צפייה בגרסה מלאה : תאוריה לצליחת דיונות.
BackDoorMan
31-12-11, 18:57
האם יש נוסחה שקושרת את כל הפרמטרים המתאימים כדי לקבוע אם רכב יתחפר או יצלח שטח חולי עמוק ?
אני מניח שהפרמטרים יהיו כח המנוע, משקל הרכב, לחץ האויר בצמיגים, שטח המגע בצמיגים ואולי גם מהירות הכניסה או הצליחה.
מתכנן לעשות ניסוי בקרוב עם רכב שטח RC , לבדוק את העבירות עם לחצי אויר שונים ומשקלים שונים, ואשמח לנתונים נוספים על מי שהתנסה
באותו רכב עם שקיעה ועם צליחה.
לעניות דעתי - שטח מגע כמה שיותר גדול+לחץ אוויר כמה שיותר נמוך,
הם שני הפרמטרים שיתנו את העבירות הטובה ביותר לסוג הקרקע הנ"ל.
טל.
יריב קלר ברוך
31-12-11, 19:41
תזמין אותי לניסוי 0508899577 יריב אני יראה לך את הדרך הבטוחה לעלות עם פדל ימני ברצפה ולחץ נמוך מאוד
six 4 life
31-12-11, 20:01
משקל כמה שיותר קל (טרקטורונים לדוגמה עפים בדיונות עם 2X4 עקב יחס מעולה של משקל עצמי נמוך + כח מנוע)
ולחץ אויר נמוך כמה שיותר- יותר מגע עם החול.
האם יש נוסחה שקושרת את כל הפרמטרים המתאימים כדי לקבוע אם רכב יתחפר או יצלח שטח חולי עמוק ?
אני מניח שהפרמטרים יהיו כח המנוע, משקל הרכב, לחץ האויר בצמיגים, שטח המגע בצמיגים ואולי גם מהירות הכניסה או הצליחה.
מתכנן לעשות ניסוי בקרוב עם רכב שטח RC , לבדוק את העבירות עם לחצי אויר שונים ומשקלים שונים, ואשמח לנתונים נוספים על מי שהתנסה
באותו רכב עם שקיעה ועם צליחה.הדבר הכי חשוב לעניות דעתי זה מזג האויר אין דין חציית דיונה באוגוסט כדין חציית אותה דיונה באותם מישתנים אחרי גשם!!!
לפרופיל של הצמיג יש השפעה לא מעטה.
לדעתי אתה לא יכול להשליך מניסוי של מכוניות שלט על העולם האמיתי של רכבי שטח.
השונות של היחס גדולה מידי.
הדמיון שלי גם אומר ש"לפיתת" החול ע"י הצמיג הרך גורמת להידוקו ולחיכוך מוגבר עם הגרגירים האחרים ומכאן לתנע קדימה,סתם דמיון.
תאוריית עבירות רכב קרקע עבור קרקע גרגרית קיימת גם קיימת.
בגדול יש חישוב של אינדקס קוני של הקרקע מול אינדקס קוני של הרכב.
אבל החישוב מבוסס על טבלה שממירה בין חישוב בסיסי שנותן אינדקס ניידות מתוך נתוני הרכב, לאינדקס קוני שמבוסס על נתונים אמפיריים. לדעתי רכב על שלט שונה מאוד מרכב אמיתי, ולכן זה לא יעבוד.
אסף.
תאוריית עבירות רכב קרקע עבור קרקע גרגרית קיימת גם קיימת.
בגדול יש חישוב של אינדקס קוני של הקרקע מול אינדקס קוני של הרכב.
אבל החישוב מבוסס על טבלה שממירה בין חישוב בסיסי שנותן אינדקס ניידות מתוך נתוני הרכב, לאינדקס קוני שמבוסס על נתונים אמפיריים. לדעתי רכב על שלט שונה מאוד מרכב אמיתי, ולכן זה לא יעבוד.
אסף.
ועוד אומרים לי שאני צריך אישפוז כפוי...
BackDoorMan
31-12-11, 21:00
תודה להזמנה, אני אשמח.
אני לא רק רוצה לבדוק את התנאים לצליחה, אלא גם את המצב בו הרכב ישקע בחול.
