PDA

צפייה בגרסה מלאה : קיט הסבה למאוורר חשמלי - ZJ V8



boaz avrahami
28-04-13, 22:30
אני בונה לעצמי בימים אלו קיט הסבה למאוורר חשמלי.
כונס אלומיניום, מאוורר חזק במיוחד וחשמל מושקע.

לבנות אחד ולבנות עוד כמה זה כמעט אותה השקעה.
אם מישהו מעוניין שיפנה אלי בפרטי.

בועז

ezraiz
30-04-13, 21:32
על איזה מאוורר אתה מבסס את זה?
מאווררי SPAL יעשו את העבודה?

boaz avrahami
30-04-13, 23:32
לא spal.
מאוורר חדש של רכב סדרתי מסויים עם שתי מהירויות ו 3000 cfm.

חשמל יש שתי אפשרויות:
היקרה עם בקר אלקטרוני ותצוגה דיגיטלית לטובת שינוי פרמטרים ידנית. כמובן ממסרים 70 אמפר.

הזולה עם חישן או שני חישני חום בטווח קבוע וממסרים 70 אמפר. הכול פונקציה של כסף.

snake-man
01-05-13, 00:06
היי
אם מעניין אותך, יש לי מאווררים של מרצדס מקוריים חדשים...
15 אינצ'... חזקים..
זה מאוורר דחיפה.

boaz avrahami
01-05-13, 00:28
תודה אבל אני מסודר.
חוץ מזה הולך שם מאוורר משיכה 16 אינץ

snake-man
01-05-13, 07:34
בהצלחה..

JustDoB
01-05-13, 12:17
בהצלחה.
אחרי הרבה התעסקות במערכת שלי מצאתי שהחיישן הכי מתאים לי הוא של פורד פיסטה שנכנס לעבודה ב 105 ויוצא ב 95.
המאווררים של פורד טאורוס ועוד אחד של איזה vw חזק.
מניסיוני עד כה אינ צורך בשתי מהירויות.
שוב בהצלחה.

hitoy
01-05-13, 13:10
בקונפיגורציה של מאוורר אחד וחזק רצוי שיהיו שתי המירויות . והסיבה העיקרית היא שמחברים את המזגן למהירות הנמוכה.
כמובן שהחיבור הוא דרך דיודה ורילי/רילי ודיודה לפני הריליים הגדולים

boaz avrahami
01-05-13, 13:45
שני מאווררים ומאוורר אחד זה סיפור קצת שונה לדעתי. לא בהכרח לרעה אם ספיקת האוורר טובה.

דובי, איך זה עובד ביום חם?
לרדת מ 105 עד 95 נשמע לי עבודה קשה ביום חם בזחילה

חנן-ג'יפולוג
01-05-13, 14:11
סתם רעיון. מה קורה אם עובדים עם מאוורר אחד חזק, אבל מייצרים לו מהירות נמוכה ע"י שימוש בPWM?

sos4u
01-05-13, 14:40
מה זה
PWM ?

boaz avrahami
01-05-13, 15:36
למה זה טוב?
עוד רכיבים ועוד סרבול ובנוסף הפסד עצום של ניצולת ותוספת גדולה של חום למערכת....
מה רע לנו במאוורר אחד חזק וגדול עם שתי מהירויות?

רוב המשתמשים מסתפקים במהירות אחת חזקה ולפרקי זמן קצרים.
בשביל להיות מאוד יעילים אנחנו נשתמש במהירות הנמוכה בעיקר בשביל לצנן את המעבה של המזגן ואולי בתחום טמפרטורה של כמה מעלות מתחת ומעל 100.

חנן-ג'יפולוג
01-05-13, 15:51
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

אם יש לך מאוורר שתי מהירויות אתה לא צריך PWM. שכח מהרעיון.

