PDA

צפייה בגרסה מלאה : שיפוץ קליפר



dovt
19-03-13, 14:36
שלום לכל חברי פורום!

מדובר בדיפנדר 90 Tdi300

גיליתי נזילה של שמן ברקס מהקליפר. ממש ליפני חגים!! 0:<

(זה אמר - לשפץ את כל רביעה (ואולי גם מסטר צילינדר?))

תאור בספר LR (לגבי קליפרים) נישמע פשוט וכל, עושה רצון לעשות עבודה בעצמי :-)
גם החלקים זמנים אצל ג'קי.

אבל - אני לא התסקתי עם "תוכן מערכת בלמים" בעבר.
(אני עושה בעצמי עבודות אחרות - כמו, למשל, החלפת מחזירי שמן בסרנים - (נדרש יותר כוח, פחות עדינות וניקיון :-)
וגם - אין לי "ספריי לניקוי חיצוני של מערכי בלמים" שספר רכב ממליץ (בחום) להשתמש בו. (אולי זה הזמן לקנות? :-)
מתואר גם כלי מיוחד של LR "קלאמפ לבלמים", שכמובן חסר לי (אבל - יש משחו דומה שיכול להתאים).

מבקש חות דעת של מומחים - האים כדאי לי? (יש מלכודות בדרך?)


תודה מראש לתגובות.
דב.

shlomomos1
19-03-13, 15:18
דב שלום,

לא מסובך, מערכת בסיסית וסטנדרטית, חשוב להבין ולעבוד נכון.

לדעתי צריך לתקן רק את הקליפר שנוזל, לא את כל ה 4 ולא את המרכזי אם תקין. - אבל להחליף את הרפידות בשני הצדדים.

יש קיט שיפוץ שכולל בוכנות ואטמים. מורידים רפידות, מפרקים את הקליפר מהרכב (שני ברגים וצינור) ומוציאים את הבוכנות (אם לא יוצא חופשי אפשר להכניס קצת אוויר דחוס ממדחס).
מחליפים את האטמים בתוך הקליפר - חשוב לשים לב לכיוון הנכון של האטמים.
ממלאים נוזל בלמים, ומנקזים.

יש לך ספר של היינס או דומה?

עוד דבר: מאחר וזו מערכת קריטית לבטיחות, אם יש לך ספק קל שבקלים אל תיגע. בכל מקרה, אחרי ההרכבה צריך לבדוק תפקוד תקין של המערכת, לבצע בלימות חירום ולבדוק שאין נזילות (ולחזור ולבדוק במשך מס' ימים כל יום כדי לוודא שתקין).

בהצלחה

שלמה

tooshey
19-03-13, 16:49
ראשית, גילוי נאות. לא מכיר לנדרובר ולא נוגע באחד גם עם מקל...
אבל כן יש מספר דברים שאולי אוכל לתרום.
1. שפץ שני קליפרים על אותו סרן. קליפר אחד משופץ טרי ואחד לא משופץ לא יתפקדו בצורה זהה.
2. הזהר עם לחץ האוויר בהוצאת הבוכנה. בוכנה שמשתחררת בפתאומיות עלולה לקטוע אצבע או לגרום נזק אחר. אם משתמשים בלחץ אוויר לחליצת בוכנה יש לשים קרש שיעצור את הבוכנה.
3. יש לבחון היטב את שטח הבוכנה לפגמים וחטטים שנגרמו מחלודה. עדיף לפסול בוכנה מאשר לחזור על השיפוץ תוך זמן קצר.
4.הגומיות במערכת הבלימה רגישות מאד לכל חומר על בסיס נפט.
מנקים עם ספריי יעודי לבלמים.
כדי להרכיב יש גריז/ וזלין יעודי למערכות בלמים של חברת ATTE. עושה את מלאכת ההרכבה קלה ונוחה.שפופרת בצבע תכלת. כ 80 ש"ח . יש אצל פורז בפסאז' יצחק שדה.
5. כמו שנכתב מעלי, דיר בלאק, זה ברקסים!

בברכה,טושי

ד ו ר ו ן
19-03-13, 18:19
לא מבין את הגישה של תיקון/שיפוץ רק חצי ממערכת, גם ככה רוב הקיטים מיועדים לשני הצדדים, ולא במקרה.
אם קליפר התחיל לנזול, אחרי כי אלו ק״מ שהרכב עבר, זה סוג של דרשני לגבי עייפות המערכת כולה.
במקרים כאלו אני בעד יישור קו ואיפוס המערכת, זאת גם הזדמנות טובה להחליף את הנוזל בלמים.

shlomomos1
19-03-13, 18:58
יש גישה (שבעלי מוסך מאוד אוהבים) להחליף ביחד פריטים שבאים בזוג.

