PDA

צפייה בגרסה מלאה : הגבהה לפורסטר



pinister
13-04-10, 10:02
שלום חברים.
ברשותי פורסטר משנת 1999.
הרכב הוגבה בעבר על ידי ספייסרים (אלה המאושרים על ידי יפאנאוטו).
בהמשך "שודרגה" ההגבהה לקפיצי הגבהה (לאוולס) ובולמי קוני עם מהלך ארוך (אינסרטים צהובים). זה נעשה במוסך שעסק בשיפור רכבי שטח (ונסגר לפני כשלוש שנים).
ההגבהה גרמה נזק לרכב כי בזמן הרכבת ההגבהה הנוכחית לא פורקו הספייסרים (מה שגרם לרכב להיות גהבוה מדי ולמאמצים ברכיבים שונים), מהלך הבולמים ארוך מדי, הקפיצים קשים מדי, וכדי להרכיב את הבולמים היה צורך לחתוך את הבולמים המקוריים ולהפוך אותם ל"כוסות", לקדוח בהם חור מלמטה, להשחיל את הקוני פנימה ולרתום אותם עם ברגי 12 מ"מ, כאשר הם היו משתחררים מפעם לפעם.
לאחרונה החלטתי לטפל בנושא.
ביררתי במספר סדנאות.
קיבלתי בפועל הצעות בשני כיוונים שונים:
1. החזרת הספייסרים והרכבת קפיצים מקוריים ובולמים מקוריים או דומים.
2.הגבהת הרכב באמצעות קפיצי הגבהה (מתוצרת king springs) המגביהים את הרכב ב-4-5 ס"מ וקשיחים במעט מהקפיצים המקוריים (כדי לייצב יותר את הרכב בעקבות ההגבהה).
בנוסף, הציעו לי (באופן כללי...), קויל אוברים, אך עדיין לא קיבלתי הצעה ממשית.
ההצעה הראשונה מחזירה את הרכב למצב שלפני ה"שידרוג", והיא הגיונית. מצב הבולמים (מהלך עד פתיחת וסגירת מהלך) נשאר כפי שהיה ברכב במצבו המקורי. מה שמוותרים כאן הוא על האפשרות להשיג מהלך בולם ארוך יותר, כי אפשר לנצל את ההגבהה ולהתקין (אם יש) בולם ארוך יותר (בכ-5 ס"מ) שהאורך הסגור שלו הוא כמו של המקורי, והאורך הפתוח שלו הוא כמו של המקורי + ההגבהה.
ועוד בהקשר לאפשרות הזאת: נראה לי שעדיפים קפיצים קשיחים מעט יותר מהמקוריים (לא קפיצי הגבהה אלא כאלה שתחת משקל הרכב מגיעים לגאורך זהה למקוריים).
גם הוצעו לי כאופציה בולמי בילשטיין, אולם הבנתי שאלה תוכננו ל-B4 והמהלך שלהם קצר יותר מאלה של הפורסטר.
האפשרות השניה בעייתית. אמנם יש יתרון לקפיצי הגבהה (האפשרות להתקין בולמים ארוכים יותר), אולם שם הוצע לי להשאיר את הבולמים המקוריים, ואפילו לא להאריך את מוט הבולם (שזו לדעתי הדרך היחידה להגביה רכב כמו הפורסטר עם קפיצי הגבהה וללא שינוי הבולמים). בדרך זו הבולם יפתח מהלך מהר יותר, כי המהלך שנשאר לו עד פתיחה מלאה קטן במידת ההגבהה (בעצם קצת פחות, כי הגלגל ממוקם בקצה הזרוע, והבולם קצת יותר בפנים.
משתי האפשרויות נראית לי הראשונה, אולם רציתי, לפני שאחליט סופית, לבדוק אם ישנן אפשרויות נוספות.
לי עדיפים קפיצי הגבהה (המגביהים את הרכב ב-4-5 ס"מ וקשיחים במעט מהקפיצים המקוריים) עם בולמים ארוכים יותר (ב-4-5 ס"מ מהמקוריים) המתאימים למתלי הפורסטר (אינם דורשים "ניתוח"), בתוכם מותקן bump stop והם קשיחים במקצת (אפילו עדיפה אפשרות כיוונון) מהבולמים המקוריים.
אשמח אם מישהו יוכל "לתרום" אינפורמציה.
ולא, אין לי כוונה להחליף את הרכב.
תודה.
פיני.

