PDA

צפייה בגרסה מלאה : סיפורה של נעילת ARB



itamarperez
24-11-10, 13:04
ברכב שלי סמוראי 98 מותקנת נעילה אחורית של ARB מדגם RD88.
הנעילה הותקנה בסדנה ע"י הבעלים הקודמים (לא ידוע לי היכן).
הרכב אצלי כבר כמעט שנתיים ובשנה הראשונה הנעילה עבדה מצויין!
לפני כמה חודשים התחלתי להבחין במעט שמן שחוזר בצינור אוויר מהנעילה ויוצא דרך הסלונואיד בקומפרסור (קומפרסור מקורי של ARB).
בגיחה קצרה לשטח הפעלתי את הנעילה, וכאשר עליתי לכביש הבחנתי שהנעילה עדיין משולבת למרות שכבר כיביתי את הקומפרסור עוד לפני כן. לאחר מספר מטרים בנסיעה איטית שמעתי קנאק! חזק מהסרן האחורי ולייתר דיוק מהביצה עצמה ואז הרגשתי שהנעילה למעשה נפתחה והדיפרנציאל חזר לעבוד באופן פתוח.
במהלך החודש שלאחר מכן התחילו להישמע קנאקים מהביצה בתדירות הולכת וגוברת בעיקר בסיבובים, למרות שלא הפעלתי את הנעילה מאז התקלה הראשונה.
בקיצור ולעניין, הנעילה פורקה החוצה מהרכב, נפתחה, ולמעשה גיליתי את הפיסטון (בוכנת פלסטיק שלמעשה דוחפת את הגג"ש ונועלת את הדיפרנציאל) מרוסקת עד דק בתוך הבית סטליטים.

http://www.offroaders.com/tech/images/arb-locker-animation.gif

הפיסטון המרוסק בצבע אדום באנימציה (במציאות בצבע שחור)
בבחינה מדוקדקת כל שאר הרכיבים: מיסבים, גג"שים, אטמים (o-ring), פינים וקפיצים. הכל נמצא תקין ושלם.
פיסטון חדש הוזמן מהנפלד ולשמחתי היה במלאי!
הנעילה נבדקה עם קומפרסור, הורכבה מחדש, נעשה כיוון Backlash, איטום, צריות החוזרו למקום, צנרת אוויר וסלונואיד עברו ניקוי יסודי ונבדקה האטימות של המערכת.
בנוסף נבדק הנשם שהוא לא סתום למנוע הצטברות לחץ בסרן וגרימת נזק לטבעות איטום של הנעילה, ועליה של השמן שוב לקומפרסור.
ו #$%^$%, הקנאקים בנסיעה בכביש במצב פתוח נעלמו, עשיתי בדיקה בשביל כורכר מסביב למושב ולדאבוני שמתי לב שבעצם חזרנו לנקודת ההתחלה, כאשר אני מפעיל את הנעילה הכל טוב ויפה, אני מסובב את ההגה עד הסוף לאחד הצדדים הצמיג החיצוני לסיבוב נגרר מעט על הכורכר ואז קנאק! הנעילה נפתחת הקומפרסור מתחיל לפעול שוב ונועל חזרה. ואם אני דווקא נועל ולא מנסה "להעמיס" על הנעילה ופשוט אחרי נסיעה קצרה של כמה מטרים בקו ישר פותח את הנעילה אז בסיבוב יש קנאק! ואז היא נפתחת.
דיי נמאס לי, וגם ככה הסיפור הזה גזל לי כמה ימים של התרוצצות והרבה כסף
אני מנסה להבין מה קורה שם בפנים, ובגלל שאין לי ראיית רנטגן אני פשוט לא מצליח להבין את הבעיה, כי כל החלקים שלמים ותקינים במצב מושלם, כל הגג"שים הכל טוב.
נראה לי, לפחות איך שאני מבין את זה, שהפיסטון משום מה עושה לי דווקא ו"קופץ" החוצה בזמן עומס, וכשאני מנתק את האוויר לנעילה הוא לא משתחרר באופן טבעי, אלא מחכה שיהיה סיבוב ועומס אז הוא קופץ החוצה בקנאק!
קיצר אם יש מישהו שנתקל בתופעה ובהתנהגות המעצבנת הזו מצד הנעילה שלו, ובכלל אם מישהו התקין או מתקין את הנעילות הללו ובעל נסיון? אשמח לעזרה

