PDA

צפייה בגרסה מלאה : Article: באגי McRae חשמלית בדרך לדאקאר 2012



דובי מילר
24-07-11, 18:24
ניתן לצפות בעמוד זה ב-http://www.jeepolog.com/forums/content.php?r=2206-MCRAE-BUGGY-%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C%D7%99-%D7%95-%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A7-%D7%91%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%9C%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99-%D7%93%D7%90%D7%A7%D7%90%D7%A8-2012

zivo
24-07-11, 19:45
מנוע בהספק 200KW על מצבר 54KW/H, לפי הגישה של נמרוד (באשכול על בגי חשמלי) - כוח מכסימלי כל הזמן, זה בדיוק רבע שעה נסיעה על כל מצבר :-( (וזה עוד אופטימי ומתעלם משאר ההפסדים במערכת - לפחות 10-15% פחות)

נמרוד
24-07-11, 21:03
איזה טמבלים, לא טרחו לקרוא מה כותבים בג'יפולוג...:Dעכשיו ברצינות - מה אני יודע? בדיוק כמוך, להעריך ולעשות חישובים ראשוניים. כאן יש לך חבר'ה שעשו את זה באמת, עשרה סטודנטים להנדסה מאוניברסיטה רצינית - כל הכבוד (שימו לב שהשתמשו בבסיס של מכונית קיימת). אני בשרשור הערכתי שעבור רכב בסדר גודל דומה, עם כל מיני הנחות מצוצות מהאצבע, צריך לחשב על הספק של 40KW, והגעתי לזה שצריך 80KW/H של מצברים - כאן יש 54KW/H. זה לא ממש רחוק... אפשר ללמוד כאן משהו מעניין - ההספק המירבי של המנוע שהם מתקינים, הוא הרבה הרבה יותר מההספק שנדרש כדי להניע את הבאגי - לרכב המקורי של מקריי, מונע הבנזין, יש מנוע אופנוע עם הספק 140 כ"ס - 105KW בלבד. 200KW זה 260 כ"ס, זה הספק של הT1 ששוקלים 2 טון! ברור שלקחו כאן מנוע חשמלי עם הספק מירבי גדול משמעותית ממה שינוצל בפועל, ואתה הוכחת את זה מיידית גם בחישוב צריכת אנרגיה פשוט. אולי זה כדי לספק רזרבות כוח למקרי חרום? אולי זה קשור לנצילות, למניעת התחממות, אין לי מושג.

בלי לדעת כלום על המכלולים, ורק מהמספר 54KW/H אפשר לדעת משהו על טווח הנסיעה - בקטעי קישור על כביש, במהירות ממוצעת של 70-80 קמ"ש, אפשר להעריך שמכונית קלה כזאת דורשת משהו כמו ~10KW, ככה שיהיה לו 5 שעות נסיעה. בשטח/דיונות יהיה לו הרבה פחות - הוא ישתמש ב30, 40, 50 קילוואט - והוא יצטרך את רכב ההטענה/מצברים שלו (שיהיה מן הסתם רשום בתור רכב מתחרה גם הוא) ממש-ממש צמוד אליו. אם הקשר בינהם יאבד - הרכב החשמלי אבוד. ככה שבעצם מדובר כאן על צמד כלים שמתחרים ביחד, שאחד אוגר את האנרגיה עבור השני - מן הסתם בצורת סולר או בנזין רגילים לגמרי.

zivo
24-07-11, 22:31
עד כמה שאני הבנתי (מקריאה של תיכנונים \ בניות של אחרים), השיקול של של חוזק המנוע הוא לא רק המהירות המכסימלית \ האצה אלא גם מהירות נמוכה \ אפס. תחשוב על הכח שאתה צריך עם אתה עוצר בתוך חול \ מדרגת סלע. אתה לא יכול לתת גז ולתת לגלגלים לפרפר. אתה צריך מומנט וכח גדולים, במהירות מאוד איטית. יש שתי אפשרויות- גיר או מנוע גדול וחזק. ככנראה ש 30-50% במנוע זה יותר זול \ קל \ אמין , מלהוסיף גיר. לגבי הרעיון שלך של "צמד כלים" שאחד אוגר אנרגיה לשני - רכבים היברדים כבר מימשו את הרעיון הזה מזמן, הם פשוט הבינו שניתן לחסוך 4 גלגלים וצוות אחד :)

