אבנר ברוך
31-12-13, 09:20
תזכורת:
תפקידה הראשון של העדשה הוא לווסת את עוצמת האור כתלות במצב מפתח הצמצם (Aperture).
תפקידה השני – שליטה על עוצמת עומק השדה (Depth Of Field) .
נשים לב לתמונות הבאות:
83577
מה ההבדל בין התמונות?
בתמונה השמאלית לא ניתן להבחין ברקע, רק הנושא (הסוללה הראשונה) עליו התמקדנו ברור.
בתמונה הימנית הנושא והרקע ברורים לגמרי.
נגדיר את מושג עומק השדה (Depth Of Field):
כל מצב בו הרקע נראה מטושטש והנושא ברור נקרא מצב של חוסר עומק שדה. כאשר הנושא והרקע ברורים, אנו אומרים כי יש עומק שדה.
איך נדע לשלוט על עומק השדה?
על גבי העדשה או בתפריט המצלמה, ישנם מספרים המציינים את מצב העדשה. המספרים נעים בתחום הבא:
f/1.4 f/2 f/2.8 f/4 f/5.6 f/8 f/11 f/16 f/22 f/32 f/45 f/64
8358583578
רק עדשות מקצועיות מסוגלות להגיע למפתח צמצם גדול של 2.8 או גדול יותר (עדשות אלו נקראות עדשות מהירות מכיוון שהן מאפשרות צילום במהירויות תריס גבוהות).
מפתח צמצם גדול = מספרים קטנים (2.8 לדוגמא)
מפתח צמצם קטן = מספרים גדולים (22 לדוגמא)
מפתח צמצם גדול = אין עומק שדה
מפתח צמצם קטן = עומק שדה מקסימלי
83582
(דוגמא לשליטה על עומק השדה - שימוש בצמצם פתוח כדי לטשטש את הרקע. צולם בגלפגוס)
83576
(בתמונה זו נפתח הצמצם כדי לאפשר צילום במהירות תריס גבוהה. צולם בגלפגוס)
בתנאי תאורה קשים, נבחר לצלם בצמצם גדול ככל האפשר (f/2 or bigger) כדי להכניס יותר אור למצלמה (ממש כמו שגוף האדם פותח את אישוניו בחושך).
באור יום נסגור את מפתח הצמצם כדי להגביל את כמות האור הנכנס.
(אפשר כמובן לשלוט על כמות האור גם עם מהירות התריס אבל אנחנו כרגע מתעלמים מהתריס)
היחס בין הקפיצות בערכי הצמצם לכמות האור הוא 2:1 כלומר –
במעבר ממצב f/2 למצב f/2.8 פוחתת כמות האור פי 2
במעבר ממצב f/8 למצב f/5.6 גדלה כמות האור פי 2
עדשות מקצועיות מאפשרות לצלם במפתח גדול של f/1.4 f/2 f/2.8
עדשות לא מקצועיות מאפשרות מפתח מקסימלי f/4 או f/5.6 (תלוי במצב הזום ובאיכות העדשה)
הלכה למעשה:
בצילומי נוף בהם נדרש עומק שדה רב, נעזרים במפתח צמצם מאוד קטן ( f/22 או יותר קטן). היות וכמות האור העובר קטנה מאוד, נדרשת חשיפה מאוד ארוכה. כדי להמנע מתמונה מטושטשת שיכולה להיגרם כתוצאה מהחשיפה הארוכה, הצלם מחבר את המצלמה לחצובה.
83580
(דוגמא לשימוש במפתח הצמצם לשליטה על עומק השדה. כאן הצמצם נסגר כדי לקבל עומק שדה מקסימלי. ברקע - נחל פארן).
83579
(דוגמא לשימוש במפתח הצמצם לשליטה על עומק השדה. גם כאן הצמצם נסגר כדי לקבל עומק שדה מקסימלי. צולם בגלפגוס).
83586
(דוגמא לשימוש במפתח הצמצם לשליטה על עומק השדה. גם כאן הצמצם נסגר כדי לקבל עומק שדה מקסימלי).
בצילומי ספורט ותנועה, נדרשת מהירות תריס מאוד גבוהה (1/500 או יותר מהר). כדי לפצות על המחסור באור הנגרם כתוצאה מהחשיפה המאוד מהירה, נעזרים במפתח צמצם מאוד גדול f/2.8 או יותר.