רוצה למצוא את הגבול בין התקדמות לשקיעה,
עם RC שטח, אפשר לחזור על הניסוי עם משקולות יותר כבדות בכל פעם עד שהוא ישקע, אפשר לשחק עם לחצי האויר,
ואפשר לשנות את מהירות הכניסה משטח יציב לשטח גרגירי, מה שיקח המון זמן בג'יפ אמיתי.
אסף, מה זה אינדקס קוני ?
ומה ההבדל בין RC לגודל מלא ?
עם מהירות כניסה מספיק גבוהה אפשר לנסוע על מים
http://lolsnaps.com/upload_pic/3748.gif
תחפש "מד חדירות קוני", זה כלי עבודה שמשמש לבדיקה של יכולת נשיאה של יח' קרקע ביחס ליח' משקל.
הנתונים שמתקבלים הם ביח' PSI.
השיטה המקובלת היא למדוד לחץ קרקע של רכב X, להמיר ליח' PSI, ולבצע בדיקות עם מד חדירות קוני לאותו סוג קרקע ולהשוות תוצאות.
העניין הוא שהחישובים מתייחסים לערכים שגבוהים בהרבה מאשר ערכי לחץ של מכוניות RC, והבעיה השנייה היא גודל הגרגרים.
חול זה מושג שמתאר גודל גרגר עד 2מ"מ, ואין דין גרגרים בגודל חצי מ"מ של חול ממקור גירני עדין לקוורץ או גרגרים בקוטר 2מ"מ שמרגישים מאד גסים.
סוג החומר קובע גם את החיכוך הפנימי בתוך החומר ואת היכולת לשאת משקל.
עכשיו, בשביל לעשות הקבלה נכונה לעולם האמיתי, אתה צריך לבצע הדמייה של גודל הגרגר ביחס למימדי הרכב שאתה בודק.. כלומר להקטין באותו השיעור את משרע גודל הגרגר.
יש לך יכולת להביא חול בטווח גדלים שמדמה חול אמיתי?
בהמשך למה שדורות כתב...
הרכב בקנה מידה, החול לא.
כלומר - חול, קרקע גרגרית עדינה בשפה של דורון, הוא כמו חצץ אם חושבים על מכונית צעצוע. (כן, אני יודע, זה לא צעצועים זה רציני. בסדר, שמענו)
לכן הפנטרומטר הקוני לא יישים.
ההבדל המאוד משמעותי הנוסף הוא היחס בין לחץ האוויר בגלגל לגודלו ונתונים אחרים שלו. גם המשקל הקטן הופך את הגלגל למאוד קשיח למרות לחץ האוויר הקטן.
הנה קצת חישובים למי שמעוניים:
http://books.google.co.il/books?id=Blp2D1DteTYC&pg=PA117&lpg=PA117&dq=ground+cone+index&source=bl&ots=XrnsZi05fc&sig=Aw9ExH2w6pBOaBoCiu1RimF0paM&hl=iw&sa=X&ei=XGH_TuDSIsGa-wabg9lo&ved=0CCsQ6AEwAA#v=onepage&q=ground%20cone%20index&f=false
אסף.
אני כבר מעדיף להתחפר בחול מאשר כל החישובים האלה.
מה המטרה של הניסוי? מה אתה מנסה להוכיח/למצוא?
אני כבר מעדיף להתחפר בחול מאשר כל החישובים האלה.
זה כל הכיף, לא ?!
BackDoorMan
31-12-11, 22:08
צודק, המטרה היתה לברר אם ניתן לצלוח חולות עם אופניים יעודיות,מונעות בכח הרגליים בלבד.
צודק, המטרה היתה לברר אם ניתן לצלוח חולות עם אופניים יעודיות,מונעות בכח הרגליים בלבד.
אופני הרים עם יחסי העברה נמוכים, צמיגים רחבים (2.5 לפחות, 3 אפילו עדיף), לחץ אויר כמעט מלא מאחור ונמוך מאד מקדימה.
הבעיה הגדולה של האופניים, בגלל הקצב הנמוך וחוסר בכ"ס הוא שקיעה של הגלגל הקדמי ותקיעה של ההתקדמות.
תתפלא כמה שזה עביר.
