צפייה בגרסה מלאה : מה הגדרת החומרים פלדה 1020 ו 1030?
שלום
האם הברזל הפשוט (ברזל שחור) שקונים במסגריות הוא 1020 או 1030 או אולי סוג אחר?
איזה סוג פלדה זה פח מרוקע (דמעות)? האם הריקוע משנה את תכונות החומר או שזה ליופי בלבד?
האם משהו יודע מה ההגדרה המדוייקת שלו (טיפול תרמי? cold drawn? hot roled? )?
הכוונה למצוא את תכונות החומר המתאימות בייחוד מאמצי כניעה ו uts.
האם יש הבדל משמעותי במחיר בין אלומיניום 6061-T6 לפלדות הנ"ל?
תודה רבה
עודד
שלום
האם הברזל הפשוט (ברזל שחור) שקונים במסגריות הוא 1020 או 1030 או אולי סוג אחר?
איזה סוג פלדה זה פח מרוקע (דמעות)? האם הריקוע משנה את תכונות החומר או שזה ליופי בלבד?
האם משהו יודע מה ההגדרה המדוייקת שלו (טיפול תרמי? cold drawn? hot roled? )?
הכוונה למצוא את תכונות החומר המתאימות בייחוד מאמצי כניעה ו uts.
האם יש הבדל משמעותי במחיר בין אלומיניום 6061-T6 לפלדות הנ"ל?
תודה רבה
עודד
הפלדה השחורה המסחרית זה 1020, פלוס-מינוס. אם אתה רוצה לדעת בדיוק, תבקש לראות את הדף של נתוני הייצרן. יצחקו לך בפנים ויגידו שאין כזה דבר... זה ההגדרה של חומר באיכות מסחרית פשוטה. אתה רוצה חומר באיכות גבוהה, לפי תקן? לך לספקים הרציניים ותבקש. זה לאו דווקא יקר יותר, תלוי מה בדיוק אתה צריך.
פח מרוקע - אותו דבר. אם זה חומר זול ללא דפים מלווים - זה כנראה משהו בסביבות 1020. הריקוע מהסוג הזה לא משנה מהותית את תכונות החומר.
טיפולים וכולי - אותה תשובה כמו השתיים הקודמות.
כן, T6061-T6 זה חומר טוב, עם ניירות, יקר יותר בוודאי מפלדה שחורה.
האם יש הבדל משמעותי במחיר בין אלומיניום 6061-T6 לפלדות הנ"ל?
תודה רבה
עודד
T6 קשה עד בלתי אפשרי לכופף, נוצרים סדקים.
מה שעושים זה מכופפים ב- T3 ומחסמים ל- T6.
שלום
האם הברזל הפשוט (ברזל שחור) שקונים במסגריות הוא 1020 או 1030 או אולי סוג אחר?
איזה סוג פלדה זה פח מרוקע (דמעות)? האם הריקוע משנה את תכונות החומר או שזה ליופי בלבד?
האם משהו יודע מה ההגדרה המדוייקת שלו (טיפול תרמי? cold drawn? hot roled? )?
הכוונה למצוא את תכונות החומר המתאימות בייחוד מאמצי כניעה ו uts.
האם יש הבדל משמעותי במחיר בין אלומיניום 6061-T6 לפלדות הנ"ל?
תודה רבה
עודד
1. הברזל השחור הרגיל הוא פשוט ברזל, וכשמו כן הוא - ברזל ללא תוספות מיוחדות.
1020 הוא פלדת פחמן, דהיינו ברזל עם תוספת פחמן, מגנזיום וכו'. 1030 גם הוא פלדת פחמן, ושתיהן יותר חזקות ועמידות מברזל שחור פשוט, שאותו אתה מוצא בכל בימ"ס לברזל.
ההגדרה שחור, היא לגבי מצבו הטבעי, להבדיל מברזל/פח מגולוון.
הפלדות הללו אינן מצטיינות בתכונות מיוחדות, אבל הן חזקות הרבה יותר מברזל, ומשמשות לייצור צירים, חלקי מיסבים, ברגים ועוד מאות מוצרים ושימושים כו'.
