ukiuki
12-05-14, 18:57
הי
בעקבות מספר שרשורים לגבי מברגות נטענות, ואזכורים לגבי אורך חיי הסוללות הבאתי לרשותכם מאמרון על שיטות להחייאת סוללות נטענות.
מדובר כאן על סוללות מסוג ניקל קדמיום שבכלי עבודה מופיעות בצבע אדום.
בכללי, הרוב המוחלט של הסוללות הללו אינן "מתות" ורק מצריכות הליך של "ריסט". לכן לפני שאני רץ לקנות סוללה חדשה מקורית או תחליפית, הייתי ממליץ לנסות לבצע את ההחייאה. הליך זה פשוט מאוד וניתן לביצוע באמצעים ביתיים.
תיקון / איתחול סוללות ניקל קדמיום
אני מביא לפניכם תרגום (לא מקצועי) על מנת למנוע בעיות של זכויות יוצרים.
הקדמה :
כולנו מכירים סוללות נטענות. אני מדבר כאן על סוללות מסוג ניקל קדמיום או בסימונן NiCd .
סוללות אילו אמורות להחזיק 20 עד 30 שנה ובתנאי שתוחזקו כראוי.
סוללות אילו נמצאות בשימושים רבים כגון כלי עבודה נטענים . בדרך כלל צבע הסוללות בכלים אילו אדום.
הסוללות עובדות על ריאקציה בין הניקל לקדמיום שמייצרת חשמל (סליחה מראש על השפה העממית).
במידה ומשאירים את הסוללה באובר טעינה התאים מתחממים וזה גורם לקריסטלים (מה שמרכיב את התאים) להתגבש / לצמוח וזה מקטין את שטח הפנים שלהם.
שטח הפנים משפיע על יכולת הקיבול של התא (יכולת הטעינה שלו).
מאמרון זה יתאר את השיטות להחזיר את יכולת הקיבול לתא וזאת על ידי ניפוץ / ריסוק הקריסטלים והחזרת החומר בתא למצבו המקורי.
ברמה העקרונית במידה ואין כשל פיזי (נתק) בין תאי הסוללה , ניתן להחיות כל סוללת ניקל קדמיום גם כאלה שעל פניו מתות לחלוטין.
סוגי תיקון / איתחול :
לתיקון הסוללה קיימים 2 הליכים שיש לבצע אותם לפי סדר הצגתם (אם הראשון נכשל עוברים לשני):
תיקון זיכרון
תיקון בהלם /שוק
תיקון זיכרון :
סוללות NiCd ללא שימוש מתקלקלות.
קורה שמשתמש חובב קונה מברגה ומאחסן אותה לתקופה ארוכה (למשל שנה) וכשרוצה להפעיל אותה מגלה שהיא אינה נטענת.
סוללות NiCd שנמצאות ללא שימוש של חודש ויותר מתחילות להראות סימני גדילת גבישים. תופעה זו ידועה גם בשם "זיכרון".
הליך הטיפול :
הרעיון פה הוא לרוקן בצורה מוחלטת את הסוללה. ריקון מוחלט יתקן את בעיית הזיכרון.
הליך זה פועל אופטימלית על סוללות שעדיין עובדות אבל חלש.
אתן דוגמה להליך על פני מברגה נטענת :
1. טען את הסוללה עד כמה שניתן.
2. הפעל את המברגה עד שהסוללה תתרוקן לגמרי או כמעט לגמרי.
3. חכה 3-5 דקות והפעל את המברגה שוב עד שהסוללה תתרוקן לגמרי.
4. חזור על סעיף 3 מספר פעמים עד שלא תזהה כמעט התאוששות של הסוללה.
5. טען את הסוללה לזמן המומלץ על ידי היצרן.
הליך זה אמור לשקם את הסוללה מבעית הזיכרון ולחדש אותה.