BackDoorMan
31-12-11, 22:51
יותר מכמה מטרים זה לא יסע, כלי עבירות טוב כמו הקרוקודיל למשל, יכול לצלוח דיונות גם במהירות מאוד איטית,
השאלה אם צמיג מספיק רחב ועם לחץ מספיק נמוך היכול לתמוך במשקל הרוכב+אופניים לא יגרום להתנגדות גדולה מידי ליכולת הפיסית של הרוכב.
למה רק כמה מטרים?
ניסית?
טרם העידן המוטורי, נסענו לא מעט בתצורה הזו בשבילים חוליים מאד, שפרייבטים לא היו מסוגלים לעבור בהם.
זה לא הכי יעיל כי אתה נשאר בלי אויר אחרי כמה עשרות מטרים..
BackDoorMan
31-12-11, 23:43
כן, ניסיתי, ב 84, רכבתי בדרך הכורכר מאחורי המחצבה של חיים גפן בצפון אשקלון עד אשדוד.
ב-84 לא היו בארץ אופני הרים, והצמיג הכי רחב שיכולת למצוא היה ברוחב 2 במקרה החריג.. הייתי שם.
shay_love_off_road
01-01-12, 06:04
משקל כמה שיותר קל (טרקטורונים לדוגמה עפים בדיונות עם 2X4 עקב יחס מעולה של משקל עצמי נמוך + כח מנוע)
ולחץ אויר נמוך כמה שיותר- יותר מגע עם החול.
רק תזהר לא ליסוע על הג'אנט, הלחץ הנכון מניסיון של כמה שקיעות + משקל כבד(GMC SIERRA)
+ צמיגים מצחיקים + התייעצות קטנה זה 15PSI ואפילו אני צולח דיונות באיזור אולגה-קיסריה
עם 15PSI למרות משקלו האדיר של הרכב שלי, ולמרות הצמיגים הבדיחתיים שלי,
(מודה ומתוודה - היו פעמים ששקעתי - אך לרוב עברתי)
שימי עזוב אותך ממחקרים, הבידלוקים משנים את כל המטמטיקה. גם סט דיפלייטורים לא יזיק [עלות כ-250 שח, ל4 יחידות, אפשר אצל אורי מ"כתום"] מכווונים אצלי ל-10 PSI - [רק עבור דיונות] ולהפתעתי מדוייקים,מרכיב עוד בכביש 5-7 דקות לפני הכניסה לדיונות ונגמר הסיפור. שמישהו שם למעלה לא יקרא את מה שכתבתי,טפו,טפו,טפו מעולם לא פרקתי צמיג בדיונות מה שאני לא יכול להגיד על ה"טכני" שבו אני לא משתמש בדיפלייטורים [ערכים שונים]
BackDoorMan
01-01-12, 09:08
לגבי הרכיבה ההיא, כן זה נעשה באופני ספורט.
צביקי ומה אם תנסה לצלוח עם תוספת 400 ק"ג מטען?
ידע הוא כוח.
לגבי הפרופורציה של גלגל גרגיר, אני לא יודע בדיוק אבל נראה לי שהיא משמעותית לגלגלים הרבה יותר קטנים משל RC שטח
שימי, אני לא מדבר על אופניים. אלא על גיפים, [יתכן שחוסר הבנה] שאר דברי התגובה שלך אינם ברורים לי, אנא נסח שנית
לגבי הפרופורציה של גלגל גרגיר, אני לא יודע בדיוק אבל נראה לי שהיא משמעותית לגלגלים הרבה יותר קטנים משל RC שטח
אתה חושב שהרכב שלך יטפס או יסע באופן זהה על דיונה או על ערימת חצץ?
BackDoorMan
01-01-12, 15:24
לא הבנתי לפי מה קובעים את היחס בין הרכב לקוטר הגרגיר, קוטר הצמיג ? שטח הקונטקט פאצ' ? מה ?
ניראה לי שיש בעייה רצינית עם היחס הספק\משקל. כלומר, ההספק\משקל של רוכב האופניים נמוך בהרבה מההספק\משקל של RC. אוליי אם תעבוד עם זחלן תקבל ערכים דומים:-)
רבין
לא הבנתי לפי מה קובעים את היחס בין הרכב לקוטר הגרגיר, קוטר הצמיג ? שטח הקונטקט פאצ' ? מה ?
