התחברות

צפייה בגרסה מלאה : האם רכב בנזין / דיזל יכול לנסוע על דס"ל (דלק סילוני)



DooM3
17-05-11, 20:15
עלתה שאלה בעבודה האם ניתן להסב רכב בנזין או דיזל לנסיעה על דס"ל (JET A-1)
איזה מנוע מתאים יותר להסבה דיזל או בנזין
אילו שינויים צריכים לבצע כדי שהמנוע יעבוד בצורה אפקטיבית (מזרקים, מצתים, לחץ דלק)

asafk
17-05-11, 21:09
מנוע "רב דלקי" יכול לסוע על דס"ל. בדס"ל הוא דלק דומה מאוד לסולר, ולכן בעקרון אפשר למהול אותו בסולר ולהכניס את התערובת למנוע דיזל.
כדי להסב מנועי דיזל לדס"ל צריך לבנות אותם מחדש, בעיקר עניין של תא שריפה מוקדמת שונה.

אסף.

לביא
18-05-11, 02:52
למיטב ידיעתי, דס"ל הוא נפט ולא סולר.

gp1
18-05-11, 19:36
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%9F

תום לרמן
18-05-11, 21:24
מנסיון אישי ארוך טווח מנוע דיזל טיפש נוסע על דסל ללא בעיה ביצועים שגם ככה עלובים יורדים במקצת וריח של יסעור בקבינה.

asafk
18-05-11, 21:48
דס"ל מהסוג שהוזכר הוא לא נפט אלא קרוסין. הוא נמצא מעל הסולר במגדל הזיקוק, ומתחת לבנזין.

אסף.

Gilad
18-05-11, 21:59
קרוסין זה לא נפט?

ינון
19-05-11, 14:06
האם אפשר לחבר מנוע של יסעור להיונדאי גאלופר שיעבוד על שמן חמניות?

האם הרכב יתחיל לזוז או שיש התאמות נוספות שעלי לערוך

Tsafrir
19-05-11, 15:51
דס"ל (דלק סילוני) הוא קירוסין שהוא למעשה נפט. מוספים לו תוספים כגון מונעי היווצרות בקטריות.
יש סוגים שונים של דס"ל הנבדלים בטמפ' בהם הם הופכים לגז ובטמפ' ההצתה העצמית.

Tsafrir
19-05-11, 15:58
האם אפשר לחבר מנוע של יסעור להיונדאי גאלופר שיעבוד על שמן חמניות?

האם הרכב יתחיל לזוז או שיש התאמות נוספות שעלי לערוך

יש בעיה בחיבור מנוע סילון (מנוע טורבו-פרופ) לכלי רכב עם תיבת הילוכים.
מה גם שמבחינת ההספק והמומנט מנוע יסעור (T-64) הרבה מעבר למה שגאלופר צריך.

סער
19-05-11, 16:44
מאחר והדיון כבר קיבל כיוון אחר...
דווקא אפשר להניע רכב עם מנוע סילון. זה יהיה מנוע טורבו-שאפט (כמו ביסעור...)
ואפשר לחבר לת"ה אוטומטית או רציפה...
הנה דוגמה בתמונה, שייך לטנק ABRAMS תוצרת ארה"ב.
גם בכמה כלי-רכב צבאיים תוצרת ברה"מ היו.
לגבי הגאלופר - תכין מע' פליטה שתפזר את האוויר החם (אם כי לא נראה לי שאכפת לך מחתימת חום גדולה...) ותתכונן להרבה צרות בגלל יניקת אבק למדחס...
חוץ מזה - יש לך גאלופר עם 1500 כ"ס.... :-)

42812

kobiarava
19-05-11, 16:57
אני חושב שינון התכוון, שעבור הרוב המוחלט של החברים בפורום, דיון על תדלוק קרוסין ברכב בעל מנוע דיזל הוא היפוטתי בערך כמו דיון על השתלת מנוע סילון בגאלופר. היו דוגמאות וניסיונות-אז היו, אבל האם זה רלוונטי למישהו כאן? אני בספק, אלא אם DOOM רוצה לשתף אותנו במשהו...





קובי

Tsafrir
19-05-11, 19:50
מאחר והדיון כבר קיבל כיוון אחר...
דווקא אפשר להניע רכב עם מנוע סילון. זה יהיה מנוע טורבו-שאפט (כמו ביסעור...)
ואפשר לחבר לת"ה אוטומטית או רציפה...
הנה דוגמה בתמונה, שייך לטנק ABRAMS תוצרת ארה"ב.
גם בכמה כלי-רכב צבאיים תוצרת ברה"מ היו.
לגבי הגאלופר - תכין מע' פליטה שתפזר את האוויר החם (אם כי לא נראה לי שאכפת לך מחתימת חום גדולה...) ותתכונן להרבה צרות בגלל יניקת אבק למדחס...
חוץ מזה - יש לך גאלופר עם 1500 כ"ס.... :-)

42812

האברמס דור ראשון אכן הונע בטורבינת גז.
אולם תצרוכת הדלק היתה רצחנית, כל כך גבוהה שהגבילה את טווח הנסיעה משמעותית.
לכן עברו בדור השני למנוע דיזל קונבנציונלי.
הבעיה העיקרית היא התמסורת.

boaz avrahami
19-05-11, 20:37
למיטב ידיעתי, דס"ל הוא נפט ולא סולר.

לביא, אהבתי את הצניעות...

