PDA

צפייה בגרסה מלאה : הגבהה מהלך מתלה ומה שבינהם



עתיד
20-05-12, 22:43
שלום לכולם,
אני מתכנן איזה משהו ומנסה להבין האם אני מפספס פה משהו או שאכן אני מבין נכון את התהליך
זה עלול להיות קצת ארוך אבל אני רוצה להיות הכי מפורט שאפשר כדי לקבל מידע הכי אמין שאפשר

יש רכב מסויים לצורך הדוגמא נקרא לו "רכב"
לאותו רכב יש מאחורה (סרן חי - שלדת סולם) בולם עם פתיחה מלאה של 54 סנטימטר, שיושב במקור על קפיץ מסויים - מן הסתם שבתצורה הזאת המתלה יכול להפתח עד לכל 54 הסנטימטר שלו בלי ששום דבר יגע בשום דבר או ישתפשף בשום דבר וכו' וכו'

מקובל מאוד להחליף לרכב הנ"ל את הקפיצים לכאלו עם הגבהה של 2 אינץ' על הבולמים המקוריים, ובכך למעשה מעלים את הרכב ב-5 סנטימטר (כמובן על חשבון מהלך הפתיחה של המתלה כי נגסנו בו 2 אינץ') גם במצב הזה אין נגיעה ואין שום שינוי שנדרש ברכב, פשוט מחליפים את הרכיבים ונוסעים

הגבה נוספת מאוד מקובלת ברכב היא הגבהה של 3 אינץ' מתקבל ע"י קפיץ ארוך יותר שמספק את הגבהה, מקובל מאוד לשדרך לקפיץ בולם שמספק פתיחה מלאה של 61 סנטימטר, (7 סנטימטר יותר מהמקור!) ולמעשה בכך לפצות על כל מה "שגנבנו" מהמהלך פתיחה המקורי. - בתצורה הזאת עדיין אין מגבלות כגון נגיעות צינורות בלימה וכו', הכל מתפקד טיפ טופ

התצורה האחרונה היא הגבהה של 4 אינץ' מתקבל ע"י קפיצים ארוכים ומקובל לשדך בולמים עם פתיחה של 72 סנטמטר, פה כבר מתחיל סלט עם צנרת בלימה דריישפטים וכו' וכו' וזה לא נגמר כמו שאומרים.

השאלה היא כזאת :
במידה ושמים קפיץ של 4 אינץ' הגבהה עם בולם עם פתיחה של 61 (להזכיר - אותה פתיחה בתצורה הקודמת לא גורמת שום תקלה), הרכב יהיה בגובה של 4 אינץ' יותר בלי שום השלכות מבחינת צנרת בלימה דריישפטים וכו', למעשה מדובר בתצורה הקודמת שפשוט "תוקעים" את הרכב באינץ' אחד פתוח יותר

הדבר היחיד שחשבתי עליו שצריך לטפל בו זה הנמכה של תושבת מוט פרנהד וגם זה מספיק ב-5 סנטימטר נגיד

האם אני צודק בקו החשיבה שלי ? האם יש עוד גורם שלא לקחתי בחשבון מלבד המוט ?

תודה מראש (ומתנצל על החפירה)

MMR
20-05-12, 23:19
קשה לי לחשוב על רכב שמגביהים מעל 3" ואין צורך ב"טיפול שורש" במערכת המתלים, ההיגוי והבלימה...
לשאלתך, כל רכב לגופו- בדר"כ הארכת צנרת בלימה, הנמכת פנהארד, פיטמן מונמכת, וחשוב גם להנמיך באמפסטופים- ולא כמו שכתבת "תוקעים את הרכב באינצ' אחד פתוח יותר" מכיוון שעל אף שהגדלת את מהלך הפתיחה הגדלת גם את מהלך הסגירה ואתה רוצה להימנע ממצב שבסגירה מלאה הבולם מגיע לקצה מהלך. חשוב בקונפיגורציה שהעלית (בולם קצר יחסית לקפיץ) לבדוק שהקפיץ לא נסגר, כלומר הכריכות לא נוגעות זו בזו.
כמובן שלהגבהה יש השלכה שלילית על יציבות הרכב.
למה החשאיות, באיזה רכב מדובר?

asafk
20-05-12, 23:21
לא לקחת בחשבון שהקפיץ הארוך יותר תופס יותר מקום גם כשהוא סגור, ולכן הסגירה הופכת למוגבלת.
סליל שנסגר לחלוטין - נכשל, ולכן מנמיכים באמפסטופים.
ככה שהפסדת גם בסגירה, ואם אתה מגביל את הפתיחה - אתה יושב גבוה, אבל לא מגיע לשום מקום?