1020, 1030, 1050, וכן הלאה, עד 4130, 4140, 4340, וכלה ב 86xx , 9xxx כו', הם סימונים אמריקאיים(אגודת המהנדסים בארה"ב, או משהו כזה) לחומר, המתארים באופן כללי את תכונותיו אבל אין להם קשר לעיבוד ולשיטת היצור שלהם. כל חומר כזה יכול לעבור בערך 10 סוגים של טיפולים, תרמיים, קרים, חישולים וכיו"ב "קריעות תחת", המעניקים להם תכונות שונות לגמרי וחוזקים שונים - מי לקריעה, מי לשחיקה, מי לקושי, מי לקורוזיה ועוד אינסוף שימושים ויעודים.
כך למשל, אתה יכול לקנות פלדת 4140 עם קושי טבעי גבוה וחוזק קריעה מעולה אבל עם רתיכות גרועה, ואתה יכול לקנות אותה מוקשה בשיטה כלשהי, עם קושי ועמידות שחיקה מצויינות, אבל ללא אפשרות לריתוך בכלל, וכך עוד אלפי ואריאציות.
ככלל, אם החומר עבר טיפול תרמי, כמעט שלא ניתן לרתכו בלי להרוס את התכונות שקבל עקב הטיפול, וצריך להשתמש בחלק כפי שהוא, למעט עיבוד מיכאני או חריטה.
2. פח מרוקע(פח דמעות) הוא שם כולל לכל מיני סוגי חומר המשמשים בד"כ לדריכה, כמו באוטובוסים למשל. החומר יכול להיות ברזל שחור או אלומיניום או חומר אחר, אבל כמעט כל מה שתמצא בשוק יהיה ברזל פשוט או אלומיניום. העיבוד ל"דמעות" לא משנה את התכונות הבסיסיות אבל בדומה(קצת) לכיפוף, מוסיף קצת חוזק מיכאני.
3. מה הקשר בין T6061 לבין הפלדות הללו?? לא אותם השימושים, לא אותם משקלים, לא אותם סוגי ריתוך - מין בשאינו מינו. באשר למחיר, האלומיניום הזה יקר הרבה יותר מפלדת פחמן.
לידיעה כללית - 2 הספרות האחרונות בסוג הפלדה מתארות את אחוז הפחמן בסגסוגת.
כך 1020 מכילה 0.2 אחוז פחמן במתכת ו1010 מכילה 0.1 אחוז פחמן.
אחוז הפחמן במתכת משפיע על תכונותיה- עמידות במאמצים וחסינות לקורוזיה.
אני מניח שזה אומר שככל האחוז הפחמן עולה, המתכת עמידה יותר.
עמידות לאיזה מאמצים?
עד איזה גבול אפשר להוסיף פחמן? באיזשהוא שלב זה יהפוך את המתכת לפריכה, לא?
קודם כל- מדובר על הגדרת פלדה לפי תקן אמריקאי (שלא מקובל בארץ- בארץ ידברו איתך בדרך כלל על ST37 או ST52- שמגדירים את תכונות החומר לא לפי ההרכב הכימי אלא לפי החוזק.
אלון- 1040 זו פלדה בעלת תכונות טובות, יחסית, מבחינה פיזית ומבחינה כימית, מעבר לזה כבר מתחילות בעיות של פריכות.
אסף.
תיקון לאחד מהכותבים מעלי, והדגשה -
מה שאתה מכנה "ברזל שחור" אינו ברזל, זה פלדה. כל הפרופילים הפשוטים, הרגילים, "ברזל בניין", וכן הלאה - כמעט הכל, זה פלדה דלת-פחמן - בקרוב טוב, 1020.
תורת החוזק והמתכות הוא נושא מרתק, לא כל-כך מעשי, אבל מרתק. מי שרוצה ללמוד יותר, בשפה יחסית פשוטה ובהקשר ג'יפאי, אני ממליץ על המאמר הזה של ביל אנסל בP4X4:
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-BV60/index1a.html
למה אני אומר שזה לא מעשי? אין יותר מדי מה לדעת, בסך הכל צריך לדעת לבחור חומרים מתוך מגוון יחסית מוגבל של חומרים זמינים, מחירים סבירים, וברי עיבוד (שבבי, וריתוך!!!) נוח על ידי חובבים.
