PDA

צפייה בגרסה מלאה : כתבה בגלובס על שוק הרכב המשומש בישראל



שולץ האיום
12-08-14, 11:29
כתבה חדשה של דובי בן גדליהו על שוק המשומשות.
העיתונאי הזה מסתמן כאחד מהבודדים בתחום שעושים עבודה עיתונאית אמיתית, בלי אינטרסים של אחרים.
כל כתבה מדויקת ומשוחררת מהלחצים בתחום. ויש לחצים, השוק קטן, קטן מאוד.

הכתבה החדשה -

http://m.globes.co.il/news/m/article.aspx?did=1000962559

לדעתי הרכבים שלנו פחות סובלים מהתופעה בגלל שמדובר בנישה צרה, צרה מידי בשנים האחרונות אבל עדיין נישה.

נמרוד
13-08-14, 11:04
הניתוחים האלו כנראה נכונים, אבל בשורה התחתונה מה שקורה זה שמכוניות הופכות ליותר זולות. יותר אנשים קונים מכוניות חדשות מבעבר כי הם יכולים - כי המחיר הריאלי של מכונית צנח בשנים האחרונות. אז ברור ששוק המשומשות "מרוסק".

וזה טוב! סעיף "רכב" תחת סעיף "תחבורה" ביוקר המחייה שלנו יורד, גם על זה אנחנו בוכים?

כל הבועה שדובי מדבר עליה היא בגלל הנסיון לשמר מראית עין של "מחירון" כשבפועל אין יותר מחירון למכוניות בישראל.

יש מחירון לטלויזיה משומשת? מחירון למקרר, לנעליים? למה שלמכונית יהיה "מחירון" מוכתב משמיים?

דרור ברלי
13-08-14, 11:19
יש למכונית מחירון כמשומשת כי יש לה סוג משל "מחירון" מוכתב גם כחדשה. שים לב ששוק הרכב מחולק לקטגוריות ומחירי רוב המכוניות דומים עד זהים למכוניות אחרות מהקטגוריה שלהן. וגם אל תשכח שמוכרח להיות למכוניות "מחירון" כדי שאפשר יהיה לחשב סכום פיצוי במקרה של אירוע ביטוחי.

ועדיין מכוניות יקרות בישראל ללא פרופורציה וללא תקדים בעולם המערבי.
אם באירופה מעמדה של מכונית הוא כשל אופניים או קטנוע - כלי תחבורה ותו לא, שברגע שקרעת את הניילונים מהמושב ערכו צולל בחצי ויותר, הרי שהמחיר המנופח אצלנו הופך את המכונית ל"רכוש", ל"נכס דניידי", אפילו כמעט "השקעה". משהו ששמירת ערכו, או איבוד ערכו, מהווים את שיקול העיקרי בקנייה, אפילו לפני שעשית עליו סיבוב.

אבל ככל שתופעת הליסינג הלכה והתרחבה ומאות אלפי עגלומטיות בצבעי כסוף ולבן נפלטו לשוק המשומשות מדי שנה, חנקו אותו והציפו אותו הרבה מעבר ליכולת הקניה והביקוש - זה היה ברור שזה מה שיקרה ושגם הדגמים הסו-קולד "מבוקשים" ימצאו את עצמם נרקבים בערימות ומעלים אבק במשך חודשים במגרשים.

הליסינג הרס את שוק הרכב בישראל, והנה התוצאות. זה טוב מצד אחד - כי מכוניות ממוצעות הפכו זמינות יותר ליותר אנשים, במיוחד המשומשות. אבל זה רע מצד שני כי המכונית שרכשתם בעמל רב, יזע ודמעות, לא שווה כלום ולמעשה אין לכם סיכוי להיפטר ממנה אלא אם תעניקו אותה בחינם או בסכום שקרוב לחינם. כדי להחליף אותה באחת חדשה יותר, תצטרכו לעבוד ולירוק דם בדיוק אותו דבר כמו קודם, אם לא יותר.

