PDA

צפייה בגרסה מלאה : death wobble



bary1
07-10-12, 14:07
מ80 קמ"ש מתחיל לי death wobble בג'יפ.
חושב דבר ראשון להחליף את בולם ההגה המקורי,איזה מומלץ?
מוט פנהרד גם מקורי,נבדוק חופשים.צמיגים חדשים.יש עוד רעיונות לביטול הבעיה?

ברי

sos4u
07-10-12, 14:15
באיזה רכב מדובר ?
לא מזמן היה פה שרשור דומה
בכל מקרה ממליץ לך לעיין בכתבה המצוינת של קווין פה בקישור (http://www.kevinsoffroad.com/how-to-fix-your-own-death-wobble/)

חיפוש בגוגל עם המילים "רעידת המוות" החזיר את התוצאות הבאות (http://www.google.com/cse?cx=017543450353996775878%3A5k4x-1pm5fy&q=%F8%F2%E9%E3%FA+%E4%EE%E5%E5%FA&submit.x=0&submit.y=0&ie=ISO-8859-8#gsc.tab=0&gsc.q=%D7%A8%D7%A2%D7%99%D7%93%D7%AA%20% D7%94%D7%9E%D7%95%D7%95%D7%AA&gsc.page=1), אפילו בעברית ...

חג שמח ובהצלחה !!

bary1
07-10-12, 14:33
מדובר בXJ,קראתי את כל זה ויותר,השלב הראשון זה הבולם,איזה כדאי ?או אולי 2 בולמים,משהו היה בסרט הזה?
אין לי רעידות בכלל,רק מצבים שונים של חוסר שליטה במהירות גבוה.

ברי

רון נחמן
07-10-12, 14:39
דווקא ויברציות במהירויות גבוהות נגרות פעמים רבות בחוסר איזון בגלגלים -
נסה קודם כל ללכת לפאנצ'ר מאכר לאיזון גלגלים.
בולם הגה יותר נועד להתמודד עם תנודתיות גדולה (כמו סלעים שנחבטים בגלגלים, לדוג'), ולרוב יהיה פחות אפקטיבי ב"ויברציות אגרסיביות" שכאלה.
אגב, לי נרשה שזה לא דת' וובל אלא סתם ויברציות רציניות... עם דת' וובל אתה לא יכול להמשיך לנסוע. זה פשוט מפחיד מדיי. לא סתם הוא קיבל את השם הזה.

sos4u
07-10-12, 14:49
התופעה נפוצה הרבה יותר ממה שרבים מוכנים להודות. אז אין לך הרבה מה להתרגש. גם אין סיבה ללכת לפתרונות קיצון של 2 בולמים.

צריך להבין ראשית את הגורם לתופעה ואז הדרך לפתרון קצרה יותר.

הגבהה, גורמת לשינוי בזוויות במערכת ההיגוי והופכת רעידה פשוטה שבד"כ הייתה מתכנסת ל 0 , לרעידה מתבדרת שמפסיקה רק עם עצירה מוחלטת של הרכב.

בולם הגה נוסף למערכת לא יפתור את הבעיה, הוא רק ידחה את הופעתה, ומה תעשה אז ? תוסיף עוד אחד ?

הפתרון מתחלק לשני חלקים לטעמי:
א. לוודא שכל החלקים במערכת תקינים, ללא חופשים כלל ומכוונים [ כיוון פרונט ] מדוייק ביותר. ואז הרכבת בולם הגה חדש \ תקין.
ב. במידה והבעיה לא נפתרה אחרי א קפדני, לטעמי אין מנוס מלעבור למע' מוטות הגה מתקדמת יותר שמסוגלת להתמודד עם השינוי בגובה. ל XJ, ZJ יש מספר פתרונות ובהם של חברות כמו ORO UTRUN (http://www.offroadonly.com/products/new/u-turn/), CURRIE ENTERPRISES (http://www.currieenterprises.com/cestore/categories.aspx?id=914) ובוודאות אפשר למצוא פתרונות נוספים.
באופן אישי אוכל להמליץ על הפתרון של UTURN, שהוא פתרון טוב , מאסיבי ביותר לטעמי, ונמצא מותקן אצל רבים ממשפחת האינדיאנים, המוגבהים.
את הפתרון של CURRIE ראיתי מותקן על גרנד אחד לפחות, וניכר שבעליו היה מרוצה מהתוצאה.

כל פתרון אחר, יהיה מעין סוג של פתרון ביניים שלא יפתור את הבעיה אלא ידחה את הופעתה.

בהצלחה וחג שמח

grand
07-10-12, 15:56
היי בארי.

