PDA

צפייה בגרסה מלאה : מערכות מתלים ל - CJ 8



כרובי
01-12-12, 13:13
אהלן חברים

חיפשתי ולא מצאתי משהו מרוכז ועדכני בנושא .

בבעלותי CJ 8 קצר מודל 90' פתוח , הרכב יושב על קפיצי העלים המקוריים (כנראה..) + בולמים לא מזוהים - ככה"נ גם מקוריים .

הרצון הוא להגביה את הרכב בין 5 ל - 10 ס"מ ובנוסף להפוך אותו לרך יותר - אין בעיה של נדנדונים וכו' מכיוון שגם כך הרכב כמעט ולא חי על הכביש .

הייתי שמח לשמוע המלצות לגבי מערכות מתלים קיימות והיכן כדאי לבצע כזו עבודה , כמו תמיד - למחיר יש משמעות , בואו נאמר שהכוונה היא לא לעבור את ה - 1000 ש"ח לגלגל בכל מקרה .

מצורפות תמונות של הקפיצים הקיימים קדמי ואחורי .

6673966740

six 4 life
01-12-12, 13:32
במחיר שציינת ובדרישות שפירטת אתה יכול רק לשפר את הקיים, איך כמה ולמה זה רק אצל קפיצאי שיודע את העבודה.

omri_t
01-12-12, 13:59
סט איכותי בארץ עולה כמה אלפים טובים.
לטעמי, הרבה פעמים אין לכך הצדקה- וזה עניין מאוד אישי- כל אחד ומה שהוא מצפה מהרכב ומוכן להשקיע.
בראייתי רכב טיולים צריך לאפשר לנו לנסוע לטייל כאשר מראש יש בו אי אילו פשרות בנושא נוחות (ואולי זה חלק מהכיף...).


גש לקפיצאי טוב, הוא יבחן את מצב הקפיצים שאצלך, יתכן וניתן להשמיש את הסט או להחליף חלק ממנו ולבצע עירגול.
יתכן ותאלץ להחליף זוג או רביעייה של קפיצים. כאן יש הרבה אפשרויות.
בנוסף כניראה שהגבהה תידרוש ממך להחליף בולמים כדי שיתאימו למידות- יש מבחר מאוד גדול. טווח המחירים גדול.

בעיקרון באם הרכב שלך קצר ופתוח = רכב קל ייחסית- לא יהיה מאוד קשה לקבל תוצאה טובה שתחזיק מעמד.


יש לקחת בחשבון שלאחר הגבהה יתכן ותאלץ לשנות עוד דברים כמו זרוע פיטמן, זוית של דרייבשאפט, מוט פנהרד וכו'
גם איזון פרונט לא יזיק במקרים מסויימים- כלומר הוצאה נוספת שאינה ישירה עם ההגבהה.


אצלי בג'יפ :
מלפנים זוג קפיצים שבנה קפיצאי ע"ב חלק מהסט שהיה על הרכב.
מאחור סט חדש מחמילבסקי (סופה ארוכה סגורה מתכת = משקל כבד שצריך לתמוך).
4 בולמים מונרו "פשוטים" מאימים לגובה.
כמובן צריך מנתק למייצבים (בניה עצמית) לאפשר ניצול מהך המתלה החדש.

התוצאה לטעמי טובה מאוד.
הרכב נוח ויציב.
מהלך המתלים מלפנים ומאחור גדול ומספק את הצרכים שלי גם בטיולים קשים.
הסטאפ מחזיק את הגובה כבר שנתיים בערך (כלומר הקפיץ עוד לא שוקע)
כל הסטאפ הזה לא עלה הרבה כסף. סביב מה שציינת.
הדבר היחיד שהייתי עושה אחרת- גם מלפנים הייתי מתקין זוג חמילבסקי ולא "שעטנז", ההפרש בכסף שווה את הביצועים בפועל.

בעלי מקצוע שאני מכיר ויכול להמליץ:
גילי הרטוב
חמילבסקי
ראסמי בכפר קאסם


בהצלחה.

lizard
01-12-12, 15:57
צור קשר, יש לי קפיצים למכירה. סט שנבנה עבורי על ידיד מתלם לפני כמה שנים ובקושי היה בשימוש.

מיכה

bobsfog
01-12-13, 08:49
שנה עברה מאז שנגמר הדיון ועכשיו לי יש התלבטות דומה
לפני חודשיים בערך קניתי CJ8 קצר (האם זה בעצם סיקס?) ומאז אני נוסע איתו בשטח בהנאה רבה
בטיול האחרון ראינו שהנדנדות בכל המתלים עקומות וכל המתלה בעקרון עובד בזווית לא נכונה.
כמו כן גם הקפיצים והבולמים כנראה נמצאים על הרכב כבר מספיק זמן והם בשלבי גסיסה.

הרצון שלי הוא להחליף את כל המתלים, האפשרויות הן:
1. אם כבר קונים חדש אז אולי לקנות קיט הגבהה 2.5" ולהרכיב אותו, החשש פה הוא מהשינויים שיבואו בעקבות זאת.
2. לקנות סט קפיצים סטנדרטי חדש.
בשני המקרים אני כבר שם תושבות + בושינגים + נדנדות וכל מה שצריך חדש.

מה עדיף? ומאיפה מומלץ לקנות?
איזה סוג בולמים מומלץ לסיקס?
התקציב לחלקים הוא בערך 5500 למתלים בלי הדברים מסביב, העבודה נעשית לבד

אדר

yehuda75
03-12-13, 11:40
אדר. אני מבצע שיפוץ מקיף לסיקס שלי (אתה יכול לראות את השירשור) בכל חלק אני משקיע מחשבה ותכנון, בנושא הקפיצים החלטתי להחליף הכל ולעבור לקפיצים של YJ.
רכשתי קפיצים של אולדמן מארה"ב , 2.5" , בולמים של בולשטיין, תושבות של MORE מחוזקות כולל התאמה לקפיצים הקידמיים (הקפיצים של YJ ארוכים באינץ). ישנו גם צורך להחליף את הסקיד-פלייט (זוג עלה לי 30$).
כמעט בכל פורום בארה"ב הקיט הנ"ל מוזכר ומקבל תשבוחות מהיבט של גמישות, איכות חומר ונוחות (גמישות). כמו כן אולדמן הינו היצרן היחיד שמספק מק"טים שונים עפ"י אופן השימוש ברכב. סגור\פתוח\כננת וכו"ו. ההגבהה הסופית הינה כ 3 אינץ.
בקיצור צור קשר במידה ואתה צריך עוד אינפורמציה. דרך אגב היבואן של אולדמן בישראל (קיסריה) הסכים ליבא עבורי את הקפיצים והמחיר היה סביב ה - 4000 ש"ח לכל הארבעה. אני החלטתי ליבא באופן אישי דרך יו-שופס.
לסיכום: סט מלא של בושינגים (אולדמן), ארבעה קפיצים, ארבעה בולמים 5125 של בולשטיין, שני סקיד-פלייט, 4 תושבות לקפיצים, סט מלא של יו-בולט עלה, נדנדות מחוזקות
עלו לי 5700 ש"ח. הוצאתי איושרים על הכל ובקלות רבה.
קישורים:
ARB CS036R Old Man Emu/Dakar Leaf Spring


http://www.amazon.com/ARB-CS036R-Dakar-Leaf-Spring/dp/B004P9PAJ8

M.O.R.E

http://www.mountainoffroad.com/_e/CJ_YJ_Spring_Shackle_Hangers/product/7686FSH-25-YJ/7686_FSH_2_5_YJ_Front_Shackle_Hanger.htm

http://www.mountainoffroad.com/_e/CJ_YJ_Spring_Shackle_Hangers/product/7686RSH-25-YJ/7686_RSH_2_5_YJ_Rear_Shackle_Hanger.htm

יהודה

דרור ברלי
03-12-13, 14:59
בדקת את נושא המשקלים?

CJ8L ישראלי, אפילו פתוח, הוא רכב ארוך וכבד מ-YJ אמריקאי קצר וקל.
גם יכולת ההעמסה שלו גדולה בהרבה. זה משמעותי ברכב עמוס לטיול למשל.
יש מצב שהקפיצים אולי טובים ל-YJ אבל לא מתאימים למשקל של הג'יפ שלך - וישקעו די מהר.

yehuda75
03-12-13, 16:03
הי דרור,

אכן בדקתי את הנושא כולל מול ARB , מספר סדנאות בארה"ב ויצירת קשר עם לקוחות של המוצר בארה"ב (דרך הפורומים).
כמובן שהם לא מכירים את הבודי הישראלי - אבל הם מכירים היטב את ה- Scrambler וכן את ה - cj8 overlander שנמצא באוסטרליה.
המק"ט שנתתי הינו הקפיץ המומלץ עבור Scrambler עמוס בחמישה אנשים + 200 ק"ג מלפנים + 200 ק"ג מאחור.
הקפיצים האחרים של אולדמן עבור YJ אינם מתאימים ואכן ישקעו עם הזמן.
אחד האנשים שיצרתי עימם קשר נוסע עם מנוע V8, כלוב מלא על Scrambler, דלתות ברזל, כננת, פגוש מסיבי מלפנים, מאחור, מגירות, מקרר ועוד ועוד - נוסע כמו גדול כבר 4 שנים בשטחים קשים מאוד.