לפעמים זה נכון (קפיצים, רפידות בלם),
לפעמים צריך לבדוק לגופו של עניין שהחדש זהה לישן (בולם זעזועים, צמיגים, וישרים)
ולפעמים זו שטות (תפוח הגה, מיסבי גלגל, מראת צד, נורה) אם תקין צד אחד - לא צריך להחליף את שני הצדדים.

לפעמים מתבלבלים וחושבים שזו אחזקה מונעת אבל לא, זו אחזקה מיותרת. פריטים כמו קליפר (ותפוחים ומיסבים) מוחלפים לפי שיטת "AS CONDITION", ז"א אם תקין לא מחליפים.

קליפר נוזל שתוקן כראוי יתפקד באופן זהה לחברו ה"וותיק" והלא נוזל. הקליפר לא מתעייף, ולא נחלש, זה שסט השיפוץ בא בזוגות זה כי גם יצרני הקיטים מעדיפים למכור יותר.

תקנה סט, תחליף צד אחד, ותשמור את החצי השני לפעם הבאה שיתכן ותהייה (או לא) בעוד כמה שנים.

גם הגישה של חיבור פעולות שונות כי "כבר נוגעים במערכת" הוא שגוי, החלפת נוזל בלמים כל שנתיים חיבת להעשות גם אם לא נזל קליפר, ואין מה לנגוע בשאר הרכיבים. - בתנאי שהם נבדקו ונמצאו תקינים.

צריך לבדוק את הרכב כל הזמן, ולהיות קשוב אליו. בלנדרובר ישן יש מספיק "משימות", לא צריך לחפש.

אני יודע שיש רבים וטובים שלא מסכימים איתי, זה בסדר, הם יכולים להמשיך לטעות.

שלמה

ד ו ר ו ן
19-03-13, 19:14
מכלולים שעובדים בשיווי משקל ביניהם מחליפים בזוגות,לא בבודדים.
זה נכון לבולמים, שההבדל בהתנהגות בין צדדים בעלת השלכות בטיחותיות על כלל הרכב, אולי אלא אם אחד הלך זמן קצר אחרי התקנה כחדש.
וככה גם לגבי בלמים כמרכיב בטיחותי, וכמערכת שעובדת בסנכרון בין צדדים מטופלת במקביל, וכמו שציינת לגבי החלפת הרפידות- מטפלים גם בצד השני, מאותה הסיבה.
תקרא מה טושי כתב בנושא, יש לו קצת ניסיון.
זה לא עניין "רק" של אחזקה מונעת אלא תחזוקה נכונה של מערכת שעובדת בסנכרון בין צדדי הרכב שיש לה השלכות בטיחותיות על בעל הרכב עצמו ועל כל מי שסביבו בכביש.
ולא כל מה שעושים במוסכים הוא מתוך עצלנות או רצון לגזול את כספו של הלקוח הנדפק.

תיאוריית החיסכון שלך נכונה למכלולים מסוימים ולגמרי לא נכונה למכלולים אחרי., וגוררת בעיות בטיחותיות.

BackDoorMan
19-03-13, 19:16
אם אין לך קומפרסור אבל יש לך משאבת רגל של אופניים, אוכל להשאיל לך כלי שבניתי להוצאת הבוכנה.

shlomomos1
19-03-13, 19:26
אני בטוח שיש מוסכניקים צדיקים (גם שוטרים חכמים, עורכי דין ישרים ופרסים נדיבים). אבל גם מוסכניק הגון (וכאלו יש הרבה) יש לו אינטרס להחליף.

זה דיפנדר, איזה סינכרון יש בין שני הקליפרים? אחד מודיע לשני סטטוס בבלוטוס? קליפר לא מתעייף ולא נחלש. אם הוא לא נוזל ולא תפוס (ואת זה צריך לבדוק!!) מיותר לשפץ.

תנסה לקבל אישור של שמאי ביטוח במקרה של תאונה בצד אחד להחליף רכיבים בצד שלא נפגע. יזרקו אותך מכל המדרגות.

שלמה

מוני אורבך
19-03-13, 19:44
שלום דוב

טוב לשמוע ממך (-:
מסור ד"ש חם לדיפנדר.