במנועים ישנים ולא מתוחכמים, היו חסכנים שנהגו לערבב נפט בסולר( נהגי מונית), הנפט היה זול מהסולר.
בעבר היותר רחוק היו גם מנועים שהונעו בנפט ולאחר שהתחממו מעט היו מעבירים אותם לעבוד על סולר תוך שינוי הקומפרסיה של המנוע.
אם אני זוכר נכון - טרקטור פרגיסון נפט...

אני מניח שאיציק יוכל לשפוך יותר מידע ממני

עידו לוריה
19-05-11, 21:44
בועז נפט מכניסים לסולר בתור אנטי פרייז .
עידו

DooM3
19-05-11, 23:05
אנחנו רואים בעבודה הרבה סדל שנזרק\ מתנקז ואז הירהרנו לעצמנו אם הינו יכולי להשתמש בו ברכבים
ואז עלתה השאלה המרכזית אם בכלל אפשר להסב רכב לנסיעה על דסל אם כן מה צריך לעשות

בקשר ליניקה יש מדחסים רדיאלים שהם פחות יעילים אבל יותר מסיבים בעיקר למסוקים ומנועי פרופ
ובקשר לפליטה אפשר להסיט אותה למעלה כי לא מחפשים דחף מחפשים מומנט

tzagi
20-05-11, 07:10
ממה שהבנתי מחברים בעבר הרחוק עבדו בשדה תעופה כזה או אחר, והיה להם גישה למיץ סילונים ש"נשפך" פה ושם
הנוזל הוא בעיקרון דיזל נטול שומן, הוא מכיל חומרים מייבשים (כנראה לדחות ערבוב במים)
ערבוב 10%-5 בATF וזה עבד יופי במנועי דיזל של שנות ה80
אני אישית לא יודע ולא חושב שהייתי מנסה את הקוקטייל על מנוע בלי משאבה מכנית בטור, כלומר, לא רדיאלית, אלקטרונית, מסילה משותפת וכולו.
השכר לימוד עלול להיות גבוה מדי.

DooM3
20-05-11, 08:30
דסל לא דוחה כולכך מים עם בכלל ומנוע שעומד מעל שבועיים גם עם בעבודה מחייב שימור(ניקוז דלק ומילוי שמן שימור במערכת דלק)

itay-rover
20-05-11, 08:38
בעבר היותר רחוק היו גם מנועים שהונעו בנפט ולאחר שהתחממו מעט היו מעבירים אותם לעבוד על סולר תוך שינוי הקומפרסיה של המנוע.
אם אני זוכר נכון - טרקטור פרגיסון נפט...


קצת סדר בבלאגן....
אכן לפרגוסון קיים טרקטור העוד על נפט (TE 20) ובמקרה אחד כזה נימצא כעת בשלבי שיפוץ מיתקדם אצל אבי בסדנא,

מנוע העובד על נפט הינו מנוע העובד במחזור אוטו(מנוע בנזין) והוא מותנע(כשהוא קר) עם בנזין ולאחר חימום לטמפ' עבודה ניתן לעבור לנפט.למה?
לחץ האדים של הנפט גבוה ביחס לבנזין ולכן קשה לאייד אותו בטמפ' הסביבה ולא ניתן להגיע ליחס תערובת וגודל טיפה מתאים לבעירה.
על מנת להתגבר על המכשול,מחממים את סעפת היניקה בעזרת חיפויים המסייעים לחום מסעפת הפליטה לעבור להיקף החיצוני של סעפת היניקה.
חשוב לפני כיבוי המנוע העובד על נפט לחזור בחזרה לבנזין לכמה דקות על מנת לאפשר התנעה קלה ביום שלמחרת...

קיימים בטרקטורים גם מנועי דיזל שהם גם מנועי בנזין(MD),למנוע בעצם יש שתי מערכות דלק מקביולת,הזרקה וקרבורטור,ומערכת הצתת בנזין (מפלג,מצתים,סלילים וכו') והתקן בתא השריפה על מנת לשנות את יחס הדחיסה.
כל זה למה?
את הטרקטור מניעים בתצורת בנזין ולאחר חימום עוברים לדיזל.מיותר לציין שההספק בבנזין מספיק בערך בשביל להחזיק את המנוע בסרק....
למה?
בעבר הרחוק,לא ידעו לייצר סטרטרים חשמליים בגודל פורפורציוני לטרקטור.....ובמשקל סביר ושידעו להתגבר על יחס הדחיסה הגבוה של מנועי הדיזל(שלא ניתבלבל מדובר על יחס של בערך 1:16.....לצורך השוואה,יחס דחיסה של דיזל מודרני הוא בסביבות 1:22...)

קיימות עוד שיטות של מנועי עזר לדיזל(נפוץ בקטרפילר) אבל לא היום....

אז התקדמנו קצת מאז בנושא הסטרטרים,לא?

איתי.

ינון
22-05-11, 09:28
קובי הבין שהייתי סרקסטי
בכל אופן עדיין לא ברור לי מה היתרון של דס"ל על סולר רגיל.

האמת שלאור מחירי הדלק וההיסטריה סביב איכות הסביבה הייתי מחפש הנעה על בסיס דלקים אורגניים כגון שמן בישול משומש וכו' (היו שירשורים על כך) שלהבנתי יותר פשוט להתאימם למנועי הדיזל העשנים שלנו.
(קרוב לוודאי שתיווצר בעית משקל בקרב אוכלוסיית המרחרחים שיריחו את הפיש והצ'יפס מהאגזוזים אבל זו סאגה אחרת).

-->