התחברות

צפייה בגרסה מלאה : החלפת אטם ראש מנוע בצירוקי



Saar
27-08-13, 22:06
הי,

כל בעלי ה XJ מכירים את הרדיאטור ודודי הפלסטיק (מי שעדיין לא מכיר, צפה פגיעה, בסוף זה מגיע...)
בפעם האחרונה שהתפוצץ לי הדוד, זה עלה לי בשיפוץ ראש מנוע.
למעו הדורות הבאים, אפרט כאן בקצרה את התהליך כפי שבוצע על ידי מאן דהו וללא כל אחריות כלפי מי מהקוראים (רב מה שכתוב כאן מומצא וללא קשר למציאות)
בספריית ג'יפולוג יש את ספר הטיפולים המלא לסופה, חלק גדול מהעבודה זהה (בכל זאת, מנוע דומה מאוד...)

לעבודה...
כלים דרושים:
כיד הדמיון הטובה, סט מפתחות אינצ'י ומילימטרי
סט בוקסות (כנ"ל)
מנוף כלשהו להרמת ראש המנוע (לא קל העסק הזה...)
דגש על בוקסות 15 מ"מ ומפתחות 18 מ"מ (אני לא זוכר למה המפתח דרוש, אבל צריך אותו, זה לא אינצ'י וזו לא מידה ממש סטנדרטית)
מפתח טורקס פנימי - קטן, לא זוכר את המידה המדוייקת
כלי לניתוק צינורות דלק.
ידית מומנט מ 30 עד 150 ניוטון מטר לפחות.
בוקסה 1/2 עמוקה 12 צלעות דרייב חצי - עם חור פנימי גדול יחסית (תצחקו,תצחקו, בסוף יוצרה בוקסה כזו באמצעים ביתיים - קשה מאוד למצוא משהו מתאים לבורגים של הראש המנוע)

עיקר העבודה יהיה פינוי המקום הנדרש, נתחיל...
יש לשמור את כל הברגים /חלקים במקומות מסומנים וברורים (קופסאות עם רישום מהיכן הגיע כל חלק) ולצלם הרבה במהלך העבודה.
1. פרק והוצא את המצבר
2. פרק צינור מים עליון ממשאבת המים ומהרדיאטור, נתק את צינורות רדיאטור החימום מהמשאבה/ראש.

http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=80&d=1377627241&stc=1

3. פרק את הפאן קלאץ והמאוורר - על מנת להגיע לאום שנמצא מתחת לפולי של המאוורר
4. שחרר והסר את רצועת המנוע - קל יותר אם מפרקים את המאוורר החשמלי.
5. פרק את גשר הקויילים (4 ברגי חצי) ונתק אותו מהרתמה, שים לב שישנה אבטחה לקונקטור.
6. פרק את המדחס והסט אותו לצד (להיכן שהיה המצבר). על מנת לפרקו יש צורך לפתוח את 4 הברגים שבחלקו העליון (ברגי חצי).
7. פרק את תושבת המדחס:
http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=98&d=1377627946&stc=1

יש לפרק את שני הברגים שנראים בתמונה+ בורג שמתחבר לבלוק בתחתית התושבת, אם אני זוכר נכון, ברגי 9/16.
פרק את הבורג שמחבר את תושבת המדחס לתושבת האלטרנטור, בוקסה 15 מ"מ בחלק האחורי/פנימי של התושבת ומפתח 15 מעל לפולי של האלטרנטור (מעט מתחת לציר המאוורר)
8. עדיין בצד הנוסע, פרק את חיישן הנקישות שנמצא מעט מעל מדיד השמן.
9. למדיד שמן המנוע יש בורג שמחבר אותו לבלוק, פרק אותו וסובב מעט את המדיד (על מנת שלא יפריע בהתקנת הראש)

עוברים לצד נהג...
המטרה שלנו היא להוציא את הראש עם סעפת היניקה והפליטה מורכבות עליו - קל יותר מאשר לפרק את הסעפות כאשר הראש במקומו.

