PDA

צפייה בגרסה מלאה : הגבהת ויטרה ארוכה ע"י ספייסרים



benza
26-07-11, 13:47
רקע:
- הרכב בתול מבחינת שיפורים ונוסע על קפיצים בולמים מקוריים (שנת 96)
- רוצה להשיג מרווח גחון משופר ויכולת להכניס צמיגים 235
- כרגע לפחות לא בתקציב קיט קלמיני/4X4ART

התיכנון שלי הוא בשלב הראשון להגביה 2" ע"י ספייסרים (גם לבולמים הקדמיים) + בולמים אחוריים ארוכים יותר ומאוחר יותר אם תהיה אפשרות לעבור לקיט ואם לא אז לפחות להכניס קפיצים ארוכים ולוותר על הספייסרים

ולשלב השאלות:
1. מכל מה שקראתי ושאלתי עד כה, לא הצלחתי להבין מה החסרונות של הגבהה כזו ומה ההשפעה שלה על מהלכי המתלה? בולם ארוך יותר + קפיץ עם ספייסר = שיפור? בולם עם ספייסר + קפיץ עם ספייסר = אותו מהלך או פחות?
2. האם להנמיך את הדיפ' הקדמי?
3. קראתי שקפיצים של גראנד ויטרה הם אידיאלים ל2" של ויטרה, השאלה מאיפה קונים?

ishc
26-07-11, 15:27
מהלך המתלה לא משתפר אלא נשאר זהה. אתה מרוויח רק גובה.

אלון_ק
26-07-11, 17:36
ראשית, העברתי את הדיון לפורום סוזוקי כי קישרת אותו ספציפית לויטארה, לא לכל רכב עם מתלים כאלו.

ishc, אם תתן הסבר מקיף גם יבינו אותך טוב יותר, גם חדשים בתחום שאינם מכירים את הסוגיות יוכלו להתחיל לטבול רגליהם במים והכי חשוב - כשיש הסברים אפשרי לפתח דיון במידה ואין הסכמה, אחרת זה דו שיח חרשים.

יש לי הסבר מוכן לזה שמחכה בבית, מאוחר יותר היום או מחר אני אעלה אותו.

אלון.

אלון_ק
29-07-11, 12:52
את ההסבר המוכן אני לא מוצא, מצטער.

מתלה הוא אוסף של פשרות. אני באמת מאמין שיש מעט מאוד שינויים במתלה שניתן להגדיר כשיפור או גריעה מהתוצאה הכוללת, לדעתי צריך להיות יותר פרטניים בהתייחסות כי כמעט לכל שינוי יש יתרונות וחסרונות לא זניחים.

תותבי מרווח בין הקפיץ לשלדה אינם יוצאי דופן לכלל שלי. יש להם מטרה ויש להם גם יתרונות בהגבהת רכב, שהעיקרי שבהם הוא הסיבה המרכזית שזה נשקל כשיטת הגבהה - המחיר. השימוש המושכל בתותבים האלו הוא לאזן מתלה, דהיינו אם סט קפיצים מביא אותך לנוחות הרצויה אבל יש הפרשי גובה מסיבה כלשהיא, שמים תותב -קטן!-לאיזון.

למתלים יש תכונות גיאומטריות שמשפיעות על התנהגות הרכב. הם קובעים כמה המרכב יתגלגל בסיבוב, כמה כוח יעבור לקרקע בתאוצה, איך הרכב יקח סיבוב. הכוונה במילה 'גיאומטריות ' היא שהתכונות האלו חפות מקשר לקפיץ ולבולם, גם אם ברור שגם לאלו השפעה מרכזית.
מסיבות אלו כאשר מבצעים הגבהה לרכב תמיד יהיה שינוי בהתנהגות הרכב. החוכמה היא לשנות באופן שיקרב את ההתנהגות למה שאתה רוצה, להקריב את מה שפחות חשוב לך על חשבון מה שאתה רוצה להשיג.

תותבים לא מעתיקים את משרעת התנועה (שזה התחום בו המתלה נע) בכל סוגי המתלים, כפי שנהוג לחשוב, לא בתיאוריה ועל אחת כמה וכמה הלכה למעשה. סיבה אחת לכך היא גיאומטרית וקשורה לאופן תנועת המתלה, במתלים רבים התנועה מוגבלת על ידי גיאומטרית התנועה (מתלה אחורי של ג'ימיני, לדוגמה). סיבה נוספת לכך שמשרעת התנועה לא מועתקת היא מעשית: חלקים במתלה כמו גומיות הם בעלי יכולת תנועה מוגבלת ולעיתים קרובים לקצה התנועה כבר במצב המקורי.
בנוסף הזזה של קפיץ בעזרת תותב ללא תיקון גם במיקום הבולם מוציא את המשרעת מגבולות התנועה של הבולם וכך הבולם מגביל את התנועה בפתיחה. החלפת בולם למתאים, אם קיים כזה, פותרת בעיה זו אך יש להגביל מחדש את סגירת המתלה.
בעיה שלא תיפתר היא השינוי במרכז הגלגול של המתלה. מרכז גלגול הוא תכונה גיאומטרית והוא למעשה נקודה שאם נפעיל עליה כוח מרכב הרכב לא יתגלגל. לגלגול המרכב יש חשיבות להתנהגות הרכב ולא נעמיק בזה כרגע (ההודעה הזו ארוכה מספיק). כן נזכיר שלמסלול התנועה של מרכז הגלגול יש חשיבות ושהגבהה ללא שינוי נקודות החיבור לשלדה משנה את מסלול התנועה לרעה, בדרך כלל. במקרה של החלפת קפיצים ניתן להתגבר על כך על ידי שינוי קבוע הקפיץ, אך במקרה של תותבים זו פשרה שאין לה פתרון.

