PDA

צפייה בגרסה מלאה : מערכת קירור- תקלה ושאלת היגיון (מיכל עיבוי לא מתפקד)



יונתןמצפה
17-04-10, 21:02
בסמוראי מותקנת מערכת קירור פתוחה (?) הכוללת רדיאטור+פקק מילוי, ומיכל עיבוי.
לאחרונה קרה לי מספר פעמים שהרכב התחמם יותר מבד"כ (קצת מעל לחצי) וזה דבר יוצא דופן, במיוחד לאור הטמפרטורה הלא גבוהה וללא מאמץ משמעותי.
בבדיקה גיליתי כי המים במיכל העודפים היו קרים, קרי- המים החמים לא יצאו מהפקק לכיוון מיכל העודפים.
על פניו- בעיית פקק. אממה, מכיוון שהרכב התחמם ללא הצדקה, אני נוטה להניח שיש בעייה ביכולת פיזור החום/קיבולת החום של המים ברדיאטור מה שמוביל אותי למחשבה שלא נבנה מספיק לחץ ברדיאטור. זה גם מסביר את העובדה שמיכל העודפים לא התמלא. ידוע כי מים בלחץ נמוך יותר מתחממים מהר יותר וזו גם הסיבה לצורך בלחץ גבוה ברדיאטור.
מספר נתונים חשובים:
1. הרדיאטור איננו מקורי וידוע לי כי יש נזילה קטנה מאד מאד מתחתית הרדיאטור אבל ממש ממש לא דרמטית. לא תמיד נוזל- כנראה שתלוי בחום וכו'. פעם במספר שבועות ממלא ככוס מים. מכון הרדיאטורים לא הצחליח לאתר את הנזילה בבדיקת לחץ כולל עם רדיאטור מפורק בבריכת מים...
2. אין נזילה נראית לעין מכיוון פקק הרדיאטור (בעבר היה וטופל).
3. מדובר ברדיאטור נחושת מיצור עצמי של מכון רדיאטורים
4. הרכב קיבל נוזל פרסטון ירוק מיומו הראשון אצלי וכך זה כבר למעלה מ 100,000 ק"מ...
5. בעבר בעת עליית הטמפ' של המים, מיכל העודפים כן היה מתמלא/מתחמם, אבל לא תמיד המים היו חוזרים לרדיאטור. לדעתי בגלל החור הקטן שציינתי לעיל- נכנס אוויר במקום הוואקום שאמור להחזיר את המים ממיכל העיבוי.
6. חשוב- בעת ההתחממויות האחרונות לא היו חסרים מים בכלל, לא כשהרכב קר ולא חשהתחמם! (ולא מיליתי מים כבר כמה שבועות. לכן לא נראה לי שהבעייה היא בגלל החור הקטן שכרגע עושה רושם שבכלל לא נוזל...)

אנסה לנסח את השאלה בצורה ברורה: האם ההתחממות היא בעקבות אי בניית לחץ ואם כן מה הסיבה. ובמידה ולא מה עוד זה יכול להיות.
מקווה שיש מספיק נתונים- אשמח לשמוע רעיונות של מה לבדוק.

*אני נוטה להניח שאין בעיית קירור מהותית כגון רדיאטור סתום/תרמוסטט/משאבת מים/ראש מנוע וכו' אחרת הייתי מצפה לראות מעבר של מים חמים למיכל העיבוי
תודה
יונתן

shmulikbg
17-04-10, 22:33
דווקא מצב של טרמוסטט סגור, יגרום לך להתחממות מנוע מבלי
שהרדיאטור יתחמם...אלא כשממש יהיה חם במנוע.
מזכיר לך שחיווי הטמפ' נמצא בראש, ואם הרדיאטור לא מתחמם/מעלה לחץ,
סביר מאוד להניח שהטרמוסטט מונע זאת ממנו.

קיד
17-04-10, 22:37
בסמוראי
אנסה לנסח את השאלה בצורה ברורה: האם ההתחממות היא בעקבות אי בניית לחץ ואם כן מה הסיבה. ובמידה ולא מה עוד זה יכול להיות.יונתן
אין שום קשר!
גם ללא פקק בכלל המערכת פועלת ומקררת.


