PDA

צפייה בגרסה מלאה : דיפרנציאל מוגבל החלקה. איך זה עובד?



MR BIG
16-12-10, 18:39
לא הבנתי איך זה עובד בכביש . אשמח אם מישהו יסביר. (בפועל הרכב אכן לא מחליק...)
בשטח אני מצליח קצת "לעבוד עליו" עם הברקס וכאילו "מדמה נעילה".
כשאני בהצלבה קלה וגלגל אחד באויר והרכב לא מתקדם, אני לוחץ קצת על הגז תוך כדי לחיצה בו זמנית על הברקס.
"הטיפש" מתנהג כאילו הוא "חצי נעול" ופתאום מעביר כח לגלגל בעל האחיזה בקרקע.
זה עוזר ואין לי תלונות...- אבל איך זה עובד ולמה זה מתנהג ככה.....?
אייל.

Tom Bril
16-12-10, 19:48
יש פה הסברים מעמיקים יותר משלי, לא אכנס לסוגי המכניקות השונים

ההסבר הבסיסי ביותר בשפה הבסיסית ביותר ללא שימוש במושגים מדעיים הוא כזה:

דיפרנציאל רגיל:
ברגע שגלגל אחד באוויר עקב מבנה הדיפרנציאל כל המומנט והסיבובים של הגלגל עוברים לגלגל שבאוויר
שזה למעשה ה"עקב אכילס " של דיפרנציאל סטנדרטי.

ברגע שגלגל אחד על הקרקע וגלגל אחד מפרפר (לא באוויר) אבל כן נוגע בקרקע משמע עושה יותר סיבובים ביחס להתקדמות של הרכב.

במצב כזה "כמות האחיזה" שיש לנו בגלגל המפרפר עוברת לגלגל שעל הקרקע, ישנם מקרים שזה מספיק אבל לרוב לא.

דיפרנציאל מוגבל החלקה למעשה "לוקח" את אותה "כמות אחיזה" ומכפיל אותה לגלגל שעל הקרקע.


דוגמה ,איך זה עובד בכביש:

סיבוב תוך כדי האצה ימינה, משקל הרכב מופנה נגד הסיבוב, משמע שמאלה, משמע, פחות משקל על הגלגל האחורי ימני מה שגורם לפרפורו.

בלי דיפרנציאל מוגבל החלקה אתה למעשה מפסיד האצה, עם מוגבל החלקה אתה מפסיד פחות בכך שיש לך יותר אחיזה.

הכוכב הכחול
16-12-10, 20:06
סבבה,
איך נעילה עובדת רובנו יודעים (אוטומטית ונשלטת ).
אבל איך מוגבל החלקה עובד?
לא מה גורם לו להכנס לפעולה
אלא איך הוא נכנס לפעולה? מה קורה שם בפנים?

Tom Bril
16-12-10, 20:34
יש מספר סוגים, על איזה סוג השאלה?

איזה טנדר זה?

אולי זה טנדר האמר? אז יש לו מוגבל החלקה טורסן, אולי זה טנדר דימאקס? אז זה מוגבל החלקה מבוסס דיסקיות.

אולי אין לו מוגבל החלקה?, גם בלי מוגבל החלקה אפשר לעבוד על הדיפרנציאל עם הברקס.

asafk
16-12-10, 21:01
דמיין דיפרנציאל רגיל, וציריה אחת שמחוברת לבית הדיפרנציאל בעזרת קלאצ'. המצמד, אם תפעיל עליו מומנט פיתול בין שני צדדיו, במומנט מסויים, יתחיל להחליק. זה דיפרנצאל מוגבל החלקה. ממש בגדול ואני חושב שזה מובן, אבל אני ארחיב קצת למספרים כדי שיהיה ברור יותר.
קודם כל קצת דברים ידועים על מה גורם לרכב לזוז או לעצור, עם דיפרנציאל פתוח.

מצד אחד, המקסימום כוח שגלגל מסוגל להעביר לקרקע הוא משקל כפול מקדם חיכוך. מצד שני, כדי להזיז את הרכב צריך להעביר לקרקע כוח מסויים.
דוגמה- רכב הנעה אחורית שוקל 2000 ק"ג, כדי להזיז אותו במישור צריך, נגיד 200 ק"ג (זה עם התנגדות לגלגול של 0.1 ). כלומר- שני הגלגלים המניעים יחד צריכים להעביר לקרקע 200 ק"ג כדי שהרכב יזוז. אם מדובר במשטח אחיד עם מקדם חיכוך 1 (גבוה מאוד), זה אומר שכל גלגל צריך להעביר לקרקע 100 ק"ג.
מצד המנוע, ניקח את ה200 ק"ג האלו, כפול רדיוס גלגל (שליש מטר זה מייצג) נחלק ביחס העברה כולל (למשל- 4 בדיפרנציאל, 1 בטרנספר במצב גבוה, 4 בהילוך ראשון בגיר – סה"כ 16 ), וקיבלת סה"כ 4 קג"מ מהמנוע. זה הכל.
מצד הקרקע/ צמיג, עם מקדם חיכוך 1, אתה צריך 100 ק"ג לפחות על כל גלגל. אם על אחד מהם יהיו רק 50 ק"ג, והדיפרנציאל פתוח, תוכל להעביר לקרקע מקסימום 50 ק"ג מכל גלגל לפני שהגלגל עם האחיזה הפחות טובה יחליק.
אותו רכב, לשם הדוגמה, בעליה של 30 מעלות, צריך 1000 ק"ג כדי לזוז. אם על הסרן המניע יש חצי ממשקל הרכב, 1000 ק"ג בסה"כ, אתה חייב מקדם חיכוך 1 לשני הגלגלים כדי להעביר 1000 ק"ג לקרקע. החשוב הוא משקל כפול מקדם חיכוך.
בשורה התחתונה, אם רוצים נוסחה – לגבי דיפרנציאלים פתוחים - כאשר משקל X מקדם חיכוך < הכוח שצריך כדי להזיז את הרכב, תהיה החלקה. חשוב להבין שהגלגל המגביל הוא זה עם האחיזה הפחות טובה. אחיזה פחות טובה היא משקל X מקדם חיכוך באותו הגלגל, ויכול להיות גלגל אחר עם משקל קטן יותר ומקדם חיכוך גדול יותר, שיהיה עם יותר אחיזה.