לגבי היצרנים האחרים - תנסה לברר משקלי העמסה מותרים על הקפיצים -> אף אחד לא יודע כלום, יצרתי קשר עם רובם.
פשוט מוסיפים עוד עלה והורסים את הגמישות של הקפיץ (כמו בצבא). אין ספק שהייצור המקומי חסין בפני שקיעה - אבל זה כבר לא קפיץ! זה גוש פלדה בגובה של 10 עלים (מה שיש לי היום) מה שהורס את הגמישות וגורם לנדנדות עקומות, שבירת תושבות, שבירת מאיה ועוד... פחד אלוהים!

לינק להתרשמות:
http://jeepcj8.blogspot.co.il/2013/04/lift-kit.html (http://jeepcj8.blogspot.co.il/2013/04/lift-kit.html)

דרך אגב:
YJ שוקל 1300 ק"ג - גיר אוטומטי מטפס ל 1470 ק"ג
Scrambler שוקל 1220 ק"ג

בברכה,
יהודה

moriseven
03-12-13, 17:00
יפה! מחיר טוב.
אבל אם כבר מביאים אז את ה - 4".
2.5" זה גובה דשא, זה כמו שתשים נדנדות גבוהות (משולשים) על הקפיץ המקורי.

asafpeleg
03-12-13, 17:13
יהודה משהו במשקלים לא מסתדר לי: אני גם עם CJ ארוך. לפי כל דפי המבחנים השנתיים, המשקל הכולל (חיבור של משקל על כל סרן) הוא 1750 ק"ג. חצי טון פחות לסקרמבלר? אין לי משהו חריג בג'יפ.

בברכה, אסף

yehuda75
03-12-13, 19:54
הי מוריס! 3" אינץ עבורי זה די והותר ואין אולדמן מעל 2.5. אם צמיגי 35 או 33 היו מעניינים אותי הייתי בוחר בקיט אחר ובגובה אחר. 4.5 יוצרים בעיות לא קטנות שצריך לפתור בעלות לא קטנה. הסבר : http://mysite.verizon.net/res108eps/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/Steering-and-suspension-basics.pdf
אנא אל תשווה נדנדות לאורך הטבעי של הקפיצים. נדנדות ארוכות זה דבר רע בכל היבט.
דוגמא להתקנה של הקיט:

http://www.rocky-road.com/media/cj_old_man_emu_lift_kit_med.jpg

אסף: משקלי יצרן הינם תמיד יבשים - ללא שום נוזל ברכב, צמיגים קטנים, חישוקים צרים וכו. כמו כן ישנן הבדלים לא קטנים בין הרכב שלנו לסקרמבלר האמריקאי. בספר רכב הצבאי משקלו של CJ8 הינו 1450 ק"ג.

בברכה
יהודה

דרור ברלי
03-12-13, 20:06
איזה סקרמבלר שוקל 1,220 ק"ג?............
היו דגמי 4 צלינדרים 2.5 ליטר, 6 צילינדרים 4.2 ליטר, 8 צילינדרים 5.0 ליטר... יש הבדלים גדולים בין משקלי המנועים.
במקור גלגלים וצמיגים בגודל של פרייבט.
דלתות?
גג?
מושבים אחוריים?
ועדיין זה לא מסתדר.
וזה לפני דלק, מים, כננת אם יש, צידניות עם אוכל, כלי עבודה, ציוד חילוץ, ציוד טיולים ואהה... עוד איזה 200-250 ק"ג בני אדם....:rolleyes:

CJ8 ישראלי ארוך בנוי לטיולים לא ישקול פחות מ-1,600-1,800 ק"ג יבש וריק. תאמין לי.

IlanG
03-12-13, 20:35
יהודה היי

בלי לבאס ... אבל בעוד 25 אחוז במחיר אתה יכול להגיע לאותה קונפיגורציה +\- פה בארץ אצל חמלבסקי ( לדוגמה) שיכול להתאים לך את הקפיצים לפי רצונך ( או יצרן קפיצים אחר) בלי הפתעות , עם אחריות וכולל עבודה ....

דרור ברלי
03-12-13, 20:51
ואולי פספסתי קצת את הפואנטה - ג'יפ בונים לפי הייעוד הסופי שלו.
יש הבדל עצום בין קפיצים שמיועדים לכלי עבירות/שעשועים לבין קפיצים של ג'יפ טיולים שצריך להוביל 4 אנשים + הרבה ציוד.

לטעמי האישי, קפיץ 2.5 הוא לא מספיק גבוה לג'יפ טיולים בגודל של CJ8L או סופה ארוכה עם צמיגים 31 ומעלה שמעמיס משקל כבד. ברגע שאתה מעמיס את האוטו לטיול הקפיצים שוקעים קצת באופן טבעי וכבר לא נשאר כמעט מהלך סגירה, מרווח הגחון נפגע ובכלים הארוכים גם זוית הנטישה כבר לא משהו.

מצד שני באמת יש בעיה עם קפיצים שמוגבהים 4-4.5 אינץ', כי הם ארוכים הרבה יותר, ומכיוון שהמרחק בין התושבות נשאר סטנדרטי, קצת קשה לקפיץ לעבוד נכון במלוא הפוטנציאל שלו, ואז באמת אין ברירה אלא להחליף גם נדנדות לקצת ארוכות יותר (לא בהגזמה), למרות שזה פוגם קצת באיכות ההיגוי. אבל למרבה הצער זו פשרה הכרחית.
כשמחליפים קפיצים לארוכים יותר (רלוונטי בעיקר לקיטים של 4 אינץ' ומעלה) חשוב גם לוודא שבורג המירכוז לא משנה את מיקום הסרן ביחס לבית הגלגל. תבדוק את העניין הזה, כי הוא יכול ליצור בעיות (בסופות יש כאלה שפותרים את זה באמצעות קידוח חורים חדשים בתושבות הקפיץ הסטטיות (על השילדה) שיש להן הרבה "בשר" ומקום פנוי לקידוח, ב-CJ עם התושבות הקטנות שלו זה קצת יותר בעייתי).

עדיין לא הבנתי מה הביג דיל בנדנדות עם פרופיל מרותך באמצע ולמה הן טובות יותר מהנדנדות עם בורג שמקובלות ברוב הקיטים האיכותיים. אי שם בשנות ה-90 כולנו החלפנו בסיקסים לנדנדות ארוכות יותר שמרותכות באמצע וכל מה שזה גרם זה לבלאי מואץ בבושינגים ולתושבות "6" שבורות (לא רלוונטי לך כי אתה מחליף גם תושבות וזה מצויין)

yehuda75
03-12-13, 21:50
מה??? הוא רצה ממני רק על הקפצים 5500 ש"ח ללא מע"מ. המחיר שנקבתי כולל הכל!
על קיטים עלומי שם רצו ממני מעל 7000 ש"ח.
מה לגבי הבולמים? בושינגים? יו-בולט? תשובות שש?
אצלי המצב היה שאת הכל אני צריך להחליף - לא רק את הקפיצים. ושאלה - איך אפשר להשוות מוניטין של ARB ליצרן קפיצים של עגלות ומשאיות?
איפה אתה קונה בארץ בולם בולשטיין ב 300 ש"ח? איפה אתה משיג יו-בולט גרייד 5 בעלות של 40 ש"ח ליחידה? איפה אתה קונה תושבות מכרומי-מולי על מנת לקבל ראש שקט מהשש הדפוק הזה? תסביר לי למה 4.5 BDS שוקל 12 ק"ג והקפיץ שלי 16 ק"ג? תראה לי בבקשה סכמה שלי היצרן לגבי עומסים ומשקלים? הקיטים של 4.5 בארץ לא שווים כלום, אולי חוץ מ BDS שמגיע ללא עלה חמישי וסובל מעיוותי S? איזה יצרן מספק לך שימס מובנה בקפיץ (מפלדה) על מנת לתקן את הזווית של הסרן?
הקיט שהזמנתי עולה בארץ מעל 12000 ש"ח ולא של ARB.

לא מבאס בכלל - אני מאוד מרוצה מהבחירה שלי ומהגובה של הרכב (קפיץ אחד הותקן ויש שיפור משמעותי מהמקור). אולי אדבר אחרת לאחר שנים של ניסיון עם הקיט, אבל כרגע הלכתי עם הקיט הטוב ביותר שהכסף יכול לקנות ומבלי להתפשר על בטיחות הכלי בכביש ובשיפועי צד.

דרור ברלי
03-12-13, 22:09
לא הייתי ממהר להתפעל מ-"ARB" ממש כפי שאני לא ממהר להתפעל מכל מותג נוצץ אחר.
אני לא אומר שהם לא טובים, נהפוך הוא. אבל כמו הרבה שמות גדולים בתחום הזה, מדובר ב"מותג מדבקה" שחלק גדול מהסחורה שלו מגיעה מספקים שונים. שווה יותר להתעניין מי היצרן שעושה עבורם את קפיצי העלים. במקרה של רוביקון אקספרס למשל, הקפיצים מגיעים מנשיונל ספרינג שזה באמת יצרן איכותי ויש הבדלים עצומים באיכות הפלדה שלהם לעומת חומר הגלם שמשתמשים בו בישראל שמגיע מטורקיה או השד יודע מאיפה.