הפסד ניצולת ותוספת חום? אתה מתבלבל. זה לא קיים בבקרת PWM.

boaz avrahami
01-05-13, 16:25
לא דורש גם פוטנציומטר גדול ?
קראתי על זה איזה מאמר שדיבר על הפסד ניצולת מאוד גדול של מערכת כזו

חנן-ג'יפולוג
01-05-13, 16:54
מה שאתה מדבר זה לא pwm. פוטנציומטר זה מסרט אחר לגמרי. אחת הסיבות העיקריות לעבודה בpwm היא שזה לא מבזבז אנרגיה. זה גם חוסך ברכיבים.

ezraiz
01-05-13, 23:13
בועז, זה עשוי לעניין אותי. על איזה עלויות מדובר?
האם אתה זקוק לחלקים נוספים מרכבים? (יש לי גישה לא רעה לרכבים מפירוק)
צריך עזרא בחשמליאדה? תכנון?

boaz avrahami
01-05-13, 23:53
היי עזרא,

אני עושה פיילוט על הרכב שלי ביחד עם עידו ונכין במקביל עוד 3-5 יח' במחיר נמוך.
במהמשך אני מקווה שעידו יהפוך את זה למוצר מדף.

אני שולח לך את הטלפון שלי בהודעה פרטית.

בועז

JustDoB
02-05-13, 20:44
105-95 הוביל לאיזון מאוד טוב אצלי ב XJ, וכמובן שכל רכב לגופו.
ברוב חלקי הנסיעה וברוב הימים הוא בכלל לא מגיע ל- 105 ולכן חסך את מאמצי הפן קלאץ המכני (100-103 היא בגדול טמפ' העבודה הנוחה שלו אצלי).
זה אומר שביום רגיל, וגם אם הוא די חם, אני יכול לעלות על כביש מהיר ורק בהאטה של גוש דן, או באיזה רמזור, הוא יפעל לראשונה.
כשכבר מגיע ל- 105, האתגר להוריד ל- 95 הוא אמיתי וריאלי, רף יותר נמוך יוביל לאי-הפסקה וטחינה של המאוורר.
ומ-95 חזרה ל-105, הטיפוס אינו מיידי, כך שהרווחתי זמן מנוחה עבור המאווררים.
אני כך כבר 3 שנים מאוזן וגם בחום גבוה ובשטח מרגיש לי מאוזן (טפו טפו טפו).
במקור היו לי שני חיישנים וכיוונתי לטמפ. לא ריאליות ל- XJ כשעוד לא הבנתי - 85-80 למהירות הגבוהה ו- 75-70 לנמוכה. המחיר היה שהגבוהה עבדה קבוע ובכלל לא הצליחה להוריד לנמוכה.

לגבי שתי המהירויות - אם הנמוכה היא עבור המזגן - זה רעיון לא רע, מסכים עם ההיגיון.
אבל אצלי לפחות הגעתי למסקנה שלמטרת קירור צריך לתת מכות רציניות כל פעם בלי להתחכם כדי להגיע לאיזון האמור.
בהצלחה.

six 4 life
02-05-13, 20:53
אבל אצלי לפחות הגעתי למסקנה שלמטרת קירור צריך לתת מכות רציניות כל פעם בלי להתחכם כדי להגיע לאיזון האמור.
בהצלחה.
המכות חום-קור האלו יגמרו לך את המנוע, מתכות לא אוהבות חימום וקירור מידיים.
בדיוק לזה יש מהירות נמוכה למאורר (ולא בגלל המזגן, מחברים אותו אליה כתוספת) - כדי שהטמפ' עבודה במנוע תהיה כמה שיותר אחידה ויציבה גם כשנעים וגם כשחם.
לנסות לחסוך מהמאוורר עבודה כדי "שיחיה" יותר לא נותן לך כלום, הוא בנוי לעבודה ממושכת במהירות נמוכה והגבוהה היא בעצם תגבור בלבד למהירות הנמוכה, שלבדה אמורה לשמור על חום מנוע יציב, גם אם היא עובדת הרבה.
זכור דבר אחד - אתה רוצה לשמור על המנוע, לא על המאוורר החשמלי. המאוורר יוצר בשביל המנוע ולא להיפך.
כשאתה מקרר במכה ומוריד ב10 מעלות כל 30-40 שניות אתה פוגע במנוע שלך, וזה לא משנה שנסעת ככה עד היום ולא קרה כלום.