83584
(בדוגמא זו מפתח הצמצם היה פתוח כדי לאפשר צילום בעזרת מהירות תריס גבוהה)
ניפגש בשטח,
אבנר
תפקידה הראשון של העדשה הוא לווסת את עוצמת האור כתלות במצב מפתח הצמצם (Aperture).
תפקידה השני – שליטה על עוצמת עומק השדה (Depth Of Field) .
נשים לב לתמונות הבאות:
83577
מה ההבדל בין התמונות?
בתמונה השמאלית לא ניתן להבחין ברקע, רק הנושא (הסוללה הראשונה) עליו התמקדנו ברור.
בתמונה הימנית הנושא והרקע ברורים לגמרי.
נגדיר את מושג עומק השדה (Depth Of Field):
כל מצב בו הרקע נראה מטושטש והנושא ברור נקרא מצב של חוסר עומק שדה. כאשר הנושא והרקע ברורים, אנו אומרים כי יש עומק שדה.
איך נדע לשלוט על עומק השדה?
על גבי העדשה או בתפריט המצלמה, ישנם מספרים המציינים את מצב העדשה. המספרים נעים בתחום הבא:
f/1.4 f/2 f/2.8 f/4 f/5.6 f/8 f/11 f/16 f/22 f/32 f/45 f/64
8358583578
רק עדשות מקצועיות מסוגלות להגיע למפתח צמצם גדול של 2.8 או גדול יותר (עדשות אלו נקראות עדשות מהירות מכיוון שהן מאפשרות צילום במהירויות תריס גבוהות).
מפתח צמצם גדול = מספרים קטנים (2.8 לדוגמא)
מפתח צמצם קטן = מספרים גדולים (22 לדוגמא)
מפתח צמצם גדול = אין עומק שדה
מפתח צמצם קטן = עומק שדה מקסימלי
83582
(דוגמא לשליטה על עומק השדה - שימוש בצמצם פתוח כדי לטשטש את הרקע. צולם בגלפגוס)
83576
(בתמונה זו נפתח הצמצם כדי לאפשר צילום במהירות תריס גבוהה. צולם בגלפגוס)
בתנאי תאורה קשים, נבחר לצלם בצמצם גדול ככל האפשר (f/2 or bigger) כדי להכניס יותר אור למצלמה (ממש כמו שגוף האדם פותח את אישוניו בחושך).
באור יום נסגור את מפתח הצמצם כדי להגביל את כמות האור הנכנס.
(אפשר כמובן לשלוט על כמות האור גם עם מהירות התריס אבל אנחנו כרגע מתעלמים מהתריס)
היחס בין הקפיצות בערכי הצמצם לכמות האור הוא 2:1 כלומר –
במעבר ממצב f/2 למצב f/2.8 פוחתת כמות האור פי 2
במעבר ממצב f/8 למצב f/5.6 גדלה כמות האור פי 2
עדשות מקצועיות מאפשרות לצלם במפתח גדול של f/1.4 f/2 f/2.8
עדשות לא מקצועיות מאפשרות מפתח מקסימלי f/4 או f/5.6 (תלוי במצב הזום ובאיכות העדשה)
הלכה למעשה:
בצילומי נוף בהם נדרש עומק שדה רב, נעזרים במפתח צמצם מאוד קטן ( f/22 או יותר קטן). היות וכמות האור העובר קטנה מאוד, נדרשת חשיפה מאוד ארוכה. כדי להמנע מתמונה מטושטשת שיכולה להיגרם כתוצאה מהחשיפה הארוכה, הצלם מחבר את המצלמה לחצובה.
83580
(דוגמא לשימוש במפתח הצמצם לשליטה על עומק השדה. כאן הצמצם נסגר כדי לקבל עומק שדה מקסימלי. ברקע - נחל פארן).
83579
(דוגמא לשימוש במפתח הצמצם לשליטה על עומק השדה. גם כאן הצמצם נסגר כדי לקבל עומק שדה מקסימלי. צולם בגלפגוס).
83586
(דוגמא לשימוש במפתח הצמצם לשליטה על עומק השדה. גם כאן הצמצם נסגר כדי לקבל עומק שדה מקסימלי).
בצילומי ספורט ותנועה, נדרשת מהירות תריס מאוד גבוהה (1/500 או יותר מהר). כדי לפצות על המחסור באור הנגרם כתוצאה מהחשיפה המאוד מהירה, נעזרים במפתח צמצם מאוד גדול f/2.8 או יותר.
83584
(בדוגמא זו מפתח הצמצם היה פתוח כדי לאפשר צילום בעזרת מהירות תריס גבוהה)
ניפגש בשטח,
אבנר