התחברות

צפייה בגרסה מלאה : נוזל בלמים (שמן ברקס) - תאריך ייצור אריזות פלסטיק קטנות



ronaldo
12-09-12, 11:19
משתף אותכם ... כדאי שתדעו:

נוזל בלמים\שמן ברקס סופח מים עם הזמן, לכן יש להחליפו פעם בשנתיים.
בטיפול השוטף של אחת ממכוניות המשפחה במוסך רשת היבואן ביקשתי שיחליפו.
סמתי לב שמוזגים נוזל חדש מבקבוק סגור אבל DOT3 שלא מתאים לABS - על אף שבמכסה של מיכל נוזל הבלמים כתובה אזהרה שיש לסים אך ורק DOT4.
לאחר שהערתי - לקח להם זמן להשתכנע, בטיעון שהם מוזגים לכולם DOT3 וזה בסדר -
חיטתו ומצאו במחסן בקבוקון DOT4 - ראו תמונה

64071

64070

אז סמתי לב לתאריך הייצור ... פרה היסטוריה ... במוסגים של נוזל קירור, הרי הוא סופג מים במיכל
פלסטיק מ2009 עד 2012 אז מה עשינו בהחלפה ?

ביקשתי אחר, הלכו קנו והביאו את זה:

64072

64073

נראה בסדר ... DOT4 ... ייצור שבוע 50 של 2011 (החלפת הנוזל בוצע במרץ 2012).
לא השתמשתי בעבר ב-ATE ולכן נכנסתי לאתר שלהם להכיר את החברה והמוצרים.
חיפסתי את את האריזה "שלי" בין מוצרי נוזלי הבלמים של החברה ... אין ... לא מופיעה.
מכיוון שבדרך כלל זה לא מיקרי או שכחו לסים אותו באתר ...
בירור קצר מגלה תופעה-נוהג של יבואני שמנים\נוזלים לרכב.
היבואנים נוהגים לקנות את החומר באריזות גדולות, לייצר בארץ אריזות קטנות ולבצע מילוי
שלהן בארץ. אם עושים את זה נכון זה בסדר ... אבל תיידעו את הצרכן ותרשמו באריזה
שהמילוי הוא בארץ ותרשמו באריזה הקטנה את תאריך הייצור של החומר המקורי (שהיה באריזה
הגדולה !) - זה מה שקובע לטריות החומר.
כן מה שרשום כתאריך ייצור שבוע 50 של 2011 זה תאריך המילוי בארץ. לאחר בירור, התברר שהחומר יוצר
בחו"ל כמעת שנה לפני !
קניתי\הסכמתי להתקין כי נראה לי טרי - סהכ"ל 3 חודשים - כשבעצם החומר שיוצר מלפני שנה+.
אם היתי יודע לא הייתי סם.

לסיכום הקפידו על התקן הנכון.
סימו לב לתאריך הייצור האמיתי. אריזות פלסטיק סופחות מים עם הזמן
ועדיף אריזת מתכת - סופחות פחות (לפי מה שהבנתי, זה בא ישר מהייצרן עם התאריך ייצור האמיתי).
אם האריזה לא מופיעה באתר הייצרן וכתוב בעברית, סביר שהתאריך זה תאריך מילוי בארץ ולא ייצור.

raanan
12-09-12, 12:00
שאלת תם,
רכב בן 15 שנה , 260 אלף קמ' , מעולם לא הוחלף נוזל בלמים,
מה ההשלכות ? האם אני אמור להרגיש דעיכה/בעיה בבלימה ?