דניאל מאירי
13-08-14, 12:10
יפה כתבת, דרור.
ואחרי שהמכונית החדשה שעמלת רבות להשיגה מתיישנת, מגיעה ההצעה המפתה מהיבואן :
קבל מחירון על הרכב הישן (עם כמה כוכביות) וצא עם רכב חדש.
שוב ימצאו את הקומבינה להוציא ממך עוד 60-70 אלף ₪ וקדימה, ברוך הבא לקורי העכביש....
דניאל

דרור ברלי
13-08-14, 12:49
אז אם הכוכביות מטרידות אותך, אל תתפתה...

לבעיית המכוניות המשומשות שאין להן דורש יש פתרון בדמות ייצוא שלהן, למדינות השכנות שמשוועות לזה.
אבל למדינה שום דבר לא בוער. כרגיל.

נמרוד
13-08-14, 13:51
אני עדיין לא מבין מה הבעייה. לכל סיר יש מכסה ולכל מכונית יש קונה, במחיר הנכון. כמו שאתה מוכר בפחות, אתה גם יכול לקנות בהרבה פחות מכונית משומשת אחרת או חדשה. בסך הכל, אנשים נוסעים במכוניות חדשות יותר בממוצע, שהן בטוחות וחסכוניות יותר. אבל יותר חשוב מזה - זה מה שרוב האנשים רוצים - אוטו חדש, משוכלל וגדול יותר - כמו כל מוצר צריכה אחר!

זה שלחברות הליסינג יש בעייה והן עלולות לקרוס - זבש"ם, לפי מה שדרור אומר הגיע הזמן, כול-כאלב-ביג'י יומו. למה לרחם?

בתור צרכן הרכיב של רכישת רכב - כל רכב - נמוך יותר מבעבר. לא ארופה, בטח שלא אמריקה, אבל מכוניות יותר זולות מאי פעם בישראל.

דרור ברלי
13-08-14, 14:59
בשורה התחתונה, המכונית לא נגישה לך יותר ואתה לא עובד פחות כדי לרכוש אותה.

ואני אסביר: נכון שהמכונית שאתה רוצה זולה יותר, אבל גם המכונית המשומשת שלך שווה הרבה הרבה פחות - והרי הכסף שאתה מקבל תמורתה אמור לשמש כחלק מהתשלום עבור מכונית חדישה יותר ובהתאם גם יקרה יותר.

ככה שבתכל'ס לא הרווחת כלום.

וזה כבר הגיע מזמן גם לדגמים ה"סחירים ומבוקשים". כל מיני קורולה וכו', שכבר נסחרים בהרבה פחות מהמחירון כמו כולם.

היחידים שנסחרים היום בעשרות אחוזים מעל למחירון, כלומר באמת אין שום קשר בין המחירון שלהם למציאות, אפילו לא כבסיס לחישוב שממנו עולים או יורדים - אלה רכבי שטח כמו טויוטה לנדקרוזר לדגמיו וכלים ישנים כמו היילקס, סופה, דיפנדר.

דרור ברלי
13-08-14, 15:09
כשאומרים "מכונית חדשה נגישה וזולה יותר" מתכוונים לפריחת הקטגוריות הזולות.

בשנים האחרונות יש לך מכוניות מיני חדשות בדגמי הבסיס עם מנוע בנפח ליטר וגיר ידני בפחות מ-60K שקל, או דגמים בסיסיים של סופר-מיני עם גיר ידני ב-70-80K.
לאחרונה יש מבצעים על משפחתומטית קטנה ב-80K.

אלה סכומים שהרבה אנשים, במיוחד צעירים ולא מבוססים - מתפתים להם כי העיקר מבחינתם זה לנסוע ב"אוטו חדש".
אז הם לוקחים כל מיני תוכניות מימון והלוואות לשנים כנגד שעבוד הרכב, ועד שיסיימו לשלם אותן האוטו יהיה שווה הרבה פחות מחצי... זה ממש חכם. ללא ספק....

אבל מכונית משפחתית אוטומטית בגודל רגיל כמו פוקוס/מזדה 3/קורולה/יונדאי i30/i35/קיה סיד/סובארו אימפרזה וכו' וכו'- עדיין עולות פחות או יותר אותו דבר - בין 120 ל- 130K שקלים. שו םדבר לא השתנה, רק מחיר המכירה - אם וכאשר תצליח למכור. בשוק רווי, הערך צולל וצולל. ככה שבעצם אתה מפסיד....

