התחברות

צפייה בגרסה מלאה : מפצל: קניתם ספורטאז'? הנה כל מה שצריך לעשות כדי להגביה אותו-מ2 עד 4 אינטש.



hadtomer
17-03-12, 17:04
בואו נעשה סדר - וזה באופן כללי לטובת כל מי שקונה קיה ספורטאז' מודל 95 עד 2003 ומעוניין להגביה אותה. הנה כל מה שצריך לעשות, מי, למה כמה וכו.... אני מודע היטב לעובדה שיש הרבה אנשים שיטענו שהם הגביהו את הקיה שלהם אחרת. יש המון אנשים ששמו ספייסרים (ושברו קפיצים ואבדו מהלך מתלה), הביאו קפיצים של קיה פרייד והשד יודע מה. זה מה אני יודע שאפשר לעשות לקיה ספורטאז'. ביליתי בשנים האחרונות לא מעט זמן תחת האוטו, עברתי את כל השלבים האלה - שעליהם אני כותב - ולעניות דעתי המידע הנ"ל יגרום לכם לנצל את הספורטאז' שלכם בצורה הכי טובה וליהנות ממנו בשטח ברמות שאנשים עם ספורטאז' סטנדרטי יכולים רק לפנטז עליהן. כמובן שכל דבר שתבחרו לעשות לקיה שלכם הוא על אחריותכם-הן מבחינה חוקית והן מבחינת רמת ההשקעה שתרצו לשים על האוטו (שלא תדרסו לי חלילה איזה גרביל מצוי עם האוטו ושלא תקבלו הורדה מהכביש ושתעברו טסטים חלק כל חייכם). מן הסתם, השיפורים האלה הם לא הסוף של מה ניתן לעשות עם הקיה. יש נעילות, יחסי העברה וכו - אבל זו כבר שאלה של כמה אתם רוצים להמשיך ולהשקיע ברכב- וזה כבר סיפור אחר. אני מתמקד כאן רק בהגבהות. ככלל-ספורטאז' מסודר היטב-עם הגבהה של 4 אינטש שמאפשרת מהלך מתלה רציני (כלומר לא ספייסר), יחסי העברה ונעילה אחורית יכול לצאת למעלה הנסתר ודומיו בלי שמץ של רגשי נחיתות.

חשוב מאוד- הרבה אנשים טוענים שיש להם ככה וככה אינטש, זה קיבל 4 אינטש עם ספייסרים, זה קיבל 8 אינטש עם קפיצים של משאית ריו וכו וכו וכו - שורה תחתונה- ספורטאז' אפשר להגביה גג 4וחצי אינטש מקדימה, 5 מאחור. מדעית-אי אפשר להגביה את הקיה יותר בלי להתחיל לעבוד עליה עם רתכת ומסור...(אגב, זה אפשרי - יש אפשרות להנמיך משולשים וכו) אחרי זה צריך לפרק חצי אוטו. יש עם זה המון בעיות. מעבר לזה-זה ששמת 4 אינטש ספייסר לא אומר שתקבל 4 אינטש גובה. מכלולים ילחצו, ישברו, האוטו ירד וכו (כמו שליאו אמר-הוא שם ספייסר של 4 אינטש. אחרי שבוע קפיץ נשבר).

ככה תעשו את זה כמו שצריך:

