alal
12-08-10, 07:06
החלטתי לשתף אותכם בתהליך אשר עברתי במהלך החודש וחצי האחרון .
חפרתי בכל הפורומים ומדתי המון מנסיונם של אחרים.
מאחר וראיתי שהבעיה לא נפתרת לגמרי בתהליכים הסטנדרטיים החלטתי להכנס בעובי הקורה ולחקור את הבעיה לעומק (עד כמה שניתן באמצעים ביתיים).
:evil:הבעיה :
מנוע 4L אשר היה מתחמם ביום חם של 35C בשטח ,4X4L כאשר המזגן עובד רצוף.
:?: מה בוצע מיידית ,לא פתר את הבעיה אולם שיפר את המצב:
:confused: הרמת מכסה מנוע בחלקו האחורי.
:confused: החלפת טרמוסטט למקורי , מכסה רדיאטור למקורי .
:confused: החלפת Fan Clatch (זמנית ואחר כך החזרת המקורי)
:confused: ניקוי רדיאטור יסודית.
:confused: החלפת רדיאטור ( בדיעבד היה מיותר)
:confused: החלפת המים לאיכותיים - פרסטון.
:confused: הוספת שני מאווררי SPAL דוחפים + פיקוד ידני + פיקוד מהמזגן + נורת ביקורת בתא בנהג.
:confused: הוספת קולר גיר וניתוק השמן מרדיאטור המים.
לאור המצב החלטתי לבצע בדיקה יסודית יותר (כאשר אני משתף ומתייעץ בחברים מהאתר בהתלבטויות(דני-שועל/ ברוך - תודה רבה על הסבלנות),
חבר יצר לי 5 טרמוקפלים אשר פוזרו במנוע בנקודות שונות וחוברו למד זרם וכך נסעתי עם האוטו מספר ימים.
הנתון שהתגלה הוא שמקור החום מופק מהמזגן! , טמפ כניסה ויציאה מרדיאטור מים תקינים (כלומר הרדיאטור מקרר) אולם הבסיס גבוה מידי , פיזור החום במנוע תקין ואחיד.
הרכב נכנס לבדיקת מזגן והתברר חוסר גדול של גז (דרך נורת הביקורת ניתן היה לראות שאין הפסקות עבודה במדחס), בוצע ניקוז , ניקוי מערכת ומילוי מחדש בכמות לפי המלצת יצרן והקירור השתפר. כמוכן רדיאטור המזגן עבר סירוק וניקוי חיצוני בקיטור.
במקביל הוצאת הטרמוסטט(זמנית) לחלוטין לצורך בדיקה שיפר את המצב פלאים ואז החלטתי לבדוק את פעילות הטרמוסטטים השונים.
באדיבות מספר חנויות חלקי חילוף קיבלתי לבדיקה 5 טרמוסטטים של 82C ואחד של 76C.
בניתי בבית ממבחנת פלסטיק בית טרמוסטט במטרה לבדוק את יכולתם להעביר כמות מים קצובה , גודל מפתח , זמן תגובה למים חמים.
בניסוי העברתי 2 ליטר מים חמים צבועים בכחול בטמפ' של 95~100 מעלות דרך המבחנה כאשר הצד השני של הטרמוסס שקוע במים בטמפ החדר .
התוצאות היו מדהימות הפרשים של כ 200% בין החלש ביותר לחזק ביותר , הפרשים גדולים במחירים .
הטרמוסטט המקורי חלש מאוד , נפתח לאט ובעל מפתח מים קטן (כלומר לקח לו הרבה זמן להעביר 2 ליטר מים).
הטרמוסטט של 76C עבד מעולה אולם התוצאה היתה זהה למצב של "אין טרמוסטט" ולכן נפסל.
הטרמוסטט שבחרתי הוא כזה שהגיב מהר , בעל מפתח גדול ובפועל העביר הכי מהר את המים.
לטרמוסטט קדחתי 3 חורים נוספים של 3MM(בהמלצת ברוך) . עלותו 40 שח' .( את הדגם אספק מאוחר יותר)
:pנכון לעכשיו (שבוע חם מאוד + שתי נסיעות מבחן בשטח) הרכב לא מתחמם (עד ההודעה החדשה :?):
הרכב מגיע לטמפ' עבודה די מהר וכמו שצריך .
בכביש ביום חם של 35C עם מזגן הטמפ עומדת על 95~100מעלות .
בשטח ביום חם 35C , עלייה טכנית ארוכה עם מזגן 4X4 LO ו 4 נוסעים הטמפ הגיעה ל 109 .
מדחס המזגן נכנס ויוצא מעבודה בתדירות יפה עם הפסקות (זאת ניתן לראות דרך נורת הביקורת)
אני מניח שכל הפעולות המקדימות אשר צויינו בתחילה גם הן בהכרח תורמות את תרומתן לשמירה על טמפ יציבה וחשוב לבצע אותם או את חלקם ללא קשר לתקלה זו או אחרת(קולר , מאוורר חיצוני,מים טובים ,מערכת נקיה).
התובנה המרכזית שעלתה בסיטואציה הנוכחית שלי היא החשיבות הגבוה של שמירה על מערכת מיזוג תקינה ובחירה נכונה של טרמוסטט .
כל הכתוב כאן הינו ספציפי לרכב שלי ועל סמך הניסיון והתוצאות בשטח ואינו מהווה המלצה לדרך פעולה כלשהי .