JustDoB
03-05-13, 09:21
הכל כמובן בפרופורציות - בשום מקרה (גם אם ממש הייתי רוצה - ואני כמובן לא) לא כל 30-40 שניות המנוע זז ב 10 מעלות. הוא למעשה רוב הנסיעה יציב ונע את 10 המעלות בקוואנטות של דקות רבות. ואכן המאוורר בא לשרת את המנוע.

boaz avrahami
03-05-13, 09:59
מנועי ה 5.9 הם עם מאוורר חשמלי שהיצרן מגדיר כן:

עד 100 מעלות אין מאוורר למעט אם המזגן עובד.
101-104 מהירות נמוכה.
105 וצפונה מהירות גבוהה.
מזגן מפעיל את המהירות הנמוכה גם אם הטמפרטורה נמוכה מ100.
נקודת המדידה בסט אף הזה היא צינור הכניסה לרדיאטור בחלק שקרוב לרדיאטור,

אני עם בקר דיגיטלי שניתן לשינוי ואלו יהיו הפרמטרים הראשוניים שלי לצורך אימות.

coas
05-05-13, 09:44
חיישן טמפ מרכיבים ביציאה מהרדיאטור, לא בכניסה.
בכניסה כל פתיחה, ולו מזערית, של הטרמוסטט תפעיל את המניפה. ביציאה ההפעלה תהיה רק כאשר טמפ' המים החוזרים למנוע גבוהה מהנדרש.

אפשרות אחרת היא להרכיב את החיישן לפני הטרמוסטט, במעגל המיים שמזין את רדיאטור החימום למשל.

boaz avrahami
05-05-13, 10:54
תודה אשר.

כפי שציינתי, היצרן שם על צינור ההזנה לרדיאטור, ממש צמוד לרדיאטור את החישן.( מנוע 5.9 מגיע עם מאוורר חשמלי)

בהתיעצות עם יואב החלטתי לשים איפה שציינת, על צינור הביי פס, בין המשאבה לרדיאטור חימום.
יש שם כבר חיבור של שני צינורות ונראה שזה מקום יותר מתאים ונח להתקנה.

אגב, הטרמוסטט נפתח ב90 והמאוורר באזור 100 כך שלא בטוח שגם בתצורה האחרת זה ישפיע.

boaz avrahami
05-05-13, 14:45
התחלנו חברים...
קצת תמונות של לוריה מזיע

74336

74337

74338

74339

74340

sos4u
05-05-13, 17:39
לוריה מזיע ? נראה שהאלומיניום מזיע מזה שלוריה מתקרב אליו ...

boaz avrahami
05-05-13, 19:51
מאוורר מותקן ועובד ידנית בנתיים.
כרגע ממש עובדים על הפיקוד החשמלי.

74356

74357

74358

74359

74360

sos4u
05-05-13, 20:07
בועז,
למה השטרונגול של החיישן כ"כ ארוך ?
החיישן מגיע ככה עד לצינור ?
עלול להווצר מצב שבו מים יכלאו בתעלה ולא תקבל חיווי נכון של טמפ' המים.

boaz avrahami
05-05-13, 21:07
יוסי,
החישן הטבול של דיקסל פשוט מאוד מאוד ארוך. זה מה שיש להם.
הקצה שלו שמודד את הטמפרטורה נמצא בשליש של הצינור המרכזי כאשר הקוטר הפנימי של התותב שמחזיק את החישן כמעט בקוטר של החישן.

sos4u
05-05-13, 21:43
סבבה. זה בדיוק מה שרציתי לוודא.

במחשבה שניה, ייתכן ורק שנינו פה ? כל השאר מול הריבוע המזוויע של ה"פח הגדול" ?

danny_aaron
05-05-13, 21:59
ממש ה"פח הגדול"
גם אני פה בציפיה דרוכה לפרוייקט
אין מצלמה לייב על הפרוייקט הסבה ?

סופת המדבר
05-05-13, 23:17
נכנסת לפרוייקט כזה בשביל מה?
בשביל לחסוך דלק? בשביל תגובת מנוע יותר טובה?
אני שואל ברצינות ולא בציניות

six 4 life
05-05-13, 23:48
בגלל שגרנד צ'רוקי מתחמם.

sos4u
06-05-13, 00:44
בגלל שגרנד צ'רוקי מתחמם.
עוד פעם עם השטויות האלה ?