שימי,אני לא מבין איך בחור מלא תובנה כמוך לא מבין את מה שהבינו כל המבינים.
אם גודל ה RC והצמיגים בהתאמה,הוא ביחס של 1 ל 10 נניח,זה אומר שרוחב/גובה או אורך הRC קטן פי 10 מהמקור.
זאת אומרת שמידות הגרגר גם אמורות להיות קטנות באותו יחס.
ונישאלת השאלה -אם היחס הוא 1/10 כמה אמור לשקול ה RC אם הרכב האמיתי שוקל 1000 קילו ? (יונתןמיצפה,אל תתערב)
טל
לגבי הרכיבה ההיא, כן זה נעשה באופני ספורט.
צביקי ומה אם תנסה לצלוח עם תוספת 400 ק"ג מטען?
ידע הוא כוח.
לגבי הפרופורציה של גלגל גרגיר, אני לא יודע בדיוק אבל נראה לי שהיא משמעותית לגלגלים הרבה יותר קטנים משל RC שטח
המטען שלי קבוע, ואם לא [תאורתית בלבד]] לא אשתמש בהם. הכל לגופו של גלגל.
קל לקבוע נוסחה בפרמטרים קבועים- מהירות, משקל, גודל צמיג, מומנט, לחץ אוויר. [אתה יודע את זה יותר טוב ממני] הפרמטר המשתנה הוא סוג הקרקע כל מטר ואפילו פחות הוא משתנה, הוא לא אספלט,אי אפשר לקבוע פה מסמרות. אולי בניסוי מ עבדה אפשר לקבוע -"בחול מסוג X ברכב כזה וכזה, סל"ד כזה וכזה, במומנט כזה וכזה .......... כדאי לנוע בלחץ אוויר מסויים. [מזכיר את הניסויים במעבדות הרוח לקביעת נתון הגרר] סוג הקרקע הוא נתון משתנה מס"מ לס"מ. כן אפשר לקבוע טבלת סטטיסטיקה- למשל,ברצועת הדיונות של פלמחים, 200 מטר משפת הים רצוי לנוע כך וכך וכו"
או להסתמך על הניסיון האישי בלבד.
BackDoorMan
01-01-12, 16:56
שימי,אני לא מבין איך בחור מלא תובנה כמוך לא מבין את מה שהבינו כל המבינים.
אם גודל ה RC והצמיגים בהתאמה,הוא ביחס של 1 ל 10 נניח,זה אומר שרוחב/גובה או אורך הRC קטן פי 10 מהמקור.
זאת אומרת שמידות הגרגר גם אמורות להיות קטנות באותו יחס.
ונישאלת השאלה -אם היחס הוא 1/10 כמה אמור לשקול ה RC אם הרכב האמיתי שוקל 1000 קילו ? (יונתןמיצפה,אל תתערב)
טל
מאחר ואין ממש נוסחה מקשרת, אתה וכל המבינים מניחים באופן טבעי כי מדובר ביחס לינארי, אני ספקן ולא בטוח שהתלות הפונקציונאלית
בהכרח לינארית.
BackDoorMan
01-01-12, 17:02
המטען שלי קבוע, ואם לא [תאורתית בלבד]] לא אשתמש בהם. הכל לגופו של גלגל.
קל לקבוע נוסחה בפרמטרים קבועים- מהירות, משקל, גודל צמיג, מומנט, לחץ אוויר. [אתה יודע את זה יותר טוב ממני] הפרמטר המשתנה הוא סוג הקרקע כל מטר ואפילו פחות הוא משתנה, הוא לא אספלט,אי אפשר לקבוע פה מסמרות. אולי בניסוי מ עבדה אפשר לקבוע -"בחול מסוג X ברכב כזה וכזה, סל"ד כזה וכזה, במומנט כזה וכזה .......... כדאי לנוע בלחץ אוויר מסויים. [מזכיר את הניסויים במעבדות הרוח לקביעת נתון הגרר] סוג הקרקע הוא נתון משתנה מס"מ לס"מ. כן אפשר לקבוע טבלת סטטיסטיקה- למשל,ברצועת הדיונות של פלמחים, 200 מטר משפת הים רצוי לנוע כך וכך וכו"
או להסתמך על הניסיון האישי בלבד.