תודה למסייעים
חפרתי בכל הפורומים ומדתי המון מנסיונם של אחרים.
מאחר וראיתי שהבעיה לא נפתרת לגמרי בתהליכים הסטנדרטיים החלטתי להכנס בעובי הקורה ולחקור את הבעיה לעומק (עד כמה שניתן באמצעים ביתיים).
:evil:הבעיה :
מנוע 4L אשר היה מתחמם ביום חם של 35C בשטח ,4X4L כאשר המזגן עובד רצוף.
:?: מה בוצע מיידית ,לא פתר את הבעיה אולם שיפר את המצב:
:confused: הרמת מכסה מנוע בחלקו האחורי.
:confused: החלפת טרמוסטט למקורי , מכסה רדיאטור למקורי .
:confused: החלפת Fan Clatch (זמנית ואחר כך החזרת המקורי)
:confused: ניקוי רדיאטור יסודית.
:confused: החלפת רדיאטור ( בדיעבד היה מיותר)
:confused: החלפת המים לאיכותיים - פרסטון.
:confused: הוספת שני מאווררי SPAL דוחפים + פיקוד ידני + פיקוד מהמזגן + נורת ביקורת בתא בנהג.
:confused: הוספת קולר גיר וניתוק השמן מרדיאטור המים.
לאור המצב החלטתי לבצע בדיקה יסודית יותר (כאשר אני משתף ומתייעץ בחברים מהאתר בהתלבטויות(דני-שועל/ ברוך - תודה רבה על הסבלנות),
חבר יצר לי 5 טרמוקפלים אשר פוזרו במנוע בנקודות שונות וחוברו למד זרם וכך נסעתי עם האוטו מספר ימים.
הנתון שהתגלה הוא שמקור החום מופק מהמזגן! , טמפ כניסה ויציאה מרדיאטור מים תקינים (כלומר הרדיאטור מקרר) אולם הבסיס גבוה מידי , פיזור החום במנוע תקין ואחיד.
הרכב נכנס לבדיקת מזגן והתברר חוסר גדול של גז (דרך נורת הביקורת ניתן היה לראות שאין הפסקות עבודה במדחס), בוצע ניקוז , ניקוי מערכת ומילוי מחדש בכמות לפי המלצת יצרן והקירור השתפר. כמוכן רדיאטור המזגן עבר סירוק וניקוי חיצוני בקיטור.
במקביל הוצאת הטרמוסטט(זמנית) לחלוטין לצורך בדיקה שיפר את המצב פלאים ואז החלטתי לבדוק את פעילות הטרמוסטטים השונים.
באדיבות מספר חנויות חלקי חילוף קיבלתי לבדיקה 5 טרמוסטטים של 82C ואחד של 76C.
בניתי בבית ממבחנת פלסטיק בית טרמוסטט במטרה לבדוק את יכולתם להעביר כמות מים קצובה , גודל מפתח , זמן תגובה למים חמים.
בניסוי העברתי 2 ליטר מים חמים צבועים בכחול בטמפ' של 95~100 מעלות דרך המבחנה כאשר הצד השני של הטרמוסס שקוע במים בטמפ החדר .
התוצאות היו מדהימות הפרשים של כ 200% בין החלש ביותר לחזק ביותר , הפרשים גדולים במחירים .
הטרמוסטט המקורי חלש מאוד , נפתח לאט ובעל מפתח מים קטן (כלומר לקח לו הרבה זמן להעביר 2 ליטר מים).
הטרמוסטט של 76C עבד מעולה אולם התוצאה היתה זהה למצב של "אין טרמוסטט" ולכן נפסל.
הטרמוסטט שבחרתי הוא כזה שהגיב מהר , בעל מפתח גדול ובפועל העביר הכי מהר את המים.
לטרמוסטט קדחתי 3 חורים נוספים של 3MM(בהמלצת ברוך) . עלותו 40 שח' .( את הדגם אספק מאוחר יותר)
:pנכון לעכשיו (שבוע חם מאוד + שתי נסיעות מבחן בשטח) הרכב לא מתחמם (עד ההודעה החדשה :?):
הרכב מגיע לטמפ' עבודה די מהר וכמו שצריך .
בכביש ביום חם של 35C עם מזגן הטמפ עומדת על 95~100מעלות .
בשטח ביום חם 35C , עלייה טכנית ארוכה עם מזגן 4X4 LO ו 4 נוסעים הטמפ הגיעה ל 109 .
מדחס המזגן נכנס ויוצא מעבודה בתדירות יפה עם הפסקות (זאת ניתן לראות דרך נורת הביקורת)
אני מניח שכל הפעולות המקדימות אשר צויינו בתחילה גם הן בהכרח תורמות את תרומתן לשמירה על טמפ יציבה וחשוב לבצע אותם או את חלקם ללא קשר לתקלה זו או אחרת(קולר , מאוורר חיצוני,מים טובים ,מערכת נקיה).
התובנה המרכזית שעלתה בסיטואציה הנוכחית שלי היא החשיבות הגבוה של שמירה על מערכת מיזוג תקינה ובחירה נכונה של טרמוסטט .
כל הכתוב כאן הינו ספציפי לרכב שלי ועל סמך הניסיון והתוצאות בשטח ואינו מהווה המלצה לדרך פעולה כלשהי .
תודה למסייעים