולבדוק את עניין האחיזה(החיכוך) בצמיג.
אני אתייחס לתיאור של אביעד, שברגע שהוא הוריד אוויר בצמיג אז "גברה האחיזה" והוא הצליח לעלות את אותו המעלה שליפני כן לא הצליח.
ישנם שני מקדמי חיכוך רלוונטיים בצמיג האחד מתייחס לחיכוך "רגיל" (µ) שהוא מקדם החיכוך הסטטי שעליו דובר רבות והוא אינו קשור בשטח המגע .
המקדם השני, הוא מקדם החיכוך הגלגולי (K ) שמבטא את המדרגה שהצמיג עולה כתוצאה מהעיוות שלו עם שטח המגע . F=(W*K)/r או K=(F*r)/W כלומר ככל שהחלק של-K גדול יותר כך יגדל החיכוך כתוצאה מכוח נורמלי בזווית גדולה יותר, מה שיגרום לחיכוך לגבור מפני ש: F=N*μ
שורה תחתונה היא שהחיכוך יגבר בהוצאת אוויר מהצמיג אבל לא בגלל שטח המגע.
GodsFather
14-01-10, 20:10
כל החפירה הזו בשביל להגיד משהו שאנחנו כבר יודעים ? :lol:
אני מציע לכל מאן דבעי לבוא מחר ובשבת לשער הגולן שליד צומת צמח ולראות את ההשפעות של הוצאת אויר, צמיג גדול, צמיג גדול יותר ושאר טירוף ואח"כ לדון כאן בחפירות שילכו שם :)
ובכן; הבטחתי לעשות "שיעורי ביית" ולבדוק את עניין האחיזה(החיכוך) בצמיג.
אני אתייחס לתיאור של אביעד, שברגע שהוא הוריד אוויר בצמיג אז "גברה האחיזה" והוא הצליח לעלות את אותו המעלה שליפני כן לא הצליח.
ישנם שני מקדמי חיכוך רלוונטיים בצמיג האחד מתייחס לחיכוך "רגיל" (µ) שהוא מקדם החיכוך הסטטי שעליו דובר רבות והוא אינו קשור בשטח המגע .
המקדם השני, הוא מקדם החיכוך הגלגולי (K ) שמבטא את המדרגה שהצמיג עולה כתוצאה מהעיוות שלו עם שטח המגע . F=(W*K)/r או K=(F*r)/W כלומר ככל שהחלק של-K גדול יותר כך יגדל החיכוך כתוצאה מכוח נורמלי בזווית גדולה יותר, מה שיגרום לחיכוך לגבור מפני ש: F=N*μ
שורה תחתונה היא שהחיכוך יגבר בהוצאת אוויר מהצמיג אבל לא בגלל שטח המגע.
בקיצור, מתי מורידים לחץ ל-15 והולכים לדלג על כמה סלעים? :)
סוף סוף תגובה אחת ראויה...:D
חפירות?? תגיד שלא הבנת אני אוכל להסביר לך באופן פרטי:p
(האמת ניסיתי להעלות שרטוט ללא הצלחה)
אמיר; אתה אוהב לבסס ולא לכתוב סתאם אז ביססתי!!
עכשיו נראה אותך אומר אחרת? ;)
כלל מוכח בהתבסס על נוסחאות???
תראה לי נוסחא אחת שמאמתת את מה שאתה אומר?!
אם השטח מגע שלך קטן יותר, אז הלחץ על המשטח יגדל בהתאם(משקל זהה)
לכן האחיזה תשאר אותה האחיזה.
(ישנו עניין של ואקום ביין הצמיג לביין הכביש בזמן נסיעה. יכול להיות שזה גורם לאחיזה מוגברת בצמיג אבל לא החיכוך)
רק עכשיו שמתי לב...
דוגמה אחת מתוך כמה... Fr=Fn*Mr
Fr = התנגדות לגלגול (אחיזה בשפת העם!!!)
Fn = הכוח התקני (משקל מופעל על האופן)
Mr =מקדם חיכוך הגלגל בתנאים אופטימאלים (הכוונה אופטימאלים : במידה והצמיג בא במגע על הדרך כפי שתוכנן . כי זה חושב לפי X ס"מ מרובע גומי אשר בא במגע עם אספלט בעל מקדם חיכון 0.8 יבש ו0.2-0.6 לח... אז אם ה"X" גדל ברור שמקדם החיכוך גדל ובגלל שהוא מצד ימין למשוואה אז ערך ההתנגדות לגלגול "אחיזה" עולה , הרי מקדם חיכוך 1 ס"מ מרובע של גומי על אספלט יבש זה ב100% לא אותו מקדם חיכוך של 20 ס"מ מרובע על אספלט יבש....)