אני אעלה בקרוב קישור לתוכנית של ה BBC על מלחמת ששת הימים והסיבות לנצחון המזהיר.
יש שם קטע בין השאר על המחקר שצה"ל ערך במשך שנים לפני המלחמה על עבירות הרכבים בדיונות בסיני
שנחשב ע" המצרים לבלתי עביר לטנקים, המלחמה היתה נראית אחרת אילולא התחקיר ההוא.
היחס רחוק מלהיות ליניארי, ובתחילת השרשור ציינתי שאין דין חול מגודל מסויים ממקור גיר י כדין חול קוורצי.
ולצורך החיבור למציאות בשטח, אין דין חולות חופיים כדין דיונות רוח של חלוצה ולא כמו של חולות כסוי.
מה שכן, בהחלט יש ממוצע שאפשר להתייחס אליו.. ויש כללי אצבע.
ובכל מקרה ההשלכה לדגם מוקטן מאד בעייתית.
אני אעלה בקרוב קישור לתוכנית של ה BBC על מלחמת ששת הימים והסיבות לנצחון המזהיר.
יש שם קטע בין השאר על המחקר שצה"ל ערך במשך שנים לפני המלחמה על עבירות הרכבים בדיונות בסיני
שנחשב ע" המצרים לבלתי עביר לטנקים, המלחמה היתה נראית אחרת אילולא התחקיר ההוא.
תוך כדי שימוש ב"שדה אברהם" אשר בבקעת עובדה.
א. שדה אברהם הוא לא בבקעת עובדה.
ב. שדה אברהם אינו חולי כלל וכלל.
אבל חפיף...
אסף.
סוף סוף ג'יפולוג חוזר לעצמו.
דיון ג'יפולוג קלאסי ומהנה.
BackDoorMan
01-01-12, 20:52
או.קיי מצאתי את התוכנית, הקטע על החולות מתחיל בדקה 17 בערך, אבל כל התוכנית מרתקת ומומלץ למי שמסתדר ללא תרגום לצפות בכולה.
http://www.youtube.com/watch?v=F_AMGj-BOkk
אסף,ע"פ הזיכרון :הייתי נכנס דרך החיון לצניפים ממשיך לנחל גירזי ודרומה לשדה אברהם[מערבית לבסיס עובדה שעוד לא היה קיים] לנקודת גובה [890 או משהו כזה ] מערבית לבקעת עובדה.. או שמתחיל בכלל מהפארן. לא אמרתי שהשדה חולי,לזכרוני-חמדה שחורה [ אני בלי מפה עכשיו ביד]
השמשוני יחיעם
01-01-12, 21:47
אם כל הכבוד לסרט ההיסטורי,,,,,,,,להזכירכם במבצע קדש 1956 !!! חצה צהל את כל סיניי !!!!!! והמידע על "עבירות" ותנאי השטח נלמד היטב והייה הבסיס ל"מפת העבירות" בהמשך הסרט.
משהו קצת יותר עדכני
http://www.jpost.com/Features/FrontLines/Article.aspx?id=173763
בברכה,טושי
(יונתןמיצפה,אל תתערב)
טוב
וואו! הסרטון על ששת הימים מרתק!
שווה את כל עניין החול :)
וואו! הסרטון על ששת הימים מרתק!
שווה את כל עניין החול :)
...1+
וואו! הסרטון על ששת הימים מרתק!
שווה את כל עניין החול :)
:)
פתחת לי דלת לערוץ חדש ב youtube שכנראה יעלה לי בהרבה שעות צפיה ...
אני במילואים אז הספרים לא מולי. ספר אחד שמתרכז יותר ברכב ובהתנהגות שלו הוא Wong, J.Y. Theory of ground vehicles
אבל יש בו גם פרק מצויין על נושא גיאומכניקה ובהקשר הרלוונטי לנו. יש לו ספר עוד יותר טוב למי שלא מכיר את התחום של עבירות רכב אבל יש לו רקע הנדסי בקרקע, Terramechanics and Off-Road Vehicle Engineering . זה כבר נכנס לעובי הקורה ואם יודעים לחבר לזה דינמיקת רכב זה הופך להיות מרתק לחלוטין.