1. ההגבהה הכי פשוטה: 2 אינטש. איך מגביהים את הרכב בשני אינטש? הכי פשוט - הולכים לכל אחד מהמשפרים בישראל- גתוס, אספיר ודומיהם - וקונים קפיצים. אפשר גם לקנות אצל עידן ב"איש שטח". אחלה שירות. איזה קפיצים לקנות? המגוון די מצומצם ורובו מגיע מאוסטרליה- יש של KING, יש של LOVELLS, יש יש TJM. הLOVELLS מאוד קשים מאחור. יש הרבה אנשים שהתקינו קפיצים של אייבאך. אזהרה: אייבאך לא מייצרת קפיצים לקיה ספורטאז'. הזכיין הישראלי מייצר קפיצים לספורטאז' בנורדיה. הקפיצים האלה סובלים מצניחה. קנית הגבהה 2 אינטש, אחרי שנתיים שלוש זה יכול להפוך לאינטש. עוד דבר חשוב- כל קפיצי ההגבהה האלה סובלים ממכנה משותף אחד: מכיוון שמדובר בפתרון בסיסי וזול,שלא נועד לגרום לבעל הרכב להוציא כסף מיותר על סט בולמים, הקפיצים האלה הם באורך של הקפיץ המקורי. הם עובדים על מהלך המתלה המקורי של הרכב. זה אומר שבעצם הרכב "שוקע" פחות. מהלך מתלה מן הסתם לא יכולים להרוויח מזה-אתה עם בולם מקורי, או באורך של מקורי, אז איך תרוויח עוד מהלך מתלה? כאן עולה עוד שאלה - איזה בולמים להתקין? התשובה-בכל הנוגע לבולמים מקדימה היא "גבר, קנית קיה, תגיד תודה שבכלל יש לה חלקים". או "מה שיש בחנות". זה לא רנגלר, אין יותר מדי מלאי של בולמים. מה כן לקנות? KYB, מונרו, מקורי. זה בערך מה שיש. רוצים להוציא יותר כסף על קוני? שיהיה בהצלחה....עוד דבר חשוב- מהלך המתלה הקדמי של הספורטאז' די מצומצם. מדובר במתלה שמבוסס בין היתר על זה של מאזדה לאנטיס (לא צחוק-יש שם אפילו כמה חלקים משותפים) ולא בדיוק בנוי לשטח קשה. יש אנשים שמוציאים את האנטי רול באר. זה נותן עוד 3-4 סנטימטרים של מהלך מתלה מקדימה. אני פירקתי את האנטי רול באר ונסעתי ככה שבוע. לא אהבתי את זה. הרכב "משייט" מצד לצד במהירות גבוהה (לא כזאת גבוהה, זה קיה). אני החזרתי את המוט מהר מאוד, כי עוד 3 ס"מ מהלך מתלה לא שווים את הבטיחות של הרכב. מאחור- זה כבר סיפור אחר. צריך להרים את האוטו עם גלגל אחד על ליפט, לשחרר את העין של הבולם ולהתחיל להרים (בלי להפוך את האוטו בבקשה). כמה נפתח לפני שהקפיץ נופל? יופי...זה מה שאתם צריכים. אחרי שיש מידה-ניגשים לחנות כמו "אפק סוכנויות"-נותנים מידות ומקבלים בולם. מה מתאים? לדוגמה איסוזו רודאו ישן או אופל פרונטרה ארוך מהקיה טיפונת. תחפשו באתר של בולמי מונרו (האתר האמריקאי)-יש שם קטלוג ענק עם מידות. כמובן שאפשר פשוט לקנות בולמים שמיועדים לספורטאז' - שזה בעצם הכי פשוט אם אתם מתקינים קפיץ הגבהה ייעודי שמיועד לספורטאז'...

חשוב לעצור שניה ולהסביר שיש אופציה נוספת: ספייסרים. אני אישית לא בעד ספייסרים גדולים מ2 סנטימטר. והיו לי על האוטו ספייסרים בכמה גדלים. למה? אפשר לשאול כמובן את ליאו, שהסביר כאן לכולנו איך הוא הגביה את האוטו ב4 אינטש- ואחרי שבועיים שבר קפיץ (גבר...אמרתי לך) ואפשר להקשיב: הקטע הוא כזה-ספייסר פשוט לוקח את יחידת הקפיץ בולם - ומוריד אותם בכמה סנטימטרים. מקדימה זה יוצר לחץ על מכלולים כמו תושבות אנטי רול באר, תושבות זרועות היגוי. מאחור-זה פשוט "אוכל" חלק ממהלך המתלה (אלא אם מתקינים בולמים ארוכים). כמובן-דעתי הוא לא תורה מסיני. יש לך ספייסר? מרוצה? מגניב. עוד משהו - בודי ליפט - כלומר להתקין תושבות גדולות יותר בין הגוף לשלדה ש"מרימות" את המרכב מעל לשאסי. אין לזה שום תועלת מבחינת היכולת של הרכב לנסוע בשטח - פרט לאפשרות להתקין צמיגים מאוד גדולים. כלומר 31 ומעלה. אנחנו לא חיים באמריקה, אין בשביל מה. האוטו גם לא יסחוב. מה שכן-זה נראה טוב (ולכן גם שוטרים יבחינו בקלות).יש גם מצבים בהם אפשר לשים ספייסר - כמו סעיף 2:

2. 3 אינטש. בשביל להגביה את הרכב ב3 אינטש צריך לשנות מעט מאוד דברים - אבל הגבהה של 3 אינטש כבר תשדרג את הרכב באופן משמעותי. דבר ראשון- קדימה: הכי פשוט בעולם. חורטים ספייסר של 1 אינטש- ומתקינים מעל קפיצי ההגבהה שלכם (שהם 2 אינטש). ספייסר של עד אינטש אחד לא יחרבש לכם את האוטו יותר מדי. אפשר לחיות עם זה. הפרונט מוגבה, לילה טוב. אפשר גם לחסוך את הספייסר- ולהתקין קפיץ 3 אינטש. יש דבר כזה. מייצרת אותו חברה אוסטרלית שנקראת DOBINSON. היה לי. אפשר להביא אותו מחברה שנקראת אאוטבק טכנולוגיות. הם יושבים ליד רמלה. מאחור- כאן צריך להחליף קפיצים וגם בולמים. הקפיץ מאחור צריך להיות של ג'יפ רנגלר TJ. למה רנגלר TJ? כי הוא מתאים. הוא זהה לזה של הקיה מבחינת מבנה. כאן יש קטע חשוב: בג'יפ יצרו כמה סוגים של קפיץ לרנגלר TJ. חיצונית, כל קפיצי הTJ נראים אותו דבר-אבל הם לא....לקפיץ עצמו יש דירוג קשיחות - מ103 עד 106-זה מופיע בסטיקר קטן על הקפיץ. מה ההבדל? קפיץ עם דירוג 103 מיועד לרנגלר פתוח - אז הוא בנוי לשאת פחות משקל. יש לדוגמה קפיץ שמיועד לרנגלר TJ אנלימיטד-שהוא כבד יותר. ולכן הקפיץ קשיח יותר. משמע - הקיה תהיה יותר גבוהה. ויש גם רוביקון . ובל נשכח-אפשר גם לקנות קפיצים משופרים שמיועדים לרנגלר. ככה בכלל מדובר בהגבהה רצינית. עכשיו.....הקפיצים החדשים של הרנגלר דורשים בולם מתאים. אם לקחתם קפיץ בדירוג 103 או 104-יש בולם אחד שמתאים הכי טוב - של טויוטה ראב 4 -סביבות מודל 98. הדבר היחיד שלא מתאים שם הוא ה"עין" שבתחתית הבולם-צריך להחליף את הגומיה. שזה שטויות. מכניסים את הגומי של הקיה ומעיפים את זה של הטויוטה.

3. הופה - כאן כבר מדובר בבניה של ספורטאז' לעבירות רצינית. 4 אינטש וצפונה. דבר ראשון - החלק הקדמי. אפשר כמובן לשים ספייסר ענקי של 5 סנטימטרים. ככה גם מבטיחים פרנסה בשפע לקיה יפו....ספייסר של 5 סנטימטרים יצור לחצים רציניים מאוד על כל מכלולי ההיגוי שיתבטאו בסדקים בשלדה באזור תיבת ההגה.זה לא קורה בדקה-אבל אחרי שנה שנתיים-פתאום האוטו נכשל בטסט על שבר בשאסי. לא נעים. ויש עוד בעיה- הציריות בספורטאז' עוברות בתוך מזלג. ספייסר מנמיך את כל יחידת הקפיץ בולם-ולכן אם מנמיכים עם ספייסר גדול, בסופו של דבר הקצה של המזלג יורד ויורד-עד שכל פעם שהציריה נלחצץ למעלה, נגיד במעבר על סלע, המזלג נותן ביס קטן מהגרמושקה של הציריה. תוך כמה חודשים כמובן שהציריה עוברת לגן עדן.....הפיתרון הוא קפיץ הגבהה של 2 אינטש- ומזלג קדמי מוארך. המזלגות אינם סיפור יקר-ואפשר לקנות בקיה יפו.בסך הכול המזלג מגביה את החלק הקדמי-עם קפיץ הגבהה-ב10 סנטימטרים-זה המון אוויר..הנה המחשה של איך זה נראה עם המזלגות....אפשר כמובן גם להשתמש בפחית בירה, בקבוק בירה, אייפון, סרגל......אבל את הרעיון אתם מבינים -
https://picasaweb.google.com/1085460...60361501475266 (https://picasaweb.google.com/108546094129487904656/TrackfinderLiftForks#5623260361501475266 )


..כאן נוצרת עוד בעיה: הציריות מקבלות זווית מפגרת. אפשר לחיות עם זה-אבל זה בפירוש לקחת סיכון, איזה בור בשטח במהירות גבוהה ושלום לציריה. מה עושים? מייצרים פלטת הנמכה קטנה לדיפרנציאל (עידו 4X4) - למה קטנה? כי חבל על מרווח גחון. ויש עוד דבר חשוב- מומלץ להאריך את התושבות הקדמיות של האנטי רול באר. זה לא קשה. חותכים, מוסיפים 2 ס"מ ומרתכים בחזרה.