אם מדובר בברקסים הקדמיים, הבדל בין הצדדים יגרום לסטיה מהנתיב.
אם מדובר באחוריים, אלא אם כן המצב קטסטרופלי לא תרגיש בהבדל.
מציע לך לשפץ אחד ולבדוק. רוב הסיכויים שלא תצתרך לשפץ את השני.
מכסימום תצתרך לנקז אוויר פעמים.
השיפוץ הוא ממש לא סיפור גדול. בדרך כלל החליצה קלה, אבל מכסימום עם קצת לחץ אוויר יוצא.
ולך הרי יש קומפרסור מובנה ברכב...
מנקים טוב טוב עם שמן ברקסים בודקים שאין סריטות או חרצים.
מלבישים את הגומיות החדשות משמנים עם שמן ברקס ומכניסים.
סיפור של לא יותר מחצי שעה בליי בלת"מים

בהצלחה

asafk
19-03-13, 19:55
לדעתי לא יהיה הבדל מורגש בין קליפר משופץ ללא משופץ ותקין. כל זמן שהוא תקין ולא נוזל, אין שום סיבה שכוח הבלימה שלו ייקטן, ולכן אני נוטה להסכים עם שלמה באופן ספציפי בסוגיית הקליפרים.
מדובר בבוכנה הידראולחת פשוטה ובעלת מהלך קצר. אם היא לא מאבדת לחץ החיכוך שבה זניח.

אסף.

ד ו ר ו ן
19-03-13, 19:56
תנסה לקבל אישור של שמאי ביטוח במקרה של תאונה בצד אחד להחליף רכיבים בצד שלא נפגע. יזרקו אותך מכל המדרגות.
שלמה
מאד בקלות, אתה מודיע לו שזה מכלול בטיחותי שמשפצים במקביל, ומרגע זה האחריות עליו, כולל הפיצויים במקרה תאונה. אם בשביל החלפת צילינדר בכל הדלתות+סוויץ' זה עבד אני לא רואה סיבה שלא יעבוד עם מכלול בטיחותי, הכל שאלה של התנסחות.

dovt
19-03-13, 20:21
גיפולוגים יקרים,
תודה רבה על תגובות! :-)
התרשמתי לטובה, אעשה זאת בכיף. (יש לי ספר הוראות של ל''ר עם תאור מדוייק של פעולות :)
מוני, תודה על ראיון - לא חשבתי על שמוש שכזה בקומפרסור :-)
הדיפנדר עדין סוחף - להנעה של משפחה. אמסור לו ד''ש חם (גם בדמות קליפר משופץ. זה ספציפי קידמי, אז אצטרך לפחות 2 - או יותר - אם ילך לי טוב ;-)

חג שמח וטיולים נעימים לכולם!

shlomomos1
19-03-13, 20:23
מאד בקלות, אתה מודיע לו שזה מכלול בטיחותי שמשפצים במקביל, ומרגע זה האחריות עליו, כולל הפיצויים במקרה תאונה. אם בשביל החלפת צילינדר בכל הדלתות+סוויץ' זה עבד אני לא רואה סיבה שלא יעבוד עם מכלול בטיחותי, הכל שאלה של התנסחות.

מנסיון (לצערי) זה לא עובד, גם לא איומים באחריות לתאונה עתידית.

לגבי המנעול בדלת, הם חייבים לתת לך מפתח זהה לכל הדלתות, לכן מחליפים. אם יכלו להתאים מנעול חדש בצד שנפגע לאותו מפתח, היו מחליפים את זה שלא נפגע?

ד ו ר ו ן
19-03-13, 20:38
לגבי המפתח, דיון אחר אבל הם לא חייבים.

אסף,
משהו גרם לקליפר המקביל לנזול, זה יכול להיות גימום, גומיה בלויה וויכול להיות "סתם" ג'יפה- משהו גרם לו לכשל, ולדעתי ואיך שאני מתנהג עם מכלול כזה הוא לכל הפחות לבדוק אותו.
בהתייחס לזה שהמכלול המקביל בגלגל הזני חווה את אותם תנאים,ושרוב הרכבים האלו ישנים, ובספק אם מישהו פתח אותם פעם, אז המצב שם לא יכול להיותמזהיר.

זה לא שמדובר על מיסב גלגל שהלך בצד אחד ולפרק את הצד השני זה חתיכת פרויקט, זה שיפוץ פשוט וקצר למדי למי שיודע המ הוא עושה, קיט לא יקר שיש מה לחסוך עליו, והציוד הנלווה שצריך בנוסף לקיט הוא סמרטוטים נקיים וספריי ברקסים.. לדעתי זה שווה איפוס של הקליפר המקביל, (לא של כל המערכת אם לא היה ברור), זאת התפיסה שלי במכלולים כאלו.

מנסיון עם רכב שמשך בבלימה לצד אחד, בצורה מורגשת אבל לא חזקה,חשבנו שהקליפר תפוס (לא נזל), בפירוק התברר שלא כך הדבר, קצת ג'יפה ולא יותר-הבוכנה יצאה בקלות.
שיפוץ שני הצדדים לא רק שיישר את הרכב אלא שיפר את התחושה בבלימה.