תיקון בהלם / שוק:
עם השימוש הטעינות והזמן הגבישים בסוללה מתחילים לגדול (הכוונה בלגדול היא שמספר גבישים מתחברים יחד לגבישים גדולים) תופעה זו מקטינה את יכולת הקיבול של הסוללה, ואף לפצוע את הדפנות הפנימיות של התאים בסוללה.
טיפול בהלם (חישמול) הסוללה גורם לניתוץ הגבישים המגודלים ובכך להגדלה מחודשת של יכולת הקיבול של הסוללה ומחזיר בעצם לסוללה את תכונותיה.
בעיקרון הסיבה העיקרית לגידול הגבישים נובעת מהתחממות של תאי הסוללה. זה קורה בעיקר מטעינת יתר (כאשר משאירים את הסוללה במטען גם לאחר טעינה מליאה). לכן מאוד חשוב לא להשאיר סוללה בטעינה מעבר לזמן הנדרש. יותר מזה מומלץ להטעין את הסוללה סמוך לשימוש ולא לאחסן אותה טעונה.
כדי להגיע לעבודה אופטימלית עם הסוללה מומלץ לעבוד / לרוקן אותה לפחות פעם בחודש או לחלופין לבצע בה הליך תיקון בהלם אחת ל 3 חודשים.
תיאור ההליך :
1. הרעיון הוא להעביר בסוללה זרם ממקור מתח הגדול ממתח הסוללה, למשל כדי לבצע את ההליך בסוללת 9.6V ניתן להשתמש במצבר רכב של 12V.
2. חבר את המינוס של המקור למינוס של הסוללה.
3. נקוש עם הפלוס של המקור בפלוס של הסוללה למספר שניות (על פי הטבלה המצורפת) בקצב של 2-3 נקישות לשניה.
4. חכה כרבע שעה לתת לסוללה להתקרר וחזור על סעיף 4.
5. חובה לחבוש משקפי מגן !!!
חבר את הסוללה למטען. אם מקודם היה חיווי של סוללה לא תקינה, החיווי אמור להיעלם. במידה ולא נעלם חזור על הליך הטיפול בהלם אך חכה כרבע שעה לתת לסוללה להתקרר.
התהליך הזה יכול לחזור על עצמו עד 20 פעמים במידה והסוללה מאוד "מתה".
טבלה לזמני ביצוע להליך ההלם :
מקור מתח 12V DC (טוב לשימוש לסוללות עד 9.6V) :
סוללה 9.6V – 10 שניות
סוללה 7V – 7 שניות
סוללה 3.6V – 5 שניות
סוללה 1.2V – 3 שניות
מקור מתח 24V DC (טוב לשימוש לסוללות עד 18V):
סוללה 18V – 10 שניות
סוללה 14V – 9 שניות
סוללה 12V – 7 שניות
סוללה 9.6V – 6 שניות
תיקון בהקפאה :
זהו הליך אלטרנטיבי / עזר בו מבצעים את הליך תיקון הזיכרון אבל בסוללה שעברה הקפאה עמוקה של שעה.
ניתן לדפוק בקצב מהיר על הסוללה בעזרת מקל או ידית מברג. הקריסטלים נוטים להשבר יותר בקלות במצב קיפאון וממש תוכלו להרגיש את המברגה מקבלת כח בעת הלחיצה הארוכה (הליך הזיכרון) בעת הדפיקות עליה. כמובן יש להיזהר מלהגזיק ולגרום נזק לאריזת הסוללה.
תיקון באמצעות פלאש של מצלמה :
שיטה נוספת מומלצת היא שימוש בפלאש של מצלמה ישנה. הכוונה כאן היא לנתק את הפלאש ולחבר את החוטים שלו לסוללה, ולעשות פלאש במצלמה. בדרך זו מוזרמים אלפי וולטים למאית שניה לסוללה ומרסקים את הגבישים. גם כאן יתכן שיהיה צורך במספר "צילומים"
זאת אחת השיטות היותר מומלצות לאתחול הסוללה.
