PDA

צפייה בגרסה מלאה : קירור מנוע וכל מה שמסביב



מוני אורבך
09-06-14, 13:32
ברצוני לשתף אתכם עם מספר תובנות שהגעתי אליהם בעקבות שיפוץ ושיקום מערכת הקירור בגיפ שלי.
נתחיל עם מה שהגיע אלי מהבעלים הקודמים.
CJ7 עם מנוע 258 סטנדרטי. מערכת הקירור היתה גם היא סטנדרטית ומחוברת למערכת החימום נוסעים.
כונס האוויר של הרדיטור לא היה. מים ירוקים של פרסטון.
הגיפ לא היה מתחמם מעל המותר, אבל ביום חם ועליות קשות הוא היה מגיע ל 95 מעלות. עדין בתחום המותר.
בנוסף החום היה משחק כל הזמן בין 70 ל 90. ובנסיעה איטית בשטח היה מגיע ל 90 מעלות.
שום דבר בעיתי או דרמטי, אבל די מעצבן לראות את מחוג החום כל הזמן זז (יש לי שעון חום מכני מדויק)

בעקבות החלפת ראש מנוע לסופה, פתחתי את המערכת וגיליתי מנוע במצב מצוין, עם מעט מאוד משקעים.
אחרי שנתים החלטתי לפנק את הגיפ עם רדיטור חדש ומשופר מאלומניום.
ואכן המצב השתפר מעט. גם בעליות קשות הוא לא הגיע מעל ל 90. אבל עדין היו המשחקים המעצבנים בחום המנוע.
כל דבר בין 72 ל 90 היה אפשרי, ובעמידה עדין היה מתחמם עד 85.

החלטתי לנתק את מערכת חימום הנוסעים (אולי סתומה) על מנת לפשט את המערכת.
המצב לא השתפר ואפילו נעשה יותר גרוע. הרכב לא התחמם טוב ממצב קר, המשחק בטמפרטורות חזר, והמנוע עלה שוב ל 95.
חיברתי שוב את מערכת חימום הנוסעים..

הדבר האחרון שלא עשיתי היה חיבור של כונס אוויר.
קשה מאוד (ויקר) למצוא אחד בארץ, ולכן קניתי בחו"ל.

המצב השתפר פלאים, ובצורה מדהימה.
בכל המצבים עליות קשות מצב עמידה זחילה, מה שתרצו הטמפרטורה לא עולה מעל 80 מעלות.
גם לא ביום חמסין חם מאוד (38 מעלות) ובעליה קשה (מעלה גמלא) לא עבר את ה 80 מעלות.
לא פחות חשוב מזה המשחק בחום ירד דרסטית. הטמפרטורה תמיד נעה בין 72 ל 80 מעלות

במד חום הסטנדרטי של הרכב הטמפרטורה נשארה קבועה כאילו המחוג מצויר על המד.
ממש כמו שאלוהי הגיפים תכנן (-:

מסקנה - לא לזלזל בתכנון המקורי של מהנדסי הגיפ, הם יודעים מה הם עושים.
כונס האוויר על הרדיטור חשוב מאוד, אסור לזלזל בו.

shmil
09-06-14, 14:29
החלטתי לפנק את הגיפ עם רדיטור חדש ומשופר מאלומניום.

2 הסנט שלי הם שונים:

אמש, אחרי שבטעות חוררתי את הרדיאטור (הרדיאטור של המזגן נגע בו מבלי ששמתי לב),
נאלצתי להגיע איתו לתיקון, ועל הדרך שוחחתי עם איש הרדיאטורים, שאני מחשיב אותו גם כחבר, מעבר להיותו מקצוען.
בדקתי איתו את האפשרות לייבא רדיאטור אלומיניום, והוא מייד אמר לא לגעת באלומיניום אלא רק נחושת.
בין היתר ציין את מוליכות החום של הנחושת לעומת האלומיניום ואת (חוסר) האפשרות לתקן רדיאטורים מאלומיניום.
אמת, במקרה של נגיעה, כמו אצלי, היה מאד קשה לתקן אלומיניום, מה שבמקרה של הנחושת - תוקן ב-2 דקות.
הסיבה שמרבית הרדיאטורים החדשים מאלומיניום, לדעתו, היא שאלומיניום יותר זול ויותר זול לייצר.
בדקתי- אגב, ומוליכות חום של נחושת טובה כעט פי משל אלומיניום (390/220).

יש באיביי גםרדיאטורים מנחושת, לא רק אלומיניום.
עלות המשלוח בדרך כלל אותה עלות, והמיסוי הוא על כל הגשפט, ולכן הבוקר - הזמנתי רדיאטור נחושת 3 שורות. שיהיה.