נ.ב בבקשה אל תגידו לי פשוט לזרוק את הנעילה ולהתקין נעילה אוטומטית (כי מעצבן אותי לוותר עליה כשאני לא מבין פשוט למה היא לא פועלת) הלוואי והיא הייתה נשברת לחתיכות קטנות והופכת לאבקה ואז היה לי יותר קל לזרוק אותה לכל הרוחות.

איציק - 4X6ZH
24-11-10, 13:29
אני הייתי מתחיל בבדיקת לחץ אויר
באיזה לחץ אויר אתה משתמש ( מה הלחץ שהקומפרסור מיצר אצלך ברכב)
מחבר את השעון על קו האויר בכניסה לנעילה .
וכמובן בודק בהתאם להוראות היצרן .
מחבר ממש שעון לחץ אמיתי ( לא מסתפק בחישני המערכת )

לחץ אויר גבוה יכול להקפיץ את טבעות האטימה O RING ממקומו
ומכאן עד לנזק המרחק קצר

איציק

itamarperez
24-11-10, 14:14
למיטב ידיעתי הנעילה צריכה בין 70 ל 100 psi בכדי לפעול.
אינני יודע איך לאמת את הדבר אך בכל מקרה אבצע בדיקה כמה הקומפרסור הנוכחי מספק, בכל מקרה הקומפרסור שמותקן אצלי הוא הקומפרסור המקורי הקטן של ARB.
בפירוק של הנעילה טבעות האטימה היו במקומן ובמצב תקין לחלוטין, האם ייתכן מצב שעקב לחץ לא תקין הנעילה נכנסת לפעולה לא באופן מלא? - אך איך יכול להיות הדבר קשור לעובדה שבהעדר לחץ - כלומר שהקומפרסור כבוי - הנעילה לא משתחררת באופן חלק, אלא בקנאק ?

תום לרמן
07-12-10, 08:04
שלום
אם עדיין רלוונטי יש לי כמה רעיונות אבל הבחור שבאמת אכל תקלות בarb מכל כיוון הוא ארנון שושני חבר בפורום בטוח שהוא יעזור בשמחה.

אסף ד.
09-12-10, 15:41
הנשמים בדיפרציאל שלך סתומים.
לא באמת אשמתו של המוצר אבל רצוי מאוד לשמור על הנשמים פתוחים. אם הנשם שלך חסום, הלחץ עולהו גורם לשמן לנסוע במעלה צינור המדחס לדלוף ממנו. זה לא גורם נזק למדחס אבל זה לא נחמד לנסוע בעננת ריח של שמן EP80/90.

סוזי המשתוללת
09-12-10, 16:09
הנשמים בדיפרציאל שלך סתומים.
לא באמת אשמתו של המוצר אבל רצוי מאוד לשמור על הנשמים פתוחים. אם הנשם שלך חסום, הלחץ עולהו גורם לשמן לנסוע במעלה צינור המדחס לדלוף ממנו. זה לא גורם נזק למדחס אבל זה לא נחמד לנסוע בעננת ריח של שמן EP80/90.

