PDA

צפייה בגרסה מלאה : שסתום egr או מחזיר גזים



mi88
24-01-10, 22:28
שלום לחברים

מישהו יודע מה זה שסתום egr והאם זה החלק שמחזיר גזים למנוע
אני מקווה שאני לא טועה במונחים

רציתי גם לשאול אם יש לו השפעה כלשהיא על המנוע וכיצד טפלים בו אם בכלל

והאם הוא חיוני והאם אפשר להוריד אותו ומה ההשפעה של צעד כזה
במנוע דיזל

אני מקדים תודה לכל העונים

BackDoorMan
25-01-10, 00:21
כתבתי פעם מאמר יסודי בנושא , אם תרצה אעלה אותו לכאן .
ה EGR נועד להפחתת פליטת מזהמים , בתמורה לכך המנוע טיפה חלש יותר.

tzagi
25-01-10, 02:02
EGR
מקרר את טמפ תא השריפה ומונע NOX
ברוב מנועי הדיזל משומשים הוא סתום כבר ממזמן.

על קצה המזלג, תריץ חיפוש על המנוע הספציפי שלך וראה אם זה מומלץ או לא

הנה דוגמה למה קורה כשהשסתום נסתם
http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php?t=41288&page=6

אשר צור
25-01-10, 07:22
כתבתי פעם מאמר יסודי בנושא , אם תרצה אעלה אותו לכאן .
ה EGR נועד להפחתת פליטת מזהמים , בתמורה לכך המנוע טיפה חלש יותר.


העלה את המאמר בבקשה.

BackDoorMan
25-01-10, 07:59
אי שם בסוף שנות השישים התעטפה L.A בערפיח ממאיר ה SMOG .
ישבו ב 1972 מהנדסי GM על המדוכה כשאת המחקר הבסיסי הובילו הכימאים האויב המר בערפיחהתגלה כקבוצת גזי NOx
NO או NO2, בבעירה מושלמת הרכב הגזים :
http://img262.imageshack.us/img262/2235/chemistrye4d5f762ls.jpg
ובבעירה לא מושלמת
http://img260.imageshack.us/img260/9734/chemistry2e7ff7cb3bs.jpg

אנו רואים שבבעירה לא מושלמת נוצר גז של NO ( תחמוצת החנקן) המורכב מאטום חנקן ואטום חמצן .
מקודם נודע גז החנקן כגז יציב ואמין ,אבל לכל אחד יש נקודת שבירה...
מחקר נוסף גילה כי בטמפרטורות גבוהות מאוד המתרחשות בתנאי נהיגה מסוימים
תוצרי הפליטה הם אותם אלו המסומנים במלבן המקוקו בטבלה השניה.
לאחר שהגז הנ"ל נפלט לאטמוספירה נוצרת בחסות קרני השמש תגובה כימית נוספת:
למולקולת ה NO נוסף עוד אטום חמצן ומתקבל NO2 שלאחר מכן מתרכב עם גזים נוספים
ויוצר את הערפיח הרעיל (שרשרת התגובות נתונה בפירוט פה (http://www.ausetute.com.au/photsmog.html))
המסקנה המתבקשת לחיסול הנגע היתה :הורדת טמפרטורת הבעירה בתנאים הקשים
בלבד.
איך מורידים טמפרטורה?
הדרך הזולה והפשוטה ביותר הייתה להשתמש בגז יציב שיחליף חלק מתערובת האויר-דלק המוצתת , וימתן את כמות האנרגיה המתפתחת בתא-השריפה הסגור ובכך יקטין את הטמפרטורות הגבוהות .
אלא שגז זה יפריע לביצועים לא? יפריע ,יפריע,
חשבו החכמים שוב והחליטו לוותר קצת על כח וצריכת-דלק .
כעת נותר לבחור מקור לגז המתאים...
אולי אוויר? נההה... אויר מכיל חנקן וחמצן שגרמו לצרה הזו מלכתחילה,
מה עם CO2? גז יציב שלא יתברבר בתהליך השריפה (כי הוא תוצר של שריפה ,ותוצרי שריפה עמידים בשריפה חוזרת) ונמצא בשפע במערכת הפליטה .
הוא יעשה את העבודה.

כך הומצא ה EGR : חיברו מעבר הנשלט ע"י שסתום (מכנית או אלקטרונית)
בין מערכת הפליטה למערכת היניקה .
שסתום זה נפתח בהדרגה עם עליית הסל"ד ,כשסל"ד בסרק הוא סגור.
הבעיה שלפעמים הוא לא נסגר כשהוא צריך להסגר אז נוצרת דליפת וואקום וסרק לא יציב.
http://img48.imageshack.us/img48/3121/egr3yv9.png

http://img48.imageshack.us/img48/6070/egr1mc0.png

הבעיה שלפעמים הוא לא נסגר כשהוא צריך להסגר ואז נוצרת דליפת וואקום והסרק לא יציב.
לעיתים ניתן לנקות אותו (ספריי קרבורטורים )ובכך להחזיר עטרה ליושנה ,לעיתים צריך להחליף.