מצד שני אל תמהר לזלזל בקפיצאים ישראליים - לחלקם (מתלם, חמילבסקי, קפיצי הר טוב, קפיצי מיה בב"ש ובטח יש עוד כמה) יש נסיון רב מאוד בכלל (וגם אל תזלזל בקפיצי משאיות, זו תורה שלמה) ונסיון בג'יפים הישראליים בפרט - הכלים האלה לא מוכרים בעולם ואף יצרן (למעט רוביקון שייצרו קיט ייעודי לסופה עפ"י מפרט שנבנה בישראל על הסופה הקודמת שלי...) לא מייצר עבורם קיט ספציפי שמתאים בול ללא שום אילתור. גם הקפיצים היותר איכותיים שתקנה בחו"ל, מיועדים ספציפית לדגמים שהם מכירים שם - CJ7, סקרמבלר (שהוא ממש לא בדיוק ה-CJ8 שלך אחד לאחד), רנגלר YJ (שהוא ממש-ממש לא סופה) וכו' וכו'.
ההבדלים בין הג'יפים האמריקאיים המקוריים למקביליהם ונגזריהם מתוצרת תע"ר לעתים קטנים, אבל הם קיימים וכאן הנסיון של קפיצאי ישראלי שמכיר את הג'יפים הישראליים שווה הרבה מאוד.

yehuda75
03-12-13, 22:18
דרור - כפי שציינת רכב בונים לפי היעוד שלו.
לאחר כ 30 טיולים החלטתי על היעוד שלי. לא תראה אותי יורד משבילים ולא תוחן מעלות עם שלושת ילדי הקטנים.
לאחר 20 שנה על אופנועי שטח מקצועיים באמת שמיציתי לגמרי את נושא כיבוש המעלה וריסוק בולדרים.
אני מסכים עם דבריך אבל אורך הקפיץ אינו הפרמטר היחיד.
חשובה העמידות של הקפיץ למשקלים משתנים וכמה הוא שוקע, ARB טוענים שהקפיץ הנ"ל (גרסת ה heavy duty) שרכשתי בנוייה לשימוש שאני עומד לעשות עם הרכב.
זאת אומרת - חמישה אנשים + ציוד + 400 ק"ג על המשקל של הרכב.
מכיוון שאני בונה את כל הרכב מחדש, אני דואג לאזן אותו ולהעביר את מרכז הכובד למרכז הרכב: המים ישבו מתחת לכסא רוחב, ארגז הכלים והמקרר באיזור מיועד וכ"ו.
וכל האביזרים מוחלפים לאלומיניום (שולחנות, כסאות...).
אני מודה על הדאגה - אבל באמת שטחנתי את הפורומים האמריקיים על מנת לאתר את הקיט הטוב ביותר לשימוש שלי.

לגבי משקל של סקרמבלר:
זה מה שרשום בספר רכב:

GROSS WEIGHT:4150lbs
CURB WEIGHT-2770lbs
GROSS FRONT AXLE WEIGHT:2200lbs
GROSS REAR AXLE WEIGHT:2700lbs
גרסת 6 צילנדר

קצת התעייפתי, בואו נסגור את השירשור ונחליט שכל אחד והעדפות שלו - כי זה מה שכל כך יפה ברכבים האלה.
אני מבטל את המלצתי למי ששאל ראשון היות ואינני יודע כלל מה היעוד של הרכב.

חג שמח
יהודה

amit1
03-12-13, 22:37
http://www.youtube.com/watch?v=_o8_8M0-KXs

דרור ברלי
03-12-13, 22:40
יפה שאתה עושה שיעורי בית.
הרבה בוני ג'יפים בארץ משקיעים במותגים, אבל לא בדיוק תמיד סגורים על השימוש המיועד.
לעניות דעתי אין סט-אפ שעובד ממש טוב ב-100% מהתרחישים. בסופו של דבר מוכרחים להתפשר על משהו.
אם אתה סגור על שימוש מיועד ויודע לתכנן ולהתאים את החלקים זו כבר התחלה טובה.

חוץ מזה שעבודת הנמלים שאתה עושה על שיחזור המרכב מרשימה מאוד. החזרת הנעורים לג'יפ ישן בלי לחפף ובלי לעגל פינות היא תמיד מרגשת. לפחות בעיני. תמשיך לעדכן.

yehuda75
04-12-13, 00:07
תודה רבה! אני חושש מהיום שבו אסיים, היות ונשאבתי לפרוייקט הזה ;).

six 4 life
04-12-13, 02:00
תודה רבה! אני חושש מהיום שבו אסיים, היות ונשאבתי לפרוייקט הזה ;).
אתה יכול להיות רגוע, היום הזה לא קיים.

bobsfog
04-12-13, 08:16
תודה, הדיון נתן לי עוד חומר לקראיה ועוד דברים לחשבו עליהם.
הרכב מיועד לטיולים בעבירות בינונית + ,עמוסים (או טיול קצר עם 4 אנשים או טיול ארוך עם הרבה ציוד), מדובר בסיקס ישראלי קצר.
שני בעלי מוסכים מוכרים ובעלי סיקסים בהווה ובעבר המליצו לי על קיט 4.5" של rough country.
בסופו של דבר אני מעוניין גם להתקין כננת, וצמיגים 32 או 33

למישהו יש ניסיון עם הקיט הנ"ל?

אדר

yehuda75
04-12-13, 10:19
הי אדר,

חיפוש מהיר בגוגל (בשפה האנגלית) יעלה לך הרבה מאוד תוצאות לגבי הקיט הנ"ל. לצערי וצערך מאוד שליליות. הקיט הנ"ל עולה בארה"ב 380$ והוא כולל הכל. המחיר היה מפתה ואכן חשבתי ליבא אותו בעצמי. דרך אגב רכשתי לא מעט מוצרים של היצרן הזה - איכות נמוכה ביותר של ברזל, פלסטיק וצביעה (מראות, צירים, תושבות)
במידה ואתה נעול על 4 אינץ - אני הייתי בוחר ב BDS ביבוא אישי. העלות כ - 100$ ליחידה ולשימחתך אתה לא זקוק לעלה הנוסף (במחיר שערורייתי של 900 ש"ח בארץ או 70$ בחו"ל).
המחיר המוערך לקפיצים יהיה כ- 400$ לקפיצים, 220$ מיסים + 350$ משלוח דרך יושופס ודרך הים (חודש וחצי אספקה).
על זה יש להוסיף בולמים + בושינגים + יו-בולט ארוכים יותר.
דרור ממליץ על היצרן המקומי - אולי שווה לך לשקול זאת. לדעתי האישית את נושא השיכוך תוקפים פעם אחת והכי יסודי שיש.
את המעבר לצמיגים גדולים אתה צריך לעשות בתכנון נכון והתאמה של הרכיבים שדורשים התייחסות - כי מה שקובע את ההצלחה לשרידות ובטיחות הינם הרכיבים הרגישים ביותר בשרשרת. כמו כן יחסי העברה שלך יפגמו וגם על כך תצטרך לתת את הדעת. 33 זה מגניב וסקסי - אבל גובה לא מעט קורבנות כאשר לא נותנים את הדעת לשאר הרכיבים ובלי קשר לעלות הגבוהה של כל צמיג.
באופן אישי אני חושב שמעבר לצמיגים גדולים לא נותן את התמורה לאור היעוד של הרכב שלך (טיולי משפחות).

בברכה
יהודה

אבישי מ
04-12-13, 10:34
אני כרגע גם שוקל לעשות משלוח של סט קפיצים לחמוריקו שלי הסט הוא סט הגבהה של 4.5", אולי הוא יעניין אותך, הוא "קצת" יותר יקר מהסכומים שאתם מדברים אבל אולי כן יהיה במסגרת התקציב שלך.
יש שם שני סוגי בולמים מונוטיוב/טווינטיוב מה מהם עדיף? סיקס 86 קצר.
מישהו מכיר את הסט הזה? מישהו נוסע איתו? המלצות? אזהרות?
ואם מישהו יודע מה זה ה- "חיוב יבוא" import charge שהם גובים מראש?
http://www.ebay.com/itm/Rubicon-Express-Jeep-CJ-4-5-Extreme-Duty-Leaf-Spring-System-Twin-tube-Shocks-/251379939068?pt=Motors_Car_Truck_Parts_A ccessories&hash=item3a876976fc

תודה

יהודה פרוייקט מדהים שאפו..

bobsfog
04-12-13, 11:05
הקיט של הרוביקון אקספרס אמור להיות ממש ממש טוב, אבל בא עם המחיר שלו.

בגלל גיפולוג כבר שכחתי מגוגל ומהעובדה שיש עולם שלם שנוסע על סיקסים למינהם, תודה על התזכורת.
לפי הפורומים בחול הראף קאנטרי הוא קיט מאוד קשה שלא יענה לצרכים שלי (פשוט כי הוא לא נעים).
אני כרגע בבירורים על המחיר של קיט 4 אינץ של BDS בארץ ובחול.
יש יותר מידי מגוון וזה מבלבל

הצמיגים הגדולים הם בעתיד הרחוק, וכשיבוא היום כל הגורמים הרלוונטים יבדקו

אדר

asafpeleg
04-12-13, 11:08
אדר שלום,
גם אני בנקודת ההתלבטות בנושא קפיצים והתאמתם. אשמח לדעת מה גילית.