*אני נוטה להניח שאין בעיית קירור מהותית כגון רדיאטור סתום/תרמוסטט/משאבת מים/ראש מנוע וכו' אחרת הייתי מצפה לראות מעבר של מים חמים למיכל העיבוי
תודה
יונתן
נטיה לא טובה.

טרמוסטט תקול, סיבה מצויינת.
משאבת מים אשר נאכלו לה הכנפיים של המאיץ, סיבה מצויינת.
מניפה לא תקינה, סיבה מצויינת.
ראש מנוע? לא סביר בהתאם לעובדה שנוזל קירור לא עובר למיכל העודפים.

בברכה,
קיד.

יונתןמצפה
17-04-10, 22:39
דווקא מצב של טרמוסטט סגור, יגרום לך להתחממות מנוע מבלי
שהרדיאטור יתחמם...

אם זה לא היה ברור אז אני מדגיש- הרדיאטור היה חם, מיכל העיבוי קר. אין לי ספק שהטרמוסטט היה פתוח- הצינור העליון של הרדיאטור כולל בית טרמוסטט היו חמים.
בעבר היה לי טרמוסטט תפוס- אני מכיר את הסימפטום. זה לא זה.

יונתןמצפה
17-04-10, 22:46
אין שום קשר!
גם ללא פקק בכלל המערכת פועלת ומקררת.

נטיה לא טובה.

טרמוסטט תקול, סיבה מצויינת.
משאבת מים אשר נאכלו לה הכנפיים של המאיץ, סיבה מצויינת.
מניפה לא תקינה, סיבה מצויינת.
ראש מנוע? לא סביר בהתאם לעובדה שנוזל קירור לא עובר למיכל העודפים.

בברכה,
קיד.

קיד- תודה על התגובה.
משאבת המים תוחלף בקרוב יחד עם החלפת רצועת טיימינג. (בכל מקרה תכננתי להחליף בלי קשר לתקלה).
ידוע לי שמערכת הקירור אמורה לעבוד גם עם פקק פתוח, אבל האם אין זה נכון שלחץ תקין במערכת יגדיל את יעילותה?
בנוסף, כל התקלות שציינת אכן אפשריות, אבל האם במצב כזה של התחממות מתונה לא הייתי צריך לצפות להתחממות גם של המים במיכל העיבוי?

לגבי תקינות שאר המערכת- התופעה הופיע לראשונה (בתקופה האחרונה) בדרך חזרה מטיול פסח של 3 ימים בשרב במדבר, עם רכב עמוס כולל דיונות ומעט זחילות וטיפוסים איטיים. לאחר שהרכב לא התחמם בכלל כל הטיול, ההתחממות הנ"ל הופיע על כביש 6 במהירות של 90 קמ"ש...

סוזי המשתוללת
17-04-10, 22:50
1) תקשיב לדוקטור (קיד)
2) תבדוק שהפאן קלאץ שלך תקין
3) בסמוראי חיישן הטמפרטורה ממוקם בבית הטרמוסטט אם כי יכול להיות שבסמוראי מוזרק יש עוד יוניט אחד גם למחשב

גיא
17-04-10, 22:55
מניפה לא תקינה נישמע טוב, מצמד ויסקוזי של מאורר מנוע.
קשה לבדוק את המצב שלו.
האם הרכב מתקרר מיד כשמאיטים ?


קיד- תודה על התגובה.
משאבת המים תוחלף בקרוב יחד עם החלפת רצועת טיימינג. (בכל מקרה תכננתי להחליף בלי קשר לתקלה).
ידוע לי שמערכת הקירור אמורה לעבוד גם עם פקק פתוח, אבל האם אין זה נכון שלחץ תקין במערכת יגדיל את יעילותה?
בנוסף, כל התקלות שציינת אכן אפשריות, אבל האם במצב כזה של התחממות מתונה לא הייתי צריך לצפות להתחממות גם של המים במיכל העיבוי?

לגבי תקינות שאר המערכת- התופעה הופיע לראשונה (בתקופה האחרונה) בדרך חזרה מטיול פסח של 3 ימים בשרב במדבר, עם רכב עמוס כולל דיונות ומעט זחילות וטיפוסים איטיים. לאחר שהרכב לא התחמם בכלל כל הטיול, ההתחממות הנ"ל הופיע על כביש 6 במהירות של 90 קמ"ש...