נמרוד
24-07-11, 22:37
אכן... :D אגב, באתר הרשמי כתוב שהספק המנוע הוא 90 קילוואט, בעוד שבהודעה לעיתונות שמופיעה בחלק מאתרי הספורט המוטורי כתוב 200... אז כמו שדובי כתב, את המספרים צריך לקחת בערבון מוגבל. http://www.mcraebuggy.com/

asafk
24-07-11, 22:47
עד כמה שאני הבנתי (מקריאה של תיכנונים \ בניות של אחרים), השיקול של של חוזק המנוע הוא לא רק המהירות המכסימלית \ האצה אלא גם מהירות נמוכה \ אפס. תחשוב על הכח שאתה צריך עם אתה עוצר בתוך חול \ מדרגת סלע. אתה לא יכול לתת גז ולתת לגלגלים לפרפר. אתה צריך מומנט וכח גדולים, במהירות מאוד איטית. יש שתי אפשרויות- גיר או מנוע גדול וחזק. ככנראה ש 30-50% במנוע זה יותר זול \ קל \ אמין , מלהוסיף גיר. לגבי הרעיון שלך של "צמד כלים" שאחד אוגר אנרגיה לשני - רכבים היברדים כבר מימשו את הרעיון הזה מזמן, הם פשוט הבינו שניתן לחסוך 4 גלגלים וצוות אחד :)

זיו, אם תסתכל על גרפים של מנועים חשמליים תראה שהמומנט במהירות 0 הוא המקסימלי. בזינוק מהמקום וגם מול מכשול, צריך ממש להיזהר לא לפרפר..

אסף.

zivo
25-07-11, 01:14
אסף, נכון אבל - שיש לך רכב ששוקל טונה! ומנוע של 30כ"ס, בהנעה ישירה, ומדרגת סלע קטנה, או סתם עליה, יש לך אולי מומנט מכסימלי של המנוע, אבל אז זה פשוט לא מספיק! למנוע חזק יותר, המומנט במהירות 0 גדול יותר, והכוחות גדולים יותר.... ראיתי מה כתבת באשכול השני, ואני מוכרח להודות שאני מתקשה להבין את "הסגידה" למומנט תוך התעלמות מוחלטת מההספק עצמו. אני אמנם למדתי פיזיקה קצת לפניך (וקצת אחרי ניוטון :-) ), אבל למייטב ידעתי , כלום לא השתנה מאז. בסופו של יום, לקחת משקל נתון למרחק מסויים צריך לבצע עבודה נתונה. אם למנוע שלך יש מומנט "אין סופי" אבל הספק אפסי (מהירות נמוכה עד אפסית), לא תגיע לשום מקום. כל הסיפור של המומנט רלוונטי לדיון על הנעה ישירה לעומת גיר אבל ממש לא משמעותי לדיון העיקרי והבעיתי בבנית רכב חשמלי תחרותי . השאלה עם רכב כזה יהיה תחרותי או בכלל יצליח לסיים, ממש לא קשורה לממונט של המנוע , זה קשור לצפיפות \ משקל האנרגיה של המצבר (בהנחה שבסופו של יום, מנועי החשמל הרלוונטים, הנצילות שלהם זה +-10% ומתקרב כבר ל 90%. כמה כבר אפשר לשפר?). כח לאורך דרך (וזמן) שווה עבודה, שווה אנרגיה, ולכן הדיון האמיתי זה משקל\ צפיפות האנרגיה, לא מומנט ולא AC ולא הקירור.....פשוט המצבר ואורך הקטעים בין החלפות המצברים. בטכנולוגיות הקימות, וכל עוד הקטעים באורכים שאנחנו מכירים (100km~), הקונפיגורציות שמוזכרות פה פשוט לא תחרותיות (ולא משנה כמה מומנט ובאיזה סל"ד יש למנועי חשמל).

דובי מילר
25-07-11, 13:42
שמח שהנושא מעורר עניין.יצרתי קשר עם טים קורונל והצוות שלו וזו אכן הבעיה העיקרית שעולה - טווח הנסיעה ונקודות הטעינה. חשוב לזכור שנקודת טעינה כזו אמורה להיות כתובה בתקנון התחרות וזה משהו שעדיין לא התייחסו אליו, כל עוד לא היה צורך. אני מניח שככל שמועד הראלי יתקרב - קצב המבחנים של המכונית יעלה וכך יופיעו גם התשובות.

zivo
25-07-11, 15:03
דובי, האם יש מצב לדעת את הנתונים העכשווים שלהם. כלומר איזה מרחק, באיזה אופי נהיגה \ שטח \ מהירות?