בברכה, אסף

bobsfog
04-12-13, 11:17
זה הקיט של BDS,

http://www.ebay.com/itm/BDS-4-SUSPENSION-LIFT-KIT-JEEP-CJ5-CJ7-CJ8-SCRAMBLER-1976-1986-258-4-2L-304-5-0-/390715564633

המחיר נשמע לי מצויין, השאלה היא איך אני יודע אם זה יתאים לי לרכב?
מדובר ב cj8 קצר שנת 88, האם זה סיקס?
אבל אני עדיין לא בקיא בכל הבאלגן של הדגמים

ועוד שאלה על הדרך, מה מקור השם סיקס? האם זה בא מה CJ6 או שמא מהשישה צילינדרים?

yehuda75
04-12-13, 15:55
הי,

לטעמי המחיר הסופי (מיסים + משלוח) של BDS או רוביקון לא שווה את הסיכון של יבוא עצמי.
לגבי הקיט של רוביקון: הקפיצים מצויינים - במיוחד הסדרה הזו, אבל שים לב אילו קפיצים של YJ במקור שעברו התאמה בעזרת הקיט המצורף (לטעמי מחיר גבוה להחריד) על מנת להתאים לתושבות של הסיקס. ההתאמה שאני מבצע עדיפה מבחינת חוזק וגאומטריה (כמו כן אבל אחד לא יטריד אותי עם נדנדות מוזרות כפי שיש בקיט של רוביקון).
מונוטיוב הינו בולם שמן, טווין טיוב הינו בולם גז. המחיר של הבולמים של רוביקון יקרים לעומת התמורה שהם נותנים. לטעמי הקיט הנ"ל יקר מאוד מפני שהוא משקף תוספת מחיר לעומת אלטרנטיבה זולה יותר בהתאמה אישית של כל חלק - ועל פי הצורך. לסיכום תברר את מחיר הקפיצים בלבד ותשלים את שאר החלקים ממקומות אחרים (באיכות גבוהה יותר ובעלות נמוכה יותר).

סיקס הינו שם שניתן במקור בצבא עבור CJ6. השם דבק ומעשה כל CJ נקרא סיקס בארצנו היפה.

מאוד חשוב לציין שהרכבים של כולנו אינם סטנדרטים! ולכן ישנו סיכון שהקיטים לא יתאימו. ישנן הבדלים בסרנים, תושבות בולמים ועוד.
שני הקיטים מתאימים לסרנים רחבים עם מגדל בולם ארוך מלפנים. וזו לבד סיבה נוספת מדוע לא לקנות "קיט" אלא לבנות לבד את הקיט.

סיבה אחרונה למדוע לא לקנות קיט קשורה באופן המיסוי בארץ. משלוח עד 75$ לא חייב במיסים, משלוח מעל נושא בעלות של 52% מיסים (מע"מ ומכס). לצורך העיניין זול יותר לפרק את הקיט לחלקים הרלוונטים ולשלוח בחבילות של עד 75$ במידה וניתן.

הבולמים של BDS לא בדיוק שיא האיכות וישנן עדיויות לחברה שכבר החליפו (לאחר פחות משנה) את הבולמים באחרים.
מקווה שעזרתי... פשוט עשיתי דוקטורט בתחום הזה טרום תחילת השיפוץ שלי.

לגבי המלצה של מוסכים. RE מומלץ מאוד ויניב ממוסך הייטק מוטורס בעל ניסיון בהתקנה שלהם. אני חושב שמתלם מיבא אותם ומוכר רותם בעלות סימלית של 11K לפני מע"מ ושאר ירקות.
שאר המוסכים ימליצו לכם במה שקיים כרגע וזמין וזה רק "ארץ קשוחה".

יהודה

yehuda75
04-12-13, 16:04
בוב הספוג: אני משער שהסרן הקדמי שלך הינו DANA 30 והאחורי DANA44.
תוודא את הנושא - אם כן הקיט מתאים. אבל אני ממליץ לך לקנות מחנות בארה"ב בעלת שם ולא מ ebay. אתה צריך לומר להם שהקיט צריך להתאים לדנה 30 מקדימה ולדנה 44 מאחור - הם כבר ידעו לצרף את הבולמים והיו-בולט המתאימים עבורך.
חנות מומלצת: http://www.4x4groupbuy.com/store/advanced_search_result.php?keywords=bds+ cj

bobsfog
04-12-13, 16:10
יהודה תודה רבה
אני שמח שמישהו עשה את הדוקטורט ויש לו ידע נרחב בתחום.
אני כרגע בבירורים כמה עולה קיט BDS קומפלט בארץ, ראיתי את אותו הקיט באותו מחיר בערך באתר של BDS ואם אני אזמין מחול אז אזמין משם.
ההשערה שלך נכונה, דנה 30 קדמי ו44 אחורי

moriseven
04-12-13, 16:55
יהודה, אם כל הכבוד, ויש כבוד (לעבודה שאתה עושה) אתה די חדש בתחום. על תזלזל בקיט של רוביקון כבודו במקומו מונח ולכן גם מחירו בהתאם.
לגבי העניין עם הנדנדות, תפנים את זה שאתה תיסע על ג'יפ, ויעצרו אותך בכל מקרה, כן נדנדות, לא נדנדות.;)
וכמו שדרור אמר לך, רכב ארוך כמו שלך עמוס בציוד ואנשים לטיול של יומיים, הקיט של 2.5 לא יחזיק לך גובה ואתה תהיה במצב הזה בגובה סטנדרטי עם תחת ברצפה ואף למעלה.

six 4 life
04-12-13, 17:08
יהודה, חפירות באינטרנט זה נחמד, זה מעביר זמן, וזה גם כיף כשמדובר בצעצועים אבל אינטרנט לחוד ומציאות לחוד.
במציאות- שום, אבל ש-ו-ם קיט קפיצים יעודי לCJ לא מתקרב לרמה של קיט מלא של רוביקון אקספרס-
לא באיכות החלקים- ברגים מתגרזים בתוך שרוולי מתכת עם חורי גירוז, נדנדות מברזל עבה במיוחד מגולוון, סקידפלייטס מחוזקים ועוד - שאף אחד מאלו לא קיים באף קיט אחר.
לא בכמות החלקים שמגיעים עם הקיט- תספור כמה חלקים כלולים בקיט הזה לעומת קיטים אחרים.
ולא ברמת השיכוך והעבודה שלהם - גם בכביש וגם בשטח.

לגביי המונוטיוב והטווין טיוב - אתה שוב מדבר מקריאה ולא מנסיון. הבולמים האלו מעולים ועובדים נהדר עם הקיט הזה. פרט קטן שכנראה יעניין אותך כאחד שקנה בולמים של בילשטיין וטוען שהבולמים של רוביקון לא מצדיקים את המחיר/ לא טובים - הבולמים של רוביקון מיוצרים ע"י בילשטיין.

החיסרון הגדול של הקיט הוא כאמור המחיר - 1400$ בארה"ב לפני שיצא מהחנות, מה שגורם לו להגיע ל5 ספרות בארץ גם ביבוא אישי.
אם התקציב לא באיזור ומחפשים משהו בפחות, לדעתי להשקיע גג 6000-7000 ש"ח במערכת מתלים + כל התוספות (בולמים צינורות ברקס וכו), ולא משנה אם זה קיט או ייצור מקומי או מיש-מש של חלקים.
אם הסכום הכולל מגיע עובר 7-7.5 וצפונה, שווה להתאמץ יותר וללכת על קיט מלא של רוביקון.

למי שיש כסף לזה שלא יתלבט, זה הקיט הכי טוב בשוק לCJ חד משמעית.

נ.ב.
מה שלא תחליטו, תעשו לעצמכם ולג'יפ שלכם טובה ואל תתקרבו לפרוקומפ.

יריב קלר ברוך
04-12-13, 17:25
אחרי חמש או שש סטים שונים בסבן שלי הוחלף הסט לרוביקון אקספרס ומאז איין תלונות הרכב רך וגמיש ונעים בכל מצב יחסית לשאר המותגים שניבדקו.
הסט היחיד שנימכר היום בארץ ולא הרכבתי זה BDS

yehuda75
04-12-13, 17:36
מוריס, יש לי כבוד רב למוצרים של RE, אבל ניתן ליצור קיט משובח יותר בעלות נמוכה יותר - זה מה שרשמתי. אין זה קשור לכמה זמן אני בתחום ואני חושב שכל עצה שניתנת בפורום הזה צריכה להישקל בכובד ראש. הקיט של RE היה הבחירה הראשונה שלי, אבל ירדתי מזה מסיבות שקשורות אלי.
אם משיהו בוחר להשקיע 1500$ - ניתן להגיע לקונפיגורציה טובה יותר. תקרא שוב את מה שכתבתי.
אפשר לקבל נדנדות עם גירוז + בושינגים מתאימים לגירוז (יש להם חריצים פנימיים יעודיים), אפשר לוותר על הסקיד פלייט האוניברסליים ולרכוש של YJ, אפשר לקנות תושבות שש מכרומי מולי ולא להישאר עם תושבות שש הכושלות, אפשר לשדרג לבולמי גז של פוקס (BDS ופוקס יצרו מוצר מדהים בעלות דומה לבולמים של RE) ועל זה להוסיף תושבת תיבת הגה מחוזקת של MORE, יו-בולט גרייד 8, ניתוק מהיר של JKS (לי יש את RE - הם הכל חוץ מניתוק מהיר - הרכישה הכי גרועה שלי - פחות משנה וסובלים מקורזיה חמורה) וכמובן את הקפיצים המדוברים (עם עלה נוסף מאחור - כפי שנדרש לאור המשקל הרב שציינתם) וגם אז לא הגעת ל 1500$.

כמובן שהנושא דורש חפירה ותעוזה מצד הקונה. אבל איפה אני שוגה? למה הקיט לא נתפס כחבילה שיווקית ולא יותר מזה?
ומדוע עדיין קוטלים אותי לגבי הקיט של אולדמן במקום פשוט לומר - תתחדש ותהנה - תספר על הניסיון האישי...
בעקבות השיחות אתמול כתבתי ל ARB (היצרן היחיד שעונה לי מלבד BDS) על המשקל של הרכב והאם אני צריך להוסיף עלה חיזוק מתוך הקטלוג שלהם על מנת למנוע שקיעה.
חדש בתחום... אכן כן! וגאה מאוד בכך. במשך שנתיים רק הקשבתי, ראיתי רכבים, שאלתי את השאלות הקשות וקראתי הרבה על התחום, מודה יש לי הרבה מה ללמוד.
וככל הנראה אבצע הרבה טעויות - כך גם היה בעברי עם אופנועי שטח.
באופן כללי אני חושב שהגיע הזמן לנפץ מספר "פרות קדושות" ולשאול את השאלות לעיניין ומגובות בהסבר טכני הגיוני ותחת התקציב המאולץ.