במבט באיור ניתן לראות דיאפרגמה וקפיץ - כאשר הסל"ד עולה,גם הוואקום עולה
אז הדיאפרגמה מתכווצת (ומכווצת את הקפיץ) ופותחת את השסתום .
כאשר הסל"ד יורד הוואקום יורד ,והדיאפרגמה חוזרת למצבה הרגיל , הקפיץ המחובר לדיאפרגמה משתחרר וסוגר את השסתום.
זאת מערכת הבקרה על השסתום , השסתום אמור להמצא ביחד עם יחידת השליטה .
במקרה הזה הדיאפרגמה היא החיישן עצמו (המופעל ע"י וואקום).
ייתכן מאחר והממברנה בנויה בד"כ מיריעת גומי דקה במשך השנים הגומי התייבש ונסדק והדיאפרגמה נקרעה.
עוד הרחבה בתחזוקת EGR (http://www.smogtips.com/egr.cfm)

אשר צור
25-01-10, 10:44
כלומר ביטול / פירוק של מערכת ה EGR יעשה רק טוב למנוע?

mi88
25-01-10, 11:03
גיא שלום שום דבר לא מקולקל (בלי עיין ברע)

תודה רבה לכל המגיבים על התגובות המלומדות

לדעתי ניתן להסיר את הדבר הזה אבל בטסט תהיה אולי בעיה

וגם צריך לבדוק שאם מורידים את זה החום בתוך המנוע לא עולה מידי

ועלול לגרום נזק לראש מנוע או להתחממות

האם אני בכיוון??

שוב תודה למגיבים

אשר צור
25-01-10, 12:39
לדעתי ניתן להסיר את הדבר הזה אבל בטסט תהיה אולי בעיה

וגם צריך לבדוק שאם מורידים את זה החום בתוך המנוע לא עולה מידי

ועלול לגרום נזק לראש מנוע או להתחממות



לגבי הטסט, תלוי בשנת היצור של הרכב. 1995 ומטה לא מחויב בבדיקת גזים.
למה שחום מנוע יעלה? נראה לי הגיוני יותר שחום המנוע ירד, או לא ישתנה בכלל.

asafk
25-01-10, 20:50
כלומר ביטול / פירוק של מערכת ה EGR יעשה רק טוב למנוע?

בהרבה מנועים זה נכון. חלקם הגדול של המנועים הישנים נבנו בלי EGR והמערכת היא תוספת למדינות מסויימות. אבל דווקא במנועים מודרניים (דגש על מנועי טורבו-דיזל עם גדישה בערכים גבוהים יחסית) הEGR קשור למערכות אחרות, וכאמור, המנוע לא בנוי לעבוד בלעדיו. התוצאה עלולה להיות טמפרטורת גזי פליטה גבוהה מדי (כיוון שטמפרטורת גזי היניקה לאחר הגדישה גבוהה מדי), ולכן נזקים. במנועים כאלו אפשר לבטל את הEGR אך רצוי לנטר את טמפרטורת גזי הפליטה.

אסף.

אמיר ב.
27-01-10, 10:34
איפה נמצא השסתום הזה ואיך יודעים אם הוא תקין או לא? (טראנו 2002, 2.7 טורבו דיזל)

איציק - 4X6ZH
27-01-10, 11:01
תיהיה בטוח שהוא לא תקין .
מוסכים מאד מאד לא אוהבים להתעסק איתו .
הוא ממוקם כחלק מסעפת יניקה וכחלק מסעפת פליטה .בגלל שתמיד עוברים בשסתום גזי פליטה .הוא מתחמם כמו סעפת הפליטה . בדרך כלל הוא נתפס . ( זאת התקלה ) .
ברוב המנועים הוא נתפס סגור . ( וזה מצב מעולה ) זה טוב למנוע .
לפעמים הוא נתפס פתוח ואז מתחילות תקלות שונות ומשונות בדרך כלל זה נגרר לפרוק כללי ניקוי \ החלפה .
הכל היה טוב ויפה כל עוד המערכות היו מכניות ללא כל בקרת מחשב .
היום הכניסו גם המחשב לבקרה לשליטה ולהפעלה של השסתום .
כאן כבר יש דקויות בין יצרן ליצרן וכדאי ללמוד את המערכת לעומק .
אין מה למהר ולפרק מבלי שאתה יודע מה אתה מחפש .
בגדול המערכות האלה עובדות טוב עשרות אלפי ק"מ .
יש לאיכות השמן ולמצב המנוע ( אוכל שמן ) השפעה מידית על תיפקוד השסתום .
מנוע שאוכל שמן תמיד יש אדי שמן בנשם המנוע ומכאן הם נשאבים לשסתום שמעביר אותם למערכת הפליטה . והבוצה השרופה סותמת הכל .
למי שרוצה לעשות טיפול איכותי ויסודי כדאי לפרק הכל ולנקות את כל המעברים במיוחד את אלה בראש המנוע שבהם עוברים הגזים לפני שהם חוזרים לחלל השריפה .
לEGR יש קישור למערכת הקירור \ מים של המנוע . וגם על שסתומי ההפעלה להיות נקיים וזרימת המים חייבת להיות חופשית .

איציק

-->