דובי מילר
25-07-11, 18:55
כמובן.

הפרטים המלאים נמצאים בכתבה שאמורה להתפרסם מחר-מחרתיים...(תלוי בנמרוד..)

בכל מקרה - בנסיעות המבחן עד כה היתה מורכבת רק סוללה אחת ברכב וההערכה היא שזה אמור להספיק ל-100KM נסיעה תחרותית.
ממש בקרוב מתחילות נסיעות המבחן עם 2 ו-3 סוללות ואז יהיו נתונים חדשים.

asafk
25-07-11, 19:12
אסף, נכון אבל - שיש לך רכב ששוקל טונה! ומנוע של 30כ"ס, בהנעה ישירה, ומדרגת סלע קטנה, או סתם עליה, יש לך אולי מומנט מכסימלי של המנוע, אבל אז זה פשוט לא מספיק! למנוע חזק יותר, המומנט במהירות 0 גדול יותר, והכוחות גדולים יותר.... ראיתי מה כתבת באשכול השני, ואני מוכרח להודות שאני מתקשה להבין את "הסגידה" למומנט תוך התעלמות מוחלטת מההספק עצמו. אני אמנם למדתי פיזיקה קצת לפניך (וקצת אחרי ניוטון :-) ), אבל למייטב ידעתי , כלום לא השתנה מאז. בסופו של יום, לקחת משקל נתון למרחק מסויים צריך לבצע עבודה נתונה. אם למנוע שלך יש מומנט "אין סופי" אבל הספק אפסי (מהירות נמוכה עד אפסית), לא תגיע לשום מקום. כל הסיפור של המומנט רלוונטי לדיון על הנעה ישירה לעומת גיר אבל ממש לא משמעותי לדיון העיקרי והבעיתי בבנית רכב חשמלי תחרותי . השאלה עם רכב כזה יהיה תחרותי או בכלל יצליח לסיים, ממש לא קשורה לממונט של המנוע , זה קשור לצפיפות \ משקל האנרגיה של המצבר (בהנחה שבסופו של יום, מנועי החשמל הרלוונטים, הנצילות שלהם זה +-10% ומתקרב כבר ל 90%. כמה כבר אפשר לשפר?). כח לאורך דרך (וזמן) שווה עבודה, שווה אנרגיה, ולכן הדיון האמיתי זה משקל\ צפיפות האנרגיה, לא מומנט ולא AC ולא הקירור.....פשוט המצבר ואורך הקטעים בין החלפות המצברים. בטכנולוגיות הקימות, וכל עוד הקטעים באורכים שאנחנו מכירים (100km~), הקונפיגורציות שמוזכרות פה פשוט לא תחרותיות (ולא משנה כמה מומנט ובאיזה סל"ד יש למנועי חשמל).

אתה צודק, וההתייחסות שלי היתה למכשולים. בנושא המהירות והטווח - אני נאלץ להסכים... ויותר מזה. הדבר היותר חשוב הוא שבשביל להזיז 200 ק"ג מצברים לעומת 100 ק"ג מצברים צריך הספק כפול... ואז מה עשינו בזה..?
לכן גם אני חושב שרכב למירוצים ארוכים הוא בטכנולוגיה הנוכחית של מצברים חלום רחוק. אבל צריך לחלום.
(במאמר מוסגר - חלק גדול מרכבי השטח החשמליים משתמשים בגנרטור קטן לטעון מצברים בזמן נסיעה. לא אפקטיבי ב100% - כלומר לא מטעין את מה שמתבזבז- אבל מגדיל את הטווח. גם כאן, האנרגיה שבסולר הופכת לאנרגיה חשמלית בסופו של דבר)


אסף.

מיקי וייס
10-01-13, 18:20
אכן... :D אגב, באתר הרשמי כתוב שהספק המנוע הוא 90 קילוואט, בעוד שבהודעה לעיתונות שמופיעה בחלק מאתרי הספורט המוטורי כתוב 200... אז כמו שדובי כתב, את המספרים צריך לקחת בערבון מוגבל. http://www.mcraebuggy.com/

לא בהכרח צריך רכב נוסף או רכב היברידי, הגלגלים האחוריים מניעים את הרכב ואילו הקדמיים כשמסתובבים ממלאים את המצברים. כך חוסכים אנרגיה, תשאלו אפילו את מרידור.
מיקי.

-->