בברכה,
יהודה

yehuda75
04-12-13, 18:02
Six for life - חיזקת את דברי. בולמי בולשטיין עלו לי 70$ ליחידה. 330 ש"ח לאחר משלוח וללא תשלום מיסים.
בולמי RE עולים 110$ ליחידה ואז צריך לשלם מס של 52% והמחיר הופך ללא כלכלי.
אם כבר 100 דולר לבולם - אני הייתי בוחר באולדמן הרכים להחריד עם רוד מחוזק וכיסוי פלדה להגנה (שוקלים 5 ק"ג לעומת 2.5 ק"ג) או בולמי פוקס במחיר היכרות של 100$ ליחידה - פרי שיתוף פעולה של BDS ופוקס ובמחיר הרצה...

אבישי מ
04-12-13, 18:21
יהודה הקיט עולה כולל משלוח 5632 ש"ח תוסיף על זה 52% 2928
סה"כ 8560.. עד הבית..
אני הקצבתי לעצמי עד 10000 שקל להגבהות ונעילה. ככה זה יצא בול..
ההצעה שלך מאוד מעניינת אבל אני לא הכי בקיע בהתאמות סטים. נכנסתי למור ולהצעות שלך קיבלתי סחרחורת רק מלנסות להבין איך להרכיב את סט.
אני מעדיף לקנות סט קומפלט שמותאם כבר לסיקס שבמקסימום יהיה לי שינויים קלים לעשות. מאחר והנדנדות שלי קומבינה, הברגים שלהם לא מקוריים (לא יודע כמה חזקים) הסקיד פלייט של הקפיצים אצלי גמורים והניתוק מהיר אצלי בכלל לא קיים, אז בגלל שיש לי עוד בעיות חוץ מהקפיצים אז העדפתי ללכת על סט קומפלט.
מישהו יודע מה זה ה - IMPORT CHARGE שהם גובים בקניה? מה זה אומר?

yehuda75
04-12-13, 18:56
אני חושש שאתה טועה בחישוב. 2200$ זה העלות של המוצר + המשלוח לארץ. על המחיר הזה אתה מוסיף 52% וזה המחיר הסופי. יש גם עלות לעמיל מכס...
Import charge הינו הדמי טיפול ומשלוח בינלאומי - שזה מחיר לא רע במידה וזה במטוס.
אופציה אחרת הינה לשלוח ליו-שופס ואז לשלם מס על 1500$ ולשלם להם על משלוח ימי כ 500$. - תדבר איתם בטלפון אני קבלתי הנחה של 30% על המשלוח שלי. זה קיט של 100 ק"ג בערך. בהצלחה!!!

yehuda75
04-12-13, 20:50
החלפתי מספר מיילים עם הנציג הטכני של ARB. כעקרון שאלתי אותו האם רכב סקרמבלר, פתוח, כלוב מלא, מנוע 4.2 עמוס בציוד ואנשים במשקל כולל של 2000 ק"ג מתאים למק"ט שלרכשתי (גרסת Heavy duty) - האם ישנה סכנת שקיעה של הקפיץ, האם הקפיץ יתפקד טוב, האם אני צריך עלה נוסף, מה המקט של העלה הנוסף.
הוא חזר אלי ושאל אותי מה מידת הצמיג והאם אני נושא אותו על הטמבון האחורי ומה משקלו של הטמבון האחורי. לאחר שעניתי לו. הוא חזר אלי ואמר לי שאין צורך בעלה נוסף והקפיצים הנ"ל תוכננו לעמוד היטב במשקל שציינתי ואף יותר. ההמלצה שלהם להוסיף עלה במידה וצמיג 35 תלוי על טמבון מסיבי. הוא שיתף ואמר שזה מנסיון אישי.
כמו כן וידא עימי שהנדנדות הינן במידה של YJ (אינץ יותר מ CJ) על מנת לנצל את מלוא הפוטנציאל של הקפיץ (לשמחתי אילו הנדנדות שרכשתי).
על היתרונות והעיצוב ההנדסי: http://store.arbusa.com/Old-Man-Emu-Leaf-Spring-CS036R-P20953.aspx
בקיצור אני שקט אבל אין תחליף לניסיון האישי בשטח - מבטיח לעדכן.
יהודה

moriseven
04-12-13, 21:36
כמו שאמרו לך חפירות זה טוב ויפה, אבל לא תצליח להגיע לקונפיגורציה של רוביקון בפחות מהמחיר שלו, במיוחד שאין לך שום קונפיגורציה ידועה מראש, זה הכל ניסוי וטעייה ועד שתגיע לקונפיגורציה שתתאים לתחת שלך, אתה תגיע לסכום של הרוביקון אם לא יותר. וגם אז זה אולי יהיה נוח לתחת שלך אבל זה לא ישתווה לרוביקון.
אם מישהו היה מגיע לקונפיגורציה כזאת שהיא לא פשרה, זול יותר מהרוביקון, זה כבר היה רץ ברחבי הרשת.

yehuda75
04-12-13, 22:53
מוריס אתה מפספס.
המטרה היא לקבל את התמורה ביותר עבור הכסף. ישנן דרכים יצירתיות לקבל יותר בקונפיגורציה שאכן רצה ברשת ובעיקר בסדנאות ארה"ב וכן בפורום סיקס הגדול בעולם - http://www.jeep-cj.com/forums/
המידע שם - האמריקאים המשוגעים האלה מגיעים לקונפיגורציות מגניבות בעלות מגניבה לא פחות. רק מהאתר הזה הבנתי כיצד לבנות את הקיט שלי - תוך כדי שאני מיתייעץ עם אנשים כמוך - רק בצד השני בעולם.
השוק האמריקאי מתנהג קצת שונה מאיתנו ותרבות העדר (כדוגמת מזגה 3, טויוטה קורולה) לא קיימת שם כפי שהיא כאן.

הקיט של RE עולה בארץ כ-11 אלף (זה מה שאמרו לי לפני חצי שנה), ביבוא אישי הקיט עולה:
1500$ קיט, 857$ מיסים, משלוח ימי 450$ - סה"כ 10,000 ש"ח לפי שער 3.6.
זה במקרה הטוב - היות והקיט לא יגיע בחבילה אחת בגלל המשקל - העלות תתפס בעוד 1000 ש"ח. וזה מניסיון אישי עם יבוא של קפיצים.
סה"כ 11 אלף.

עכשיו באופציה השניה שככל הנראה לא מקובלת בארץ ואולי אתה צודק, אולי זה יהיה פחות טוב אפשר להגיע למחיר אחר:
קפיצים 600$ לארבעה, מיסים 320$ משלוח עוד 270$ - סה"כ 4200 ש"ח
בולמים של בולשטיין. 70$ ליחידה, 0 מיסים, משלוח 20$. אתה שולח ארבע חבילות. סה"כ 1200 ש"ח
תושבות כרומי-מולי מאחת הסדנאות הכי נחשבות לתצורת זחילת סלעים. 74$ לזוג, מיסים 0, משלוח 20$
ניתוק מהיר JKS, מחזיקים בפטנט מדליק של שיחרור מהיר בכל מצב\ גם כאשר הרכב לא מאוזן. 130$ (אביזר קטן שאפשר להביא עם חברים) - לי יש את הניתוק המהיר של RE , שבעים דולר שזרקתי לפח.
יו-בולט גרייד 5 של פרוקומפ. 50$ לכל ה-8. 0 מיסים. משלוח 20$.
צינורות ברקס - קפוץ לטכנו צינור תקבל את האיכות הגבוהה ביותר
בושינגים: 50 דולר, 0 מיסים, משלוח 20. - צריך לדאוג למידות מתאימות.
סקיד פלייט: אני זורם איתך - תקנה את רוביקון - באמת איכות גבוהה. 50 דולר ליחידה. תפצל לארבע חבילות. סה"כ 280 דולר כולל משלוח - אפס מיסים ( יותר מהבולמים, חצי מעלות הקפיצים עבור 4 ברזלים מכופפים עם חורים ובורג)
באופן אישי אני חושב שכל מפעל מתכת יודע ליצר את החלק הזה בעלות של מקסימום 200 ש"ח לכל הארבעה באיכות גבוהה יותר ומפלדה משובחת.
נדנדות - 70 דולר לזוג (עובי 1 סמ), 0 מיסים, 20 דולר משלוח. סהכ 180.

מקווה שלא שכחתי משהו:
סיכום: 4166

סה"כ 8400 ש"ח
נשאיר 300 ש"ח לצינור ברקס
הקיט עולה: 8700 ש"ח

על הסקיד פלייט אפשר לוותר ופשוט לקנות של YJ עם מעגל חלוקה של 2.5" עבור הקפיצים מקדימה.
עלות 30 דולר לזוג מסיבי בעובי 4 מ"מ. משלוח 20 דולר. צריך לקדוח שני חורים - אבל אני מקווה שאם זה נסתדר...