אם לא שינית כלום לאחרונה בנושא ההגבהות, והקיט שיש לך שם לא קיצוני ( מעל 4") אין כל סיבה לתופעה.
אני גם לא בטוח שמה שיש לך זה באמת death wobble , אין רעידה קבועה כאשר זה קורה, אלא רק על עליה על מהמורה בכביש, ושזה קורה התופעה כל כך מורגשת ומפחידה, כל הרכב קופץ בהיסטריה, רק האטה גורמת להפסקת הריקוד...
האם זה מה שיש לך?
אם כן... האשמה בד"כ נעוצה בחופש בפנהרד, בולם הגה לא משופר גם תורם לעניין.
אני הייתי מחליף את הפנהרד המקורי ומכוון את האורך לרצוי.
מחליף את בולם ההגה לאיכותי, יש לי נסיון מצוין עם OME , וגם עם ראנצ'ו, אל תרכוש משהו זול מינוביץ... (פרוקומפ..) חבל על הכסף.
לאחר כל זה מכניס את הרכב לכיוון פרונט.

אם הרעידות לא חזקות ותמיד מופיעות מעל 80 קמ"ש צריך גם לבדוק כיוונים אחרים כמו צמיגים, חופשים בגלגלים,

sam1g
07-10-12, 16:54
היי ברי

בשבוע האחרון עשיתי 1600 קילומטרים על כביש (מאילת לראש פינה, קצת בצפון ובחזרה)
וזה אחרי הטיול האחרון בו דפקתי את הבולם. הוא לא נזל, רק נדפק קצת.
כל הזמן הייתה לי תחושה שאני נאבק להחזיק את הרכב על הכביש.

ממש היום בדקתי את מכלולי ההגה, גם אני עם צמיגים חדשים לגמרי - הכל תקין.

פרקתי את בולם ההגה ובבדיקה התברר שהוא נתקע באמצע המהלך.
בנסיעה ללא הבולם התברר שבו הבעייה.

במקרה שלי לא היו רעידות אלא מצב של מעיין שיוט, משחק של הרכב שמאלה וימינה.

בקיצור, על מנת לבדוק אם זה הבולם הגה, פרק אותו (שני אומים) ונסה לפתוח ולסגור אותו ולהרגיש
אם הבוכנה עובדת חלק.

bary1
07-10-12, 16:55
היי בארי.

אם לא שינית כלום לאחרונה בנושא ההגבהות, והקיט שיש לך שם לא קיצוני ( מעל 4") אין כל סיבה לתופעה.
אני גם לא בטוח שמה שיש לך זה באמת death wobble , אין רעידה קבועה כאשר זה קורה, אלא רק על עליה על מהמורה בכביש, ושזה קורה התופעה כל כך מורגשת ומפחידה, כל הרכב קופץ בהיסטריה, רק האטה גורמת להפסקת הריקוד...
האם זה מה שיש לך?
אם כן... האשמה בד"כ נעוצה בחופש בפנהרד, בולם הגה לא משופר גם תורם לעניין.
אני הייתי מחליף את הפנהרד המקורי ומכוון את האורך לרצוי.
מחליף את בולם ההגה לאיכותי, יש לי נסיון מצוין עם OME , וגם עם ראנצ'ו, אל תרכוש משהו זול מינוביץ... (פרוקומפ..) חבל על הכסף.
לאחר כל זה מכניס את הרכב לכיוון פרונט.

אם הרעידות לא חזקות ותמיד מופיעות מעל 80 קמ"ש צריך גם לבדוק כיוונים אחרים כמו צמיגים, חופשים בגלגלים,

רמי
אין לי רעידות או כל בעיה מלבד תחושת שיוט החל מ80 קמ"ש.משהו שמחייב אותי כל הזמן להחזיק ההגה בשתי ידיים כדי ליישר את כיוון הג'יפ.
ההגה לא מושך לשום מקום.אחרי החג אני מחליף דבר ראשון בולם הגה.

ברי

sam1g
07-10-12, 16:58
רמי
אין לי רעידות או כל בעיה מלבד תחושת שיוט החל מ80 קמ"ש.משהו שמחייב אותי כל הזמן להחזיק ההגה בשתי ידיים כדי ליישר את כיוון הג'יפ.
ההגה לא מושך לשום מקום.אחרי החג אני מחליף דבר ראשון בולם הגה.