ממש לא נכון
אסור לנעילה לדלוף לתוך הסרן
נשמי הסרן אמורים להתמודד עם אדי שמן ולא עם דליפות אויר מהנועל כשיש חזרה של שמן במעלה צינור האויר ישנה דליפה כתוצאה בד"כ מבעייה בהרכבה
יש מלא מאמרים בנושא באינטרנט בד"כ על רכבים אחרים אך זה אתות הדבר שכן הנעילה עובדת בכל הרכבים באותה צורה
אגב אם נשם יהיה סתום בדרך כלל ייצא שמן ממחזיר שמן שייפרץ

אסף ד.
09-12-10, 17:09
לפני שאתה שולל בכזו החלטיות, תקרא קצת פה בסעיף מספר 1 ותחכים. קישור (http://www.cruiseroutfitters.com/tech_ARB_troubleshoot.html).

BOLSTER
13-12-10, 18:24
הי,

קצת באיחור...
תקלות לפי הסדר:
1. כשעולה שמן מהדיפרנציאל לכיוון הקומפרסור אין פתרון ממשי. הנעילה ומעברי האויר תבולים בשמן, כמות מינורית של שמן חודרת למערכת האויר ונמצאת שם. בזמן הפעלת הנעילה, לחץ האויר מגיע מהקומפרסור לכיוון הנעילה. כשמשחררים את הנעילה, הבוכנה הפנימית חוזרת ומנתקת ע"י קפיצים ובעצם "דוחפת" אויר חזרה לכיוון הקומפרסור- זו הסיבה לצליל פריקת האויר בשחרור. כשיש נוכחות שמן במערכת, משפריץ שמן החוצה כשמשחררים נעילה.
בעיה ראשונה-לכלוך. מכיוון שהשמן משתחרר בלחץ עם האויר, יש ריסוס על כל איזור הקומפרסור. לא נעים לראות את זה, אך זו בעיה שולית.
בעיה שניה ומאוד חשובה (במיוחד במקרה שלך): השמן שחוזר מהסרן, עובר דרך חרירים קטנים בסולונואיד. חרירים אלה נועדו למעבר אויר. לאחר מספר הפעלות ושיחרורים, השמן סותם את החרירים ומונע מהנעילה להשתחרר.- זו הסיבה לכך שהנעילה שלך לא השתחררה!

2.החלק השבור בנוי מאוקולון ואמור להשבר בעומס לא סביר- סוג של פיוז.
מכיוון שמה שאמור להזיז את הרכיב הנ"ל חזרה לאחר שחרור, זה מספר קפיצים בהיקף החלק, סיכוי סביר שגם הקפיצים נפגעו מהטראומה. לא בהכרח ניתן לראות נזק לקפיץ בעין בלתי מזויינת, אך בעקבות עומס רגעי גבוה, קבוע הקפיץ משתנה והקפיץ לא מצליח להחזיר את הבוכנה למקום.
סיבה מספקת ל"קנקים" .

3. "קנקים, בזמן שהנעילה במצב נעול- בד"כ לחץ אויר נמוך מדי.
שלוש אופציות: 1. קומפרסור "עייף" 2.פרסוסטט לא תקין 3. חרירים בסולונואיד סתומים משמן ולא עוברת כמות אויר מספקת בכדי "להחזיק, את הנעילה במצב נעול תחת עומס.

בכל מקרה, גם אם תקנת את הבעיה/שבר, התופעה תחזור במהרה מכיוון ששמן ימשיך לעלות לכיוון הקומפרסור.

שני פתרונות:(בצורה אוביקטיבית)
1. שסתום טיהור של ARB. שסתום אשר מחובר על קו האויר בין הקומפרסור לנעילה ואוגר לתוכו את השמן במקום שיעלה לקומפרסור. הבעיה עם הנ"ל שכל מספר הפעלות צריך לרוקן את השמן.
2. שסתום מיחזור של BOLSTER. שסתום זה "יודע" להעביר אויר מהקומפרסור לנעילה ולפרוק שמן חזרה לתוך הסרן. כך אין צורך לרוקן מדי פעם, פועל אוטומטית ועצמאית.

בהצלחה!

-->