הגענו ל- 8000 ש"ח.
חסכון של 3000 ש"ח. שווה או לא זו בחירה אישית של כל אחד.
אז יצא לי שם של חופר, אבל לפחות עניתי בצורה מכובדת, בצורה שפותחת קצת את הראש ליצירתיות ובצורה שמגובה בניסיון אישי - לפחות בנושא הרכישה והמשלוח לארץ.
באופן שתורם או לא - החלטה של הקורא. דרך אגב שאתה שולח הרבה דרך יושופס אתה מקבל הנחה משמעותית שלא מבוטאת במחיר הנ"ל.
אז יתכן שאני קצת מעצבן בפורום הזה ובשירשור הספציפי הזה אבל הכל מכוונות טובות ובאמת עבורכם . וזה לקח לי שעה וחצי של כתיבה ובדיקה של מק"טים ומחירים באינטרנט ובאתר יושופס.

שלכם יהודה.

* מוריס - אכן מה שעשיתי בשבועיים האחרונים היה לדאוג לתחת, אבל לא שלי -> של הג'יפ :D

ishc
04-12-13, 23:00
יהודה אתה מעלה פה מידע ומספרים מעניינים אבל אולי אפשר קצת לינקים מאיפה הזמנת כדי שישאר לדורות הבאים.

yehuda75
04-12-13, 23:06
כל רכישה שלי מתועדת ביומן שיפוץ. אבל בגלל שהשירשור הזה יותר פופולרי - אני אדאג ללינקים בהמשך...

yehuda75
05-12-13, 00:42
החסרתי את פיטמן דרופ וטרנספר קייס ספייסר...
עוד 500 ש"ח...
בכל המקרה הקיט באיביי מגיע עם בולמי twin tube של RE. אם כבר הכי טוב אז לקחת את הבולמים מהסדרה של extreme duty. שהם מונו טיוב.
http://www.quadratec.com/products/16301_10X_A_PG.htm

חיפוש באינטרנט מעלה שהקיט ללא הבולמים עולה כ 1200 דולר + 320 דולר לבולמים הנ"ל. בפורום האמריקאי ישנן שירשורים שבמידה וישנה כננת כבדה וטמבון מסיבי מלפנים - מומלץ לקחת את ארבעת הקפיצים במק"ט של האחורי (יותר עלים ובנויים לעומס גבוה יותר) על מנת למנוע שקיעה כפי שדווח ע"י רבים. כמו כן ישנן לפעמים טעויות (מתום לב) לגבי אספקה של המק"טים (בולמי 2.5 נשלחים במקום 4.5) וכ"ו - זה משהו שאסור שיקרה ביבוא אישי מפני שעוגמת הנפש תהיה רבה במידה וצריך להוציא סכום לא מבוטל לשליחה חוזרת.
במידה והמחיר בארץ הינו 11K - אני הייתי קונה בארץ ובכך נהנה משקט נפשי ובלי לוותר על האחריות.

ואכן טעיתי לגבי mono tube לעומת twin tube - וזה הזמן לתקן (סליחה).
עמוד 4.
http://www.bilsteinus.com/uploads/tx_templavoila/Bil_OffRd_Cat2011.pdf

http://www.garage-tune.com/blog/?p=188

בקצרה: מונוטיוב מתאימים טוב יותר לתנאי שטח בפעילות מאומצת היות והם סובלים פחות מחימום יתר (מבנה שונה) וישמרו על ביצועים טובים גם בתנאי עבודה מאומצים. הבוכנה כפולה בגודל - עקב מבנה שונה ומכילה גז בלחץ גבוה יותר, בדרך כלל יהיו פחות רכים מטווין טיוב.
בשתי השיטות יש שמן.

סרטון מגניב על מנת להבדיל בין השניים: http://www.youtube.com/watch?v=vrUuESt2Q9I

moriseven
05-12-13, 10:20
יהודה, אתה מעליב אותי, אני ממש לא מההולכים אחרי העדר, לא טויוטה ולא מאזדה, מתעב את שניהם, נוסע על b4.
אתה תימני במקרה? כי אתה מדבר כמו החברים התימנים שלי שחושבים תמיד שהם יודעים הכי טוב( אמנם זאת תכונה ישראלית שאנחנו יודעים הכי טוב מכל העולם, אבל אצלם זה הכי גרוע, ואל תעלבו עכשיו כל התימנים )
אבל בוא נדבר בטיול הראשון אחרי שתסיים את הרכב ותרכיב הכל, שדרך אגב, עוד לא נתקלתי במישהו שקונה בולמים על פי הערכה של הפתיחה של הקפיץ, בלי להרכיב ולבדוק את הפתיחה בפועל, כי מניסיון כל ג׳יפ לגופו.
ושלא תבין לא נכון, מאחל לך בהצלחה
נ.ב. הסטאפ הכי נוח שאני נסעתי עליו היה דווקא קפיצים מקוריים מעורגלים עם נדנדות קצת יותר גבוהות מהמקור ובולמים של מונרו, מבחינת גובה הרכב זה היה 2.5״ כמו הסט שהזמנת, אתה יכול לשאול את ליאור זה היה על הרכב שלו.


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

yehuda75
05-12-13, 11:28
מוריס - אני לא מעליב ואם זה היה הרושם שלך אני מתנצל.
לא קניתי את הבולמים לפני שהתקנתי את הקפיץ וזו הסיבה שהתקנתי קפיץ אחד על מנת לקחת מידות ואז להזמין.
לגבי הקידמיים אני מבצע שינוי בתושבות על מנת לנצל פונטיצאל מלא ולכן הזמנתי בולמים עם פתיחה גדולה מקיט 2.5". - אבל זה השגעון שלי, הסר דאגה אני אדאג לסגירה נכונה ופתיחה במלוא הפונטציאל.
כמו שאתה אומר ואני מחזק את דברך! כל רכב לגופו, כל רכב והקומבינות שלו. דרך אגב מה שאמרת לי עכשיו זה בסטירה להמלצה של קיט בו הבולמים מגיעים במידה ידועה מראש מבלי להתחשב בקומבינה של הרכב.
למה אני יודע הכל? מאיפה הרושם - זה ממש מעליב. הרי שנתיים רק שאלתי שאלות לא כתבתי כלום, אתה יודע היטב שאני מתייעץ לקבל דעות נוספות כפי שאני מבצע בפורם המקביל. לא הוגן - באמת ישבתי לתומי על זמני האישי על מנת לשתף חוויה אישית, על מנת לעזור לאנשים שמתקשים למצוא אינפורמציה מעבר לשפה העברית.

קצת ביאסת אותי. אבל זה לא ישנה את העובדה שאתה המוזמן הראשון שלי להשקה והבירה עלי, כי השקעת, חווית דעה ואני מעריך את הניסיון בפועל שלך ושל ריקו, ליאור, אילן ועוד רבים.

IlanG
05-12-13, 12:45
יהודה היי

אני לא מבין למה אתה נעלב ?, ההפך יש לך ידע רב שהצלחת להשיג במשך הזמן אני וכול השאר ,( אני מקווה) מנסים לאתגר אותך על מנת להבין איך בנית את הסט אפ ומה היו השיקולים מתוך מטרת למידה.
ההפך אם זה יצליח לך אני ( אם תסכים ) השב איתך אחד אל אחד, פנים מול פנים ,כדי שתעזור לי גם להזמין סט בקונפיגורציה כזאת ( ללא בירה .... שלא נזמין שטויות :-) ).
מההבנה שלי ,ההרגשה של חלק מחברים פה היא שיקול של עלות מול תועלת - האם שווה לחסוך 25% בסט מתלים כאשר אתה מקבל קיט שלא בטוח שיתאים פיזית לרכב או לתחת של הנהג ,וכאשר האחריות היא בעייתית .

לסיכום - הכי חשוב אל תתייאש ותעלב - לא זאת מטרת הפורום !.

moriseven
05-12-13, 15:01
יהודה, אל תדאג לא נעלבתי, זה נאמר בחצי הומור, גם הקטע התימני, אם מישהו נעלב.
אני אשמח לסיבוב בסוף וגם לפרגן על השיפוץ וגם על הסט אפ של המתלים, אם יצליח לך.
קח הכל כביקורת בונה ותפנים חלק מהעצות, כי פשוט יש פה חבר'ה שכבר עברו הרבה שנים וסט אפים ומה לא.

riko
06-12-13, 00:02
רגע אחד ....
אם הגענו לסכום של 8500 ₪ לסט קומפלט מארה"ב
למה לא לקנות סט של bds בארץ ????

yehuda75
06-12-13, 20:42
הקיט מכיל הרבה יותר חלקים (נדנדות + סקיד פלייט חדשות) וכולל בולמי מונוטיוב משובחים לעומת הבולמים בקיט של BDS.
דרך אגב - הקפיצים של BDS לא יקרים בארה"ב (100 דולר ליחידה לעומת 150 דולר עבור רוביקון) ויש מצב למחיר לא רע בקונפיגורציה אישית למי שלא צריך עלה נוסף (עלה נוסף עולה 70 דולר).
אין תחרות למחיר הראשוני שהיה לקיט של BDS (עודף מ 6000 לקיט מלא + ניתוק מהיר משובח + עלה נוסף) אבל היום החבילה פחות אטרקטיבית (לטעמי האישי).
כמו כן - לטעמי האישי - הקפיצים הקידמיים של BDS לא מסיבים מספיק על מנת לאפשר כננת קידמית + טמבון מסיבי (שלח מייל ל BDS מעניין מה אומרים על כך). בבניה של קונפיגורציה שמבוססת על ארבעה קפיצים זהים - זאת אומרת מעבר לקיט של YJ. ישנה אפשרות לבצע התאמה מדוייקת לצרכים של הלקוח לאור נתוני הגיפ (יתרון נוסף לארבעה זהים הינה העובדה שאפשר להחזיק מאיה ספייר ברכב - לכל מקרה...התאמה לכל הקפיצים)
יתרנו של הקיט של BDS הוא בעובדה שהוא תואם סיקס (אומנם אמריקאי - אבל עדיין) עם כל המשתמע מכך וכולל מק"טים לכל סוגי הסרנים (רחב, צר).

