PDA

צפייה בגרסה מלאה : מוטות פיתול



ROI 13
10-12-10, 00:26
סליחה על הבורות אבל מישהו יכול להסביר לי מה בעצם המתלה הזה??

מה ההיגיון בו? למה לא פשוט קפיץ סליל?

tzagi
10-12-10, 00:39
זה לא פטנט רע.
זה נותן יעילות, קשיחות ואפשרות לחסוך במקום,(וכסף-עלות בניה) במיוחד ברכבי 4X4 עם מתלים נפרדים היכן הציריה וקפיץ סליל לא הולכים ביחד.

gali
11-12-10, 18:35
שתי קונצפציות שונות לאותה מטרה, מוט פיתול הוא סוג של קפיץ שחי על עומס הפיתול של מוט פלדה קפיצית וקפיץ סליל חי על כיווץ (שם גם מתקיימת כפיפה אבל במישורי הסליל ולא כדרך פעולה).

הויכוח הגדול ביותר לגבי שתי הקונספציות קיים ד"א בצה"ל כאשר מרבית השריון בעולם מבוסס על מוטות פיתול ורק המרכבות למיניהן מבוססות על קפיצי סליל. בצה"ל כל הכלים שאינם ממשפחת המרכבה מבוססים על מוטות פיתול שמככבות בסיוטי השריונרים לפחות פעם בשבוע.

בגדול מערכת מוטות פיתול פשוטה יותר וגם שוקלת בהתאם, מע' קפיצי סליל כבדות יותר אך גם אמינות יותר.

לדעתי, וזו דעתי המקצועית בלבד, אין על מערכות מבוססות סליל -אמינות ויכולות מכאניות שפיתול לא יתקרב אליהן עוד הרבה זמן.

למה אתה שואל?

חנן-ג'יפולוג
11-12-10, 20:17
נמרוד הגדיר פעם את שני הקפיצים האלה בקביעה שמדובר בעצם באותו קפיץ: מוט פיתול הוא סליל פרוש לקו ישר, או: סליל זה מוט פיתול מסולסל. מכאן גם ניתן להבין שההבדלים הם גאומטרים בלבד. עניין של תפיסת מקום בתכנון הרכב.

gali
13-12-10, 09:19
נמרוד הגדיר פעם את שני הקפיצים האלה בקביעה שמדובר בעצם באותו קפיץ: מוט פיתול הוא סליל פרוש לקו ישר, או: סליל זה מוט פיתול מסולסל. מכאן גם ניתן להבין שההבדלים הם גאומטרים בלבד. עניין של תפיסת מקום בתכנון הרכב.

אז נמרוד קצת לא מדייק, העומסים מתפלגים באופן שונה ולכן גם תפקוד המערכת כקפיץ היא שונה - פיתול מול דחיסה.
במרבית המקרים מוט הפיתול יקרוס תחת עומס שקפיץ הסליל ימשיך לתפקד כיוון שמעצם היותו מוט אזי העומס מצטבר בנקודות קריטיות ולא מפולג שווה בשווה לכל אורכו; שלא כמו בסליל.
אם יצא לך לשוחח עם שריונרים משני דורות תוכל לבד להבין שמג"חניקים חייבים לחפש מקום חנייה שטוח לחנייה כי אם לא הם יתעוררו לצליל פיצוח מוט ואז באמצע הלילה תמצא אותם דופקים עם פטישים ומנסים לשחרר מוט פיתול מעוות (לפעמים) מתוך התובה - כל זה במקרה הטוב במקרים אחרים הם מושבתים ומחכים לחוליה עם ברנרים ועוד ירקות.
אנשי המרכבות פשוט מדוממים ונכנסים לנוהל שק"ש זריז עם חלומות על החברה.

אם תרצה מצגת בתוספת מוחשית של מוצגים גדולים אמיתיים אתה תמיד מוזמן ליצור קשר ולהגיע.

BackDoorMan
13-12-10, 16:05
בדקתי פעם אתר המרכז מידע טכני על מכוניות הF1, להפתעתי גיליתי שכחצי מהקבוצות משתמשות במוטות פיתול.

gali
13-12-10, 16:26
בדקתי פעם אתר המרכז מידע טכני על מכוניות הF1, להפתעתי גיליתי שכחצי מהקבוצות משתמשות במוטות פיתול.

יתרונות של נפח ומשקל מערכת, אין ספק בזה. הנוחות היא לא פקטור והאמינות דרושה רק לצורך התחרות.
ד"א אני חושב שכל הסובארו DL היו עם מוטות פיתול מאחור, לפחות הטנדרים היו כך וניתו היה למתוח את המוט פיתול על מנת להקשיח אותו מעבר לרגיל.

yanivtoti
13-12-10, 19:11
יש לי מגנום 2000
המוטות פיתול אצלי כנראה כבר עייפים ...
מה אני אמור לעשות כדי להגביה את הרכב מקדימה ?
יש מצב להקפיץ שן ?
או שאני אמור להחליף את המוטות ?
ואיפה אני יכול לעשות את זה ובכמה .....
אשמח אם יש למישהו פתרון או דעה בנושא .
תודה.

רני דקל
13-12-10, 20:00
אז נמרוד קצת לא מדייק, העומסים מתפלגים באופן שונה ולכן גם תפקוד המערכת כקפיץ היא שונה - פיתול מול דחיסה.
במרבית המקרים מוט הפיתול יקרוס תחת עומס שקפיץ הסליל ימשיך לתפקד כיוון שמעצם היותו מוט אזי העומס מצטבר בנקודות קריטיות ולא מפולג שווה בשווה לכל אורכו; שלא כמו בסליל.
איפה יש דחיסה בסליל? הרי החוט לא משנה את אורכו אלא רק מתפתל (אולי ממש טיפה מתכופף בנקודות המעבר בין כריכה לכריכה - זניח).
אגב מוטות הפיתול דומים בתפקודם לקפיץ סליל רק כל עוד מדובר במוט פיתול בעל חתך עגול, יש קפיצים בהם מדובר על חתך מלבני http://www.freepatentsonline.com/3844583.pdf
אני לא מכיר קפיצי סליל עם חתך מלבני...