מספיק לעכשיו. יש גם דיון בפורום XJ באותו נושא בדיוק, אני אכניס קישור מאוחר יותר.

ishc
29-07-11, 18:21
אלון שאפו, איזו תגובה!!!
לשאלתו של פותח השירשור. שמגביהים בעזרת ספייסרים והחלפת בולמים או הנמכת תושבת בולם קדמי במקרה של הויטרה אורך התנועה של מכלול המתלה נשאר זהה ובעצם פשוט הנמכת את נק' העיגון של (שתיים המן בכל מקרה) לגוף/שילדה ולכן מהלך המתלה שלך נשאר זהה וקיבלת אך ורק הגבהה.
אלון, האם בהגבהה של 2 אינץ, בויטרה למש, יש השפעה ניכרת של הכוחות המופעלים על הרכב? אני יכול להעיד שהאוטו שלי מרגיש שונה לגמרי מסמוראים סטנדרטיים (לא יצא לנסוע על הרבה כאלו) אבל הסמוראי הקודם שלי (סלילים, מוגבה על ספייסרים) הרגיש אותו דבר כמו אותו זהה של חבר (לפחות לפי זכרוני).

אלון_ק
29-07-11, 18:54
אני לא בדקתי ויטארה מעולם, אז אני לא יודע. הנחה סבירה תהיה שכן, המתלה הקדמי של הויטארה שונה מהותית מסמוראי. גם בסמוראי, אגב, ההבדל מהותי. הוא מתבטא בעיקר במהירות הסיבוב המקסימאלית שניתן לקיים, אם תעשה ניסוי עם שני סמוראים מי יכול להגיע למהירות גבוהה יותר בסיבוב לפני אבדן אחיזה תגלה שזה בלי התותבים יקח בהפרש ברור.

zivo
30-07-11, 10:57
אלון,
בעקרון אני מסכים עם ההסבר שלך, אבל עם תיקון אחד.
מה מגביל את הסגירה?
ברוב המקרים מה שעוצר את הסגירה של המהלך זה במפ-סטופ על הגוף שעוצר את העליה של הסרן \ מתלה.
במקרה כזה, ובהנחה שהבולם מתאים, והכל מכוון נכון, הגבהה באמצעות ספייסרים כן מגדילה את המהלך.
ההערה הזו חשובה פה, בפורום סוזוקי, מפני שבוויטארות (גם ישנות וגם 2006+) זה בדיוק המיקרה - בהגבהה באמצעות ספייסרים (ובולם מתאים), לפחות במתלה האחורי, ניתן להרוויח מהלך.

ישי.פ
30-07-11, 11:55
המהלך, הוא מהלך הקפיץ+מהלך הבולם. (שכמובן אמורים להיות זהים פחות או יותר)
ברגע שנוספו ספייסרים, ושונה הבולם. המהלך נשאר זהה! הוא פשוט ירד למטה כגובה הספייסר.
בגלל שהקפיץ נשאר זהה.

רון נחמן
30-07-11, 12:40
המהלך, הוא מהלך הקפיץ+מהלך הבולם. (שכמובן אמורים להיות זהים פחות או יותר)
ברגע שנוספו ספייסרים, ושונה הבולם. המהלך נשאר זהה! הוא פשוט ירד למטה כגובה הספייסר.
בגלל שהקפיץ נשאר זהה.

ראשית, צריך לקחת בחשבון שגם מרכז המסה של הרכב עלה - כך שיציבות הרכב בסיבובים תיפגע.
שנית, אם הבולם שונה לארוך, גם מהלך הפתיחה שונה.

בעניין קפיצי גרנד מקוריים אולי אוכל לעזור, צור קשר בה"פ.

zivo
30-07-11, 18:03
המהלך, הוא מהלך הקפיץ+מהלך הבולם. (שכמובן אמורים להיות זהים פחות או יותר)
ברגע שנוספו ספייסרים, ושונה הבולם. המהלך נשאר זהה! הוא פשוט ירד למטה כגובה הספייסר.
בגלל שהקפיץ נשאר זהה.
מה שעוצר את מהלך הסגירה זה הבמפ-סטופ (ולא קפיץ שנסגר עד הסוף), השאלה היא כמה הקפיץ יכול להיסגר מעבר לעצירה המקורית של הבמפ-סטופ.
בGV החדשה, במצב הזה (של העצירה) הקפיץ יכול להיסגר בלמעלה מ 5 ס"מ נוספים.
ברגע שמגביהים את הקפיץ ע"י ספסר של 5 ס"מ, המרחק של הסרן \ מתלה עד לבמפ-סטופ גדל ב 5 ס"מ.
ולכן, ספסר של 5 ס"מ בקפיץ האחורי, והחלפת בולם עם פתיחה ארוכה יותר (אבל עם סגירה מספיק קצרה), יוצר מצב שהרכב נוסע 5 ס"מ גבוה יותר, המתלה מסוגל לשקוע 5ס"מ יותר ולהתארך ב2ס"מ יותר - סה"כ גידול של 7 ס"מ במהלך מתלה.
נכון שזה גם בזכות החלפת הבולם (ולא רק ספייסר) אבל זה עדיין עם הקפיץ המקורי.
אלו מספרים בדוקים - זה הרכב שאני נוסע עליו כבר 3 שנים - אתה מוזמן להוריד מידות מכל GV סטנדרטי ולהשוות עם הרכב שלי.

-->