עד כאן הקדימה....עכשיו החלק האחורי. כאן מתחילים השינויים הרציניים. דבר ראשון - לפני שמתחילים בכלל עם שינויי קפיצים שווה להסתכל על כל החבר'ה בארה"ב שעשו שינוי למיקום של הבולמים עם קיט של רוקספורט
http://www.4x4wire.com/forums/showth...=1#Post1186803 (http://www.4x4wire.com/forums/showthreaded.php?Cat=0&Number=1186803&an=0&page=1#Post1186803)

זה עובד יפה מאוד - מי שרוצה לראות אחד מהקיטים האלה מוזמן להעיף מבט ברכב של דורון מקיה יפו. מהלך המתלה שם מטורף.

אם אין לכם כוח לשינוי מיקום בולמים- אז צריך לשנות את החלק האחורי. דבר ראשון - קפיצים. איזה קפיצים לשים? יש המון קפיצים-הבעיה היא שחלקם קשים מדי, חלקם לא נפתחים כמו שצריך, חלקם לא נסגרים כמו שצריך.....אני אישית מאמין גדול בכמה סוגים. ראשית - וולבו. כן, וולבו. 240. ישנה כזאת, קופסה. הם יושבים בול במקום ונותנים מהלך מתלה מפגר. מישהו כאן כתב לי שהוא השיג מהלך מתלה מאוד גדול-פתיחת בולם של 58 סנטימטר. אז....כמו שאומרים חבר'ה צעירים....חחחחח.....הבולמים שהולכים עם הקפיצים של הוולבו נפתחים ל72 ס"מ. הנה תמונה של רכב עם פתיחה כזאת (איזה קטע, נראה בדיוק כמו שלי...)

https://picasaweb.google.com/1085460...63285767111810 (https://picasaweb.google.com/108546094129487904656/Jun82011?authkey=Gv1sRgCLbf1MbqnPrf7AE#5 615863285767111810)

אפשרות נוספת היא לשים קפיצים של גרנד צ'רוקי מודל 95-98. אחוריים כמובן. גם- תוצאות דומות לוולבו. וכמובן של רנגלר- פשוט קונים קפיצי הגבהה שמיועדים לרנגלר. הכי טוב 2 אינטש הגבהה. בולמים? - גם כאן צריך למדוד פתיחה על ליפט. איזה בולם לקחת? השמיים הם הגבול. החל בסט זול של מונרו וכלה בבולמים של פוקס. העיקר אוזן למטה הברגה למעלה. ועוד משהו-צריך גם להאריך את הזרועות העוקבות.

עד כאן זה נראה די פשוט-קפיץ גבוה, בולם ארוך ושלום. הבעיה היא שזה לא....

דבר ראשון - צנרת בלימה. צריך צינורות ארוכים יותר בכ5 ס"מ. אפשר אורגינל-של קיה קרניבל - ואפשר לייצר בטכנו צינור.

דבר שני- דרייבשאפט. הגבהה של 4-5 אינטש מאחורה מביאה את הדרייבשאפט למצב בו הוא כמעט ונוגע בקורת החיזוק האחורית. בהצלבה הוא גם יגע ויצא מאיזון...שזה סרט. אפשר לטפל בזה בכמה דרכים- או להגביל את תנועת הדרייבשאפט באמצעות רצועה, או לתפוס דיבור עם הקורה, שכולל שימוש בברנר ופטיש 5 קילו.

דבר שלישי - וכאן הסרט הרציני ביותר- פאנארד. מה זה בכלל פאנארד? - זה המוט שמאחורי הסרן האחורי-זה שמחובר בצד אחד לסרן ובצד שני לשלדה. התפקיד שלו הוא לשמור את הסרן מאוזן. הבעיה היא שכאשר הרכב עולה עוד ועוד בגובה הפאנארד תופס זווית יותר רצינית ומושך את הסרן עוד ועוד הצידה. מה שקורה זה שהאוטו מתחיל לנסוע כמו סרטן...על העוקם. אחרי כמה חודשים הצד של הנהג גם יהיה נמוך יותר מהצד של הנוסע. ויש עוד בעיה: הבולם האחורי בצד של הנוסע עובר מאוד קרוב לתושבת של מוט הפאנארד. אז אם מתקינים פשוט מוט פאנארד ארוך יותר, הבולם מתנגש בתושבת ונשבר אחרי נסיעה של 20 דקות.