יונתןמצפה
17-04-10, 22:57
1) תקשיב לדוקטור (קיד)
2) תבדוק שהפאן קלאץ שלך תקין
3) בסמוראי חיישן הטמפרטורה ממוקם בבית הטרמוסטט אם כי יכול להיות שבסמוראי מוזרק יש עוד יוניט אחד גם למחשב

שמוליק תודה!
1. ברור ברור, מקשיב והדברים ייבדקו.
2. בעבר הרחוק היה לי חשד בפאן קלאצ' לא תקין. הוא הוחלף לחדש מקורי (ויקר:mad:), למרות שיש קושי לקבל אינדיקציה וודאית על פאן קלאצ תקול. הפעם הבעייה נראית שונה.
3. היוניט חום של השעון ממוקם אכן בבית הטרמוסטט ובעבר (הרחוק גם כן) ביצעתי לו החייאה לאחר שהחוט נתלש. הוא הולחם חזרה ונאטם ומאז כפי שציינתי לא היו איתו בעיות.
האם לדעתך יכול להיות שהיוניט של המחשב הוא זה שעושה את הבעיות ואולי בכלל החום שמהחוג הראה אינו אמין?
למיטב הבנתי המחוג מחובר רק ליוניט הטיפש שבתוך בית הטרמוסטט ואילו היוניט של המחשב אמון רק על עבודה יעילה של מערכת ההזרקה.
בכל מקרה, אין אינדיקציה על תקלת מחשב כזו או אחרת (לפחות לפי נורת הצ'ק אנג'ן שנדלקת עם הסוויצ' ונכבת מיד לאחר ההתנעה כפי שהיא אמורה)

יונתןמצפה
18-04-10, 11:12
שלום שוב
אשמח כרגע להתמקד בשאלה: מהו ההסבר לכך שמיכל העיבוי לא לקבל את המים החמים מהרדיאטור?
כל שאר הנקודות שעלו נכונות וייבדקו. מה שלא ברור לי זה אם כבר יש התחממות שמקורה בתקלת מערכת אחרת (כפי שקיד הציע), מדוע המים החמים לא מגיעים למיכל העיבוי?
אני מזכיר שוב שההתחממויות לא היו קיצוניות (מעט מעל אמצע המחוג), ובד"כ לאחר עצירה וכיבוי רגעי של המנוע הכל חוזר לקדמותו (עד הפעם הבאה...)

**נקודה נוספת, היא שלדעתי מערכת הקירור במצבה הנוכחי היא מעט גבולית במצבי חום קיצוניים (או יכולת קירור קשה- קרי זחילות וכד'). זאת מכיוון שהרדיאטור הוא רדיאטור נחושת שמידותיו הועתקו מהרדיאטור אלומיניום המקורי של הרכב. בנוסף, לפניו יושב מעבה המזגן המקורי של הרכב.
עד כמה שאני יודע נחושת היא בעלת יכולת פיזור חום ירודה משל אלומיניום.
זו הסיבה שאני חושד בכך שאם אין מספיק לחץ ברדיאטור (מסיבה כלשהי?) יכולת הקירור יורדת ולכן נצפת התחממות לא דרמטית אבל יותר גדולה ממה שב"כ הרכב הזה רגיל.

דבר נוסף ששכחתי- בעבר הפקק לא היה אוטם במצבי לחץ, וכשאר הרכב היה חם הייתי לעיתים רואה יציאה קטנה של מים מהפקק אל מחוץ לרדיאטור (קרי- מהגומיה החיצונית). התופעה הייתה מלווה בהתחממות קלה. קיפוף קל של לשוניות הפקק פתרה את הבעייה, ולאחריה לא נצפתה אותה התחממות. שוב- מעיד על תפקוד לא אופטימלי כאשר יש בעייה לייצר לחץ...
(אגב, נמאס לי כבר לקנות את הפקקים הסיניים המעפנים שמיד אחרי שקונים אותם ובודקים אותם עם מכשיר לחץ במכון רדיאטורים הם לא מחזיקים לחץ... קיפוף קל של הלשוניות עשה עבודה יותר טובה מלהחליף (שוב) את הפקק....)