ברי

זו בדיוק התחושה שהייתה לי.
פרק את הבולם וערוך נסיעת מבחן.

bary1
07-10-12, 17:00
סמי
הקדמת אותי בדקה בתגובה כאן.
לא חושב שהבולם לא תקין רק אולי לא מתאים להגבהה של הג'יפ

ברי

sam1g
07-10-12, 17:02
ובכל זאת
גם אצלי הבולם נראה תקין, אבל הבוכנה הייתה נתפסת בדיוק באמצע המהלך

landY
07-10-12, 17:25
תחושת שיוט מעל 80 קמש זהלא death wobble.
Death wobble גורם להגה להשתולל, עד לעצירה.
בדוק חופש במיסבי גלגל וכיוון גלגלים.

grand
07-10-12, 18:15
שיוט קשור לזוויות הסרן, אתה יכול לשפר קצת ע"י משחק בזרועות התחתונות, ב XJ למיטב זכרוני זה אפשרי אבל תתיעץ עם עמי (המולטי) הוא יודע איך.
יש לך מנתקים מקדימה? הם מנותקים קבוע? זה גם תורם לשיוט.
ההיגוי במוגבהים לעולם לא יהיה יציב כמו ב XJ מקורי, ניתן להגיע לשלמות יחסית ע"י שיפור מע' ההיגוי כמו שמציע יוסי SOS
או... להתרגל.. בסופה ובסיקסים זה הרבה יותר גרוע :)

את הבולם ההגה המקורי תחליף בכל מיקרה.

Saar
07-10-12, 18:45
ברי,
אני לא רוצה להרוס לך אבל זו לא רעידת המוות.
אחרי שתתנסה ברעידת המוות תבין למה קוראים לה כך.

אם וכאשר תתקל בה, תבדוק טוב את הבאושים גנים של זרועות הרדיוס - גם העליונות.
בנוסף כמובן לתפוחים וכו׳
סער

נימי
07-10-12, 18:58
שלום ברי, תעשה חיפוש ביוטיוב ל death wobble ותבין שמה שיש לך זה בסה"כ שיוט בג'יפ, לא שאני מזלזל בשיוט בג'יפ אבל זה רחוק שנות אור מ death wobble

JustDoB
07-10-12, 20:29
ברי,
אני לא רוצה להרוס לך אבל זו לא רעידת המוות.
אחרי שתתנסה ברעידת המוות תבין למה קוראים לה כך.

אם וכאשר תתקל בה, תבדוק טוב את הבאושים גנים של זרועות הרדיוס - גם העליונות.
בנוסף כמובן לתפוחים וכו׳
סער
+1.
לי זה קרה, וכמו אהבה - כשזה זה - זה זה, גם אם קשה להסביר את זה. ואז החלפת בולם הגה (דווקא כן פרוקומפ מינוביץ) סידרה לי את זה מייד כבר 3 שנים בקרוב.

JustDoB
07-10-12, 21:23
אני לא מכיר שיש קשר בין ההגבהה לסוג הבולם, כל עוד הכל בסביר (ו-3.5 מראה לי במגבלות).
ואגב שיוט, הארכת מוטות רדיוס תחתונים והחלפת פנהרד (שסתם נשחק) ואח"כ יישור פרונט (אבל רציני אצל מקצוען סובלני ויסודי) מאוד שיפרו את העניינים.

רון נחמן
08-10-12, 01:24
מצחיק איך כל מי שחווה דת' וובל מגיב בצורה פוסט-טראומטית (ובצדק, כן?! גם לי זה קרה. בגלל פנהרד תקול)

ההקשר הברור למהירות הנסיעה מצביע באופן דיי ברור לצמיגים. לא יזיק לפרק בולם הגה, אבל אני מעריך שכדאי לעשות את נסיעת המבחן לכיוון הצמיגאי הקרוב לביתך. אזן גלגלים (לא פרונט! איזון גלגלים אצל הפאנצ'ר מאכר) ותראה אם יש שיפור.
אגב, אם הוויברציות לא בהכרח מגיעות מהפרונט עצמו, יכול להיות שזה דרייבשאפט לא מאוזן. אולי קיבל מכה בטיול ונפלה ממנו משקולת.

שמעון2
08-10-12, 08:56
רמי
אין לי רעידות או כל בעיה מלבד תחושת שיוט החל מ80 קמ"ש.משהו שמחייב אותי כל הזמן להחזיק ההגה בשתי ידיים כדי ליישר את כיוון הג'יפ.
ההגה לא מושך לשום מקום.אחרי החג אני מחליף דבר ראשון בולם הגה.

ברי

אם זאת הרגשת שיוט בלבד ולא רעידות אז יש לך בעיה אם מוטות מייצב בדרך כלל אחורים וכיוון פרונט במכון מקצועי בדרך כלל פותר את הבעייה

Saar
08-10-12, 09:06
שמעון, למה מוט מייצב קשור להרגשת שיוט???

boaz avrahami
08-10-12, 10:29
אם שיוט אז דווקא יותר בכיוון של הפנהארד.