אגב, מה טמפ' העבודה של גרנד צ'רוקי ? מהו הטווח שמומלץ ע"י היצרן ?

sos4u
06-05-13, 00:52
נכנסת לפרוייקט כזה בשביל מה?
בשביל לחסוך דלק? בשביל תגובת מנוע יותר טובה?
אני שואל ברצינות ולא בציניות

בגלל שפתרון של מאוורר חשמלי מאפשר הפעלת מאוורר רק מתי שבאמת צריך ולא בכל רגע שהמנוע פועל.
אני יודע שיש FANCLUTCH... גם לא צריך להסביר לי שהוא עובד לפי החום ונכנס לפעולה רק כשצריך ...

ואגב, מי שסובל מהתחממות, וחושב שמאוורר חשמלי יפתור לו את בעיית ההתחממות של המנוע, טועה ומטעה.
זה רק חלק ממהלך שלם של טיפול בכל מחלקת הקירור של המנוע.
ברב המקרים פתיחת פתחים לאוורור של תא המנוע יתנו פתרון לא רע ...

ומנסיון אני יכול לומר שעל הדרך אתה אכן מרוויח את שני הדברים שהזכרת, גם חיסכון מסויים בצריחת דלק, וגם תגובת דוושה טובה יותר. גם שקט.

boaz avrahami
06-05-13, 03:06
לסופת המדבר: המטרה הראשונית חסכון בדלק.
משניות שקט, תגובת מצערת, חיי משאבת מים ( אין עומס על הציר), יכולת קירור טובה.יותר בסלד נמוך ( לא שהיו לי בעיות גם לפני).

ליוסי/
המאוורר החשמלי נמצא כעשרה סנטימטר נמוך מהמכני.
ממש במרכז הרדיאטור... אין אילוצים בגלל מיקום משאבת המים.
יש לי הרושם שעכשיו חלק.נכבד מהרוח החמה זורמת מתחת למנוע ופחות לחלק העליון של תא המנוע.

בנתים עשיתי מאה וקצת קילומטר על 6 והתחושה מרגישה מאוד שונה,לחיוב.
נתייחס לזה כאל אפקט פסיכולוגי עד אשר יהיה לי ממוצע צריכת דלק של מעל 1000 קילומטר.
גם הבקר טמפרטורה עוד לא מכוון פיקס.
יש עוד קצת שיפצורים אבל התחושה הכללית מאוד טובה כרגע.

אגב, נתון מעניין-
נבדקה הצריכה של המאוורר במהירות גבוהה וזה פחות משלושים אמפר.
אוברקיל מטורף לשים ממסרי 70 אמפר!

sos4u
06-05-13, 08:36
ליוסי,
המאוורר החשמלי נמצא כעשרה סנטימטר נמוך מהמכני.
ממש במרכז הרדיאטור... אין אילוצים בגלל מיקום משאבת המים.
יש לי הרושם שעכשיו חלק.נכבד מהרוח החמה זורמת מתחת למנוע ופחות לחלק העליון של תא המנוע.

בנתים עשיתי מאה וקצת קילומטר על 6 והתחושה מרגישה מאוד שונה,לחיוב.
נתייחס לזה כאל אפקט פסיכולוגי עד אשר יהיה לי ממוצע צריכת דלק של מעל 1000 קילומטר.
גם הבקר טמפרטורה עוד לא מכוון פיקס.
יש עוד קצת שיפצורים אבל התחושה הכללית מאוד טובה כרגע.

אגב, נתון מעניין-
נבדקה הצריכה של המאוורר במהירות גבוהה וזה פחות משלושים אמפר.
אוברקיל מטורף לשים ממסרי 70 אמפר!

מעולה. טוב לשמוע. ברכות להצלחה.
על זה נאמר "סוף מעשה במחשבה תחילה" - אלפי שנים ועדיין עובד.

shmil
06-05-13, 09:29
תתחדש. עבודה יפה מאד.

eysham
06-05-13, 09:38
יאללה איתכם....

עוד שרשור של: "וואו איזה יופי מה שעידו לוריה הזה עושה..."
נמאס כבר...

לוריה, תחרבש איזו עבודה שנדע שגם לך זה יכול לצאת ככה... :)

boaz avrahami
06-05-13, 09:53
תודה רבה שמיל.