למי שרוצה להתעניין בתיאוריה עצמה -שבהחלט כן קיימת גם ברמות מורכבות בהרבה מהאינדקס הקוני, חפשו מידע באוניברסיטאות בהקשר של מודלים לחיזוי עבירות רכב על שמות כמו Bekker, Brixious. יש עוד כמה מודלים מעניינים, בפקולטה להנדסה חקלאית בטכניון עסקו ועוסקים בזה הרבה, יש עבודות מעניינות מאוד של דוקטורנטים בתחום, דברים כמו מודלים של צמיג וקרקע...
תחום עצום עם המון, המון מידע. החסרון הוא שאני לא מכיר חומר לא הנדסי ואני בכלל לא בטוח שיש.
BackDoorMan
02-01-12, 17:01
חלק מהראשון : http://books.google.co.il/books?id=LH8wd8im13AC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
הראשון
http://depositfiles.com/files/q43tbeb2h
השני לפני שיעלם
http://depositfiles.com/files/rk96857wh
(http://depositfiles.com/files/rk96857wh)
http://uploading.com/files/get/5f266387/
ר (http://uploading.com/files/get/5f266387/)יכוז מאמרים
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/maa/mvaro/publications/31/appendix2.pdf
(http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/maa/mvaro/publications/31/appendix2.pdf)http://www.aensionline.com/rjabs/rjabs/2009/489-497.pdf
(http://www.aensionline.com/rjabs/rjabs/2009/489-497.pdf)http://www.academicjournals.org/jmer/PDF/Pdf2011/July/Emam et al.pdf
(http://www.academicjournals.org/jmer/PDF/Pdf2011/July/Emam et al.pdf)
מוקדם יותר בדיון קישרתי לספר המדובר...
אבל לא טרחתם לקרוא, נכון...??
אסף.
BackDoorMan
03-01-12, 08:58
סורי, לעמוד בפינה?
כן. ואם אפשר בחושך.
וברצינות - התאוריה לנסיעה בחול קיימת ונחקרה מכל כיוון אפשרי. יש המון ספרות על זה, ויותר חשוב מזה - היא מתוקפת במציאות ברמת דיוק מאוד גבוהה. אבל זה בערך תוואי השטח היחיד שהתאוריה עליו כל כך מקיפה, לאף סוג שטח אחר אין את הפרבילגיה הזו.
את התאוריה אפשר להתאים גם למכוניות צעצוע, אבל להבנתי נדרשים לא מעט ניסויים כדי להביא אותה למקום שבו התאוריה קרובה מאוד למציאות לגבי מכוניות בגודל אמיתי.
אסף.
BackDoorMan
04-01-12, 11:07
זה בעיקר בגלל שחול הוא תווך הומוגני וקל יחסית לפתח מודל פשוט ולגזור ממנו תיאור מכומת של התנועה.
זה לא חייב להיות חול, זה יכול להיות כל סוג שטח הומוגני ובעל תוואי קבוע.
גם בדיונות יש שונות גבוהה בתוך הקבוצה..
צד הדיונה במעלה הרוח שונה מהצד המוסתר מהרוח בהקשר לדחיסות החול והעמקים שבין הרכסים מציבים אתגר אחר לגמרי ביחס לרכסים.
דיונה ״בוגרת״ עם קרום ביוגני מציבה אתגר אחר מאשר דיונה פעילה.
תסתכל על תצלום לווין של גבול ישראל- מצרים תראה שההבדלים נראים גם מהחלל.
הדבר היחד שנכון הוא שחול מגיב אחרת מקרקע לרטיבות והתכונות המכניות שלו יחסית יציבות לבחינה.
דורון, אמנם לא ממש קשור לשרשור, אבל השונות שאתה מדבר עליה היא כמובן כאשר הדיונה היא במצבה הטבעי.
מה קורה לאחר שעוברים עליה אי-אלו רכבים לפני כן....?
אז המצב רק מסתבך.
״מעברים חוזרים״ הוא נושא בפני עצמו, בכל סוג קרקע.
יונתן, אני שולח אותך שוב לספרות. יש אינדקס קוני לרכב למעבר רכב ראשון, ויש למעבר של 50 כלי רכב... וזה שונה לגמרי...
אסף.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.