נמרוד
13-08-14, 15:47
בשורה התחתונה, המכונית לא נגישה לך יותר ואתה לא עובד פחות כדי לרכוש אותה.

ואני אסביר: נכון שהמכונית שאתה רוצה זולה יותר, אבל גם המכונית המשומשת שלך שווה הרבה הרבה פחות - והרי הכסף שאתה מקבל תמורתה אמור לשמש כחלק מהתשלום עבור מכונית חדישה יותר ובהתאם גם יקרה יותר.

ככה שבתכל'ס לא הרווחת כלום.


לא מבין את החשבון שלך.

אם כל השוק יורד - גם מכוניות חדשות, גם משומשות, בכל הפלחים וכל החתכים (למעט אותם שוליים שבשוליים של רכבי שטח ונישה שאינם משפיעים באמת על השוק) אז עלות הבעלות על מכונית יורדת, נקודה. לא רוצה לקנות מכונית חדשה? אז תקנה משומשת כמעט חדשה. תעשה מה שאתה רוצה, אבל רכב עולה היום פחות, לכולם.

עזוב רגע את מי שכבר יש לו מכונית מהתקופה שמכוניות היו "נכס" ומפסיד עכשיו. אנשים שמתחילים את החיים וקונים את המכוניות הראשונה שלהם - היא יותר זולה. לא משנה אם הם קונים חדשה או משומשת בתקציב כלשהו. מכונית, בכללי, יותר זמינה.

דובי בגלובס צודק בנקודות אחרות - מחיר החלפים למשל לא ירד ביחס לירידת המחיר של החדשות, ולכן באמת יש נטייה חהעדפה של מכוניות יותר חדשות.

נמרוד
13-08-14, 15:55
כשאומרים "מכונית חדשה נגישה וזולה יותר" מתכוונים לפריחת הקטגוריות הזולות.

בשנים האחרונות יש לך מכוניות מיני חדשות בדגמי הבסיס עם מנוע בנפח ליטר וגיר ידני בפחות מ-60K שקל, או דגמים בסיסיים של סופר-מיני עם גיר ידני ב-70-80K.
לאחרונה יש מבצעים על משפחתומטית קטנה ב-80K.

אלה סכומים שהרבה אנשים, במיוחד צעירים ולא מבוססים - מתפתים להם כי העיקר מבחינתם זה לנסוע ב"אוטו חדש".
אז הם לוקחים כל מיני תוכניות מימון והלוואות לשנים כנגד שעבוד הרכב, ועד שיסיימו לשלם אותן האוטו יהיה שווה הרבה פחות מחצי... זה ממש חכם. ללא ספק....

אבל מכונית משפחתית אוטומטית בגודל רגיל כמו פוקוס/מזדה 3/קורולה/יונדאי i30/i35/קיה סיד/סובארו אימפרזה וכו' וכו'- עדיין עולות פחות או יותר אותו דבר - בין 120 ל- 130K שקלים. שו םדבר לא השתנה, רק מחיר המכירה - אם וכאשר תצליח למכור. בשוק רווי, הערך צולל וצולל. ככה שבעצם אתה מפסיד....

גם פה אני לא מסכים עם האנליזה שלך.

משפחתומטית קטנה כמו שאתה קורא לה - (מפרט= ארבע דלתות, חמישה מושבים למשפחה בת חמש נפשות, תא מטען שאפשר להכניס לתוכו עגלת תינוק, אוטומט, מזגן ח"ח ונ"ה, מערכת שמע) כחדשה עולה היום 80-90 א' שקלים - זה 10-15% פחות ממה שהמפרט המשפחתי הזה עלה לפני שנים בודדות. זו עובדה. ואכן משפחה צעירה שב2010 נסעה במכונית משומשת בת שלוש-ארבע שנים היום נוסעת במכונית חדשה. ומשפחה מעשירון אחד למטה שנסעה ב2010 במכונית בת 7-8 שנים היום יכולה לרכוש משומשת בת שלוש שנים באותו סכום.

שוב, לא מבין מה רע בזה עבורנו הצרכנים?

