PDA

צפייה בגרסה מלאה : הקשר בין צריכת דלק- ההילוך - והטורים?



איתן שרוני
30-01-12, 14:14
שאלה כללית לפורום: אם המטרה היא להגיע לצריכת דלק מינימלית , ובהנחה שאפשר גם בגיר אוטומטי לקבוע את ההילוך (טיפטרוניק או דומה) , האם ההנחה (הישנה אגב- זכורה לי מג'יפ CJ5 שהיה לי) שכדאי לעלות כמה שיותר מהר להילוך גבוה תוך שמירת טורים מינימלית , היא נכונה? למשוואה זו נכנסים לפחות 2 או 3 משתנים שלא היו בעבר: 1. ממיר המומנט (ה"מצמד" של הגיר האוטומטי) המאפשר למנוע להרים טורים עם החלקה לכיוון הגלגלים כלומר - ביזבוז כוח על חימום השמן שבתוכו ללא אפקט כוח או מהירות של ממש (כאן אגב הבחנתי בתופעה מוזרה - במנוע דיזל גיר אוטומטי- העברה למעלה (ידנית) בטורים נמוכים מידי של הילוך (ידני) גורמת לירידה איטית של הטורים תוך הגברת המהירות, היתכן? נראה לי שרק ממיר המומנט מסוגל להסביר את התופעה) . במילים אחרות - העלאה מוקדמת מידי של ההילוך (תוך הסתמכות מן הסתם על המומנט הגדול של מנוע הדיזל + ממיר המומנט שמעצים אותו) לא בהכרח חוסכת דלק!
2. מאחר והזרקת הדלק היא מנוהלת מחשב (ואני לא מכיר את חוקי הפעלתה או "תיכנותה") יתכן שהדלק מוזרם לפי שיקולים אחרים - גובה הטורים , העומס המוצג מן הגלגלים (למשל בעלייה) , מצב דוושת ההאצה, עקומת המומנט של המנוע ועוד, כלומר יתכן שהחיסכון בדלק כבר "מובנה" בפעולת ההזרקה ואין כל צורך ל"עזור" לו ע"י בחירת הילוכים.
3. תוספת כוח המגיעה מאלמנטים שנכנסים בטורים שונים (כמו הטורבו) , מה שמראה שכדאי לדעת מה התחום בו כוח המנוע הוא מירבי (אם באמת זו הנקודה של נצילות מירבית של הדלק .


מכל השיקולים הללו (שאני בטוח שאת חלקם הצגתי בצורה חובבנית "פופולארית" - "כמו שכולם יודעים" ) , מה לדעת הפורום הכלל הנכון לנהיגה חוסכת דלק (חוץ מההמלצות הכלליות הברורות מאליהן - סע לאט, אל תאיץ בחוזקה, שמור מרחק כדי להשתמש במינימום בבלמים וכו') . האם כדאי בכלל להשתמש בהילוכים ידניים (כשיש לך אופציה לנסוע במצב אוטומטי? האם כדאי באמת להעלות הילוכים מהר ככל האפשר (ולשמור על טורים נמוכים תוך כדי כך?) האם בכלל הטורים הם אינדיקציה לצריכת דלק נמוכה?
אודה לכל המשיבים ואשמח לשמוע דעות שונות , כולל הסבר (למי שיודע כמובן) על תרומת האוטומציה והמיחשוב לנושא.

-->