תודה
רענן

ישי.פ
12-09-12, 12:07
היה פה שרשור בעבר, אני לא מוצא אותו.. אבל ברגע שנוזל הבלמים סופח מיים, הוא הופך לחומצי והוא מאכל את הגומיות.
אני לא ממש בטוח אבל האם ניתן לשים DOT4 במקום DOT3 ? ההפך אני יודע שלא.

ronaldo
12-09-12, 17:48
רענן,
מצב כמו שתארת יכול להיות מסוכן. תלוי כמה רטיבות נכנסה למערכת.
אתה עלול להרגיש לחיצה ספוגית ובמקרה חמור לעבד את קושר העצירה.
אם נוזל הבלמים ספח לחות\מים עם השנים נקודת הרתיחה שלו תרד,
בזמן עצירה הוא יתחמם יהפוך לגז. גז הוא לחיץ ==> יהיה ספוגי.

ישי,
ה-DOT מגדיר את טמפרטורה הרתיחה וההרכב הכימי (שימנע פגיעה בגומיות).
טמפ. רתיחה ב-DOT4 גבוהה מ-DOT3, לגבי הרכב הכימי אני חושב שגם אפשרי - כדאי לבדוק בתקן.

קראו כאן:
The Department of Transportation (DOT) classifies brake fluids to defined specifications.
These specifications relate to their boiling points and chemical composition, both of which are important.
All currently available brake fluids are covered by one of the following specifications; DOT3, DOT4, DOT5 and DOT5.1.

The laws of thermo-dynamics dictate that the energy from motion is turned into heat through friction.
A braking system only works efficiently if the fluid remains incompressible.
If the brake fluid boils, it turns to gas, which is compressible and the braking system becomes “spongy” or in extreme cases fails completely.

A brake system is not perfectly sealed and moisture can get into the system and be absorbed by the fluid.
The effect is to reduce the boiling point of the fluid, which reduces the efficiency of the braking system, as described above.

The DOT specifies two reference tests for brake fluids.

* Dry boiling point - the boiling point of fresh fluid

* Wet boiling point –the boiling point once the fluid has absorbed moisture (representing brake fluid after time spent in a real situation
).

There are two main types of brake fluids:

* DOT 3, DOT 4, Super DOT4* and DOT 5.1 which are based on poly glycol compounds.

* DOT 5, which are based on Silicone.

Note the two types of fluid are not compatible and must not be mixed in a braking system.

SILICONE BRAKE FLUID (DOT 5
)

Silicone based DOT 5 was originally introduced to give higher temperature performance over glycol DOT 4.
Silicone fluid also has other advantages, it does not damage paintwork and it does not absorb water.

However, silicone fluid is a poor lubricant and does not lubricate ABS pumps as well as PAG fluids.
It is also more compressible than PAG fluids, which can result in a sluggish or spongy pedal. It therefore requires special design considerations in braking systems.
Further, because it does not absorb water, any water remains as globules, which can pool in low spots in the system and cause corrosion.
This water can vaporise when heated under heavy braking giving a disastrous effect on braking efficiency.

DOT5 fluids are not recommended for motor sport applications.

POLY GLYCOL BRAKE FLUIDS (DOT 3, 4 AND 5.1)

Glycol based DOT 4 fluid is the current mainstream brake fluid, and you will see that the specification is considerably better than DOT 3 which it replaces.

DOT 5.1 has higher specification still and is for fast road and occasional track day use.
It has a similar spec to DOT4 for the boiling point (>260) but is a lot lower viscosity @-40C typically 900 centistokes (compared to 1500 - 1800 centistokes for DOT 4 and super DOT 4).

Listed in the table below, are the minimum dry/wet boiling point specifications for each DOT level.

BOILING POINT:
DOT 3 - 205°C (dry) / 140°C (we
t)
DOT 4 - 230°C (dry) / 155°C (wet
)
DOT 5 (silicone) - 260°C (dry) / 185°C (wet
)
DOT 5.1 (PAG) - 260°C (dry) / 185°C (wet
)
Super Dot4 * - 300°C (dry) / 195°C (wet
)
(racing brake fluid)

* Super DOT4: The main difference between DOT 4 and Super DOT 4 is the dry boiling point. Normal Dot4 is >260C whilst Super DOT 4 is more like >310C

With thanks to Martyn Mann - Technical Director Millers Oils.

-->