תגובות של מומחים (קיד?) ייתקבלו בהערכה רבה מאד.

תודה
יונתן

shmulikbg
18-04-10, 12:32
נקודה נוספת שיש לבדוק, כשהרדיאטור חם, אם צינור עליון רפוי או בלחץ.
זה ייתן לך אינדיקציה על רמת הלחץ ברדיאטור. במידה והוא אכן בלחץ,
כנראה שהפקק לא פותח בלחץ הנכון.

יונתןמצפה
19-04-10, 20:16
היום נסעתי עם הרכב מחיפה לטקס בגוש עציון וחזרה ולהלן עדכונים (חלקיים):
1. היום היה חם מאד, במיוחד ביחס לשבועות האחרונים.
2. ווידאתי לפני היציאה מהבית שהרדיאטור מלא ומיליתי מים במיכל העיבוי בדיוק עד לקו הליון.
3. בנסיעה רגילה בכביש 6, המחוג התחיל לעבור את החצי רק לאחר כשעה נסיעה. (ושוב- התחממות מינורית ולא דרמטית)
4. עצירה ובדיקה במהלך הנסיעה (כאשר המחוג מעט מעל החצי) עם מנוע מונע הראתה:
א. כמות מים מעל למקס' במיכל העיבוי. ב. המים במיכל העיבוי לא היו חמים. ג. נבדק הפן קלאצ' בשיטה האסורה בעדינות עם היד (וסמרטוט) והפעלת כח מתון- המאוורר המשיך להסתובב. (בעבר עם הפאן קלאצ' הקודם הייתי מצליח לעצור אותו). צלעות המאוורר שלמות ותקינות ד. הן צינור המים העליון והן התחתון שמובילים לרדיאטור חמים ובלחץ, כולל בית טרמוסטט חם.
5. בהמשך הנסיעה (ולאחר שהמנוע היה כבוי לכרבע שעה) המחוג חזר להיות בשליש התחתון והחל שוב לטפס עם תחילת העליות לכיוון גוש עציון מעמק האלה.
6. בשלב הזה מיהרתי ולא עצרתי לבדוק שוב את הסימנים... אבל, כעבור מספר דקות, ולאחר שכיביתי את אורות הדרך המחוג חזר להיות בשליש התחתון ונשאר שם עד שהחניתי את הרכב בחנייה של בית העלמין בכפר עציון.... ואני מזכיר- מיהרתי ואימצתי את הרכב כמעט עד למקסימום שהוא יכול לנסוע בעליות האלו.
7. בהמשך היום נסעתי לי"ם עם מזגן דולק (עד אותו רגע ללא מזגן): עד ירושלים, כולל פקקים ארוכים בתוך העיר- הרכב לא התחמם ולא הגיע לחצי. בהמשך, ובמיוחד בעליות לקסטל מכיוון ירושלים, הרכב שוב התחמם מעט והפעם עם מזגן כבוי ואורת כבויים (בדומה לדרך הלוך). במהלך עצירה בקסטל אצל חברים נבדקו שוב המים במיכל העיבוי והפעם הם היו חמים יחסית, אבל לא רותחים..

מספר תובנות (עד לתובנות של המומחים):
1. ייתכן ואני מחפש את הבעייה במקום שבו היא לא קיימת
2. לכאורה עושה רושם שיש קשר בין הדלקת אורות הדרך לבין עליית המחוג, אך מכיוון שלא הצלחתי לחזור על הבדיקה עם תוצאות זהות בכל הפעמים אני לא יכול לומר שהקשר קיים בוודאות.
3. מערכת הקירור של הרכב עובדת באופן תקין, למעט מקרים מסויימים, קרי- אם עליתי את העליות לגוש כפי שמתואר ללא התחממות הרכב בחום שהיה ובמאמץ שהבאתי אליו את הרכב אז כנראה שהוא יודע לעבוד כמו שצריך
4. ייתכן וטרמוסטט משוגע גורם לכל אותם מצבי רוח. יתכן ויוחלף בקרוב
5. יתכן ויש בעייה חשמלית כלשהי שמשגעת את מחוג החום וגורמת להתנגדויות שונות אשר פוגעות באמינות הקריאה. יחד עם זאת, בד"כ לאחר כיבוי המנוע והדלקתו מחדש החום יורד משמעותית ומייד, דבר שמערער את התאוריה הנ"ל.
במידה וזה כיוון בדיקה נכון- אשמח להדרכה לטפשים כיצד יש לבדוק את זה.