בהצלחה,
ליאור
בעקבות מספר שרשורים לגבי מברגות נטענות, ואזכורים לגבי אורך חיי הסוללות הבאתי לרשותכם מאמרון על שיטות להחייאת סוללות נטענות.
מדובר כאן על סוללות מסוג ניקל קדמיום שבכלי עבודה מופיעות בצבע אדום.
בכללי, הרוב המוחלט של הסוללות הללו אינן "מתות" ורק מצריכות הליך של "ריסט". לכן לפני שאני רץ לקנות סוללה חדשה מקורית או תחליפית, הייתי ממליץ לנסות לבצע את ההחייאה. הליך זה פשוט מאוד וניתן לביצוע באמצעים ביתיים.
תיקון / איתחול סוללות ניקל קדמיום
אני מביא לפניכם תרגום (לא מקצועי) על מנת למנוע בעיות של זכויות יוצרים.
הקדמה :
כולנו מכירים סוללות נטענות. אני מדבר כאן על סוללות מסוג ניקל קדמיום או בסימונן NiCd .
סוללות אילו אמורות להחזיק 20 עד 30 שנה ובתנאי שתוחזקו כראוי.
סוללות אילו נמצאות בשימושים רבים כגון כלי עבודה נטענים . בדרך כלל צבע הסוללות בכלים אילו אדום.
הסוללות עובדות על ריאקציה בין הניקל לקדמיום שמייצרת חשמל (סליחה מראש על השפה העממית).
במידה ומשאירים את הסוללה באובר טעינה התאים מתחממים וזה גורם לקריסטלים (מה שמרכיב את התאים) להתגבש / לצמוח וזה מקטין את שטח הפנים שלהם.
שטח הפנים משפיע על יכולת הקיבול של התא (יכולת הטעינה שלו).
מאמרון זה יתאר את השיטות להחזיר את יכולת הקיבול לתא וזאת על ידי ניפוץ / ריסוק הקריסטלים והחזרת החומר בתא למצבו המקורי.
ברמה העקרונית במידה ואין כשל פיזי (נתק) בין תאי הסוללה , ניתן להחיות כל סוללת ניקל קדמיום גם כאלה שעל פניו מתות לחלוטין.
סוגי תיקון / איתחול :
לתיקון הסוללה קיימים 2 הליכים שיש לבצע אותם לפי סדר הצגתם (אם הראשון נכשל עוברים לשני):
תיקון זיכרון
תיקון בהלם /שוק
תיקון זיכרון :
סוללות NiCd ללא שימוש מתקלקלות.
קורה שמשתמש חובב קונה מברגה ומאחסן אותה לתקופה ארוכה (למשל שנה) וכשרוצה להפעיל אותה מגלה שהיא אינה נטענת.
סוללות NiCd שנמצאות ללא שימוש של חודש ויותר מתחילות להראות סימני גדילת גבישים. תופעה זו ידועה גם בשם "זיכרון".
הליך הטיפול :
הרעיון פה הוא לרוקן בצורה מוחלטת את הסוללה. ריקון מוחלט יתקן את בעיית הזיכרון.
הליך זה פועל אופטימלית על סוללות שעדיין עובדות אבל חלש.
אתן דוגמה להליך על פני מברגה נטענת :
1. טען את הסוללה עד כמה שניתן.
2. הפעל את המברגה עד שהסוללה תתרוקן לגמרי או כמעט לגמרי.
3. חכה 3-5 דקות והפעל את המברגה שוב עד שהסוללה תתרוקן לגמרי.
4. חזור על סעיף 3 מספר פעמים עד שלא תזהה כמעט התאוששות של הסוללה.
5. טען את הסוללה לזמן המומלץ על ידי היצרן.
הליך זה אמור לשקם את הסוללה מבעית הזיכרון ולחדש אותה.