ארז
14-04-10, 10:03
אומנם לא האופציה הזולה ביותר,אבל יש לך פתרון מצויין של קוייל אוברים, חברת בולסטר מיבאת את חברת k-sport.
יש לך פרסומת במעלה הדף ליצירת קשר איתם

pinister
14-04-10, 10:51
תודה ארז.
דיברתי עם שי מבולסטר.
ל-K SPORT אמור להיות סט כזה המתאים לפורסטר הישן.
בשבוע הבא הוא אמור לחזור אלי עם נתונים.
פיני.

GodsFather
14-04-10, 11:13
אפשר שאלה - איך ההגבהה משפיעה על הציריות ?

pinister
14-04-10, 11:25
כל גלגל נמצא בקצה זרוע, כאשר הציר שלה רתום לגוף הרכב.
הזרוע אלכסונית, עם ירידה לכיוון הגלגל.
במקביל לזרוע נמצאת הציריה, כאשר גם היא אלכסונית, מקבלת את התנועה מהיציאה (האופקית) מהדיפרנציאל דרך קרדן (אלמנט המעביר תנועה זויתית, שבתוכו צירים בשני מישורים), ומעבירה אותה לציר הגלגל (שגם הוא אופקי) דרך קרדן נוסף.
כל הגבהה של הרכב מרחיקה את הגלגל מגוף הרכב ומגדילה את זוית הזרוע, וכך גם גדלה זוית הציריה.
ככל שזוית הקרדן גדלה המאמצים הפועלים עליו גדלים בהתאם.
בנוסף על כך, ככל שזוית הציריה גדלה, היא "נשלפת" החוצה מהדיפרנציאל, כך שבהגבהה "מוגזמת" היא עלולה "לצאת" מהתושבת שלה, וזה בנוסף למאמצים בקרדנים.
בברכה.
פיני.

GodsFather
14-04-10, 11:35
כן, את זה אני יודע ידידי, אני תוהה בעניין ההגבהה שאתה רוצה לעשות, כיצד היא משפיעה על הציריות.

מדברייך, עלול להיות נזק או שגובה ההגבהה שאתה רוצה הוא המקסימום האפשרי ?

מה לגבי הארכת ציריות ?

pinister
14-04-10, 12:19
כל מי שקשור להגבהת פורסטר אומר ש-5 ס"מ הוא הגובה המקסימלי להגבהה.
תיאורטית, ניתן (למרות שלא טרחתי לבדוק) להאריך את הציריות, מה שימנע את שליפתן מהדיפרנציאל, אולם זה לא יגרע מהכוחות הפועלים בקרדנים.
בנוסף, הכניסה לדיפרנציאל מהקרדן העליון בנויה כגל-כוכב, המאפשרת תנועה פנימה והחוצה. מתלים ארוכי מהלך שיאפשרו תנועה גדולה של הגלגלים למעלה-למטה, יגרמו גם לתנועה גדולה פנימה-החוצה של החיבורים האלה, ויתכן שמבנה היציאה מהדיפרנציאל אינו מאפשר מהלך גדול.
אבל, בהתחשב בכוחות בקרדנים, ובעובדה שיש גבול להשקעות (מי שרוצה רכב שטח "אמיתי" אינו קונה פורסטר...), הגבהה של 5 ס"מ לרכב כמו פורסטר מספיקה למה שהוא אמור לעשות.
בברכה.
פיני.

GodsFather
14-04-10, 12:23
ושיפור של הקרדן ליכולת עבודה בזויות כאלה אינו אפשרי ? אני יודע מנסיון שכן, השאלה אם זה אפשרי בפורסטר.