שיהיה לכולם חג מנגל שמח וטעים.
יונתן

itay
19-04-10, 20:28
5. יתכן ויש בעייה חשמלית כלשהי שמשגעת את מחוג החום וגורמת להתנגדויות שונות אשר פוגעות באמינות הקריאה. יונתן


אני חשבתי שזה רק אצלי.....

מחוג הדלק והחום נותנים קריאה יותר נמוכה עם אורות ראשיים כבויים. הדלקה של האורות מעלה גם את החום וגם את הדלק במילימטר או שניים בקצה המחט.

כך המצב גם אצלך?

איתי.

יונתןמצפה
19-04-10, 20:47
אני חשבתי שזה רק אצלי.....

מחוג הדלק והחום נותנים קריאה יותר נמוכה עם אורות ראשיים כבויים. הדלקה של האורות מעלה גם את החום וגם את הדלק במילימטר או שניים בקצה המחט.

כך המצב גם אצלך?

איתי.

או ווה... שמעתי כבר ען עוד מישהו שזה היה ככה אצלו- עד היום לא ממש אכלתי את זה.
לגבי הדלק- מחוג הדלק שלי תמיד בירידה למעט עם קשור לזה כרטיס אשראי.
לגבי החום- אכן עושה רושם שהוא מעט עולה עם הדלקת האורות. בקצב איטי. עד היום היה קשה לי לבודד את התחושה הפסיכולוגית שלי שהוא עולה מהתופעה האמיתית.
יש לזכור גם שהדלקת אורות מעלה באופן מסויים את ההתנגדות על המנוע (מצד האלטרנטור). לא מאמים שזה צריך לעלות את חום המנוע אבל במנועי הכלום האלו לך תדע.

landrover
20-04-10, 08:27
מניסיון - הזזה של המחוג עם הדלקת האורות - לרוב מינוס לא טוב ללוח שעונים ....או לשעון עצמו.

חבר חוט מינוס בריא מהמצבר ללוח שעונים ותראה אם הבעיה משתפרת.

אמיר.

יונתןמצפה
03-05-10, 09:42
משאבת מים אשר נאכלו לה הכנפיים של המאיץ, סיבה מצויינת.
.

אתמול הוחלפה המשאבה כחלק מטיפול החלפת רצועת טיימינג.
המשאבה נוצצת כביום היוולדה לאחר שעברה 100,000 ק"מ וקיבלה כל חייה נוזל פרסטון איכותי.
כרגע האופציות להתחממות הם רדיאטור לא מספיק יעיל או בעיית מינוס ללוח השעונים.
תמונות של המשאבה ניתן לראות כאן (http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php?p=310167#post310167)

יונתן

GodsFather
03-05-10, 10:01
לך למכון רדיאטורים שיש לו אקדח טמפ'. תבדוק את הטמפ' וכך תדע אם מדובר באמת בבעיית חום או שמא רק עניין חשמלי.

יונתןמצפה
03-05-10, 10:14
לך למכון רדיאטורים שיש לו אקדח טמפ'. תבדוק את הטמפ' וכך תדע אם מדובר באמת בבעיית חום או שמא רק עניין חשמלי.

זה היה אפשרי אם בעיית החום הייתה קבועה. כמו שכתבתי כבר, בד"כ הכל תקין ולעיתים ם ובלי שום הסבר ברור (לי בכל אופן...) המחוג עולה מעט יותר מהרגיל.
אני צריך להיות בדיוק בסמוך למכון עם אקדח כשמרפי בוחר לקפוץ לביקור ולהעלות לי את המחוג...

GodsFather
03-05-10, 10:20
יש בזה משהו.

או להשאיל את האקדח ולנסות לדמות את המצב במסלול שמוכר לך. אני יודע שזה קיצוני, אבל אני בטוח שתוכל להגיע לסידור כלשהו.

-->