אסף.

עתיד
20-05-12, 23:28
ראשית תודה על התגובות,
שנית - בולם מקורי 54 סנטימטר, נגיד שאשים בולם 64 סנטמטר ואנמיך את הבאמפ סטופ בעשר סנטימטר (או פחות - ימדד בהמשך)
הרכב מוגבה 10 סנטימטר (4 אינץ') - בפועל לא פגעתי במהלך המתלה אני עם אותו מהלך שהיה לרכב במקור רק שכרגע אני גבוה יותר בעשר סנטימטר
והיפתיחה המקסימאלית של הרכב השתפרה בעשר סנטימטר
צודק ?

MMR אין חשאיות אני מתבסס על פלטפורמה של ספורטג' לצורך השאלה - אבל בראש ובראשונה אני רוצה להבין באופן כללי את הלוגיקות הפועלות על מערך מתלה כזה, לכן השמטתיי את דגם הרכב כי הוא לא כלכך מעניין אני לא מדבר על פיתרון לרכב ספציפי אלא מדבר על קונספט כללי

asafk
20-05-12, 23:42
הקונספט הכללי?
כל מה שעשו במפעל טוב. כל מה שאתה משנה - אתה מקלקל.
צא מנקודת ההנחה הזאת, ואז תתחיל לחשוב על כל דבר שקילקלת אם זה נורא או לא נורא, ואיך לתקן.

למשל- רצית ספורטאז'? בבקשה.
מוט רדיוס אחורי. יש לו אורך נתון והגובה של המתלה נתון, ונוצרת זווית מסויימת למוט הרדיוס. ככלל, כמה שמוט רדיוס יותר קרוב לאפקי במצב עמידה, כך התנהגות הרכב טובה יותר (ואני בכוונה מפשט ל"התנהגות" ולא נכנס למאפיינים השונים שלה). ומה קורה בהגבהה? מוט הרדיוס משנה את הזווית שלו, מתרחק מהמצב האופקי. הדבר הראשון שנפגע הוא נוחות הנסיעה, השני הוא התנהגות ביציאה מסיבובים. קילקלת. איך תתקן?
עכשיו ניגש למוטות המתלה העליונים. היחס בין האורך שלהם לאורך של המוט התחתון קיים מסיבה מסויימת שקשורה לכמה הסרן מסתובב מתחילת המהלך ועד סופו, סביב צירו. כמו כן המיקום והזווית ביניהם קובעת את נקודת הגילגול של הסרן האחורי. המיקום של הנקודה הזו יחסית לנקודת מרכז הגלגול של המתלה הקדמי קריטי להתנהגות הרכב, וכשאתה מגביה את המתלה האחורי ומזיז את הנקודה הזו במידה אקראית מסויימת אבל במתלה הקדמי ההגבהה מזיזה אותה במידה אקראית אחרת ולכיוון השני ממה שצריך - קילקלת. איך תתקן?

אלו רק דוגמאות, כאמור...

אסף.

עתיד
21-05-12, 00:37
דווקא לא רציתי להכנס לקיה ספציפית
אבל לא שמעתי על אף אחד שנגע במוטות רדיוס בהגבהת 4 אינץ' בקיה, כל מי שנגע התעסק בעיקר עם דרייבשפט (כתוצאה מהגדלת מהלך למשהו מפלצתי) ועם צינורות בלימה (שוב, הגדלת מהלך באופן קיצוני)

לגעת בתושבת מוט פנהארד (ברור למה) הרוב נוגעים

hadtomer
22-05-12, 14:54
דווקא לא רציתי להכנס לקיה ספציפית
אבל לא שמעתי על אף אחד שנגע במוטות רדיוס בהגבהת 4 אינץ' בקיה
אז הנה, שמעת.

עתיד
23-05-12, 11:01
אוקי - אז עכשיו שמעתי :)

נרשם ויטופל ! תודה

-->