לגבי כיוון פרונטלי אני קצת חולק עליכם.
לדעתי חבל על הכסף למכון פרונט כאשר כל אחד יכול לעשות את הכיוון בעצמו עם מטר. מידה זהה לפני ואחרי הגלגל...
ממילא גם במכון מכוונים ברכבים האלו רק שפור אם אין רעידת מוות.

שמעון2
08-10-12, 18:18
שמעון, למה מוט מייצב קשור להרגשת שיוט???
למוט מייצב יש תפקיד במהלך של הבולם והקפיץ .אבל בסרן חי שלא יהיה משחק לצדדים אצלי בפטרול הרגשתי שהרכב שט מעל 80 החלפתי 2 מוט אחורי ועשיתי כוון פרונט גם לדיפרנציאל האחורי וזה פתר את הבעיה לגמרי והיה צריך כוון ואני חולק על בועז אי אפשר לעשות כוון מדויק לפי זויות לבד.

boaz avrahami
08-10-12, 19:21
אין דבר כזה כיוון פרונט לסרן האחורי כמו שאין בק אקס מלפנים.
פרונט זה קדימה...

כשוין מוט מיצב הרכב עלול להתנדנד במהירות נסיעה בינונית ומעלה וזה עלול לגרום אפילו להתהפכות.
מאחר וברי וותיק בעסק אנחנו מניחים שהוא נוסע עם מוט מייצב מחובר.

boaz avrahami
08-10-12, 19:23
אגב, מה ששומר באינדיאנים שהסרן לא יזוז ימינה ושמאלה זה הפנהארד.

shmil
08-10-12, 19:24
שמעון יקר - צ'רוקי אינו פטרול, ותקלה באחד אינה בהכרח דומה אצל משנהו.
ישנם באתר מספיק אנשים מנוסים, בעלי ידע, שטיפלו בתקלה במו ידיהם, לא במוסך כזה או אחר.

זה נהדר שעשו לך כיוון פרונט לסרן האחורי, אני בטוח שהרווח של המוסך שעשה לך היה גבוה לפחות כמו טיפול השמש שנעשה לך (?), וברצינות - אי אפשר לעשות כיוון פרונט לסרן אחורי. by definition.
ולכן, שמעון יקר, לפחות באתר ג'יפולוג, בפורומים הטכניים, הכלל הוא שאם אינך יודע בוודאות את התשובה ואת הסיבה לה, אל תכתוב.


יכול להיות קשר בין מוט מייצב להרגשת שיוט, סער, אבל מוט מייצב קדמי, ואך תרומה מזערית להרגשת שיוט, אם כל היתר מהודק.

כמו שבועז אמר, מי שמבין מה הוא עושה יכול לעשות כיוון שפור לבד, בדיוק כמו שבועז כתב, רק שכדאי שאת המדידה יעשו שני אנשים ולא אחד לבד.

bary1
08-10-12, 20:08
אין דבר כזה כיוון פרונט לסרן האחורי כמו שאין בק אקס מלפנים.
פרונט זה קדימה...

כשוין מוט מיצב הרכב עלול להתנדנד במהירות נסיעה בינונית ומעלה וזה עלול לגרום אפילו להתהפכות.
מאחר וברי וותיק בעסק אנחנו מניחים שהוא נוסע עם מוט מייצב מחובר.

נכון עולה לכביש עם מייצב מחובר,למייצב הקדמי יש מנתקים מהירים של רוביקון,יש להם כוון מסוים? הכוונה באורך שלהם בהתקנה הראשונה.

sos4u
08-10-12, 20:26
זה נכון שא"א לקרוא לכיוון שמתבצע לסרן האחורי "כיוון פרונט " כי מדובר בכיוון של סרן אחורי - מחד. מאידך, יש בהחלט מקום לבצע בזמן כיוון הפרונט כיוון גם של הסרן האחורי והעניין נכון לפטרול בדיוק כמו שנכון לגרנד צירוקי , כששניהם עם מוטות רדיוס מתכווננים,
אני מניח ששמעון התכוון לכיוון של הסרן האחורי, ולבדיקת מקבילות ומרכוז מול הסרן הקדמי. וזה בדיקה חיונית במצב המדובר.