בחירת חומרים לג'יפאי החובב, כללי אצבע (מוזמנים לחלוק עלי, אבל שימו לב שאני בכוונה עושה את זה פשוט, לחובב):
* פלדת ST52 חומר מצויין לכל מה שאנחנו בונים שהחוזק שלו חשוב, כלומר - כלובי התהפכות, שלדות צינורות, וחלקי מתלה.
* פלדה דלת-פחמן, או בקיצור "מה-שלא-יהיה-שנמצא-בחנות-שליד-הבית" - לכל מבנה שהחוזק שלו לא קריטי - פגושים, מדרגות, מתקונים שונים.
* אלומיניום עבור חיפויים וכולי - אז 3031 או 5052 או אפילו פחות מזה, סדרת 1000 שאני לא זוכר את המספר המדוייק. אנחנו רוצים חומר רך שקל לכופף ולעבד, ועמידות מצויינת לקורוזיה - שיראה טוב לתמיד! מיגוני הגחון הנפוצים בארץ עשויים בד"כ, למיטב ידיעתי ואשמח אם יתקנו אותי, מ5052.
* אלומיניום לדברים מבניים, לעיבוד שבבי, שגם ניתן לרתך אותו, 6061 מסחרי.
זהו פחות או יותר...
יונימוג אדום
16-11-24, 08:01
שבת שלום חברים .
מעלה מן האוב .
מחפש כרגע פלדה מתאימה אשר דומה בתכונות ל- 4340 .
מדובר על מוט מרובע 45/45 - 4340 אשר אמור לעמוד במאמצי פיתול וגזירה גבוהים לאורך זמן .
כיום משתמש בחומר - 4340 אשר מתאים לי לעבודה הזאת למרות הבעייתיות בריתוך שלו .
כרגע אין בארץ מוט כזה , מה ההבדל בינו לבין 4140 למשל או חומר דומה .
מהיכרותי את הפורום הזה אני יודע שהידע כאן רב ברוב התחומים ומאמין שגם בתחום הזה .
ישנה עבורי אפשרות לחיתוך להבה של קרוזברו אולם המוט חייב להיות ישר לחלוטין ומדוייק - וזה לא יקרה בחיתוך להבה .
אילן
המוצר מרותך?
אם כן, אתה יודע להגיד אם המאמצים הגבוהים מתפתחים באזור הריתוך?
האם המוצר עובד בהעמסה מחזורית?
Sent from my 23021RAAEG using Tapatalk
זה מאוד תלוי מה אתה עושה איתו.. 4340 נחשב יותר חזק באופן כללי, 4140 יותר קל לריתוך. תפרט קצת יותר מה אתה צריך… אגב, ציינת פיתול, למה לא מוט עגול?
נשמע כמו ציר למכונת קידוח.
יונימוג אדום
16-11-24, 19:19
נשמע כמו ציר למכונת קידוח.
אכן - מוט למכונת קידוח .
המוט איננו מרותך באיזורים הנושאים בעומס כלשהו .
אורך החיים של מוט כזה על המכונה מגיע לכ:3000 שעות לערך וזה בהחלט סביר .
הבעיה מתחילה כאשר מוט כזה קורס ( לאחר כמה שנות שירות ) ואין בארץ חומר גלם מתאים .
אני מחפש חומר דומה אשר יחליף לפחות זמנית את המוט המקורי .
אילן
אתה יכול לנסות עם 4130 או 4140.
יותר חלשות מ-4340 אבל אולי החוזק שלהן מספיק לך.
לא יודע איך המערכת בנויה אבל אם אתה יכול להגדיל את שטח החתך של המוט אז אתה יכול לפצות על הירידה בחוזק.
יש פלדות חזקות מאד כמו פלדת מבנים S960 שיחסית סובלנית לריתוך
או פלדות עמידות בשחיקה כמו הקרוזברו שהזכרת או הרדוקס.
למיטב ידיעתי הן מגיעות בפחים ולא במוטות.
אני לא יודע לאיזה רמת ישרות אתה מכוון אבל אם אתה חושש מעוותים בעקבות החיתוך בלהבה אתה יכול לחתוך בלייזר או במים ולצמצם משמעותית את העיוותים.