חומר למחשבה חפץ חלקלק אם מנסים להחזיקו בשתי אצבעות ויחליק אנו תמיד נחבוק אותו ביד שלמה בכדי לשפר את ה"אחיזה" ולא יחליק (כשחובקים אנו מגדלים את השטח של העור שבא במגע על החפץ וכך גדל מקדם החיכוך ויחד איתו כוח ההתנגדות לגלגול בטח... במקרה זה הכוח התקני בא לידי ביטוי ב"חוזק" הלחיצה של היד וגם זה מעלה את האחיזה [כוח התנגדות לגלגול] )
נ.ב. ברגע שצמיג בעל לחץ אוויר ממש נמוך "חובק" מדרגת סלע הוא בעצם מעלה את "מקדם החיכוך" בכך שיותר גומי בא במגע עם סלע ורק אחר כך עולה הערך של כוח ההתנגדות לגלגול "אחיזה בדיעבד"!
מצדי העניין סגור( רק ניסיתי להאיר את פני מי שלא יודע. תם ונחתם לו)
וסים
למשוואה אז ערך ההתנגדות לגלגול "אחיזה" עולה , הרי מקדם חיכוך 1 ס"מ מרובע של גומי על אספלט יבש זה ב100% לא אותו מקדם חיכוך של 20 ס"מ מרובע על אספלט יבש....)
וסים
מקדם חיכוך לא משתנה ע"פ גודל המגע.
בפשטות מקדם חיכוך אומר לך: "תגיד לי מה הכוח שגוף מסוים מפעיל על משטח, אני אגיד לך איזה חלק מהכוח (מקדם, בין 0 ל-1) יפעל כנגד כיוון התנועה.
אני שמח שמבחינתך ה"עניין" סגור??;)
אלא שמקדם חיכוך הוא מספר טהור ללא יחידה לכן כל מה שאמרת לא נכון!
מפני שדברת על יחידות מטר בריבוע.
ונמשיך את הכיף....
מישהו יודע איך מחשבים את מקדם החיכוך? איך מגיעים למספר הזה בין 0 ל- 1? (זאת חידה קטנה).
איתי.
ונמשיך את הכיף....
מישהו יודע איך מחשבים את מקדם החיכוך? איך מגיעים למספר הזה בין 0 ל- 1? (זאת חידה קטנה).
איתי.
שני סוגי חיכוך- שתי שיטות שונות.
מקדם חיכוך סטטי. מציבים חפץ על משטח. מטים את המשטח בזווית עד הרגע שבוא העצם מתחיל להחליק. מודדים את הזווית. טנגנס הזווית שווה מקדם החיכוך.
מקדם חיכוך קינטי
הרבה יותר מסובך מזה. יש מתקן מסוים, נראה בערך כמו המתקן שמשתמשים בו במכון טסטים למשל לבדיקת הבלמים. שני הגלגלים המכניים המסתובבים הם מחומר א', והגלגל שמונח באמצע הוא החומר השני.
כדי לחשב את המקדם, יש למדוד את התדירות ואת זמן המחזור של הגלגל (חומר ב) ולהציב בנוסחא המצ"ב כדי למצוא את המקדם.
4*(3.14)^2*L
gT^2
L זה רוחב הגלגל
T זמן מחזור
g כוח הכבידה (8.95? לא זוכר את המספר)
או שיש שיטה יותר קלה? :)
אני יכול להחזיר רגע לנושא הקודם?
האם 3.5-3.7 סלד ל100 קמ"ש זה לא הרבה?
יש משהו שניתן לעשות?
אם הרכב יוצר ככה כנראה שיש סיבה טובה (או שזה מה יש ומה שהמנוע נותן)
זה לא פריבט אז אני לא מבין למה ההשוואה?
אם הרכב יוצר ככה כנראה שיש סיבה טובה (או שזה מה יש ומה שהמנוע נותן)
זה לא פריבט אז אני לא מבין למה ההשוואה?
לג'ימינים אחרים כמובן..חלילה לא למאזדה 3 חדשה...
L זה רוחב הגלגל
T זמן מחזור
g כוח הכבידה (8.95? לא זוכר את המספר)
או שיש שיטה יותר קלה? :)[/QUOTE]
g=9.81 , בקירוב .
כמובן שהוא משתנה באופן מינורי בהתאם לגובה , ולמיקום על פני כדו"א .
אגב לגבי תופעת החולות , אנסה להסביר את זה ללא נוסחאות .
תארו לכם שיש לכם צמיג בגודל של דיסק חיתוך ואתם נוסעים על כביש/חול/שקר כל שהוא, מה יקרה ?
טוב דיי ברור שהרכב לא יתקדם בכלל ושיקע במקום .
הסיבה לכך לא כל כך קשורה לחיכוך , נכון גודל שטח הפנים לא משנה את מקדם החיכוך .