איל, סיכמתי עם עידו שאם תזמין אצלו משהו הוא יחרבש אותו כאוות נפשך ;)
רק אל תעשה ״עין הרע״

coas
06-05-13, 17:43
איזה סוג חיישן יש לדיקסל? PTC/NTC או טרמוקאפל?
את כל סוגי החיישנים ניתן לקנות באיביי בעשירית מחיר של דיקסל ולרוב מאותו מפעל..

ריליי של 70A נחוץ גם בגלל שבזמן הפעלה וכיבוי המניפה צורכת הרבה מעבר ל30A.

היה נחמד לנסות הפעלה של המניפה עם PID...

נמרוד - מערד
06-05-13, 18:11
בועז
אתה מוכן להפסיק עם הפרויקטים שלך, אין לעידו זמן לפשוטי העם, שחרר אותו קצת, (עבודה יפה מאוד)
נמרוד

יורם-דרומי
06-05-13, 20:15
לסופת המדבר: המטרה הראשונית חסכון בדלק.
משניות שקט, תגובת מצערת, חיי משאבת מים ( אין עומס על הציר), יכולת קירור טובה.יותר בסלד נמוך ( לא שהיו לי בעיות גם לפני).

ליוסי/
המאוורר החשמלי נמצא כעשרה סנטימטר נמוך מהמכני.
ממש במרכז הרדיאטור... אין אילוצים בגלל מיקום משאבת המים.
יש לי הרושם שעכשיו חלק.נכבד מהרוח החמה זורמת מתחת למנוע ופחות לחלק העליון של תא המנוע.

בנתים עשיתי מאה וקצת קילומטר על 6 והתחושה מרגישה מאוד שונה,לחיוב.
נתייחס לזה כאל אפקט פסיכולוגי עד אשר יהיה לי ממוצע צריכת דלק של מעל 1000 קילומטר.
גם הבקר טמפרטורה עוד לא מכוון פיקס.
יש עוד קצת שיפצורים אבל התחושה הכללית מאוד טובה כרגע.

אגב, נתון מעניין-
נבדקה הצריכה של המאוורר במהירות גבוהה וזה פחות משלושים אמפר.
אוברקיל מטורף לשים ממסרי 70 אמפר!
בועז - ברוך הבא למועדון,,,,

boaz avrahami
06-05-13, 20:28
אשר,
לא מבין את כל המושגים שרשמת ואשמח לקבל הסבר.
יכול להיות שיש יותר זולים אבל במערכת כזו אני מוכן לשלם מעט יותר בשביל השקט הנפשי.
יואב (היטוי) קבע שזה מה שצריך ואני סומך עליו במאה אחוז...

לגבי העומס על הריליי- ברכב לו מותאם המאוורר יש במקור ריליי של 40 או 50 אמר. תלוי לאיזה אתר מאמינים.
בעבודה הנמוך לא מגיע ל 9 והגבוהה בקושי ל 25.
איזה מקדם לדעתך יש לקחת בחשבון?

shmil
06-05-13, 20:33
אשר,
לא מבין את כל המושגים שרשמת ואשמח לקבל הסבר.
יכול להיות שיש יותר זולים אבל במערכת כזו אני מוכן לשלם מעט יותר בשביל השקט הנפשי.
יואב (היטוי) קבע שזה מה שצריך ואני סומך עליו במאה אחוז...


גם אני סומך על יואב ב-100% ואפילו יותר.
אני חושב שיואב יאשר שיש לי סיווג לגלות שאשר היה (ועודנו) שותף פעיל ובכיר בכל ההתייעצויות שקדמו ל"קביעות" של יואב, כמו גם לאילו שלי בנושאים מסויימים.