אין ספק גם שא"א להשוות בדיקה ידנית, עם מטר, [ ותהיה מדוייק ככל שתהיה ] לכיוון פרונט מקצועי ממוחשב, שמבצע מכון ראוי לשמו, שזה עיסוקו ויודע מה הוא עושה ...

talw
08-10-12, 21:04
כתבתי תגובה ארוכה מאוד שכללה תגובות לכל מה שנרשם כאן בשירשור,בשורה העשרים הבנתי שאני מזיין לעצמי ולכם את השכל.
מחקתי.
ברי ,איך בדקת שאין לך חופש בחיבור הפנהרד לסרן או בשילדה ?

eysham
08-10-12, 23:23
זה נכון שא"א לקרוא לכיוון שמתבצע לסרן האחורי "כיוון פרונט " כי מדובר בכיוון של סרן אחורי - מחד. מאידך, יש בהחלט מקום לבצע בזמן כיוון הפרונט כיוון גם של הסרן האחורי והעניין נכון לפטרול בדיוק כמו שנכון לגרנד צירוקי , כששניהם עם מוטות רדיוס מתכווננים,
אני מניח ששמעון התכוון לכיוון של הסרן האחורי, ולבדיקת מקבילות ומרכוז מול הסרן הקדמי. וזה בדיקה חיונית במצב המדובר.

אין ספק גם שא"א להשוות בדיקה ידנית, עם מטר, [ ותהיה מדוייק ככל שתהיה ] לכיוון פרונט מקצועי ממוחשב, שמבצע מכון ראוי לשמו, שזה עיסוקו ויודע מה הוא עושה ...

יוסי,

כמה ק"מ בשטח סביר מחזיק הכיוון ה-"מעבדתי" שעושים לך במכון פרונטים?
(רמז: מותר לענות גם בשברים)

ובקיצור, לדעתי לכיוון TOE-IN/OUT מספיק מטר. זה לא ספוטניק...
לגבי כיוון הפרונט האחורי, לא יודע. ב-WJ זה לא רלוונטי...

איל

boaz avrahami
08-10-12, 23:33
ברי,

אני כותב הוראות לגבי כייון המנתקים בגרנד zj כאשר למיטב הבנתי מדובר בפרונט זהה כמעט לחלוטין לאוטו שלך.

זווית של כ 10-15 מעלות בין מרכז הציר לקצה עם התבריג ( החלק שנשאר מחובר קבוע).
אתה מתאם את אורכי המנתקים לאורך הנכון כאשר הרכב עומד על משטח ישר ומוודא ששני הצדדים נכנסים ללא לחץ.
זה אומר שכשהרכב במישור אין פיתול של המוט...

* יש הוראות כתובות עם תמונות באתר של jks

boaz avrahami
08-10-12, 23:54
יוסי,

באחורי הם לא נוגעים ואם אני לא טועה אז במקור גם אין שם שום כיוון.
גם לאחר ההגבהה זה סיפור לכוון את זה כי צריך לפרק מוטות רדיוס כי אין אקסצנטר לכיוון ידידותי...

גם השפור כל כך לא מדוייק במערכת המקורית הבנויה בצורת y כי השפור זז דרמטית
אפילו אם מישהו יושב באוטו והגובה משתנה.
כל המערכת הזו עובדת על ״בערך״ ולכן ההיגוי הוא מעורפל - במיוחד אם הגובה כבר לא מקורי.

הרכב שלך כבר לא דומה לשלנו ולכן אצלך אולי יש הצדקה ללכת למכון.
אצלנו זה בזבוז כסף משווע או אפילו גניבה מחסר ישע...

Saar
09-10-12, 08:30
הי

אם אני לא טועה, מדובר על XJ. ב XJ אין שום כיוון לסרן האחורי, זה קפיצי עלים של פעם...
לגבי המוט המייצב, אין לו שום קשר ל DEATH WOBBLE.
נסיעה עם מוט מייצב מנותק תגרום להרגשת גלגול חריפה יותר ומעט נדנוד בשינוי כיוון מהיר, אף פעם לא חשתי "שיוט" בנסיעה עם מייצב קדמי מנותק.

כיוון פרונט ממוחשב מעט בעייתי ברכבים מוגבהים בעלי צמיגים מעט גדולים מהמקור כיוון שנתוני הרכב במחשב שונים מהרכב עצמו.
(לשמחתי, לי אין בעיה כזו, הרכב שלי בגובהו המקורי ועם הצמיגים המקוריים ולכן כיוון הפרונט מתבצע בקלות)
סער.

bary1
13-10-12, 16:04
אז ככה,לאחר בדיקה לא נמצא חופש במערכת ההגה.הפנהרד פורק מחשש לבוקסה תחתונה בלויה ונמצע שהבורג המקורי של הרכב צר מהקוטר הפנימי של תותב הבוקסה.
מרגע החלפת הבורג אין יותר שיוט או בעיה אחרת .

ברי

-->