ריקו: מכיוון שאתה בעל ידי זהב - אני מציע לך לשקול ברצינות לייצר תושבות שש מחוזקות טרום ההתקנה שלך.

דרך אגב - מידע נוסף שקיים בפורום האמריקאי לגבי הקיט של רוביקון - הוא העבודה שהבולמים המצורפים אינן מנצלים את מלוא הפונציאל של הקפיץ ושיפור שכיח הינו להאריך את התושבת העליונה (מגדל) + הנמכה של התושבת התחתונה ומעבר לבולמים בעלי מהלך פתיחה משופר. בחו"ל מקובל לבצע את שינוי המגדל באופן הבא:
קניה של תושבת של פורד F350 מק"ט - E5TZ-18183-A והתאמתו לתושבת סיקס ע"י קדיחת חורים מתאימים (עלות 12 דולר).
http://www.in2jeep.com/fordshockmt.htm
בארץ ראיתי שמבצעים הארכות לקיים באופן די מכוער ובזווית לא תקינה עבור הבולם החדש.

תושבות תחתונות יש לרוביקון בעלות של 32 דולר - נדרש ריתוך לסרן - http://www.ebay.com/itm/310795547536?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

הקפיצים שלי אומנם רק 2.5, אבל הם גמישים מאוד ולכן גם אני רכשתי בולם קדמי עם מהלך ארוך ואני מתכונן לנצלו על ידי הנמכה של התושבת הקידמית במקום להגביה את הבאמפ-סטופ.

- מממ שכחתי דבר אחד - במידה ואתם מיבאים משהו מארה"ב והוא מיוצר בארה"ב - בקשו מסמך מהיצרן על כך ובעזרת המסמך הזה תוכלו להוריד עוד הרבה כסף מכיוון שתחוייבו במע"מ בלבד! במקום 52 אחוז.
- יצרתי קשר עם BDS - לא מיוצר בארה"ב, גם אולדמן. מעניין מה המצב לגבי רוביקון? שווה לשלוח להם מייל... אולי המחיר יהיה אטרקטיבי.

* היום אני מבין שאין קשר ישיר בין קפיץ ארוך ליכולת העמסה של הרכב - הנושא הרבה יותר מורכב (או פשוט - תלוי איך מסתכלים על זה). לכן אני ממליץ לבדוק האם ליצרן יש מק"טים שונים של המוצר על פי השימוש בפועל - כל זה בתיאוריה כמובן וללא ניסיון מעשי בסטאפים שונים.


שבת שלום!
יהודה

riko
07-12-13, 13:36
יהודה בארה"ב מקובל לעשות את תושבות ה- "6" , מהקצוות של הקפיצים הישנים שהיו לך בג'יפ
אני הולך בגדול להחריב את הסט קפיצים הישן , ולגנוב ממנו את הקצוות של הקפיצים , אתה תקבל מזה "6" שבנויי ממתכת קפיצית חזקה איימים
ולא תשבור עוד "6" לעולם . רק צריך לקדוח את המתכת הזו , וזה סיפור בפני עצמו !
בכל מקרה תודה על הקישורים
תמשיך בעבודה הטובה .....
בקשר לקפיצים אם הסט של BDS עולה היום הרבה כסף , אז יש מצב שיבוא סט בהתאמה אישית , זו החלטה טובה !

riko
07-12-13, 13:51
יהודה בקישור של תושבת הבולם הארוכה של הפורד , הם הציינים שזה לסט אפ של קפיצים מעל הסרן SOA
יכול להיות שזה מתאים לסט אפ שלנו , אבל ידרוש ממך להתקין קפיצים בעלי מידת פתיחה וסגירה גדולים שלא לצורך , כך נדמה לי ?
בעיקרון לאחר התקנת הקפיצים , צריך להביא את הגיפ להצלבה המקסימלית , ואז למדוד פתיחה וסגירה של הבולם מעין עליונה לעין תחתונה .
להוסיף עןד 20 מ"מ מרווח ביטחון גם למידת הפתיחה וגם למדית הסגירה , וזה הבולם המתאים , כמובן עושים את זה ללא מוט מייצב מחובר
בצורה הזו אין מצב שאני מגביל את מהלך פתיחת וסגירת הקפיצים ע"י הבולמים , במידה ובבדיקת אורך הבולם כאשר אני מצליב את הגיפ ומודד
אם אני רואה שתושבת הבולם הארוכה ( לא של הפורד) צריכה הארכה כי מידת הבולם שמדדתי הולכת להיות מוגבלת ע"י התושבת
אז לדעתי יהיה הזמן הנכון להרכיב כזו של פורד ...

yehuda75
08-12-13, 16:15
הי ריקו שלחתי את הלינק הזה בגלל שהוא מתועד בתמונות, הוא בשימוש גם בסטאפים שאינן SOA.
לגבי מדידות. אתה צודק - אבל מי שנמצא עם קפיצים מקוריים או הגבהה של עד שלושה אינץ יגלה מהר מאוד שקשה למצוא בולמים שעונים גם על פתיחה בהצלבה מלאה וגם על סגירה שלא מסכנת את חיי הבולם - פשוט כי קשה לייצר בולם כזה - אורך בא על חשבון סגירה.
לכן לפעמים ההתאמה (כמו אצלי) היא שונה.
אני מצאתי את הבולם שנתן לי את הפתיחה המקסימלית שניתן מול דרישות הסגירה.
מספרים - אם אני לא טועה המידות של הבולם המקורי מלפנים הינן : 33 - 44 (לא ממש זוכר - אבל משהו באזור). אני מצאתי בולם 35 - 57 של בולשטיין מהסדרה הרכה, יכולתי גם לבחור ב 33- 51 מהסדרה הקשה (מיועדת לעומסים גבוהים) אבל למה לוותר ככה על שישה ס"מ יקרים?
לכן המדידות לחוד וזמינות בולמים לחוד (במקרה שלי לפחות), אז מלפנים לא בדקתי הצלבה אלא בחרתי בארוך ביותר.
את התושבת שבמרכז אני מוריד ומעביר למתחת הסרן - כמו המוצר של רוביקון. ובכך אני לא צריך להגדיל את הבאמפ סטופ ועדיין נהנה ממהלך בולם הגדול ביותר שמצאתי בבולם מונוטיוב עבורי.
הקיט של אולדמן שרכשתי מגיע גם כקיט מלא (כמו של רוביקון) אבל עלותו מאוד מאוד גבוהה לרוכש הישראלי, לכן בניתי את הקונפיגורציה בעצמי, מידות הבולמים בקיט של אולדמן היה עבורי אומדן נוסף (מעבר למדידות בשטח).
אם הייתי עם קיט 4.5 הייתי בוחר בבולמים הארוכים ביותר שניתן להשיג (מעל 10 אינץ) ומבלי קשר למדידות בפועל (שהייתי מבצע בכל מקרה) - האתגר הוא דוקא לענות על סגירה ולא על פתיחה לאור זמינותם של הבולמים.

asafpeleg
08-12-13, 16:26
ממש עכשיו פירקתי בולמים סטנדרטיים. קדימה סגור 33, פתוח 51. אחורה 35-57.

בברכה, אסף

yehuda75
08-12-13, 17:20
אסף, האם התושבת בולם הקדמית שלך יושבת על הסרן או על הסקיד פלייט? אני משער שעל הסרן...

riko
08-12-13, 21:28
יהודה אתה בגדול הולך לרתך תושבת על הסרן ?
זה נשמע טוב , אבל מה ההבדל בין שני האופציות ?
סרן מול סקידפלייט

asafpeleg
08-12-13, 21:28
התושבות שלי על הסרן.

בברכה, אסף

yehuda75
08-12-13, 22:08
הי ריקו,
אני מדבר כרגע על הבולמים הקידמיים, עד שנת 85 (ארה"ב) הסרן הקדמי היה סרן צר. לסרן צר היה תושבת על הסקיד פלייט ומגדל קצר.
משנת 86 הסרן הוחלף לסרן רחב והמיקום עבר לסרן עצמו (מרכז הסרן). המגדל התארך - וזהו המגדל שיש לנו היום.
לפני שבוחרים בולם - צריך לדעת את מידות הבולם - כפי שציינת. על מנת להנות מכל העולמות (פתיחה וסגירה) יש לבחור בולם עם טווח מתאים ואף יותר. אבל פה הטריק.
ככל שהבולם ארוך יותר כך גם סגירתו מתארכת - מה שמחייב הארכת באמפ-סטופ. (דרך אגב - בולמי מונוטיוב תמיד יהיו בעלי מהלך סגירה גדול יותר מטווין טיוב עקב המבנה הפנימי (אלא עם כן מיכל הגז חיצוני). בכל מקרה במקום לשנות באמפ סטופ - ניתן לקחת בולם גדול יותר ולהוריד את התושבת למתחת הסרן - בלי בעיה 3 - 4 ס"מ.
אתה לדוגמא יכול להתקין 12 אינץ בלי בעיה (ככל הנראה גם מגדל ארוך יותר - אבל כבר דנו בזה). למה זה טוב?

