PDA

צפייה בגרסה מלאה : שאלה בנוגע לתיבות העברה



OFF-RoaD
14-07-12, 12:50
שלום,

במדריך ג'יפולוג לנועלי טבור (http://www.jeepolog.com/forums/content.php?r=1205-jeepolog-archive) מופיעה השורה:

כאשר הטרנספר במצב של 4X4 הכוח מתפצל ממנו, כפי שתואר קודם לשני גלי ההינע , האחורי והקדמי, כאשר שניהם מסתובבים במהירות זהה. (לא להתבלבל, באתרים שונים ברשת תקראו שבמצב הזה המומנטים שנמסרים לשני גלי ההינע הם זהים, או שה"כוח" שנמסר לשני גלי ההינע הוא זהה, וזו טעות, רק המהירות זהה, והמומנטים יכולים להיות שונים, בהתאם לסיטואציה שהרכב נמצא בה, אבל זה כבר שייך לכתבה אחרת, ניתן למצוא חומר נוסף על זה במדריך ג'יפולוג לנעילות דיפרנציאל ) .



אני מבקש הסבר לגבי העניין הזה. על פי ההגיון (המעוות שלי, לפחות) אם שני גלגלי שיניים מסתובבים במהירות זהה, ושניהם מסובבים על ידי גלגל שלישי, אזי הכוח שיופעל עליהם גם יהיה זהה...
הפתרון שמצאתי הוא שיש איזשהו רכיב שמאפשר את ההבדל במומנט המופעל על שני הגלים, אבל כשחיפשתי בפיצוצים ובתמונות לא ראיתי משהו כזה (אני לא כל כך יודע מה לחפש...)

מישהו יכול לפתור לי את התעלומה ולהסביר לי איך יכול להיות שעל כל אחד מגלי ההינע מופעל מומנט שונה, לאור העבודה שהגורם שמפעיל את המומנט הוא אותו גורם ואין הבדל ביחס ההעברה (אחרת גם מהירות סיבובי הגלגל הייתה שונה, לא?)

תודה.

GodsFather
14-07-12, 14:44
זה בדיוק מה שסוף המשפט בציטוט שהבאת מסביר - דיפרנציאל. במקרה הזה מדובר על דיפרנציאל בסרן שאם הוא פתוח אז מאפשר את העברת הכוח (מומנט) לגלגל שלו פחות אחיזה. זה משפיע על כל החלוקה, אפילו אם הדיפרנציאל המרכזי (של הטנרנספר) נעול.

OFF-RoaD
14-07-12, 17:59
מצטער, לא מצליח להבין.

תקן אותי אם אני טועה, אבל דיפרנציאל (אורכי או רוחבי) תפקידו לאפשר שוני (דיפרנס) במהירות של שני גלי ההינע (או הציריות).
עדיין נשגב מבינתי איך שני גלי הינע, אשר מקבלים את הכוח מאותו מקור, מקבלים ממנו מומנטים שונים. מבקש הסבר טכני קצת יותר מפורט...

GodsFather
14-07-12, 18:08
כמה הסברים שיחד יעזרו לך להבין, כולל סרטונים -

http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm

http://auto.howstuffworks.com/differential3.htm

http://auto.howstuffworks.com/gears.htm

http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm

talw
14-07-12, 18:37
מצטער, לא מצליח להבין.

תקן אותי אם אני טועה, אבל דיפרנציאל (אורכי או רוחבי) תפקידו לאפשר שוני (דיפרנס) במהירות של שני גלי ההינע (או הציריות).
עדיין נשגב מבינתי איך שני גלי הינע, אשר מקבלים את הכוח מאותו מקור, מקבלים ממנו מומנטים שונים. מבקש הסבר טכני קצת יותר מפורט...

כשאתה רוצה למדוד כח/מומנט מסויים אתה צריך היתנגדות ,במקרה שלנו חיכוך הצמיגים בשטח.
ברכב עם דיפרנציאלים פתוחים ברגע שגלגל אחד באחד מהסרנים מאבד אחיזה כמעט ואין יותר מומנט מכיוון המנוע ,הכח ״הולך לאיבוד ״.
במידה והדיפרנציאל המרכזי נעול מייד רוב המומנט עובר לסרן בעל האחיזה.
במצב שכל הדיפרנציאלים נעולים את המומנט המירבי תמדוד על הגלגל בעל האחיזה הטובה ביותר.

OFF-RoaD
14-07-12, 18:52
אם הבנתי נכון אז בעצם הדיפרנציאל מאפשר הפרש מהירות בין גלי הינע / ציריות.
ברגע שהדיפרנציאל נעול, אז גלי ההינע / ציריות מסתובבים במהירות זהה.
במצב כזה, ברגע שגלגל אחד עולה באויר = אין כמעט הנתגדות לסיבוב שלו = המומנט המופעל עליו קרוב לאפס.
במצב בו לצורך העניין שלושה גלגלים באויר, ואחד על הקרקע (ברכב עם נעילה אורכית ושתי רוחביות) כולם יסתובבו באותה מהירות, המומנט על שלושת הגלגלים שבאויר ישאף לאפס, והמומנט המופעל על הגלגל הנאחז יהיה שונה משלושתם.

בעצם מכיוון שמומנט דורש התנגדות בצד השני כדי להתקיים, ומכיוון שכמות המומנט היא תוצאתית להתנגדות המופעלת על הגלגל, המומנט המופעל על כל גלגל בעת נסיעה הוא שונה משלושת האחרים?

talw
14-07-12, 18:56
א הא.

asafk
15-07-12, 00:00
אני עונה לשאלה המקורית שלך - לגבי שוויון המהירויות בין שני גלי ההינע משני צידי תיבת ההעברה, למרות שהכוח ביניהם לא שווה.
נעשה זאת פשוט.
שני גלי ההינע מחוברים זה לזה. קוראים לזה צימוד מכני.
תרים את שני הגלגלים האחוריים באוויר, על בוקים, שלב 4X4 וסע. מה יקרה? אתה לא הולך לעשות את זה כי אתה יודע מה יקרה.
הקדמיים ימשכו את הרכב קדימה והוא ייפול. על גל ההינע הקדמי הופעל מספיק כוח כדי להזיז את הרכב, מה הכוח שהופעל על האחורי? בערך כלום.
איך אני יודע? כי הגלגלים הסתובבו חופשי באוויר, ולא פעלה עליהם שום תגובה. זוכר את סבא ניוטון? לכל פעולה יש תגובה. ולהיפך. כלומר אם הגלגל באוויר, המומנט שפועל בציריה שלו הוא אפסי, ואם שני האחוריים באוויר, המומנט שפועל על גל ההינע האחורי עדיין אפסי.
אבל שני הגלים הסתובבו באותה מהירות, כי בתוך התיבה הם מחוברים אחד לשני.

אסף.

-->