תיקון בהלם / שוק:
עם השימוש הטעינות והזמן הגבישים בסוללה מתחילים לגדול (הכוונה בלגדול היא שמספר גבישים מתחברים יחד לגבישים גדולים) תופעה זו מקטינה את יכולת הקיבול של הסוללה, ואף לפצוע את הדפנות הפנימיות של התאים בסוללה.
טיפול בהלם (חישמול) הסוללה גורם לניתוץ הגבישים המגודלים ובכך להגדלה מחודשת של יכולת הקיבול של הסוללה ומחזיר בעצם לסוללה את תכונותיה.
בעיקרון הסיבה העיקרית לגידול הגבישים נובעת מהתחממות של תאי הסוללה. זה קורה בעיקר מטעינת יתר (כאשר משאירים את הסוללה במטען גם לאחר טעינה מליאה). לכן מאוד חשוב לא להשאיר סוללה בטעינה מעבר לזמן הנדרש. יותר מזה מומלץ להטעין את הסוללה סמוך לשימוש ולא לאחסן אותה טעונה.
כדי להגיע לעבודה אופטימלית עם הסוללה מומלץ לעבוד / לרוקן אותה לפחות פעם בחודש או לחלופין לבצע בה הליך תיקון בהלם אחת ל 3 חודשים.
תיאור ההליך :
1. הרעיון הוא להעביר בסוללה זרם ממקור מתח הגדול ממתח הסוללה, למשל כדי לבצע את ההליך בסוללת 9.6V ניתן להשתמש במצבר רכב של 12V.
2. חבר את המינוס של המקור למינוס של הסוללה.
3. נקוש עם הפלוס של המקור בפלוס של הסוללה למספר שניות (על פי הטבלה המצורפת) בקצב של 2-3 נקישות לשניה.
4. חכה כרבע שעה לתת לסוללה להתקרר וחזור על סעיף 4.
5. חובה לחבוש משקפי מגן !!!
חבר את הסוללה למטען. אם מקודם היה חיווי של סוללה לא תקינה, החיווי אמור להיעלם. במידה ולא נעלם חזור על הליך הטיפול בהלם אך חכה כרבע שעה לתת לסוללה להתקרר.
התהליך הזה יכול לחזור על עצמו עד 20 פעמים במידה והסוללה מאוד "מתה".
טבלה לזמני ביצוע להליך ההלם :
מקור מתח 12V DC (טוב לשימוש לסוללות עד 9.6V) :
סוללה 9.6V – 10 שניות
סוללה 7V – 7 שניות
סוללה 3.6V – 5 שניות
סוללה 1.2V – 3 שניות
מקור מתח 24V DC (טוב לשימוש לסוללות עד 18V):
סוללה 18V – 10 שניות
סוללה 14V – 9 שניות
סוללה 12V – 7 שניות
סוללה 9.6V – 6 שניות
תיקון בהקפאה :
זהו הליך אלטרנטיבי / עזר בו מבצעים את הליך תיקון הזיכרון אבל בסוללה שעברה הקפאה עמוקה של שעה.
ניתן לדפוק בקצב מהיר על הסוללה בעזרת מקל או ידית מברג. הקריסטלים נוטים להשבר יותר בקלות במצב קיפאון וממש תוכלו להרגיש את המברגה מקבלת כח בעת הלחיצה הארוכה (הליך הזיכרון) בעת הדפיקות עליה. כמובן יש להיזהר מלהגזיק ולגרום נזק לאריזת הסוללה.
תיקון באמצעות פלאש של מצלמה :
שיטה נוספת מומלצת היא שימוש בפלאש של מצלמה ישנה. הכוונה כאן היא לנתק את הפלאש ולחבר את החוטים שלו לסוללה, ולעשות פלאש במצלמה. בדרך זו מוזרמים אלפי וולטים למאית שניה לסוללה ומרסקים את הגבישים. גם כאן יתכן שיהיה צורך במספר "צילומים"
זאת אחת השיטות היותר מומלצות לאתחול הסוללה.
בהצלחה,
ליאור