PDA

צפייה בגרסה מלאה : העברת כוח מנוע/גיר לגלגלים.



רפי 33
01-07-14, 02:36
היי,

פראדו, דיפרנציאל מרכזי ואחורי נעולים, במעלה תלול, גלגל קדמי 1 באויר ומאחורה גלגל 1 בקושי נוגע בקרקע.
מה הכוח העובר לגלגל האחורי בעל המגע הטוב, במידה והרכב מתקדם ? (אין נעילת דיפ' קדמי).

איל מ
01-07-14, 04:52
כל הכוח.
יש ברשת הסברים שמדברים על כך שדיפרנציאל מחלק כוח בצורה מסוימת והם מטעים. אולי נועדו כדי לפשט את ההסבר או לא יודע למה. מה שהדיפרנציאל עןשה זה הבדלים במהירויות.
ברגע שאתה עם מרכזי ואחורי נעולים כל הכוח עובר בצורה שווה קדימה ואחורה, רק שמקדימה יהיה גלגל אחד שיסתחרר בעוד מאחור יעבור לקרקע דרך גלגל אחד בזכות הנעילה האחורית.
בעצם כל הכוח יעבור לקרקע רק דרך פחות גלגלים.

רפי 33
01-07-14, 12:36
היי,

אכן, לתשובה כזו צפיתי.
כדי לחדד ולדייק, במקרה כזה הכוח לא מתחלק "שווה קדימה ואחורה" אלא רוב רובו - לגלגל האחורי בעל האחיזה הטובה.
שני הדרייבשפטים יסתובבו, כמובן, במהירות שווה, כך גם 3 גלגלים. זה שבאויר יסתובב במהירות כפולה.

דרור ברלי
01-07-14, 12:50
כוח המנוע שבוא ונקרא לו "100%" מתחלק ל-2, כי שני הדריישפטים יסתובבו במהירות שווה משום שהדיפ' המרכזי נעול.
בסרן הקדמי הגלגל שבאוויר מקבל את כל הכוח, זאת אומרת 50% מכוח המנוע. הגלגל שאוחז מקבל 0. כלום.
בסרן אחורי הכוח שמגיע מהדריישפט, כאמור 50% מכוח המנוע, מתחלק בין שני גלגלים במידה שווה, כ יהדיפ' האחורי נעול.
כלומר הגלגל האחורי אוחז הוא זה שיניע את הרכב קדימה ומקבל בסך הכל 25% מכוח המנוע.

רפי 33
01-07-14, 13:17
היי,

יש לך טעות יסודית !
לסובב גלגל באויר לא דרוש כוח !
הוכחה - מומנט הפיתול בציריתו זניח וקרוב ל- 0.
הכוח, תמיד, עובר לגלגל/ים בעל/י האחיזה הטובה יותר ובהתאם.
במקרה שתארתי, מומנט הפיתול בצירית הגלגל האחורי בעל האחיזה הנמוכה, זניח וקרוב ל- 0.

איל מ
01-07-14, 13:36
כוח המנוע שבוא ונקרא לו "100%" מתחלק ל-2, כי שני הדריישפטים יסתובבו במהירות שווה משום שהדיפ' המרכזי נעול.
בסרן הקדמי הגלגל שבאוויר מקבל את כל הכוח, זאת אומרת 50% מכוח המנוע. הגלגל שאוחז מקבל 0. כלום.
בסרן אחורי הכוח שמגיע מהדריישפט, כאמור 50% מכוח המנוע, מתחלק בין שני גלגלים במידה שווה, כ יהדיפ' האחורי נעול.
כלומר הגלגל האחורי אוחז הוא זה שיניע את הרכב קדימה ומקבל בסך הכל 25% מכוח המנוע.
דרור, עם כל הכבוד לך ולפועלך,
זה בדיוק ההסבר הלא נכון שמסתובב ברשת.
יכול להיות שאתה ואני מתכוונים לאותו דבר ורק הסמנטיקה שונה אבל דיפרנציאלים לא מפזרים כוח אלא סיבובים או מהירויות סיבוב.
אם נעזוב לרגע כניסה למשוואות פיזיקליות (שכמו הרבה פעמים הן נחמדות אבל לא מתארות את המציאות ומתעלמות מיותר מדי גורמים), הרי שלפי טענתך, אם רק 25% מהכוח של המנוע מגיעים לגלג היחיד שמניע (בוא נקצין ונניח הצלבה מלאה ולא גלגל נוסף נוגע בקרקע), הרי שלרכב יהיה פי 4 יותר קשה לסובב אותו (אמרנו, רק רבע מכוח המנוע מגיע לגלגל), וזה אומר שהמנוע יתאמץ יותר כדי לגרום לרכב לזוז וזה אומר אם נכניס עקיצה הומוריסטית שסמוראי נעול לא יצליח לטפס אף מעלה .
בפועל מה שקורה זה בדיוק הפוך.
כל הכוח האפקטיבי של המנוע נשען על נקודת חיכוך אחת (הגלגל האוחז) ואז בעצם כל הכוח המוקצה להתקדמות מופעל על אותו גלגל/ציריה מה שמביא ברכבים מסוימים (והנה עקיצה הומוריסטית נוספת) לשבירת ציריה, ועל הדרך להרבה נחת לבעלי מותגים שמקורם לא בממלכה המאוחדת.
(כמובן שאני בכוונה מתעלם מהעובדה שלעתים אותה נעילה מאפשר דווקא נסיעה רגועה ושקולה יותר ומונעת את אותה שבירה, כי א. זה פחות מצחיק וב. זה לא נוגע לנושא).

נמרוד
01-07-14, 13:55
רפי ואייל צודקים.

100% מהמומנט שהמנוע מייצר עובר לגלגל האחד שיש לו אחיזה, במקרה כזה של דיפרנציאל מרכזי ואחורי נעולים.

איל מ
01-07-14, 13:56
רפי ואייל צודקים.

100% מהמומנט שהמנוע מייצר עובר לגלגל האחד שיש לו אחיזה, במקרה כזה של דיפרנציאל מרכזי ואחורי נעולים.

אם נשמיט את הכוח הזניח שהולך לאיבוד בסיבוב הגלגלים המסתחררים באוויר.

נמרוד
01-07-14, 13:58
כמובן.
ואם רוצים לדייק אז אנחנו מדברים מומנט ולא על כוח...

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

asafk
01-07-14, 14:08
זה לא הדיון הראשון בנושא, ולא הראשון שרפי פותח....
בכל מקרה הנקודה החשובה היא התגובה בין הצמיג לקרקע ולא שום דבר אחר.
אם מתחילים מהקרקע הכל יותר ברור לדעתי.

אסף.

-->