בוא ניקח את זה לקיצוניות - נגיד שהמשיח הגיע, ודרור ברלי עצמו נבחר לשר תחבורה וראש ממשלה, נפט מתגלה בחולון והמדינה כל כך עשירה, והשלטון כל כך נאור, שמבטלים לחלוטין את מיסי הקנייה על רכב חדש. מכוניות עולות בדיוק כמו באמריקה! ברור ששוק המכוניות המשומשות יתרסק טוטאלית. אתה רוצה להגיד לי שגם זה לא יהיה דבר טוב?

שולץ האיום
13-08-14, 18:17
נמרוד
שאלה קשורה ולא קשורה לדיון (עוד קצת שמן למדורה)- איך יכול להיות שכל המכוניות המשפחתיות בארץ נמכרות באותו מחיר ?
ארצות ייצור שונות, שערי מטבע שונים ומשתנים ועדיין, כולן באותו המחיר. הכיצד?

סעיף התחבורה בארץ הוא מהיקרים בעולם, אם בגלל מיסי המדינה הישירים והעקיפים (דלק) ואם בגלל היעדר תחרות אמיתית וחקיקה בתחום.
היבואנים שהם גם בעלי חברות הליסינג הגדולות מתנהגים כקרטל.
יש פה עיוות שלא מטופל, ואנחנו הנהגים מעולם לא התאגדנו בנושא.
טיפלו בסלולר, מטפלים באינטרנט, מנסים לטפל בנמלים, אבל פה לא, הלוביסטים חזקים מידי. בינתיים.

אני אופטימי בסהכ, רק תתעוררו חברה.

asafk
13-08-14, 19:42
נמרוד.. אתה טועה בהנחה אחת.
לא כל השוק יורד. משפחתומטית חדשה עולה היום יותר משעלתה לפני 2008 (שנת השיא של שוק הליסינג).
נכון שיש מכוניות חדשות זולות בשוק והן נמכרות בכמויות יפות ואני אישית שמח על כך. אז המחיר הממוצע ירד אבל זה לא בגלל שמחיר המכןניות ירד.

אסף.

נמרוד
13-08-14, 20:10
... אז המחיר הממוצע ירד אבל זה לא בגלל שמחיר המכוניות ירד.


המשפט הזה בעייתי מתמטית... :D אם המחיר הממוצע של מכוניות ירד, זה אך ורק בגלל... שהמחיר הממוצע של המכוניות ירד.

לפני כמה שנים ליונדאי היתה משפחתית אחת שעלתה 110K, היום במקום אותה מכונית יש לה I20, I30, I35 במחירים שבין 100-130K, כל אחת מהן עונה על המפרט של משפחתומטית, ואליהן הצטרפה גם I10 ב75K שגם היא עונה על הדרישות בצורה מושלמת עבור חלק לא קטן מהלקוחות שפעם היו קונים מכונית משומשת כשהם רצו ארבע דלתות-אוטומט.

asafk
13-08-14, 20:19
המשפחתומטית הסטנדרטית יותר יקרה. אל תיתפס למחיר בממוצע אלא למחיר של המכונית הנפוצה.

אסף.

נמרוד
13-08-14, 20:21
המשפחתומטית הסטנדרטית יותר יקרה. אל תיתפס למחיר בממוצע אלא למחיר של המכונית הנפוצה.

אסף.

אני מתעקש להצמד לממוצע, מה שהיה פעם המכוניות הנפוצה - קריא, הממוצעת - השתנה.

פלג_
13-08-14, 21:09
אני מאוד מרוצה מהעניין.

משנת 99 כבר לא קנינו רכב חדש מהחברה, לפני זה הכל היה חדש מבלי יוצא מהכלל ( פעם אחת קנינו יד שניה כי זמן ההתמנה לטרנו של אז היה 8 חודדשים).
וזה ממש לא עניין של כסף, פשוט אין לדעתנו הצדקה.