Sent from my 23021RAAEG using Tapatalk
יונימוג אדום
17-11-24, 17:37
[QUOTE=sus;1057684]אתה יכול לנסות עם 4130 או 4140.
יותר חלשות מ-4340 אבל אולי החוזק שלהן מספיק לך.
לא יודע איך המערכת בנויה אבל אם אתה יכול להגדיל את שטח החתך של המוט אז אתה יכול לפצות על הירידה בחוזק.
יש פלדות חזקות מאד כמו פלדת מבנים S960 שיחסית סובלנית לריתוך
או פלדות עמידות בשחיקה כמו הקרוזברו שהזכרת או הרדוקס.
למיטב ידיעתי הן מגיעות בפחים ולא במוטות.
אני לא יודע לאיזה רמת ישרות אתה מכוון אבל אם אתה חושש מעוותים בעקבות החיתוך בלהבה אתה יכול לחתוך בלייזר או במים ולצמצם משמעותית את העיוותים.
תודה רבה על התשובה אנסה להתקדם בנושא .
לגבי רמת ישרות - חייב להיות ישר לחלוטין - עובר דרך RHS 60/60/6.3 באורכים שבין שני מטר לשלושה מטר .
אילן
איך לך ברירה אלא להשתמש במה שזמין בפרופיל 45X45.
אם יש עובי דופן יותר עבה זה יכול לעזור בחוזק, אבל יכול גם להפריע מכיוונים אחרים.
איך לך ברירה אלא להשתמש במה שזמין בפרופיל 45X45.
אם יש עובי דופן יותר עבה זה יכול לעזור בחוזק, אבל יכול גם להפריע מכיוונים אחרים.או לחתוך מפח ואם ממש חייב אז לכרסם ליישרות הרצויה (אולי לא את הקוזברו וההרדוקס אבל לדעתי את ה-960 ניתן לעבד שבבית יחסית בקלות).
משהו לא מסתדר לי עם המידות.. דיאגונל של פרופיל מרובע 45ממ הוא 63ממ. איך זה מסתובב בתוך שרוול RHS60 עם עובי דופן 6.3ממ?
Sent from my 23021RAAEG using Tapatalk
זה לא מסתובב בתוכו. הם מסתובבים יחד. בצורה מופשטת, זו מערכת טלסקופית של מוטות שמוכנסים אחד בתוך השני, וכשיורדים לקידוח הם נפתחים. העליון מסתובב ומסתובב את זה שמתחתיו, וכן הלאה.
Sent from my SM-S928B using Tapatalk
יונימוג אדום
18-11-24, 16:30
ובכן חברים - מדובר על מוטות קידוח לאדמה .
המרובע שאני מחפש איננו פרופיל אלא מוט מלא והוא נכנס לכל אורכו ( כשני מטר ) לתוך RHS60/60 .
דבר ראשון שאני עושה על מנת שיתאימו זה להשחיז היטב את הפינות על מנת שיעברו ברדיוסים של המוט הגדול יותר .
בקצה העליון אני חותך מגרעות על מנת להתקין סביבל מתאים ואילו בקצה התחתון אני מייצר ראש מרובע 70/70 עבור חיבור המקדח וזאת בטכניקה מיוחדת עם ריתוכים אך ורק באיזור אשר איננו נושא כלל בעומס .
ובמרכז המוט קידוח של 20 מ''מ על מנת לתפוש את המקדח .
ממשיך לחפש חומר מתאים לכך ואשמח לעוד ידע מהחברים היקרים שמבינים בטכנולוגיית המתכות יותר ממני .
בתודה - אילן
יש גם מוטות מחומר סדרה 5000 - כמוו של מוט פיתול - לדעתי יתאים מאוד (דוד יוכל להרחיב) גם חזק אם הוא מחוסם וגם עמיד מאוד להעמסה מחזוריות כמו של מקדח.
יש סדרה 8000 זה למעשה פלדה קפיצית - תכונות מאוד דומות.
שניהם לא מאוד טובים לריתוך אבל אני מתרשם שזה החלק הפחות חשוב. יותר חשוב שהחוזק יהיה מעל 900 מגהפסקל ויהיה עמיד למחזורים של פיתול.
אסף.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.