עידו לוריה
13-12-10, 21:21
רני בודאי שיש קפיצי סליל עם חתך מלבני כמו שאתה רואה בתמונה מימין שני הקפיצים הם פרופיל מלבני , דרך הגב הם משמשים לבולם קויל אובר בעל שני קפיצים שהקפיץ העליון זה בעל החתך המלבני והוא הרך מביניהם (לתנודות הקטנות של המתלה ) , קפיץ בעל חתך מלבני יכול להגיע למצב סגירה מלא מבלי פגיעה באלסטיות שלו (כמעט), לעומת קפיץ בעל חתך עגול שאסור להגיע איתו למצב סגירה מלא בגלל פגיעה באלסטיות שלו .
עם השאר אני מסכים איתך לחלוטין בקפיץ סליל יש פיתול ולא דחיסה , זה קצת מבלבל כי הסליל מתקרב אחד לשיני וזה נראה כמו פעולת דחיסה אבל בפועל החומר מתפתל .
עידו

http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=29478&stc=1&d=1292266353ו

נמרוד
13-12-10, 21:50
קפיץ סליל הוא, מה לעשות, מוט פיתול ארוך ודק, ארוז בצורה אחרת. הנסיון שלך גלי מהטנקים נכון - מגח"ניקים ישנים פחות. אבל זה לא בגלל הקפיצים, אלא בגלל שהמרכביסטים א. עצלנים ב. חבורה של כוסיות שאם הם לא מקבלים את שמונה שעות השינה שלהם נהיה להם קמטים כאלו מתחת לעיניים וזה מה זה לא יפה.

יש קפיצי סליל שבתור מכלול עובדים בלחיצה, יש במתיחה, ויש גם קפיצי סליל שעובדים בפיתול - אצל כל אחד על חבל הכביסה. למה לא לשים בתוך האטב מוט פיתול? יש ערימה של קפיצי פיתול עם חתך מלבני, בכל חיפושית. יש קפיצי פיתול וקפיצי סליל, בכל סוגי הרכב ממכוניות נוסעים, דרך מכוניות מרוץ בכביש ובשטח, ועד טנקים, כאמור. ומה שזה מלמד זה שיש הרבה דרכים לפשוט עור של חתול.

באופן כללי כל מה שאתם יכולים לדמיין בקפיצים מכאניים כנראה כבר הומצא, ונמצא בספרות מלפני 40 ו50 שנה. קריאה מומלצת - בעיקר איורים - Nicholas Chironis - Mechanisms and mechanical devices sourcebook:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51XSQqzIwLL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU01_.jpg

אומי5
13-12-10, 22:07
יש ערימה של קפיצי פיתול עם חתך מלבני, בכל חיפושית. ]

בחיפושית "גרמניה" לפי ההגה הישראלית , יש אכן בפרונט "ערמת " עלים שמשמשים כקפיץ בפיתול.
ב"אמריקאית" או מה שנקרא אצל הגויים סופר ביטל 1302- 1303 , יש מקפרסון מקדימה .

מאחורה בשתיהן יש מוט פיתול עגול .

למי שהזכיר את הסובארו , לטנדר לפחות במודל 81 (מקביל ל70' בפרייוט) יש מוט פיתול מאחורה, עד כמה שידוע לי כל המקבילים עם אותו מתלה.

לדעתי היתרון העיקרי של המוט על הסליל הוא הגובה , סליל עומד ולכן תופס גובה , ולכן אם הייתי רוצה לתכנן רכב נמוך או רכב עם ניצול יותר גדול של המרחב מעל הגלגל, הייתי חושב בחיוב על מוט פיתול.

gali
13-12-10, 22:13
איפה יש דחיסה בסליל? הרי החוט לא משנה את אורכו אלא רק מתפתל (אולי ממש טיפה מתכופף בנקודות המעבר בין כריכה לכריכה - זניח).
אגב מוטות הפיתול דומים בתפקודם לקפיץ סליל רק כל עוד מדובר במוט פיתול בעל חתך עגול, יש קפיצים בהם מדובר על חתך מלבני http://www.freepatentsonline.com/3844583.pdf
אני לא מכיר קפיצי סליל עם חתך מלבני...


היי רני, אולי לא הסברתי את עצמי נכון, הכוונה אינה דחיסה מכאנית של המתכת אלא של המנגנון. קפיץ סליל סובל מכוחות פיתול אבל מפולגים ולא מרוכזים יחסית כמו במוט פיתול.
צטער...

gali
13-12-10, 22:20
[QUOTE=נמרוד;355806]קפיץ סליל הוא, מה לעשות, מוט פיתול ארוך ודק, ארוז בצורה אחרת. הנסיון שלך גלי מהטנקים נכון - מגח"ניקים ישנים פחות. אבל זה לא בגלל הקפיצים, אלא בגלל שהמרכביסטים א. עצלנים ב. חבורה של כוסיות שאם הם לא מקבלים את שמונה שעות השינה שלהם נהיה להם קמטים כאלו מתחת לעיניים וזה מה זה לא יפה.
QUOTE]

מסכים איתך בהכל ואני בכלל צנחן, טנקים היום ושריון בכלל זו כבר היתה בחירה של קריירה מקצועית.
על הכל אני מסכים אבל.....עור של חתול? איכס!@#

-->