ומה עושה LSD בסיפור הזה?
לכל LSD, כידוע, יש שני מספרים שמתארים את התכונות שלו. האחד הוא אחוז ההחלקה המירבי (יש כאלו שיאמרו על LSD של 80% החלקה שהוא LSD של 20%, והכוונה היא שהגלגל עם האחיזה יכול לקבל מקסימום 20% מכוח המנוע. זה אותו דבר. בכל מקרה זה מספר מקבל בLSD של כלי רכב קלים). השני הוא מומנט ה"שבירה" של המצמד.
יש שני מצבים ל LSD שמעניינים בהקשר שלנו-
האחד הוא התחלת נסיעה, ואז מומנט השבירה הוא החשוב. נחזור לרכב בעליה. בשביל להזיז אותו צריך סה"כ טון אחד, אבל נניח שעל גלגל ימין יש רק 100 קילו, ועל שמאל 900 (הצלבה כזו או אחרת) אבל עדיין יש לשניהם מקדם חיכוך 1, עם דיפרנציאל פתוח נוכל להעביר לקרקע מקסימום 200 קילו, וזה ברור. בהתחלת נסיעה עם LSD, המצמד בצד של גלגל ימין מעביר חלק מהכח לגלגל שמאל. למעשה הוא מקשה על התנועה היחסית בין בית הסטליטים לציריה ימין וכך מאלץ את ציריה שמאל להסתובב. אתה לוחץ על הדוושה, מרים את המצמד, וכוח מתחיל לעבור לגלגלים. בגלגל ימין הכוח גדל, ואם הוא היה ללא LSD, כשהמומנט בציריה היה מגיע ל100 קילו X רדיוס הגלגל (נגיד 0.3 מטר, ואז מדובר ב33 קג"מ בציריה), הגלגל יחליק. עם הLSD נוסף למומנט הזה מומנט השבירה של המצמד של הLSD. אם, נאמר, המומנט הזה הוא 10 קג"מ, ההחלקה תקרה בערך ב 43 קג"מ בציריה. למה בערך? כי המצמד לא עובד רציף. במצב כזה זה חסר תועלת ואתה נשאר במקום. אבל אם 43 קג"מ X 2 היו מספיקים כדי להזיז את האוטו, היית מרוויח.
המצב השני הוא התקדמות, כשכל המערכת כבר בתנועה. כאן בא לידי ביטוי המספר של ההחלקה המירבית. הגלגלים שני הם בתנועה, ואחד מאבד אחיזה. במצב הזה הLSD "מושך" איתו את הציריה השניה, מעביר לה עד 20% מהמומנט. אם לרכב יש תנופה, במקרים רבים זה מספיק כדי לשמור עליו בתנועה עד שהמכשול יגמר, כאשר בלי LSD, כל הכח היה משתחרר מיידית לגלגל ללא האחיזה.

לכן, הרלוונטיות של LSD היא נגזרת של המון משתנים- מקדם חיכוך, מהירות נסיעה, משקל ואורך המכשול, וגם, לא פחות חשוב, הנהג.


חשוב להבין שLSD של רכבי שטח וLSD של רכבי כביש, בהגדרה, הם בעלי אחוזי החלקה שונים. למרבה הצער, בשנים האחרונות, יותר ויותר רכבי שטח מגיעים מצויידים בLSD עם אחוזי החלקה שמתאימים לכביש...


אסף.

EREZ.B
18-12-10, 18:58
לא הבנתי איך זה עובד בכביש . אשמח אם מישהו יסביר. (בפועל הרכב אכן לא מחליק...)
בשטח אני מצליח קצת "לעבוד עליו" עם הברקס וכאילו "מדמה נעילה".
כשאני בהצלבה קלה וגלגל אחד באויר והרכב לא מתקדם, אני לוחץ קצת על הגז תוך כדי לחיצה בו זמנית על הברקס.
"הטיפש" מתנהג כאילו הוא "חצי נעול" ופתאום מעביר כח לגלגל בעל האחיזה בקרקע.
זה עוזר ואין לי תלונות...- אבל איך זה עובד ולמה זה מתנהג ככה.....?
אייל.
ערב טוב.
תנסה לפני המכשול לא להיות בעצירה מוחלטת אלא בנסיעה ואז שתכנס להצלבה הL.S.D נכנס לפעולה אוטומטית ויעביר את הכוח לגלגל שבקרקע.כך בודאות זה עובד.כמו שאתה על כביש רטוב פונה במיהרות לצד מסוים והרכב מפעיל אוטומטית את L.S.D והרכב לא מחליק.אם אתה בעצירה ונכנס להצלבה הL.S.D לא יכנס לפעולה.שאתה לוחץ על הברקס אתה עוצר את שני הגלגלים וזה שבקרקע יזוז קצת אבל אתה גומר את הברקסים יותר מהר.
לילה טוב ושבוע טוב.ארז.

-->