http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=81&d=1377627251&stc=1

10. פתח את בית פילטר האויר, בחלקו התחתון ישנם 2 ברגים ואום, פתח אותם ושים בצד. נתק את בית הפילטר מצינורות הפלסטיק (נשם/PCV וסעפת יניקה) הסר את בית הפילטר ואחסן אותו :)

http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=83&d=1377627262&stc=1

11. נתק את שני הקונקטורים הימניים מהמחשב (בזהירות), המטרה שלנו היא לפנות את הצמה מדרכנו כך שלא תפריע לעבודה.
12. השתמש בכלי לניתוק צינורות דלק על מנת לנתק את הזנת המזרקים.

http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=94&d=1377627918&stc=1

13. נתק את החיישנים שנמצאים על ספעת הילניקה (TPS/מנוע צעדים וכו' - 4 בסה"כ)
14. נתק את צינורות הואקום המחוברים לסעפת - 3 בסה"כ.
15. נתק את חיבור קו הדלק מצד הסעפת - נראה במרכז התמונה:

http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=93&d=1377627319&stc=1

16. נתק והסר את כבלי המצערת, הסר את התושבת שלהם ממכסה השסתומים ומסעפת היניקה
17. הסר את תושבת "כונס האויר שמעל בית המצערת":
http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=88&d=1377627291&stc=1

18. נתק את הקונקטורים של המזרקים, שים לב לאבטחה של הקונקטורים, סביר שחלק מהאבטחות ישבר...:



19.

http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=89&d=1377627296&stc=1

18. בזהירות, הרם את "צינור" הפלסטיק של צמת המזרקים, שים לב, הוא מחובר ב 3 מקומות, השליפה היא ישר כלפי מעלה, בזהירות.

Saar
27-08-13, 22:22
http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=99&d=1377627951&stc=1

19. הסר את משאבת הגה הכח, 3 ברגי חצי מחברים אותה לסעפת. הנח אותה בצד - מחובות לצנרת! - שים לב לא לפגוע ברדיאטור (אולי כדאי לעטוף אותה בסמרטוט...)

20. נתק את סעפת הפליטה מהממיר - כנס מתחת לאוטו ותקווה לטוב - יש שם 3 גוזונים, עדיף לא לשבור אותם בפתיחה :), הרבה WD40...
21. שים לב לסידור הברגים:

http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=102&d=1377627968&stc=1

http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=103&d=1377627973&stc=1

פרק את מכסה השסתומים.

22.
http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=104&d=1377627981&stc=1

בזהירות, פרק את הנדנדים ואת המובילים (הצינורות) עדיף לשמור אותם לפי הסדר המקורי, לפני ההרכבה, כדאי מאוד לנקות אותם היטב מפיח, גם את המובילים וגם את הנדנדים והמיסבים שלהם (נראים כמו חצי עיגול). שים לב לגשר המחבר את הנדנדים, הוא עלול להתעקם בפתיחה, יתכן שתאלץ ליישר אותו לפני הסגירה.

23. שים לב לסדר הברגים:

http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=105&d=1377627992&stc=1

בצד הנוסע ישנם שני ברגים שונים, בעלי "מוט" מעל האום, זה נועד על מנת להחזיק את אטם מכסה השסתומים במקומו - שים לב שבקיט הרגיל שנמכר, מגיע אטם שעם שלא ממש מתאים ל XJ. גם אטם סעפת הפליטה/יניקה שמגיע בקיט לא מתאים ל XJ - האטם המקורי הינו רב פעמי, ניתן לנקות אותו ולהשתמש בו שוב.
בכל אופן, הבורג השני מכל כיוון (שני מהתחלה ושני מהסוף, שניהם בצד הנוסע) הוא הבורג עך ה"ראש".

24. שחרר את ברגי ראש המנוע.
25. בהתאם למנוף שברשותך, הרם את ראש המנוע בזהירות והרחק מהרכב.
26. פרק את סעפות הפליטה והיניקה ואת בית הטרמוסטט.

בשלב זה כדאי ורצוי לשלוח את הראש לבדיקה/תיקון במקום מוסמך ("סמוך" בראשון או מקום אחר...)
יש לבדוק שהבלוק עצמו ישר.

כדאי לבדוק גם את תושבות המנוע:
http://www.jeepsallover.com/attachment.php?attachmentid=106&d=1377627997&stc=1

כדאי לנצל את ההזדמנות להחלפת צנרת מים, טרמוסטט ובכלל כל חלק שהגישה אליו קשה.
כמובן שיש צורך להחליף שמן מנוע לפני שמנסים להניע (במהלך הפירוק והנקיון נוזל קירור יגיע לשמן...)