:)

שמיל, שכנראה לא סתם קורא לאשר "מורנו ורבנו"
:)

hitoy
07-05-13, 00:44
לא לריב (-:. אז כמו ששמיל כתב, אשר אכן היה והינו המדען הראשי. וגם אני בזמנו הלכתי לפי ההמלצות בנושא הנ"ל. מה שכן אני הלכתי לכיוון של רגש שונה ממה שאשר התקין, וזה מה שאני מכיר ו"מוכר" לחברה היום. וכשאני מתדיין עם מישהו לגבי המיקום הנכון של החיישן, גם אני תמיד אומר ש"אשר, מורי ורבי הסביר לי,,,,,"

ולענין. בועז היה אצלי לפ'יין טיונינג של המערכת. ושוב כמו כולם, כיף לראות את העבודה של עידו. ובמציאות זה הרבה יותר מרשים מהתמונות.
וממה שאני ראיתי והרגשתי אז המערכת של המאוורר שבועז בחר וביחד עם ההרכבה המדויקת של עידו, המנועה מתקרר במהירות ויעילות מדהימה(ובשקט). נכון שזה נבדק בלילה ולא בצהרים, אבל יש לי ניסיון עם רכבים אחרים. ופה זה עובד יותר טוב.


יואב

boaz avrahami
07-05-13, 01:25
רק חלילה שלא ישתמע שאני מזלזל ברב אשר... ;)
שמו הולך לפניו והוא מייעץ לי בימים אלו בנושא המזרקים שאני מתכנן לשלב ב׳.

בנושא הבקר טמפרטורה הלכתי בעיניים עצומות אחרי ההמלצות של האדמו״ר יואב.
מה שהוא הביא איתו מעיר הקודש התקנתי באמונה שלמה.

כרגע המערכת עובדת.
ביצענו הערב אצל יואב ( בתכלס הוא ביצע ואני החזקתי את הפנס) הגדרות ניסיוניות של טווחי הטמפרטורה ובמידת הצורך יבוצעו שינויים.
בסוף השבוע הקרוב אסדר אסתטית את החשמל ואז אעלה תמונות מסכמות של העבודה.

בהמשך, ולאחר השלמת 1000 קילומטר נדווח תוצאות צריכת דלק וננסה לחשב תוך כמה זמן הפרוייקט מחזיר את עצמו אם בכלל... ( ROI)

בהזדמנות זו תודה לכל המעודדים ממש כיף לקבל פידבקים.
כמו כן תודה גדולה ומיוחדת ללוריה וליואב. אתם תותחים!

בועז

עידו לוריה
07-05-13, 21:40
יאללה איתכם....

עוד שרשור של: "וואו איזה יופי מה שעידו לוריה הזה עושה..."
נמאס כבר...

לוריה, תחרבש איזו עבודה שנדע שגם לך זה יכול לצאת ככה... :)


תודה רבה שמיל.

איל, סיכמתי עם עידו שאם תזמין אצלו משהו הוא יחרבש אותו כאוות נפשך ;)
רק אל תעשה ״עין הרע״

איל נראה לי הדיל של בועז טוב רק פרט אחד חסר אספקת בילטון שוטפת ;)

עידו

עידו לוריה
07-05-13, 21:41
המון תודה לכולם על המחמאות .

עידו

coas
07-05-13, 22:45
הגזמתם.... אני עוד לא מת....

כל סוגי הרגשים קיימים באיביי ובזול, תבחר את המתאים לפי הבקר והמידות הרצויות. זה הכל...

boaz avrahami
08-05-13, 10:23
אשר,

לא הרבה זוכים לאפשרות לעשות הגהה לפני ההקראה ;)

boaz avrahami
18-05-13, 22:45
היום ניסוי כלים פעם ראשונה בשטח, טמפרטורה בחוץ 30-32 מעלות לפי התצוגה של הרכב.
עליות, נסיעה ב low ומעקב אחרי הבקר טמפרטורה.
לא אקסטרים אבל בהחלט טיול טיפוסי לגבי בשעות הצהריים.

בנתיים טפו טפו, עובד ללא דופי.
רוב הנסיעה 98-100 מעלות עם מספר חריגות בודד שהגיעו ל 103 שם הופעלה המהירות הגבוהה שהחזירה את החום בלי שיהוי למקום הנכון בסקלה.
בכל השעות החמות המזגן עבד.

צריכת דלק-
עדיין סיכום ביניים אבל נראה לי כרגע שזה משתפר בכעשרה אחוזים צנועים.
לא מזלזל אבל התפללתי לקצת יותר.

המערכת עדיין לא עברה טבילת אש רצינית במדבר בטמפרטורה של 40 מעלות בחוץ.
זה יהיה מבחינתי חותמת הכשרות.

-->