הסיבה לכך היא לחץ , ועכשיו ככל שנגדיל את הלחץ על נקודה ככה היא בעצם "קורסת" בשלב מוקדם יותר . זאת אומרת אם אני נוסע על חול עם צמיג דק או מנופח אני בעצם מגדיל את הלחץ על נקודות המגע , ומכאן בעצם החיכוך בין הצמיג לחול כבר לא ממש קובע , מפני שהצמיג כל הזמן מזיז את החול .
ברגע שאנחנו מורידים אוויר ,אנחנו בעצם מגדילים שטח מגע ... וכמובן מקטינים את הלחץ על השטח ואז באמת אנחנו מקבלים שוב חיכוך(סטטי אם זה מעניין משהו) עם החול אז התנועה היא הרבה יותר אפקטיבית.
אגב אותו הדבר לגבי סלעים , רק ששם כשאנחנו מגיעים לסלע מנופחים, בעצם הצמיג שלנו "קורס" ,ומאבד חומר , כמו החול .
או שאנחנו מעיפים את הסלע קיבינימט . ואז הוא בעצם "קורס" .
לסיכום : תנועת הרכב אינה קשורה רק לחיכוך , אלא גם ללחץ , ככול שהלחץ גדל כך נטיעת החומר לקרוס יותר גבוהה , בין אם זה הצמיג או המשטח עצמו .
במצב זה מקדם החיכוך כבר מאבד את משמעותו .
בג'ימני שלי, 2009 דנדשה, סגרתי גם 140 קמ"ש, עד 130 לא הרגשתי בכלל שאני נוסע, הרכב פשוט ריחף ואם היה לו כנפיים כבר היה ממריא.
בג'ימני 2001 הקודם, 120 והרכב היה רועד כולו, למרות שהיה במצב מצויין, טיפולים תקופתיים כשצריך וכ'ו.
אני יכול להחזיר רגע לנושא הקודם?
האם 3.5-3.7 סלד ל100 קמ"ש זה לא הרבה?
יש משהו שניתן לעשות?
אם לא שינית יחסי העברה אז כן, זה הרבה.
בסמוראי מוזרק לדוג', אתה תעמוד על בסביבות 3K סל"ד ל-100 קמ"ש
אצלי בג'ימני 2001 מהירות של 100 קמ"ש הסל"ד עומד על 3K
110 קמ"ש על 3500 סל"ד
האם זה נורמלי??
גיל,
ידני או אוטומט?
נשמע הגיוני לאוטומט.
גיל,
ידני או אוטומט?
נשמע הגיוני לאוטומט.
סליחה שכחתי לציין שזה אוטומט
GodsFather
07-06-10, 05:44
ואם זה לא נורמלי ? תחליף גיר לכזה של מזדה 3 ? לא מדובר פה על שגיאת מחשב מנוע או על גיר דפוק, תשים לב לממוצע השאלות פה - כולם נוסעים 3K סל"ד ומעלה ולכולם ג'ימני די סטנדרטי ותקין.
חברים, זה לא GTI, זה G-MNI - הוא לא אמור לעוף בכביש כמו אימפרזה. סעו רגוע עם איזה שיר ארצישראלי ברקע עד השטח ושם תראו את היכולות שלו.
די לחפש את השקל מתחת לפנס, עוד 100 סל"ד, פחות 100 סל"ד, זה לא יהפוך לכם את החיים.
אבל אם אתה רוצים להמשיך, בכיף :)
יפה אמרת GodsFather :)
וחברים אם אני עברתי ממכונית ספורטיבית מושחזת עם 172 כ"ס,
שמגיע כמעט ל-240 קמ"ש, לרכב שבקושי יכול לנסוע 140 קמ"ש אז כולם יכולים.
אל תהיו ילדה קטנה.
עם הג'ימני כדאי להיות רגועים על הכביש כמה שיותר,
ובשטח כמו שנאמר כבר להנות יותר מכולם.
ואגב, מה ששמתי לב זה שהג'ימני לא אוהב עליות בכבישים בין-עירוניים.:D
יפה אמרת GodsFather :)
וחברים אם אני עברתי ממכונית ספורטיבית מושחזת עם 172 כ"ס,
שמגיע כמעט ל-240 קמ"ש, לרכב שבקושי יכול לנסוע 140 קמ"ש אז כולם יכולים.
אל תהיו ילדה קטנה.
עם הג'ימני כדאי להיות רגועים על הכביש כמה שיותר,
ובשטח כמו שנאמר כבר להנות יותר מכולם.
ואגב, מה ששמתי לב זה שהג'ימני לא אוהב עליות בכבישים בין-עירוניים.:D
לא הייתה לי ספורטיבית מושחזת
אבל תמיד יהיו געגועים למקסימה V6 3000 כ"ס205:cool:....
עד שמגיעים לתחנת דלק ושמחים מאוד שזה ג'ימני :D
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.