מסכים איתך לגבי גבול השיפור השפוי, אבל השפיות לא ממש נוכחת בפורום הזה :)

pinister
14-04-10, 12:31
יתכן שזה אפשרי, אולם אין בכוונתי לברר את זה.
יש גם דרכים אחרות להגביה פורסטר: למשל, הגבהת כל הבודי אבל השארת שרשרת ההנעה באותו גובה, מה שלא יגרום לשינוי זויות הזרועות והציריות, אבל יגרום לגחון הרכב להתרומם.
אבל, אם השתמשת במילה "שפיות" (ואתה יכול להבין מהחתימה שלי ש"קצת" עברתי את גבול ה"שפיות המקובלת"), אין לי מספיק משאבים (זמן וכסף) לבדוק את כל האפשרויות לשיפור הפורסטר (שלא לדבר על כך שגם כך איני נהנה ממנו כל הזמן כי הוא "מבלה" בשיפורים בחלק ניכר מהזמן), ולא הייתי רוצה לעמוד בפני אישפוז כפוי (שלי ושל הרכב)...
בברכה.
פיני.

GodsFather
14-04-10, 12:34
מעניין יהיה לראות את התוצאה, אם תרצה להעלות קצת תמונות.

pinister
14-04-10, 12:41
אשמח לעשות זאת, אחרי שאחליט מה לעשות ואחרי שזה יבוצע.
אם מדובר על הספייסרים, אין בזה שום דבר מיוחד. מסתובבים בארץ לא מעט פורסטרים עם ההגבהה הזאת.
אם מדובר על קויל אוברים, יתכן שהרכב שלי יהיה הפורסטר הראשון עם ההגבהה הזאת, ויתכן שזה יהיה שווה התייחסות, ואם זה יהיה מוצלח יוכלו אחרים (אם יהיו מספיק "לא שפויים" כמוני...) לעשות את זה. אני מניח שליבואן יהיה אינטרס להציג את זה.
בינתיים, המצב הנוכחי הוא בושה: לזה שהתקין את המערכת (ועדיף שלא אזכיר את שמו) וגם לי (על כך ש"סחבתי" את הנושא כל כך הרבה זמן).
בברכה.
פיני.

GodsFather
14-04-10, 12:50
מסתובבים פה בפורום בעלי מקצוע עם גישה לקויל-אוברים, אולי מישהו ירצה לתת כתף ולהפוך את הפרויקט הזה שלך לרווחי לשני הצדדים.. לך תדע :)

שיהיה בהצלחה.

pinister
14-04-10, 13:08
שלום למנהל הפורום (אשמח לדעת את שמך. זה נחמד יותר...).
תודה על העצה.
פניתי לנציגים של שתי חברות (בארץ) העוסקות בנושא.
כבר כתבתי קודם ששי מ"בולסטר" אמור לחזור אלי עם פרטים ממוקדים יותר בשבוע הבא.
גם איציק מ"אאוטבק טכנולוגיות" אמור ליצור אתי קשר בשבוע הבא, ואשמע מה יש לו להציע.
אני יודע ש"מסתובבים" בפורום (וגם ב"ג'יפטריפ", אני מניח, וסביר להניח שאותם אנשים "מסתובבים" בשני הפורומים) בעלי מקצוע, ואשמח לקבל עוד אינפורמציה על קויל אוברים (או אפילו פתרונות אחרים, למרות שהנטיה שלי היא לכיוון הקויל אוברים) המתאימים לרכב שלי.
אבל אין לי כוונה להתחיל ב"מחקר ופיתוח" (אני עוסק בזה בחיי היומיום. אני מתכנן מכונות במקצועי) כי הספיקו לי (ולרכב שלי...) נסיונות העבר.
אני מעדיף להשתמש במערכות המתאימות לרכב שלי ושהורכבו ועובדות בהצלחה, ואני מניח שנסיון כזה יש רק בחו"ל, כי בארץ כנראה שעדיין לא הורכבו מערכות כאלו לרכב מסוג זה.
אם יש מערכת כזאת (אם יש יותר מאחת אפילו אהנה מה"זכות" לבחור...) והמחיר "שפוי" (הנה, חזרנו לזה...), אתקין אותה. אם אין משהו מתאים שנוסה ועובד בהצלחה אני מעדיף את שיטת "יפנאוטו" (כי טוב ציפור אחת ביד משתיים על העץ...).
ההעדפה שלי להתקנת המערכת תהיה אצל היבואן, או בסדנה העובדת יחד עם היבואן. אם מדובר על הספייסרים סביר להניח שאתקין אותם בסדנה שביקרתי בה ושם הוצע לי "לחזור" לשיטה הזאת.
בברכה.
פיני.

GodsFather
14-04-10, 13:12
השם זה אמיר.

אם כך, נמתין לעדכונים שלך בעניין.

-->