תראה, אני מגיע מתחום אופנועי השטח. הדבר החשוב ביותר לרוכב אופנוע - זה מהלך קפיץ זמין למכשול הבא. אנשים חושבים שבולם עובד בעיקר בבמפרים ולכן אין סכנה להתחממות - זה די שטות (אלא עם כן אתה נוסע על לחץ ממש ממש נמוך בצמיגים) ואז הצמיג הינו הבולם הטבעי שלך. בולם עובד קשה בכל נסיעה בשטח היות והתנודות מהירות וזה לא קשור למהלך עצמו. ונסיעה של מספר שעות ביום - זה פעולה קשה לבולם - לכן מונו-טיוב ואין בכלל על מה לחשוב. צריך לודא רמת רכות של הבולם על מנת לא ליפול על עמוד פלדה יצוקה. אולדמן מספר אחת בנוחות והמסיביות (על כך מעידים מאות) אבל המחיר בהתאם. 900 ש"ח ליחידה בארץ. בולשטיין 5125 בנויים באופן מסיבי מיציקת אלומיניום ובעלי רוד מסיבי מאוד. תוסיף את החום הישראלי לעיניין...

אני חושש שמעבר לכיוון הסקיד פלייט בסרן אחב איננו אפשרי (לא בטוח) מבחינת מיקום הבולם ותנועתו. שאלתי את אסף - היות ויש לא מעט קומבינות בסלט פירות הישראלי.

בקיצור תן לנושא מחשבה

yehuda75
08-12-13, 22:15
אסף - מידות האחורי מסתדרות לי. אבל לא הקידמי. ישי לך את הבולם הלבן שרשום עליו - Made in USA ? - סורי, זה בערך הדבר היחיד שאני רואה על שלי.
המהלך הקדמי נשמע לי מעט גבוה.

asafpeleg
08-12-13, 22:25
8270882709
טרי טרי , לאחר שגיליתי בולם קדמי שנשבר.
ללא שאר הבולמים וללא מוט מייצב.
מהלך קדמי: 33-53. עין לעין בעמידה: 44 ס"מ.
מהלך אחורי: 46-57. עין לעין בעמידה: 52 ס"מ.

מהלך בבולם קדמי: 33-51. כנראה בגלל זה נשבר (בפתיחה מלאה).
אסף

yehuda75
08-12-13, 22:32
איך בדקת סגירה? ראית שזה מגיע למעצור?

דרור ברלי
08-12-13, 22:36
סרנים רחבים הגיעו ב-CJ כבר מ-1982 באמריקאים ומ-1983 בישראליים.

asafpeleg
08-12-13, 22:36
כן. והגלגל כמעט יצא מהכנף...

yehuda75
08-12-13, 22:51
דרור תודה על התיקון (לא הייתי סגור לגמרי על השנים) והמידע שונה מאתר לאתר.

riko
09-12-13, 00:04
יהודה בבדיקה שאסף עשה הוא הגיע לקצה מהלך הקפיצים ואז כשהגיפ בהצלבה חריפה כזו אתה יכול להוציא את כל המידות הנכונות והרצויות
לא בטוח שהסרן הגיעה לבמפ סטופ , אבל הוא יוכל להגדיל את הבמפ סטופ בהתאם לתנוחה שהגיפ נמצא בה בתמונות

יריב קלר ברוך
09-12-13, 09:42
לידע כללי עודף סגירה גורם לשבר בקפיצים.

yehuda75
09-12-13, 10:18
הי יריב,
האם משתמע מכך שצריך להאריך את הבאמפ-סטופ ואפילו באופן סימלי?
לדוגמא אצלי יש תיקון שאני צריך לבצע היות ובאמפ-סטופ נמצא ב 33 ס"מ וההסגירה של הבולם שרכשתי הינה 35 ס"מ (העדפתי בולם ארוך) , סה"כ תיקון של 2 ס"מ.
האם אתה ממליץ לחלק את השינוי: להוריד את תושבת הבולם 1 ס"מ ולהגביה את הבאמפ-סטופ 1 ס"מ? או להגביה את הבאמפ סטופ ב 2 ס"מ?

תודה!
יהודה

יריב קלר ברוך
10-12-13, 09:06
היי יהודה
1 אצלי ואצל חבר איין שינוי בבאמפ סטופ ולשנינו יחסית מהר נשבר קפיץ
2 אצלי זה סבן כך שהקיט מתאים בול ולמרות כל זה
א בלי הערכת הבמסטופ נגעו לי הצמיגים מאחור בהצלבת קיצון {33} כמובן שעברתי עם דיסק על הכנף
ב נשבר לי קפיץ אחורי בסגירת מהלך מהירה בכניסה לדיונה
ג גם אצלי יש בולמים ארוכים מעבר למה שהיצרן ממליץ
ולכן דעתי שהיצרן ממליץ על מהלך =אורך בולם אז כנראה שזה המצב האידיאלי
ולמרות כל זה החלפתי את הקפיץ ולא שיניתי כלום עקב מה שאני מקבל מהסט לאחר השינוי של הבולמים:)

asafpeleg
13-12-13, 18:28
82830
היום החלפתי קפיצים אצל קפיצי מיה בב"ש.
הלכתי רק כדי לבדוק אם יש איזה עלה שבור ויצאתי עם 3 קפיצים חדשים.
יהודה- אם אין לך בעיה למדוד, אשמח אם תוכל לתת מידות של אורך הקו האדום בשני קפיצים חדשים: קדמי ואחורי.
(מהקיר עד העלה הראשון במרכז הקשת).
תודה,
אסף

yehuda75
13-12-13, 20:51
ארבעת הקפיצים שלי זהים. לכן עבורך זה אומדן עבור האחורי. בכל מקרה, הוצאת אותי לקפור... 21 ס"מ עד העלה הראשון.

Sent from my Nexus 4 using Forum Fiend v1.0.2.2.

yehuda75
13-12-13, 20:52
http://www.forumfiend.net/uploads/images/569.jpg

Sent from my Nexus 4 using Forum Fiend v1.0.2.2.

yehuda75
13-12-13, 20:53
שים לב שמדדתי על ועלה הראשון ולא עד השימס המובנה אצלי.

Sent from my Nexus 4 using Forum Fiend v1.0.2.2.

riko
13-12-13, 21:25
מתי נקבל אישור לעבור לקפיצים ספירליים ? , מתי???????????????

n_jony
14-12-13, 13:14
הי חברה משהו למחשבה. יש באינטרנט קיטים לנסבה לקפיצי סליל יקר מסובך ולא חוקי.
מה דעתכם מחשבה מחוץ לקופסה. שילוב של מאיה וקונטרה מיה ארוכים של קיט הגבהה כלשהו יכול להיות עלום שם בתור זרועות קיבוע לסרן (לא צריך להחזיק את משקל הרכב רק מאפשר תנועה של הסרן ללה קיט הסבה ועבודה מסובכת) בשילוב בולם משולב קפיץ סליל (אפשרי קפיץ משולב נותן הבדל בגמישות לאורך מהלכו).

n_jony
14-12-13, 13:17
יש בולםכזה לking of roud ניסיתי להוסיף קישור ולא הצלחתי

n_jony
14-12-13, 14:43
http://www.offroadshocks.com/category/2-Inch-Emulsion-Coil-Overs.html

asafk
14-12-13, 14:47
חבל על כאב הראש. אני לא רואה סיבה טובה להסב cj לסלילים או קוילאוברים. מה חסר לכם שקיט עלים איכותי לא נותן?

אסף.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

yehuda75
14-12-13, 15:28
מסכים עם אסף.
לטעמי, ישנה נקודה (עלות תועלת) שלזרוק אופנוע מוטקרוס על הרכב או לגרור באגי קטנה יותר כלכלי וגם מהנה מאשר לפרק לרכב את הצורה ולך את הכיס. מודה כולנו רוצים לעשות "בוצע" על כל מעלה וזה לא משנה עם יש לך פלסטיק ג'יפ או מפלצת עבירות.

אם כבר לא חוקי אז SOA + צמיגי 35" בלחץ נמוך להחריד + מנוע אימתני + סרנים מיפלצתיים + $$$$
בעתיד הרחוק....
לגבי אופנוע מוטוקרוס (עוד תראה אותי סוחב אחד במיתקן יעודי על הפגוש האחורי)... כמובן שזה דורש שינוי לקפיצים וכו...

אפרופו, חווית האתגר בנהיגה היתה הרבה יותר מהנה בטראנו שהיה לי מאשר בסיקס (לפעמים אני בכלל לא משלב...). אבל סיקס זה עוד מליון דברים אחרים!
SOA עדין עם הקפיצים שרכשתי...
לגירוי.... http://www.rocky-road.com/yj-spring-conversion-55-75.html

http://www.rocky-road.com/media/cjtoyj1_med.jpg

n_jony
14-12-13, 16:36
אתם בטח אומרים אבל תראה את המחיר אז במיוחד בשבילכם https://www.youtube.com/watch?v=pOOWDZFctc4&feature=youtube_gdata_player
אני מקווה שהקישור עובד אבל אם לא רישמוhow to make coil- over ביוטיוב
לאניראה כאב ראש אם יש גישה למחרטה השאלה אם סידור כזה אם coil over יתן נוחות נסיעה טובה

asafpeleg
15-12-13, 20:13
יהודה תודה. גובה הסט הזה מוגדר "סטנדרטי"? "2.5? "4?
אסף

yehuda75
16-12-13, 18:06
2.5 אינץ

Sent from my Nexus 4 using Forum Fiend v1.0.2.2.

-->