מה עושים? מזיזים את כל העסק. בונים תושבת פאנארד ארוכה יותר שתביא את הפאנארד לזווית שפויה יותר וגם בונים אתה ככה שתעבור רחוק מהבולם.

https://picasaweb.google.com/1085460...98336615189778 (https://picasaweb.google.com/108546094129487904656/PanhardRodMount?authkey=Gv1sRgCIad1KKViq WBYw#5631798336615189778)

אפשר גם לרכוש קיט די פשוט מOFFROAD KOREA - שפשוט לוקח את הבולם האחורי בצד של הנוסע- ומוציא אותו החוצה כך שהוא עומד מחוץ לתושבת. זה פטנט גאוני ודי קטן מבחינת גודל - שתי תושבות קטנות - (אני לא מוצא את הלינק).

ועוד דבר חשוב: הגבהתם את הקיה באופן רציני? הסרן האחורי ירד ? פירושו שהוא מתרחק מהטרנספר בכמה סנטימטרים - וזה אומר שהדרייבשאפט לאט לאט יצא מהמקום שלו - ואתם יכולים למצוא את עצמכם באמצע המשלט עם דרייבשאפט אחורי שקופץ החוצה מהמקום. לכו תחזירו אותו (ולכו תרדו ברוורס, מזל שזה קרה ממש על ההתחלה). מה עושים? הולכים ל"גרינגראס" ומייצרים דרייבשאפט זהה לשלכם-אך ארוך ב2-3 סנטימטרים. וכמובן מאזנים.



זהו פחות או יותר.אלה כל ה"סודות המקצועיים" שנוגעים להגבהה של ספורטאז' - מפה - זה בידיים שלכם. ולי כואבות לי האצבעות....

שתהיה לכם קיה גבוהה ומוצלחת

טליס
17-03-12, 20:49
סקירה מעולה!
אם אפשר הערה אחת: נורדיה מעולם לא יצרה קפיצים לספורטאז בארץ!!
לפי מידע שיש ברשותי, מדובר על כמות מסוימת של קפיצים שיוצרו בשנים -2003 -2000 ייעודית לספורטאז בגרמניה!! ע"י החברה הגרמנית.

aviranmalca
19-03-12, 17:15
תומר!!!!

פשוט אין מילים!!!! לסיקור כזה חיכיתי!!!! כל הכבוד עשית אחלה שירות...

אבל,
לא חשבת שתכתוב כל כך הרבה ולא יהיו שאלות?!

האמת רק שאלה אחת- אני הולך על ההגבה של ה 3 אינטש -
הקפיץ של ה TJ אני יזמין אותו דרך איביי אני מניח, רק כמה אינטש הוא צריך להיות 2"או4"?

יש לך מושג אם ההגבה הזו עוברת טסט?

hadtomer
21-03-12, 21:11
אם אתה הולך על הגבהה של 3 אינצ' אז אתה צריך קפיץ בדירוג 103. בולמים - של ראב 4. אין לי מושג אם הגבהה כזו עוברת טסט.

danob
22-03-12, 22:01
אם אתה הולך על הגבהה של 3 אינצ' אז אתה צריך קפיץ בדירוג 103. בולמים - של ראב 4. אין לי מושג אם הגבהה כזו עוברת טסט.
ל-3 אינצ' צריך 104, 103 יתנו 2.5, חוץ מזה קשה למצוא אותם (הם של הרנגלר עם המנוע הקטן... 4 ציל' 2500 סמ"ק).
שים לב אם אתה מזמין בולמים מחו"ל, יש לקייבה 2 דגמים של בולמי גז שמתאימים לראב 4, אחד מהם ארוך יותר בס"מ וחצי והוא ארוך מדי וגורם לקפיץ להיות חופשי בפתיחה מלאה. הקצר יותר נותן מהלך מתלה גדול יותר מהבולם המקורי של הקיה בכמעט 10 ס"מ.
את המידות אתה יכול למצוא בקטלוג של קייבה, דרך אגב...בולם מצויין לקיה בהתחשב במחיר שלו, אני הרכבתי 4 בולמי גז מונו טיוב שהבאתי מארה"ב.

ליאור

-->