הרכבת הראש:

ההרכבה עצמה זהה לתהליך שמתואר בספריה הטכנית בספר טיפולים לסופה.
יש לסגור את הברגים ב 3 סבבים, בכל פעם מומנט אחר, שימו לב לסדר הסגירה ולעובדה שבורג מספר 11 דורש מומנט חלש יותר ולוקטייט 592 לאיטום ההברגה (סוג של טפלון נוזלי...)

הבדל קטן אך משמעותי, הבורג האחורי בצד הנהג (קרוב לקיר האש)לא יצא ממקומו כאשר הראש במקום, יש צורך להסיר את ראש המנוע ורק אז ניתן להוציא את הבורג (הוא נתקל בשפה של קיר האש) - מן הסתם, גם בהרכבה, יש לזכור להכניס את הבורג הזה למקומו לפני שמחזירים את ראש המנוע למקומו - אחרת לא תצליח להכניס אותו...

עדיף להחזיר את הראש ולהרכיב אותו ללא הסעפות על מנת למנוע הפרעה בסגירה. הרכבת הסעפות אח"כ היא לא פיקניק, אבל בהחלט אפשרית.
יש להכניס את כל הברגים התחתונים ומקומם ולהבריגם מספר כריכות, יש למקם את גוזוני הטורקס הפינתיים במקומם ואז להרכיב את הסעפות.
לא לשכוח כמובן לחבר את האגזוז :)

הרכבת כל שאר החלקים - בסדר הפוך מהפירוק.
לא לשכוח להחליף שמן ולמלא נוזל קירור.

JustDoB
28-08-13, 00:54
סער, תודה על ההשקעה בשיתוף

Saar
28-08-13, 09:41
בשמחה :rolleyes:

boaz avrahami
28-08-13, 11:38
יופי של כתבה.
אפשר להסיק שאתה משאיר אותו?

Saar
28-08-13, 12:01
בועז,

זה לא כל כך קשור :)
אבל ככל הנראה כן, לפחות בינתיים...
(הצליחו להפחיד אותי עם הדיסקו.... כולל אנשים שאמורים היו לעודד את ההחלפה ;) שלא הבינו למה אני רוצה להחליף ויעצו לי להשאר עם ה XJ. בכל מקרה, יתכן שזה עוד יקרה... לא שולל)
סער.

מוני אורבך
28-08-13, 12:23
סער, מנסיון של הרבה רכבים (כולל דיסקו) אין רכב שאי אפשר להחזיק בעלות שפויה, במיוחד אם אתה עושה הכול לבד.
עזוב אותך מההפחדות, גם שירוקי אמור להיות רכב לא אמין שקורע את הכיס.
וזה נכון מאוד אם על כל שטות אתה נכנס ל"מוסך מורשה" ונותן "כמה שצריך" רק שיהיה תקין...

בגיפים (כמו בהרבה דברים אחרים בחיים) צריך ללכת עם הלב.
ואם דיסקו הוא הרכב שעושה לך את זה, לך על זה!!!
במקרה הכי גרוע תמכור.
רכב זה לא ילד, אפשר להתפטר ממנו, ואפילו בקלות.
מקסימום יעשה לך קצת חור בכיס, ואחרי שבועים תשכח ממנו.

Saar
28-08-13, 13:48
מוני,
אני נוטה להסכים איתך, כתבתי את זה בשרשור המקורי (בפורום לנדרובר), הבעיה שלי היא מכירת ה XJ - האוטו הזה אצלי 10 שנים, פחות מ 120000 ק"מ ובמצב טוב מאוד בסה"כ, יהיה קשה למצוא משהו שיתחרה במדה וארצה לחזור ל XJ...
בכל מקרה, החלפה עדיין מנקרת לי בראש,
אולי כשיתפנה קצת כסף להרפתקאות...
סער

(ד"א, השבוע גיליתי שכנראה יש הבדל במחירי החלפים לעומת לנדרובר, חששתי שהמנוע שלי דורש החלפה, גיליתי שהמחיר למנוע "מיבוא" הוא 4000 שח, אני יודע שהמחיר בלנדרובר הוא מעל לכפול (גם ב WJ) )

-->