מוני אורבך
09-06-14, 15:41
שמיל אני לא דיברתי כלל על יתרון האלומניון על הנחושת או ההפך.
יש יתרונות לנחושת ויש לאלומניום, כמו לדוגמא משקל וקושי לטובת האלומניום. אולי כדאי לפתוח על זה דיון.
בכל מקרה אני דיברתי על הצורך בכונס אוויר וחשיבותו.
וכאן אין שום ספק.
אני קניתי אלומניום בגלל שהוא משופר, יותר נפח ושלוש שורות
ועם זאת שוקל חצי מנחושת עם אותו עובי דופן ויותר, מה שהופך אותו לחזק יותר לעומת נחושת שהוא חומר רך

shmil
09-06-14, 15:45
כל הפוסט לעניין ונכון, מוני.
הפריע לי רק משפט אחד, ורק אליו התייחסתי.
כל יתר הכתוב - אמת ויציב.

six 4 life
09-06-14, 22:48
הטרמוסטט שלך נמוך מדי חבר.

asafk
09-06-14, 23:16
הטרמוסטט שלך נמוך מדי חבר.

הערה חשובה.

שים לב מוני, הכל נכון - מעגל החימום הפנימי הוא חלק מהמערכת. הכונס קריטי לספיקת הקירור. רדיאטור תקין ורצוי להחליף אותו כל כמה שנים... ובשורה התחתונה המנוע צריך להתייצב על טמפרטורת עבודה ולא לזוז ממנה יותר ממעלות בודדות למעלה ולמטה. אבל 80 מעלות זה נמוך מדי.

אסף.

מוני אורבך
10-06-14, 06:09
אז זהוא שלא 😇
Cj הוא רכב מיושן ובניגוד למנוע סופה הוא צריך לעבוד סביב ה 80
וזה בניגוד למנוע סופה שהוא קצת יותר מודרני ולכן צריך לעבוד סביב ה 90
ולראיה הטרמוסטט של cj נפתח למירבי ב 83 ושל סופה ב 95 (למיטב זכרוני)
אז נכון אפשר לטעון שמנוע 258 ו 4.0 מאוד דומים ולכן אפשר "לשדרג" ל 95
אבל לעניות דעתי אם המתכננים קבעו סביב ה 80 היתה להם סיבה טובה.
עד כמה שזכור לי ההבדל נעוץ במערכת ההזרקה בעיקר.
בכל מקרה סתם כך לעבור ל 90 נראה לי לא לענין.
אם יש כאן מהנדס מכונות המתמחה בטרמודינמיקה של מנועים אשמח לשמוע את דעתו.

מוני אורבך
10-06-14, 08:03
טוב, בדקתי את עצמי שוב, בעקבות ההערות שלכם (אם שתיים אומרים שאתה שיכור, כדאי ללכת לישון..)
מודה ועוזב ירוחם..
אכן בשתי מקורות שמצאתי (ספר הרכב של CJ) כתוב שהטרמוסטט צריך להיות 195 פרנהיט (90 מעלות)
ולא 180 פרנהיט (82 מעלות)
בפורומים השונים היתה התיחסות לזה והומלץ במדינות חמות (בארצות הברית) לנסוע עם 180.
עם זאת קביעת היצרן היא 195.
בחלקי רכב ל CJ במקומות שונים ניתן להשיג טרמוסטט 180 ו 195 ואפילו 160... והכול מיועד ל CJ.

six-86
10-06-14, 08:21
14 שנה עם מנוע סטנדרטי ובלי כונס , מערכת הקירור מתפקדת מצויין
עם רדיאטור נחושת 3 שורות כמובן !
ראיד

מוני אורבך
10-06-14, 09:32
ראיד, הבעיה היא במשחק הטמפרטורות של המנוע.
בלי כונס הטמפרטורה היתה בין 75 ו 90. הפרשי טמפרטורות מאוד גדולים, דלתא של 15 מעלות !
המנוע אף פעם לא התחמם לטמפרטורות אסורות (לא עבר אפילו את ה 100)
בדיעבד לאור המידע שהטרמוסטט לפי היצרן צריך להיות 195 (90 מעלות)
הרי שגם מערכת הקירור כמו שקיבלתי אותה, בלי כונס ועם רדיטור ישן, היתה במצב מצוין
הרי המנוע אף פעם לא עבר 195 פרניהיט ( 90 מעלות )...
עם רדיטור חדש וכונס, הדלתא של טמפרטורה אף פעם לא עוברת 6 מעלות !

דרור ברלי
10-06-14, 15:29
הכונס ממש קריטי, אבל הוא גם שביר.
כשהוא נשבר ורואים כמה הוא עולה, מחליטים שלא צריך ומוותרים עליו. טעות.

six 4 life
10-06-14, 21:22
ראיד, הבעיה היא במשחק הטמפרטורות של המנוע.
בלי כונס הטמפרטורה היתה בין 75 ו 90. הפרשי טמפרטורות מאוד גדולים, דלתא של 15 מעלות !!
מוני זו בדיוק הפואנטה, הטרמוסטט הנמוך שיגע לך את המערכת. במקום שיהיה סגור עד 80-82 מעלות, היה נפתח כבר ב75 ומונע מהאוטו לעבוד בטמפ' יציבה בגלל שאתה עם מאוורר מכני שבהתאם לסל"ד מגביר את תפוקת הקירור שלו.
עם טרמוסטט של 82 נניח, לא משנה כמה המאוורר היה מקרר, המערכת לא היתה נותנת לו להוריד את החום מתחת ל80-82 (בחורף המאוורר ינצח מן הסתם.

-->