זה כבר הבדלי גישות בתחזוקה והתייחסות לרכב.

asafk
19-03-13, 20:57
נתחיל בזה שגם אני אישית הייתי משפץ שניים ברוב המקרים. אבל למה לא חייבים?
כי רכב שמתוחזק במוסך, המנהל המקצועי של המוסך חייב לחשוב קדימה לא רק על מצב המכללים כרגע אלא על מצבם בין היום לפעם הבאה שאיש מקצוע יראה את הרכב (בטיפול הבא או הטסט הבא). לכן בשם הזהירות והאחריות הוא חייב לתקן את שני הצדדים.
אבל כאשר מדובר ברכב באחזקה עצמית זה לא המצב. כמו שזיהית נזילה בקליפר הראשון, כאשר תהיה נזילה בשני גם אותה תזהה. כמו שהרגשת ירידה בביצועים בראשון וידעת למה לייחס אותה ומה לבדוק, כך יהיה כאשר זה יקרה בשני.
לאחזקה יזומה יש מחיר לפעמים. זיהומים שנכנסים למערכת או סתם טעויות שיגרמו לכשלים. כלומר יש כאן סיכון מסויים שאפשר למזער כאשר עובדים נקי ולפי הספר, אבל עדיין הסיכון קיים. לכן אחזקה לא נחוצה לפעמים היא מיותרת ממש.
אבל כל מקרה לגופו. אם הראשון הולך בקלות זה עדיין לא אומר שגם השני ילך בקלות, אבל יותר נוח להחליט לעשות את השני אחרי שגומרים לתקן את הקליפר הראשון.

לגבי העבודה עצמה
תשתדל לא לפרק את הקליפר לשניים. יש אטמים קטנים בין שני החלקים ואתה לא רוצה להגיע לשם.
אם הבוכנה תקועה, מגרזת ידנית תעיף אותה החוצה. הלחץ במגרזת ידנית גדול פי כמה מאות מהלחץ בקומפרסור. אחרי זה חייבים לנקות היטב את שאריות הגריז.
בתור חומר סיכה אפשר להשתמש בנוזל בלמים.
ליטוש הצילינדר על ידי נייר מים עם מספר מאוד גבוה. 2000 זה בסדר...
יש כתבה של שחר על שיפוץ קליפר בבלייזר. זה די דומה.


אסף.

tooshey
19-03-13, 20:57
לדעתי לא יהיה הבדל מורגש בין קליפר משופץ ללא משופץ ותקין. כל זמן שהוא תקין ולא נוזל, אין שום סיבה שכוח הבלימה שלו ייקטן, ולכן אני נוטה להסכים עם שלמה באופן ספציפי בסוגיית הקליפרים.
מדובר בבוכנה הידראולחת פשוטה ובעלת מהלך קצר. אם היא לא מאבדת לחץ החיכוך שבה זניח.

אסף.

תיאורטית אתה צודק. בפועל, יהיה הבדל.
בוכנה ישנה תמיד מלאה בג'יפה, סחנ'ה ומוקוס ולא זזה חלק כמו בוכנה משופצת ועוד מסוככת בווזלין.
נכון שההבדל בחיכוך זניח לעומת כח הלחיצה המופעל, אבל יש גם משמעות לקלות בה הבוכנה חוזרת.

בקליפר צף יש משמעות רבה לקלות התנועה על המובילים.
בקליפר שאינו צף, רב בוכנתי ,אם מטפלים רק בבוכנה אחת, כאשר לוחצים על הדוושה ממש ניתן לראות את ההבדל בתגובה בתנועה של הבונה המשופצת יחסית ללא משופצות.

בברכה,טושי

shlomomos1
19-03-13, 21:14
אצלי ברכב (חדש - מודל 94), אין ג'יפה, הוחלפו צינורות בלימה לצנרת מפלדה חדשים, נוזל בלמים מוחלף כל שנתיים והבלמים (וכל הלמטה) נשטפים ונבדקים ויזואלית אחרי כל טיול שטח.

בכל מקרה, נדמה לי שהדיון מוצה.

חג פסח שמח,

שלמה

amit1
17-04-13, 09:30
לפני מספר ימים החלפתי רפידות + צלחות בדיסקו. על הדרך גיליתי שבשני הקליפרים הקדמיים הגרמושקה של אחד הקליפרים נקרעה. לקחתי את מכלול הקליפרים הקדמיים (קליפר +מגל) לכפיר בלמים http://kfir-blamim.com/ לשיפוץ. הבחור אומנם לא מחליף בוכנות אבל את כל השאר הוא עושה טוב. (מלטש בוכנות ומחליף אטמים וגרמושקות). לו היו לו את הגרמושקות והפינים למגל שתופס את הקליפר 0שלמזלי לא היה צריך להחלייפם) אבל כל השאר החלקים יש לו והכל במחיר סביר. בפעם הבאה שאשפץ את הקליפרים אצטייד מראש בקיט לשיפוץ ואז העבודה תהיה מושלמת ב 100% . בכל מקרה הוא עשה עבודה טובה והיה אמין (אמר מראש מה הוא עושה) ועמד בלו"ז.

-->