היום רכב מתיישן הוא רכב בן 4-5.
אני לא מדבר על אילו שמחליפים כול שנתיים שלוש.
ירידת הערך לדעתי זאת ההוצאה הגדולה ביותר שיש על רכב חדש, מוזר שאנשים לא ממש מתייחסים לזה, ואם האוטו עושה עוד ק״מ לליטר אז זה נחשב לחיסכון.
מזכיר לי שחבר קנה בזמנו אוקטביה דיזל כי הוא נוסע יחסית הרבה, רכב יד ראשונה, מטופל במרכזי בלבד כמו שעון עם 90 אלף ק״מ נמכר אחרי שלוש שנים בדיוק עם ירידת ערך של קרוב ל-90 אלף שקל.
2500 ש״ח בחודש זה רק ירידת ערך.

יש תחושה שאנשים מחפשים לא מעט תרוצים כדי להתקדם בשנתונים, אם זה אמינות, אחריות , צריכת דלק, בטיחות (למרות שאין להם בעיה לנהוג עם טלפון, העיקר שיש להם עוד 2 כריות אוויר שיצילו אותם).

יש לנו במשפחה רכבים בין 10 ויותר, פרטיים, ג׳יפים ומסחריים.
עלויות האחזקה שלהם בשנה לא מתקרבות אפילו לעלות ביטוח המקיף לרכב חדש, עוד לפני ירידת ערך, טיפולים וכו׳.

הרכב השני אצלי זה מיצובישי גאלאנט שנת 2001, אני יכול לספור על יד אחת את התקלות שהיו לו בחמש השנים האחרונות וזה לא מסתכם ביותר מ- 3000 ש״ח.
וזאת רק דוגמא אחת.

בקיצור אני מאוד שמח לראות את מגוון הרכבים שיש לי לקנות בהמשך סביב ה 20-30 אלף שקל.
טוב שיש מי שקונה חודש.

דרור ברלי
14-08-14, 11:48
מה שאתה לא מבדיל נמרוד, זה ש"משפחתומטית" זה מושג שמתחלק לכמה קטגריות שונות.

ב-70-75K אתה מקבל מיני אוטומטית. היה לך משהו דומה. אז כן, יש שם גיר אוטומטי ו-4 דלתות קטנטנות והכל על חשמל, אבל זה לא באמת אוטו משפחתי.

ב-80-85K אפשר לקבל היום סופר-מיני אוטומטית כמו סיאט איביזה. אוטו נהדר, אבל עדיין קטן מכדי להיות משפחתי.

ב-80-92K יש לך היום "משפחתומטית חדשה". שברולט סוניק ומיצובישי אטראג'. אלה משפחתיות קטנות, מכוניות סופר מיני שהוצמד להן בגאז'. במקרה של האטראג' זו סופר מיני מהצד הקטן יותר של הקטגוריה. התוצאה, למעט צריכת דלק, לא מרשימה בעליל. גם הסוניק לא בדיוק מדהימה, אבל במחיר הזה זו מציאה.

"משפחתית קטנה" כמו יונדאי i25 אקסנט כבר עולה יותר.

משפחתית רגילה חדשה - קורולה, פוקוס, מזדה 3 וכו', עולה היום יותר ממה שעלתה לפני 6 או 7 שנים.



מכוניות חדשות זה נפלא. הן בטוחות יותר ואמינות יותר ואני הראשון שיברך על ירידת מחירים. אבל כשמדברים על כסף - פלג צודק בגדול: מי שקונה מכונית חדשה מפסיד המון. מי שקונה משומשת בת כמה שנים כבר רוכש אותה בזול, אבל אחרי שלוש-ארבע שנים גם מוכר אותה בזול. לרוב מאד בזול. בד"כ הפער בין מחיר הקנייה למחיר המכירה בפועל - נשאר דומה לזה שהיה בתקופת הפריחה של שוק המשומשות. כשתרצה להחליף את המשומשת שלך באחת צעירה יותר, עדיין תצטרך להוסיף סכום דומה.




כשאני אומר "הליסינג הרס את שוק הרכב" אני מתכוון לא רק להצפת השוק אלא גם לסטנדרטיזציה ולאין-אפשרות בחירה. רבים רוכשים היום את מה שיש ולא את מה שרוצים. כשיבאונים לא מביאים לארץ את מלוא המיפרט שהיצרן מציע אלא "רק את המיפרט שהליסינג רוצה" כי זה הכי קל ונוח, אתה כצרכן מפסיד. אבל זה סיפור אחר.

-->